Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''Jeg er litt skuffet jeg, bor i ÅLesund og har enda ikke sett en eneste rom-folk-person''

Det er nok lite å hente med tigging i Ålesund da sunnmøringer er ganske gjerrige?

''Det er nok lite å hente med tigging i Ålesund da sunnmøringer er ganske gjerrige?''

Fy så fordomsfull og generaliserende du er! Vestlandsfrykt og uvitenhet.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Dette dreier seg om organisert kriminalitet der pengene kanaliseres til bakmenn som kjører rundt i luksusbiler og bygger palasser i hjemlandet.

At det brukes løgner for å få deg til å åpne lommeboka, gjør hele saken mye verre.

''Dette dreier seg om organisert kriminalitet der pengene kanaliseres til bakmenn som kjører rundt i luksusbiler og bygger palasser i hjemlandet.''

Du burde lese det opp litt mer før du kommer med denne typen uttalelser.

http://www.nova.no/asset/5541/1/5541_1.pdf

http://www.bymisjon.no/PageFiles/16323/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette dreier seg om organisert kriminalitet der pengene kanaliseres til bakmenn som kjører rundt i luksusbiler og bygger palasser i hjemlandet.''

Du burde lese det opp litt mer før du kommer med denne typen uttalelser.

http://www.nova.no/asset/5541/1/5541_1.pdf

http://www.bymisjon.no/PageFiles/16323/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

Nova-rapporten kan vel ikke sies å avkrefte ryktene om kriminalitet og bakmenn? Den sier vel nærmest at det ikke nødvendigvis er sannheten. Forskeren påpeker også at hun har et lite datagrunnlag, at det er noen år gammelt og at "Samtaledata alene må med andre

ord tas for det de er, det informantene ønsket at jeg skulle vite."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke i Ålesund?

Oi, er de det ?

Hvorfor det skal tro........?

Og så er vi igang igjen, ha, ha, ha, ha !

Ikke helt ufortjent heller....

De kan godt få hjelp de, om de har lyst til å gjøre andre ting enn å tigge og plyndre...

men det er jo leveviset deres. Jeg respekterer jo at ikke alle har samme levevis, men dette leveviset går jo utover andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Nei, det var det da. De sulter jo ifølge mange og media. Så da får de "ta til takke" med mat fra meg.

Helt enig med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

''Det er jo i byen pakket samles ''

Hvordan kan du få deg til å kalle mennesker for "pakket"?

Dette er Europas mest diskriminerte og trakasserte gruppe.

Skjerpings!

At du gidder å svare disse kunnskapløse mennesker !!!!

Jeg gremmes.....over så mye dumskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du gidder å svare disse kunnskapløse mennesker !!!!

Jeg gremmes.....over så mye dumskap!

Ja, de er en skam. Godt du gremmes!

Jeg svarer fordi det skal ikke få stå uimotsagt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"døvstum" brukes ofte for folk som verken kan snakke eller forstå norsk eller engelsk, fordi de er "som døvstumme" i møte med folk.

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge?''

Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?''

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.

Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.

mvh

''Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html''

Jeg har fått med meg den saken og de ble frikjent meg bekjent.

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.''

At utviklingen blir slik som i UK er jo ikke det minste merkelig. Å tiltale foreldre for menneskehandel og ta fra dem barna deres løser jo ikke det som er det reelle problemet, nemlig fattigdommen deres som gjør at de må tigge for å overleve, fordommene mot dem som hindrer dem i å få arbeid, deres analfabetisme osvosv. Det løser faktisk ingenting.

''Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.''

Mitt håp er at norske myndigheter skal, sammen med romfolket, finne løsninger på de faktiske problemene for denne "gruppen" av mennesker. At vi skal slutte å trakkasere dem, bemøte dem som medmennesker, være vennlige mot dem, gi dem hjelpen vi kan gi inntil annen nødvendig hjelp blir satt i et system som fungerer for disse menneskene, slutte å være fordomsfulle, slutte å se på de som pakk, slutte å være nedlatende, hånende o.l. Det er mine ønsker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Som jeg nevnte i det siste svaret til deg nå nettopp.

Jeg tror ikke vi nødvendigvis er så uenige om målet - men rettningen.

Da er det dessverre lett at slike diskusjoner tilspisser seg - uten at man egentlig mener å gjøre det :-)

Ha en riktig god natt!

Jeg svarer deg her :) Jeg har nå lest artikkelen og ser at ting er forsøkt og at ting ikke har fungert.

Det har ikke endret mitt syn på at disse menneskene trenger hjelp, det er vi jo enige om at de gjør :) Og jeg har ikke endret mitt syn på at vi ikke må gi de opp og tro at endring kommer over natten. Det er mulige vi i det store og det hele er enige selv om vi er litt delt i meningene rundt det om hvordan man kommer i mål :) Jeg besitter imidlertid ikke noen fasit på hvordan, i mellomtiden velger jeg å bemøte de som medmennsker, se deres nød, ikke mistenkliggjøre dem, ikke fordømme dem og gi dem den hjelpen jeg kan bidra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Og skriver de i tillegg at jeg vil ikke ha de på min dør, det blir for nært og det forstyrrer mitt liv, ja da vil jeg påstå at de faktisk er hjerterå. Og det står jeg for!''

Jeg tror faktisk ikke at du heller ville ha hatt dem for nær døren din når alt kommer til alt. Ikke fordi de er romfolk, men sånn generelt tror jeg ikke at du ville ha fremmede utenfor døren din for ofte eller lenge uansett hvem det er. Er det greit med en eller to eller 100?

Akkurat sånne ting skal du ikke legge for mye i, det er ganske naturlig å ikke ha for mange tiggere (eller generelt fremmede) som står utenfor døren din. Det betyr slettes ikke at noen er hjerterå, ser ned på dem, eller ikke ønsker å hjelpe dem.Du må ikke dømme alle som ikke liker dette.

''Jeg tror faktisk ikke at du heller ville ha hatt dem for nær døren din når alt kommer til alt. Ikke fordi de er romfolk, men sånn generelt tror jeg ikke at du ville ha fremmede utenfor døren din for ofte eller lenge uansett hvem det er. Er det greit med en eller to eller 100?''

Hva du "tror" om meg er av liten viktighet i denne saken. I dette tilfellet diskuterer vi i et innlegg hvor enkelte uttrykker misnøye med at det dukker om en fra romfolket på døren med en lapp med påskrift som trolig i denne personens øyne er løgn. Og at dette mennesket på en måte forstyrrer "idyllen". I tillegg flires det av at en annen har blitt kjeppjaget. Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.

''Akkurat sånne ting skal du ikke legge for mye i, det er ganske naturlig å ikke ha for mange tiggere (eller generelt fremmede) som står utenfor døren din.''

Igjen, jeg liker folk på døra mi. Om de er støvsugerselgere, fra Leger uten grenser eller fra romfolket. Jeg liker folk. Jeg er ikke redd mennesker.

''Det betyr slettes ikke at noen er hjerterå, ser ned på dem, eller ikke ønsker å hjelpe dem.Du må ikke dømme alle som ikke liker dette.''

Du er definitivt hjerterå når en fattig står på din dør og du mener at det forstyrrer livet ditt. Du er definitivt hjerterå når du kjeppjager noen i nød og du er definitivt hjerterå om du ler av overnevnte handlinger og disses oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html''

Jeg har fått med meg den saken og de ble frikjent meg bekjent.

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.''

At utviklingen blir slik som i UK er jo ikke det minste merkelig. Å tiltale foreldre for menneskehandel og ta fra dem barna deres løser jo ikke det som er det reelle problemet, nemlig fattigdommen deres som gjør at de må tigge for å overleve, fordommene mot dem som hindrer dem i å få arbeid, deres analfabetisme osvosv. Det løser faktisk ingenting.

''Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.''

Mitt håp er at norske myndigheter skal, sammen med romfolket, finne løsninger på de faktiske problemene for denne "gruppen" av mennesker. At vi skal slutte å trakkasere dem, bemøte dem som medmennesker, være vennlige mot dem, gi dem hjelpen vi kan gi inntil annen nødvendig hjelp blir satt i et system som fungerer for disse menneskene, slutte å være fordomsfulle, slutte å se på de som pakk, slutte å være nedlatende, hånende o.l. Det er mine ønsker....

''Mitt håp er at norske myndigheter skal, sammen med romfolket, finne løsninger på de faktiske problemene for denne "gruppen" av mennesker. At vi skal slutte å trakkasere dem, bemøte dem som medmennesker, være vennlige mot dem, gi dem hjelpen vi kan gi inntil annen nødvendig hjelp blir satt i et system som fungerer for disse menneskene, slutte å være fordomsfulle, slutte å se på de som pakk, slutte å være nedlatende, hånende o.l.''

Det ønsket og håpet har jeg også. Men det betyr ikke at vi kan se gjennom fingrene med lovbrudd og forferdelige oppvekstvillkår for barn. Om du søker i BT finner du mange saker. Det betyr ikke at vi skal akseptere hva som helst eller la være å stille krav.

Få ting er så nedlatende og nedverdigende som å bli ansett som så håpløs at man ikke møter de samme krav og forventninger som andre mennesker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke i Ålesund?

Oi, det var da voldsomt så engasjerende denne tråden ble.... laaaaaaaaaaaaaaaanggggggggggggggggg

Tydelig at romfolkene skaper debatt.

De har jo alltid vært her, men nå i det siste har de kommet litt mer til syne...

Spørsmålet er - hvor skal de gjøre av seg?

Det er jo ingen som vil ha de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

''Mitt håp er at norske myndigheter skal, sammen med romfolket, finne løsninger på de faktiske problemene for denne "gruppen" av mennesker. At vi skal slutte å trakkasere dem, bemøte dem som medmennesker, være vennlige mot dem, gi dem hjelpen vi kan gi inntil annen nødvendig hjelp blir satt i et system som fungerer for disse menneskene, slutte å være fordomsfulle, slutte å se på de som pakk, slutte å være nedlatende, hånende o.l.''

Det ønsket og håpet har jeg også. Men det betyr ikke at vi kan se gjennom fingrene med lovbrudd og forferdelige oppvekstvillkår for barn. Om du søker i BT finner du mange saker. Det betyr ikke at vi skal akseptere hva som helst eller la være å stille krav.

Få ting er så nedlatende og nedverdigende som å bli ansett som så håpløs at man ikke møter de samme krav og forventninger som andre mennesker.

mvh

''Det ønsket og håpet har jeg også.''

Godt :)

'' Men det betyr ikke at vi kan se gjennom fingrene med lovbrudd og forferdelige oppvekstvillkår for barn.''

Så langt der i fra. Vi må stadig søke løsninger som gjør at romfolket ikke må bruke barna sine for å skaffe seg det de trenger og at de slipper å begå kriminelle handlinger av ulik art for å oppnå det samme.

''Om du søker i BT finner du mange saker. Det betyr ikke at vi skal akseptere hva som helst eller la være å stille krav.''

Jeg leste noen av disse sakene tidligere i dag. Og vi skal selvfølgelig ikke akspetere hva som helst. Jeg liker ikke ordlyden i "å stille krav". Jeg liker bedre samarbeide for å finne varige løsninger feks.

''Få ting er så nedlatende og nedverdigende som å bli ansett som så håpløs at man ikke møter de samme krav og forventninger som andre mennesker.''

Jeg liker ikke krav og forventninger heller, faktisk :) Krav og forventninger kan være svært ødeleggende der hvor enkeltindivider av ulike grunner ikke klarer å innfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Oi, det var da voldsomt så engasjerende denne tråden ble.... laaaaaaaaaaaaaaaanggggggggggggggggg

Tydelig at romfolkene skaper debatt.

De har jo alltid vært her, men nå i det siste har de kommet litt mer til syne...

Spørsmålet er - hvor skal de gjøre av seg?

Det er jo ingen som vil ha de....

''Spørsmålet er - hvor skal de gjøre av seg?''

De vil ikke ha dette problemet, om dette

''Det er jo ingen som vil ha de....''

opphører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg tror faktisk ikke at du heller ville ha hatt dem for nær døren din når alt kommer til alt. Ikke fordi de er romfolk, men sånn generelt tror jeg ikke at du ville ha fremmede utenfor døren din for ofte eller lenge uansett hvem det er. Er det greit med en eller to eller 100?''

Hva du "tror" om meg er av liten viktighet i denne saken. I dette tilfellet diskuterer vi i et innlegg hvor enkelte uttrykker misnøye med at det dukker om en fra romfolket på døren med en lapp med påskrift som trolig i denne personens øyne er løgn. Og at dette mennesket på en måte forstyrrer "idyllen". I tillegg flires det av at en annen har blitt kjeppjaget. Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.

''Akkurat sånne ting skal du ikke legge for mye i, det er ganske naturlig å ikke ha for mange tiggere (eller generelt fremmede) som står utenfor døren din.''

Igjen, jeg liker folk på døra mi. Om de er støvsugerselgere, fra Leger uten grenser eller fra romfolket. Jeg liker folk. Jeg er ikke redd mennesker.

''Det betyr slettes ikke at noen er hjerterå, ser ned på dem, eller ikke ønsker å hjelpe dem.Du må ikke dømme alle som ikke liker dette.''

Du er definitivt hjerterå når en fattig står på din dør og du mener at det forstyrrer livet ditt. Du er definitivt hjerterå når du kjeppjager noen i nød og du er definitivt hjerterå om du ler av overnevnte handlinger og disses oppførsel!

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.''

Du må virkelig være et fantastisk menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror faktisk ikke at du heller ville ha hatt dem for nær døren din når alt kommer til alt. Ikke fordi de er romfolk, men sånn generelt tror jeg ikke at du ville ha fremmede utenfor døren din for ofte eller lenge uansett hvem det er. Er det greit med en eller to eller 100?''

Hva du "tror" om meg er av liten viktighet i denne saken. I dette tilfellet diskuterer vi i et innlegg hvor enkelte uttrykker misnøye med at det dukker om en fra romfolket på døren med en lapp med påskrift som trolig i denne personens øyne er løgn. Og at dette mennesket på en måte forstyrrer "idyllen". I tillegg flires det av at en annen har blitt kjeppjaget. Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.

''Akkurat sånne ting skal du ikke legge for mye i, det er ganske naturlig å ikke ha for mange tiggere (eller generelt fremmede) som står utenfor døren din.''

Igjen, jeg liker folk på døra mi. Om de er støvsugerselgere, fra Leger uten grenser eller fra romfolket. Jeg liker folk. Jeg er ikke redd mennesker.

''Det betyr slettes ikke at noen er hjerterå, ser ned på dem, eller ikke ønsker å hjelpe dem.Du må ikke dømme alle som ikke liker dette.''

Du er definitivt hjerterå når en fattig står på din dør og du mener at det forstyrrer livet ditt. Du er definitivt hjerterå når du kjeppjager noen i nød og du er definitivt hjerterå om du ler av overnevnte handlinger og disses oppførsel!

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes. ''

Jeg er helt enig, og jeg tenker også slik.

Jeg liker å treffe nye mennesker (de fleste! ;-) ), jeg reiser jo mye, og det er alltid nye venner og nye mennesker man treffer - enten det er i Brasil eller Taiwan.

God skrevet, men det har jeg jo sagt flere ganger!

Alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.''

Du må virkelig være et fantastisk menneske.

Jeg ser ikke noe fantastisk i det, normalt ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mitt håp er at norske myndigheter skal, sammen med romfolket, finne løsninger på de faktiske problemene for denne "gruppen" av mennesker. At vi skal slutte å trakkasere dem, bemøte dem som medmennesker, være vennlige mot dem, gi dem hjelpen vi kan gi inntil annen nødvendig hjelp blir satt i et system som fungerer for disse menneskene, slutte å være fordomsfulle, slutte å se på de som pakk, slutte å være nedlatende, hånende o.l.''

Det ønsket og håpet har jeg også. Men det betyr ikke at vi kan se gjennom fingrene med lovbrudd og forferdelige oppvekstvillkår for barn. Om du søker i BT finner du mange saker. Det betyr ikke at vi skal akseptere hva som helst eller la være å stille krav.

Få ting er så nedlatende og nedverdigende som å bli ansett som så håpløs at man ikke møter de samme krav og forventninger som andre mennesker.

mvh

''Det ønsket og håpet har jeg også. Men det betyr ikke at vi kan se gjennom fingrene med lovbrudd og forferdelige oppvekstvillkår for barn''

Det er det ingen som sier man skal, men måten man gjør noe med det er å hjelpe foreldrene til å få ungene på skolen, osv. Det gjør man IKKE ved å flytte dem rundt annenhver dag.

======

''Få ting er så nedlatende og nedverdigende som å bli ansett som så håpløs at man ikke møter de samme krav og forventninger som andre mennesker.''

Jo, at man forventer ting av dem som de ikke har noen som helst realistisk sjanse for å oppnå. Da fordømmer du dem til å være tapere, og fratar dem enhver mulighet for å være en suksess og å mestre ting.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes. ''

Jeg er helt enig, og jeg tenker også slik.

Jeg liker å treffe nye mennesker (de fleste! ;-) ), jeg reiser jo mye, og det er alltid nye venner og nye mennesker man treffer - enten det er i Brasil eller Taiwan.

God skrevet, men det har jeg jo sagt flere ganger!

Alt godt,

''Jeg er helt enig, og jeg tenker også slik.''

Annerledes beriker :)

''Jeg liker å treffe nye mennesker (de fleste! ;-) ), jeg reiser jo mye, og det er alltid nye venner og nye mennesker man treffer - enten det er i Brasil eller Taiwan.''

Du er heldig som reiser mye. Jeg skal på en tur nå i august (3 uker) og gleder meg til å treffe nye mennesker, se nye omgivelser og oppleve annerledes/annerledeshet. Det blir fint :) Selvfølgelig finnes det mennesker man treffer, blir kjent med som man kanskje ikke i nevneverdig grad ønsker å treffe igjen ;) Men uansett føler jeg at de har gjort meg klokere på et vis, om du forstår. Jeg har altså fått noe, uansett :)

''God skrevet, men det har jeg jo sagt flere ganger!''

Takk Sør,

Ha en fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...