Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Hm...her var det mye som oste av det jeg vil kalle "den rike, hvite manns" makt. Sorry to say:-(

Mener du at å dele ut tilfeldige slanter fra sitt rike bord er mindre 'hvite manns makt'.

For det første er jeg ikke mann. For det andre vet du strengt tatt ikke hudfargen min.

Gir du blindt til alle som påberoper seg hjelpesløshet og ber deg samme hvem de er og hvordan de spør?

Om jeg f.eks. kan hjelpe 100 barn ved å gi 500,- til Leger Uten Grenser, hvorfor skulle jeg i stedet gi bruke dem på noen som endog kan forverre et barns liv? Hvit mannemakt eller ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

'' tillegg til at romfolk, som alle andre, er individer.

Folkene på filmen har intet med folkene på Årvoll å gjøre. Det er ikke de samme.''

Ikke se bort fra deres eget behov for og bli framstilt som "en helhetlig gruppe." Regner med at du fikk med deg Karoli tidligere denne uken? Vi må ikke hvitmale:-)

Jeg fikk med meg at Karoli oppsøkte gruppen, fant ut at de var så forskjellige at de ikke engang kunne forstå hverandres språk i det hele tatt, og så forsvant han.

Var det det du refererte til? (Det er det eneste jeg har sett.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Det er ingen investering å gi til de som representerer fattigdommen på døra di.''

Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.

Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.

Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig.

Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.

Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga. Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.

mvh

''Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.''

Nei du aner ikke. Men med den kunnskapen vi besitter om disse menneskene, dine medmennesker så er sannsynligheten meget stor for at de ikke gjør dette fordi de ønsker det, men de er tvunget til det.

''Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.''

Det passer nok best med holdningen din til dem :)

''Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig. Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.''

Du gjør som du vil. Jeg er ikke ute etter å fortelle deg at du SKAL gi til de som kommer på døra di. Men jeg skulle virkelig ønske at du følte annerledes om dem.

''Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga.''

Jeg vet.

''Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.''

Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.''

Nei du aner ikke. Men med den kunnskapen vi besitter om disse menneskene, dine medmennesker så er sannsynligheten meget stor for at de ikke gjør dette fordi de ønsker det, men de er tvunget til det.

''Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.''

Det passer nok best med holdningen din til dem :)

''Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig. Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.''

Du gjør som du vil. Jeg er ikke ute etter å fortelle deg at du SKAL gi til de som kommer på døra di. Men jeg skulle virkelig ønske at du følte annerledes om dem.

''Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga.''

Jeg vet.

''Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.''

Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di

Et godt argumentert og saklig innlegg! Gratulerer!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at å dele ut tilfeldige slanter fra sitt rike bord er mindre 'hvite manns makt'.

For det første er jeg ikke mann. For det andre vet du strengt tatt ikke hudfargen min.

Gir du blindt til alle som påberoper seg hjelpesløshet og ber deg samme hvem de er og hvordan de spør?

Om jeg f.eks. kan hjelpe 100 barn ved å gi 500,- til Leger Uten Grenser, hvorfor skulle jeg i stedet gi bruke dem på noen som endog kan forverre et barns liv? Hvit mannemakt eller ikke.

mvh

Nei, jeg antar at du ikke er mann. Men det ble for mange anførselstegn i anførselstegn hvis jeg skulle framheve det. Jeg tenker mest på ditt budskap om at "JEG velger". Som om vi har all makt, kun fordi vi har mye penger.

Du kan virke litt bastant:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.

Jeg antar at du ikke forventer noe spesifikt svar på dette utspillet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Ja, men du skriver (naturlig nok) ut fra "din verden".

Hans verden er forskjellig fra din. Enig i at noen bør forklare ham at han bør tigge der og der, og sånn og sånn, men det er altså ikke alle som vet slikt.

Med vennlig hilsen

Ingen trenger å forklare HAM noe som helst. Jeg forsøker å forklare DERE at dere ikke trenger å kritisere folk som ikke liker dette, for DERE lever tross alt i samme verden som MEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg at Karoli oppsøkte gruppen, fant ut at de var så forskjellige at de ikke engang kunne forstå hverandres språk i det hele tatt, og så forsvant han.

Var det det du refererte til? (Det er det eneste jeg har sett.)

Med vennlig hilsen

Ja, det var det innslaget. Karoli var kun villig til og hjelpe "sine egne". At han ikke ville vedkjenne seg sine egne, ble jo senere avkreftet av ekseperter som fastslo at de han snakket med i Årvoll-leiren også var sigøynere (Romfolk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

En dagslønn er ikke "gratis".

Med vennlig hilsen

Jeg sa ikke at det var gratis. Jeg sa tilnærmet gratis. Og i Norge er medisinsk bistand tilnærmet gratis sammenlignet med norske priser, norsk inntekt, legehjelp alle andre steder i verden, alternativet ved i å ikke motta legehjelp - osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg antar at du ikke forventer noe spesifikt svar på dette utspillet :)

Tråden har blitt så lang at det går helt i surr for meg. Hvilket "utspill" tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.''

Nei du aner ikke. Men med den kunnskapen vi besitter om disse menneskene, dine medmennesker så er sannsynligheten meget stor for at de ikke gjør dette fordi de ønsker det, men de er tvunget til det.

''Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.''

Det passer nok best med holdningen din til dem :)

''Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig. Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.''

Du gjør som du vil. Jeg er ikke ute etter å fortelle deg at du SKAL gi til de som kommer på døra di. Men jeg skulle virkelig ønske at du følte annerledes om dem.

''Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga.''

Jeg vet.

''Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.''

Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di

''Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di''

Du begynner å bli litt ufin. PieLill velger heller å gi til andre som hjelpe mer enn å gi til enkeltmennesker.

Det betyr ikke at hun er noe dårligere til å hjelpe fattige enn hva du er. For alt du vet så kan hun gi mye mer enn hva du gjør.

Dette er faktisk en form for hersketeknikk, noe du også brukte i ett annet innlegg hvor du mente at hun ikke brydde seg om at barn sultet.

Du begynner å oppføre deg som Sør og ender opp med at ingen tar deg alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Løgn er en kortsiktig løsning. Første gang noen kom, osende av hjelpesløshet, med en lapp om slike stjernetragedier kunne jeg kanskje funnet på å gi.''

Jeg tror ikke disse menneskene setter seg ned sammen og legger en langsiktig plan av svært forklarlige grunner.

''Men etter som det går inflasjon i spillet, gjør det ikke mer inntrykk enn om de hadde bedt meg om penger til sprit eller dop. Uten sammenligning for øvrig.''

Jeg gir også til de som ber om penger til det, da disse menneskenes skjebne gjør inntrykk på meg.

''Løgn er ikke effektivt lengre når ingen tror på det du sier.''

Du vet ikke om det er løgn som presenteres deg. Du antar det. Ingen kan vel ha en kone med hjernesvulst eller en syk sønn, eller? Det er fordommene dine som taler, ikke deres påståtte løgn. Om det er løgn, så virker det tydeligvis. Ellers hadde de nok for lenge siden sluttet med "plakatene" sine og kommet på noe som ga de mer for å overleve.

''Om mange fra samme gruppe lyver, bidrar de til å redusere hele gruppens troverdighet.''

Troverdighet er neppe noe som opptar noe som sulter i stor grad.

''Akkurat som norske ungdommer på rølpeferie i utlandet kan gi nordmenn et elendig rykte. Om de 40 siste du møtte var fulle, respektløse og ekle, er sjansen minimal for at du skal ønske å treffe nummer 41. H*n har statistikken mot seg.''

Definitivt hos de fordomsfulle. De som ikke ser individer, men dømmer noen ut fra andres handlinger.

''Du vet ikke om det er løgn som presenteres deg. Du antar det. Ingen kan vel ha en kone med hjernesvulst eller en syk sønn, eller? Det er fordommene dine som taler, ikke deres påståtte løgn.''

Tja, når den ene lappen etter den andre innholder det samme, tolker jeg det som avskrift. Ut fra det er det rimelig grunn til å anta det er løgn. Akkurat som jeg fordomsfullt ikke tror på kosmetikkreklamen som lover meg evig ungdom og endeløs suksess hos det motsatte kjønn. Jeg vet av erfaring at det ikke stemmer.

''Om det er løgn, så virker det tydeligvis. Ellers hadde de nok for lenge siden sluttet med "plakatene" sine og kommet på noe som ga de mer for å overleve.''

Det er en av grunnene til at jeg ikke gir. Jeg vil ikke bidra til å opprettholde dette opplegget. Og hverken du eller jeg vet noen om de virkelig sulter eller ikke.

Skal jeg gi til de som sulter, vil jeg gi til de som sulter. Det beste er da å formidle pengene gjennom dem som vet hvem som sulter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hvem skulle ansatt ham, fordommene mot ham tatt i betraktning?

Med vennlig hilsen

Ham? Vet vi noe om denne ham? Annet enn at en mannsperson har tigget penger i dag? Vi vet ingenting om alder, kompetanse, utdanning, erfaring, handicap, utseende - ingenting.

Så når du sier "hvem skulle ansatt ham?" - så er det faktisk du som har fordommer ;)

Da er det du som antar at dette er en ingen ville ansatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.''

Nei du aner ikke. Men med den kunnskapen vi besitter om disse menneskene, dine medmennesker så er sannsynligheten meget stor for at de ikke gjør dette fordi de ønsker det, men de er tvunget til det.

''Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.''

Det passer nok best med holdningen din til dem :)

''Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig. Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.''

Du gjør som du vil. Jeg er ikke ute etter å fortelle deg at du SKAL gi til de som kommer på døra di. Men jeg skulle virkelig ønske at du følte annerledes om dem.

''Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga.''

Jeg vet.

''Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.''

Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di

Dette er en så usaklig stråmannsargumentasjon at jeg ikke ser noen hensikt i å fortsette diskusjonen.

En tåpelig konkuranse om hvem som gir mest eller bryr seg mest om sine medmennesker blir jeg ikke med på.

Du har i hvert fall fått eksponert dine fordommer mot folk som ikke tenker og gjør som deg.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det innslaget. Karoli var kun villig til og hjelpe "sine egne". At han ikke ville vedkjenne seg sine egne, ble jo senere avkreftet av ekseperter som fastslo at de han snakket med i Årvoll-leiren også var sigøynere (Romfolk)

Men romfolk er ikke bare romfolk. Noen er norske, noen er reisende, noen (slik som de på Årvoll) er ikke normalt reisende, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham? Vet vi noe om denne ham? Annet enn at en mannsperson har tigget penger i dag? Vi vet ingenting om alder, kompetanse, utdanning, erfaring, handicap, utseende - ingenting.

Så når du sier "hvem skulle ansatt ham?" - så er det faktisk du som har fordommer ;)

Da er det du som antar at dette er en ingen ville ansatt...

Nei, jeg konstaterer (og det tror jeg ikke du er uenig i) at det er så mange fordommer mot romfolk blant så store deler av befolkningen, at det er nær sagt umulig for romfolk å få jobb.

I tillegg til at uvalget jobber for de fleste romfolk selvsagt i utgangspunktet er lite.

Så med stor sannsynlighet kan ikke denne mannen som tigget på døren bare "få seg en jobb".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det var gratis. Jeg sa tilnærmet gratis. Og i Norge er medisinsk bistand tilnærmet gratis sammenlignet med norske priser, norsk inntekt, legehjelp alle andre steder i verden, alternativet ved i å ikke motta legehjelp - osv.

Jo, men de har jo ikke den "norsk inntekten" du refererer til...

Og der er jo problemet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg antar at du ikke er mann. Men det ble for mange anførselstegn i anførselstegn hvis jeg skulle framheve det. Jeg tenker mest på ditt budskap om at "JEG velger". Som om vi har all makt, kun fordi vi har mye penger.

Du kan virke litt bastant:-)

Du må se dette i lys av innlegget jeg svarte på hvor jeg blir ganske godt lynsjet fordi jeg har mer tro på å gi til dem som vet å hjelpe enn og strø ut penger i blinde.

Derfor var jeg så bastant. For øvrig gir jeg til organisasjoner som jeg har så stor tillit til at jeg ikke har behov for å forsøke å styre dem med pengene mine. Om jeg nå hadde vært så rik at jeg kunne gjort det.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men romfolk er ikke bare romfolk. Noen er norske, noen er reisende, noen (slik som de på Årvoll) er ikke normalt reisende, osv.

Med vennlig hilsen

Jeg vet:-) Det er nok "sigøynerblod" i mange flere i Norge enn mange liker og innse. Jeg har selv vært gift med en "tater". Han var vakker som dagen er lang....og utrolig sjarmerende. Men det var visse problemer med han og det sosiale livet, for og si det sånn. Både mine fordommer og min kjærlighet for dette folkeslaget har muligens en fortid i dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...