Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett det intervjuet og vet ikke i hvilken sammenheng det er vrengt ut av.

Poenget mitt er at når en FrP-er gjør noe dumt, eller pressen vrir det til å være skrekkelig, er det helt i orden og fordømme hver eneste som noen gang har vært ening med FrP. (Ja, jeg spissformulerer.) Og man må gjerne komme med litt _gruppe_-hets sånn i det daglige, bare for å holde hatet/fordommene vedlike.

Mens andre grupper er det fullstendig tabu å nevne i statistisk sammenheng.

I Norge deporteres for øvrig mennseker nesten hver dag fordi de ikke tilfredstiller kravene for å få bo i landet. Men vi kaller det hjemsendelse, evt. utvisning, ikke deoprtasjon. Selv om det strengt tatt er nøyaktig det samme. Penere innpakning på noe vi ikke synes er så fint.

mvh

''Jeg har ikke sett det intervjuet og vet ikke i hvilken sammenheng det er vrengt ut av.''

Det er ikke "vrengt ut av" noen sammenheng.

Du kan lese om det her:

http://www.dagbladet.no/2012/07/18/kultur/debatt/debattinnlegg/romfolket/juss/22586999/

''Poenget mitt er at når en FrP-er gjør noe dumt, eller pressen vrir det til å være skrekkelig, er det helt i orden og fordømme hver eneste som noen gang har vært ening med FrP. (Ja, jeg spissformulerer.) ''

Et medlem i et politisk parti (enten det er Frp, Ap, AKP(m-l) eller SP) har noe felles å generalisere om. De har noenlunde samme politske standpunkt, og de er såpass enige med ledelsen av partiet at de melder seg inn.

Grupperinger basert på legning, kjønn, hudfarge, osv osv - derimot har ingen "felles handling", og ingen felles "holdning".

Det er ikke vanskelig, og dette vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

''Man kan ikke gi opp etter et par forsøk. Vi snakker her om en gruppe mennesker (millioner) som hele sitt liv har blitt trakkasert, utstøtt, er fattige. Å forvente at man fint ved noen hjelpemidler skal intergrere dem over natten er naivt. ''

Helt korrekt. Intet er blitt gjort for gruppen på Årvoll.

At litt har blitt gjort for ANDRE individer, hjelper jo ikke noen av folkene på Årvoll. Begripeligvis.

Det ENESTE stedet i Europa hvor man faktisk har hatt en relativ stor suksess er i Spania, hvor man virkelig har jobbet hardt for å få det til.

Man har funnet steder for dem å bo, og jobber, mot at ungene skal gå på skole. Dette i motsetning til de ville skrikene om at man må "kreve mer" av en gruppe som selvsagt ikke har den miste forutsetning til å oppfylle noen krav uten hjelp.

Resultatet er at 700000 (!) romfolk er integrert, og bare 3-4% av dem reiser rundt.

Sverige har visst akkurat begynt å gjøre det samme. I Norge har vi ikke gjort noe for folkene på Årvoll.

Med vennlig hilsen

''Man har funnet steder for dem å bo, og jobber, mot at ungene skal gå på skole. Dette i motsetning til de ville skrikene om at man må "kreve mer" av en gruppe som selvsagt ikke har den miste forutsetning til å oppfylle noen krav uten hjelp.

Resultatet er at 700000 (!) romfolk er integrert, og bare 3-4% av dem reiser rundt.

Sverige har visst akkurat begynt å gjøre det samme.''

Dette blir jeg glad av å lese :)

''I Norge har vi ikke gjort noe for folkene på Årvoll.''

Ikke annet enn å snakke nedlatende om dem og ønske de på hue og r' ut av landet "vårt". Og slikt blir man ikke glad av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett det intervjuet og vet ikke i hvilken sammenheng det er vrengt ut av.

Poenget mitt er at når en FrP-er gjør noe dumt, eller pressen vrir det til å være skrekkelig, er det helt i orden og fordømme hver eneste som noen gang har vært ening med FrP. (Ja, jeg spissformulerer.) Og man må gjerne komme med litt _gruppe_-hets sånn i det daglige, bare for å holde hatet/fordommene vedlike.

Mens andre grupper er det fullstendig tabu å nevne i statistisk sammenheng.

I Norge deporteres for øvrig mennseker nesten hver dag fordi de ikke tilfredstiller kravene for å få bo i landet. Men vi kaller det hjemsendelse, evt. utvisning, ikke deoprtasjon. Selv om det strengt tatt er nøyaktig det samme. Penere innpakning på noe vi ikke synes er så fint.

mvh

Du kan se uttalelsen her:

http://dt.no/nyheter/jensen-nok-er-nok-sett-opp-buss-send-dem-ut-1.7445699

Hun oser av populisme. Jeg vil ikke at slike mennesker skal representere det norske folk. Jeg vil ikke være bekjent av hennes menneskesyn, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "invaderer" noen verden ved å banke på døren.

Det er mulig at du synes det er ok at fremmede innvaderer "din verden" - i den forståelse "ditt hjem" (som du godt vet det var ment som).

Men andre mener noe annet, og som du selv sier - man skal ha respekt og forståelse for andres kulturer og følelser, selv om de er annerledes enn dine.

I dette tilfelle er det han som "invaderer" hennes verden (hjem), og hun synes ikke det er greit.

Det er både lett å forstå - og å respektere.

Heller ikke romfolket på Årvoll likte at andre "innvaderte" deres "verden" - og stengte det av for alle andre - selv om det ikke en gang var deres "verden", men bare noe de hadde til låns.....

Det var det med likebehandling da Sør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se uttalelsen her:

http://dt.no/nyheter/jensen-nok-er-nok-sett-opp-buss-send-dem-ut-1.7445699

Hun oser av populisme. Jeg vil ikke at slike mennesker skal representere det norske folk. Jeg vil ikke være bekjent av hennes menneskesyn, rett og slett.

''Hun oser av populisme. Jeg vil ikke at slike mennesker skal representere det norske folk. Jeg vil ikke være bekjent av hennes menneskesyn, rett og slett.''

Det er helt greit. Jeg kan synes Stoltenberg kan virke ganske så poulistisk når han står å ramser opp selvfølgeligheter som 'alle' kan være enige i til øredøvende jubel fra pressen...

Poenget mitt her er uansett at noen grupper er det ganske så greit å trakkasere og stigmatisere. For de er jo slik alle sammen. Mens andre grupper blir man steinet om man nevner at to stykker gjør samme ting. (Igjen spissformulert.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Jeg har ingen tro på at denne BBC dokumentaren ble laget for å svarmale romfolket på noen som helst måte - til det har jeg større tiltro til BBC sin integritet enn du synes å ha.

Jeg har ikke påstått at tigging er "big bussines" overalt. Det avhenger helt av givernes vilje - som synes god i UK.

I Norge kan det godt være at vi er vesentlig mer tilbakeholdne. Men det viktige er at romfolket må være villige til å endre sin kultur for at endringer skal kunne skje.

Det har vært forsøkt utallige hjelpeprosjekter overfor ulike grupper av romfolket - både i Norge og ellers i Europa. men de har nesten uten unntak feilet.

Artikkelen i NRK (som jeg linket til i et annet svar til deg) viser litt av denne problemstillingen.

Selv synes jeg det virker vesentlig mer hensiktsmessig å se på (analysere) hvorfor det har feilet nær 100% av tiltakene tildigere, og dra lærdom av det, enn bare å fortsette som før - for det vil bare opprettholde situasjonen slik den er nå.

''Jeg har ingen tro på at denne BBC dokumentaren ble laget for å svarmale romfolket på noen som helst måte - til det har jeg større tiltro til BBC sin integritet enn du synes å ha.''

Jeg antar vi har sett samme dokumentaren? Skulle det du her ser være representativt for hele romfolket mener du? Jeg ser feks ingen barn som tigger her?

''Jeg har ikke påstått at tigging er "big bussines" overalt. Det avhenger helt av givernes vilje - som synes god i UK.''

Jeg har ikke påstått at du har påstått, men jeg stilte spm om du trodde det var slik.

''I Norge kan det godt være at vi er vesentlig mer tilbakeholdne. Men det viktige er at romfolket må være villige til å endre sin kultur for at endringer skal kunne skje.''

Du snakker om et folk som har måttet lære seg the hard way betydningen av å overleve fra dag til dag. Og slik er det fortsatt. De blir forfulgt, trakkasert og har ingen mulighet overhodet til å komme seg ut av dette. Og du vil at de skal være villige til å endre sin kultur for at noe skal skje. Er det noen som burde være villige til noe som helst i denne sammenhengen så er det de som trakkaserer, forfølger og sørger for at deres fattigdom opprettholdes. Slik ser jeg det. Vi burde forvente noe av oss selv og ikke kreve av dem.

''Det har vært forsøkt utallige hjelpeprosjekter overfor ulike grupper av romfolket - både i Norge og ellers i Europa. men de har nesten uten unntak feilet.''

Hva tror du grunnene til dette kan være? At de ønsker å sabotere for seg selv?

''Artikkelen i NRK (som jeg linket til i et annet svar til deg) viser litt av denne problemstillingen.''

Den har jeg ikke sett enda, men jeg har bokmerket den :)

Selv synes jeg det virker vesentlig mer hensiktsmessig å se på (analysere) hvorfor det har feilet nær 100% av tiltakene tildigere, og dra lærdom av det, enn bare å fortsette som før - for det vil bare opprettholde situasjonen slik den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

Vi snakker ikke her om "et par forsøk" - vi snakker om en masse ulike tiltal over et par titalls år, som kostet hundrevis av millioner kroner.

Hvorfor forsøker du å bagatellisere alt som har vært gjort tidligere, i stedet for å forsøke å dra lærdom av det - for ikke å gjenta de samme feilene?

''Vi snakker ikke her om "et par forsøk" - vi snakker om en masse ulike tiltal over et par titalls år, som kostet hundrevis av millioner kroner.

Hvorfor forsøker du å bagatellisere alt som har vært gjort tidligere, i stedet for å forsøke å dra lærdom av det - for ikke å gjenta de samme feilene?''

Jeg bagatelliserer da ikke? Jeg skriver til deg at vi ikke kan gi opp etter ett par forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun oser av populisme. Jeg vil ikke at slike mennesker skal representere det norske folk. Jeg vil ikke være bekjent av hennes menneskesyn, rett og slett.''

Det er helt greit. Jeg kan synes Stoltenberg kan virke ganske så poulistisk når han står å ramser opp selvfølgeligheter som 'alle' kan være enige i til øredøvende jubel fra pressen...

Poenget mitt her er uansett at noen grupper er det ganske så greit å trakkasere og stigmatisere. For de er jo slik alle sammen. Mens andre grupper blir man steinet om man nevner at to stykker gjør samme ting. (Igjen spissformulert.)

mvh

Jeg vil ikke diskutere Stoltenberg her inne. Jeg elsker han, samtidig som jeg ikke gjør det. Han er etter all sansynlighet ganske trøtt av og være i regjering. Det hadde jeg også vært.

Jeg er så trøtt av populisme, og folk som ikke har noe annet og by på enn og si den sittende regjering imot. Hva suger SJ av sitt eget bryst, og hva er hennes mening om hvordan landet vårt skal styres? Hvis hun følger vanlige lover og menneskerettigheter, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''"En tåpelig konkuranse om hvem som gir mest eller bryr seg mest om sine medmennesker blir jeg ikke med på."

Jeg har ikke kommet med noen påstander om hvem som gir mest eller ikke eller ikke bryr seg om sine medmennesker utover at det du selv har vist av deg selv ved det du skriver i denne tråden.''

Du har påstått at jeg synes det er fint at barn sulter. Du har kommet med injurierende påstander om mine holdninger til disse menneskene. Primært fordi jeg velger å gi på en annen måte enn deg. For meg er det viktigere å vite med sikkerhet at pengene kommer til nytte.

Skulle jeg forsvare meg mot dine beskyldninger hadde jeg måtte lage en skryteliste over hva jeg gir og hvor grei jeg er med ulike mennesker. Det blir menigsløst.

Det frustrerende med slike demoniseringsstrategier, som blir hyppig brukt blant dem som påberoper seg raushet og toleranse, er at det blokkerer en hver saklig og nyansert debatt. Og dermed også gode løsninger.

Ha en fin kveld!

mvh

Jeg får bare ta det til meg :)

Ha en god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har ingen tro på at denne BBC dokumentaren ble laget for å svarmale romfolket på noen som helst måte - til det har jeg større tiltro til BBC sin integritet enn du synes å ha.''

Jeg antar vi har sett samme dokumentaren? Skulle det du her ser være representativt for hele romfolket mener du? Jeg ser feks ingen barn som tigger her?

''Jeg har ikke påstått at tigging er "big bussines" overalt. Det avhenger helt av givernes vilje - som synes god i UK.''

Jeg har ikke påstått at du har påstått, men jeg stilte spm om du trodde det var slik.

''I Norge kan det godt være at vi er vesentlig mer tilbakeholdne. Men det viktige er at romfolket må være villige til å endre sin kultur for at endringer skal kunne skje.''

Du snakker om et folk som har måttet lære seg the hard way betydningen av å overleve fra dag til dag. Og slik er det fortsatt. De blir forfulgt, trakkasert og har ingen mulighet overhodet til å komme seg ut av dette. Og du vil at de skal være villige til å endre sin kultur for at noe skal skje. Er det noen som burde være villige til noe som helst i denne sammenhengen så er det de som trakkaserer, forfølger og sørger for at deres fattigdom opprettholdes. Slik ser jeg det. Vi burde forvente noe av oss selv og ikke kreve av dem.

''Det har vært forsøkt utallige hjelpeprosjekter overfor ulike grupper av romfolket - både i Norge og ellers i Europa. men de har nesten uten unntak feilet.''

Hva tror du grunnene til dette kan være? At de ønsker å sabotere for seg selv?

''Artikkelen i NRK (som jeg linket til i et annet svar til deg) viser litt av denne problemstillingen.''

Den har jeg ikke sett enda, men jeg har bokmerket den :)

Selv synes jeg det virker vesentlig mer hensiktsmessig å se på (analysere) hvorfor det har feilet nær 100% av tiltakene tildigere, og dra lærdom av det, enn bare å fortsette som før - for det vil bare opprettholde situasjonen slik den er nå.

Nei - jeg tror ikke den er representativ for hele romfolket, og nettopp derfor viste jeg til artikkelen fra NRK som omhandler hva som har væt forsøkt tidligere i Norge.

Årsaken til at romfolket i Norge ikke tar barna med seg på tigging her, er at de vet at det vil bli slått ned på - umiddelbart - siden det er noe som vi har et meget stort fokus på.

Det er derfor ikke hensiktsmessig for dem. Romfolket er ikke på noen måte mindre intelligente enn hva vi er - og de har gjennom hundrevis av år lært meget godt å tilpasse seg det stedet de er, for å utnytte de muligheter som finnes der. Det er tross alt de de fleste av dem lever av - og lærer seg fra barnsben av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ga ham nummeret til legevakta?

Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?

Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi snakker ikke her om "et par forsøk" - vi snakker om en masse ulike tiltal over et par titalls år, som kostet hundrevis av millioner kroner.

Hvorfor forsøker du å bagatellisere alt som har vært gjort tidligere, i stedet for å forsøke å dra lærdom av det - for ikke å gjenta de samme feilene?''

Jeg bagatelliserer da ikke? Jeg skriver til deg at vi ikke kan gi opp etter ett par forsøk.

Hvis du ikke har lest artikkelen og ikke kjenner til hva som er gjort tidligere, så beklager jeg kommentaren.

Men er du kjent med det, så mener jeg det er å bagatellisere det som har vært gjort tidligere og de erfaringer vi faktisk har. For det er ikke "et par - tre forsøk" - det er vesentlig mye mer, og over lang tid (noen tiltalls år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun oser av populisme. Jeg vil ikke at slike mennesker skal representere det norske folk. Jeg vil ikke være bekjent av hennes menneskesyn, rett og slett.''

Det er helt greit. Jeg kan synes Stoltenberg kan virke ganske så poulistisk når han står å ramser opp selvfølgeligheter som 'alle' kan være enige i til øredøvende jubel fra pressen...

Poenget mitt her er uansett at noen grupper er det ganske så greit å trakkasere og stigmatisere. For de er jo slik alle sammen. Mens andre grupper blir man steinet om man nevner at to stykker gjør samme ting. (Igjen spissformulert.)

mvh

Det er vel hovedsakelig de gruppene som stigmatiserer og trakasserer andre?

Å påstå at et parti som oppfordrer åpent til kriminalitet (oppvigleri, og brudd på den norske Grunnloven) er ofrene for stigmatisering og trakassering faller på sin egen urimelighet.

De blir kritisert for det de sier og gjør, ikke for hvem de er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

Nei - jeg tror ikke den er representativ for hele romfolket, og nettopp derfor viste jeg til artikkelen fra NRK som omhandler hva som har væt forsøkt tidligere i Norge.

Årsaken til at romfolket i Norge ikke tar barna med seg på tigging her, er at de vet at det vil bli slått ned på - umiddelbart - siden det er noe som vi har et meget stort fokus på.

Det er derfor ikke hensiktsmessig for dem. Romfolket er ikke på noen måte mindre intelligente enn hva vi er - og de har gjennom hundrevis av år lært meget godt å tilpasse seg det stedet de er, for å utnytte de muligheter som finnes der. Det er tross alt de de fleste av dem lever av - og lærer seg fra barnsben av.

''Nei - jeg tror ikke den er representativ for hele romfolket, og nettopp derfor viste jeg til artikkelen fra NRK som omhandler hva som har væt forsøkt tidligere i Norge.''

Godt, jeg skal lese artikkelen i morgen :)

''Årsaken til at romfolket i Norge ikke tar barna med seg på tigging her, er at de vet at det vil bli slått ned på - umiddelbart - siden det er noe som vi har et meget stort fokus på.''

Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge? Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren? Registrering av navn osv. Jeg kan ikke se at det skulle skremme rumenere fra å la barna deres tigge her i Norge?

''Det er derfor ikke hensiktsmessig for dem. Romfolket er ikke på noen måte mindre intelligente enn hva vi er - og de har gjennom hundrevis av år lært meget godt å tilpasse seg det stedet de er, for å utnytte de muligheter som finnes der. Det er tross alt de de fleste av dem lever av - og lærer seg fra barnsben av.''

Ja stakkars folk. Tenke seg til å måtte tigge/stjele fra barnsben av for å overleve. Hva er det vi gjør mot dem? Grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Hvis du ikke har lest artikkelen og ikke kjenner til hva som er gjort tidligere, så beklager jeg kommentaren.

Men er du kjent med det, så mener jeg det er å bagatellisere det som har vært gjort tidligere og de erfaringer vi faktisk har. For det er ikke "et par - tre forsøk" - det er vesentlig mye mer, og over lang tid (noen tiltalls år).

Som sagt har jeg ikke lest den ennå. Det ble litt diskusjoner her i kveld/natt som jeg ble revet med i. Men jeg skal se den i morgen og da får vi se om den gir meg noe input i en eller annen retning i forhold til hva som er forsøkt og hva som bør/kan gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi snakker ikke her om "et par forsøk" - vi snakker om en masse ulike tiltal over et par titalls år, som kostet hundrevis av millioner kroner.

Hvorfor forsøker du å bagatellisere alt som har vært gjort tidligere, i stedet for å forsøke å dra lærdom av det - for ikke å gjenta de samme feilene?''

Jeg bagatelliserer da ikke? Jeg skriver til deg at vi ikke kan gi opp etter ett par forsøk.

Vi VET at å fortsette med det samme (å være slem) ikke fungerer. Det har ikke fungert i 800 år, og det vil ikke fungere nå.

Derimot vet vi at å være rimelig så er det en god sjanse for at vi vil lykkes, slik som i Spania.

Ikke bare det, vi (Norge) har jo ikke gjort noe som helst for folkene på Årvoll. Ingen av de individene har vært på noen av prosjektene, og er selvsagt ikke kollektivt ansvarlige for hva andre har gjort.

For øvrig, de prosjektene var med "reisende romfolk", og ikke de fastboende som er på Årvoll. Forskjellige folk, og forskjellig språk.

Og igjen - du skriver og argumenterer flott! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke diskutere Stoltenberg her inne. Jeg elsker han, samtidig som jeg ikke gjør det. Han er etter all sansynlighet ganske trøtt av og være i regjering. Det hadde jeg også vært.

Jeg er så trøtt av populisme, og folk som ikke har noe annet og by på enn og si den sittende regjering imot. Hva suger SJ av sitt eget bryst, og hva er hennes mening om hvordan landet vårt skal styres? Hvis hun følger vanlige lover og menneskerettigheter, mener jeg.

Prøver å komme tilbake til det opprinnelige poenget.

Noen grupper er det OK å hetse og ose av fordommer mot. Andre ikke.

Typisk nok var din første respons: "Noen gjør seg jo mer lagelig for hugg enn andre da. Som f.eks. Frp ved Siv Jensen."

Vet ikke om du mente det slik, men i den sammenhengen det kom, kunne det tolkes som 'Men FrPere må det være lov å hetse, for de gjør så mye dumt.' (Ikke at du kom med generell hets, bare konstaterte at de får skylde seg selv.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvordan hjelpe best mulig?

Du ga ham nummeret til legevakta?

Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?

Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

''Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

– Sjalala''

Det tror jeg du dessverre har helt rett i. Det er en synd og en skam. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Vi VET at å fortsette med det samme (å være slem) ikke fungerer. Det har ikke fungert i 800 år, og det vil ikke fungere nå.

Derimot vet vi at å være rimelig så er det en god sjanse for at vi vil lykkes, slik som i Spania.

Ikke bare det, vi (Norge) har jo ikke gjort noe som helst for folkene på Årvoll. Ingen av de individene har vært på noen av prosjektene, og er selvsagt ikke kollektivt ansvarlige for hva andre har gjort.

For øvrig, de prosjektene var med "reisende romfolk", og ikke de fastboende som er på Årvoll. Forskjellige folk, og forskjellig språk.

Og igjen - du skriver og argumenterer flott! :-)

Med vennlig hilsen

''Vi VET at å fortsette med det samme (å være slem) ikke fungerer. Det har ikke fungert i 800 år, og det vil ikke fungere nå.''

Ja man skulle tro vi hadde lært at dette ikke fører frem. Men ting tar tydeligvis tid....

''Derimot vet vi at å være rimelig så er det en god sjanse for at vi vil lykkes, slik som i Spania.''

Om vi bare kunne prøve istedet for å fortsette i samme elendige duren :( Jeg forstår ikke hvordan disse menneskene en gang skulle ha tiltro til at vi ønsker noe godt for dem.

''Ikke bare det, vi (Norge) har jo ikke gjort noe som helst for folkene på Årvoll. Ingen av de individene har vært på noen av prosjektene, og er selvsagt ikke kollektivt ansvarlige for hva andre har gjort.''

Selvfølgelig er de ikke det. Men det er slik mange ser det, dessverre.

''For øvrig, de prosjektene var med "reisende romfolk", og ikke de fastboende som er på Årvoll. Forskjellige folk, og forskjellig språk.''

Skal ha det i bakhodet når jeg leser om prosjektene.

''Og igjen - du skriver og argumenterer flott! :-)''

Takk igjen og god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å komme tilbake til det opprinnelige poenget.

Noen grupper er det OK å hetse og ose av fordommer mot. Andre ikke.

Typisk nok var din første respons: "Noen gjør seg jo mer lagelig for hugg enn andre da. Som f.eks. Frp ved Siv Jensen."

Vet ikke om du mente det slik, men i den sammenhengen det kom, kunne det tolkes som 'Men FrPere må det være lov å hetse, for de gjør så mye dumt.' (Ikke at du kom med generell hets, bare konstaterte at de får skylde seg selv.)

mvh

Hun skriver jo at partiet Frp stiller seg lagelig til hugg, fordi partileder Siv Jensen oppfordrer til oppvigleri og brudd på Menneskerettighetene.

Hvis du tolker det som "det må være lov å hetse Frpere" så bør du virkelig studere norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...