Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Bedre at du bare innrømmer at du ikke har svar, mrxx, i stedet for å hale det ut.

:-)

Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

Men veldig ille er det ikke for meg, altså, jeg rister vel mer på hodet.

''Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende.''

Jeg mener at den manglende aksepten for at man kan synes det du beskrev kunne oppleves som innvaderende og komplisert å forholde seg til, er med på å fremelske nettopp den typen holdninger som de er opptatt av å kritisere (og som du ble tillagt). Debatten vil kunne bli vesentlig mer fruktbar om den viser større toleranse for ulike synspunkter og følelser knyttet til temaet.

''De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

''

_Det_ ville jeg nok ikke tatt for gitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

Men veldig ille er det ikke for meg, altså, jeg rister vel mer på hodet.

Jeg deler ditt syn 100 % her.

Jeg har ikke sett på maken til dette med å bli satt i bås fordi man ikke umiddelbart omfavner romfolket, og ønsker de velkommen.

Jeg hater ikke et eneste individ av dem, jeg har ikke sagt et vondt ord om, eller til, dem, aldri spyttet eller sett ned på dem.

Jeg har gitt i koppene deres, og fått takk tilbaken.

Men denne gruppen ønsker å ha det som de har det, og da skal de få kjøre sitt løp for meg. De sa nettopp selv at de er et "reisende folk", og da blir det vanskelig.

(Flyttsamene er også et "reisende folk", men de lar jo barna få en utdannelse.)

Å hindre en utdannelse for egne barn, vil_aldri_gjøre situasjonen bedre for neste generasjon_heller_.

En grusom handlig mot barn, i et moderne europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av?

Og siden du ikke vil/kan svare er du redusert til personfokus.

Skjerpings, mrxx; du kan bedre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du ikke vil/kan svare er du redusert til personfokus.

Skjerpings, mrxx; du kan bedre enn dette.

Nå må du svare på deg jeg skrev til deg. Har jeg sagt noe annet noe sted og jeg ba om link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ble voldsomt lang, så lang at jeg ikke greier å henge med.

Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".

Ingen vet hvor lenge jeg har spart for å ha råd til ny micro og jeg nevnte og at jeg syntes dette var ubehagelig, at jeg hadde vært og kjøpt denne og samtidig visste at jeg ikke kom til å gi noe.

At han fikk nr til legevakta var ikke for å gjøre narr av ham, men fordi jeg faktisk ikke var heeeelt sikker på om han hadde syke i familien. Det var jo det som stod på lappen. Senere skjønte jeg jo at det bare var løgn.

Som nevnt tidligere, jeg kommer til å tilby mat om det skjer igjen. Hvis de vil ha det.

''Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".''

Godt sagt, jeg tror at de få som har svart slik burde tenke litt i gjennom hvilke svar de har gitt, men det skal vel mye til for at de klarer å se det i fra den vinkelen. Jeg er ikke akkurat optimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler ditt syn 100 % her.

Jeg har ikke sett på maken til dette med å bli satt i bås fordi man ikke umiddelbart omfavner romfolket, og ønsker de velkommen.

Jeg hater ikke et eneste individ av dem, jeg har ikke sagt et vondt ord om, eller til, dem, aldri spyttet eller sett ned på dem.

Jeg har gitt i koppene deres, og fått takk tilbaken.

Men denne gruppen ønsker å ha det som de har det, og da skal de få kjøre sitt løp for meg. De sa nettopp selv at de er et "reisende folk", og da blir det vanskelig.

(Flyttsamene er også et "reisende folk", men de lar jo barna få en utdannelse.)

Å hindre en utdannelse for egne barn, vil_aldri_gjøre situasjonen bedre for neste generasjon_heller_.

En grusom handlig mot barn, i et moderne europa.

''

Men denne gruppen ønsker å ha det som de har det, og da skal de få kjøre sitt løp for meg. De sa nettopp selv at de er et "reisende folk", og da blir det vanskelig''

Hva vet du om det? Intet tilsier at de ønsker verken å bli trakassert eller den mest diskriminerte gruppen i Europa.

Folkene på Årvoll er heller ikke "reisende folk"; de har vanligvis et fast sted i Romania, men er her pga. fattigdom.

Spania er det eneste landet i Europa hvor man har hatt suksess med å integrere romfolket, og der har 700000 (!) fått hus og jobb(trening). Nå jobber 50% i ordentlige jobber, og like mange EIER eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du ikke vil/kan svare er du redusert til personfokus.

Skjerpings, mrxx; du kan bedre enn dette.

Jeg venter fortsatt på en link eller en forklaring, eller har du i din iver etter å stemple meg og tillegge meg meninger dummet deg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

''

Men denne gruppen ønsker å ha det som de har det, og da skal de få kjøre sitt løp for meg. De sa nettopp selv at de er et "reisende folk", og da blir det vanskelig''

Hva vet du om det? Intet tilsier at de ønsker verken å bli trakassert eller den mest diskriminerte gruppen i Europa.

Folkene på Årvoll er heller ikke "reisende folk"; de har vanligvis et fast sted i Romania, men er her pga. fattigdom.

Spania er det eneste landet i Europa hvor man har hatt suksess med å integrere romfolket, og der har 700000 (!) fått hus og jobb(trening). Nå jobber 50% i ordentlige jobber, og like mange EIER eget hus.

Jo, de sa i et intervju at de var et reisende folk. Og at det var deres kultur å ha det sånn. Nok om det.

Ingen ønsker å bli trakassert, og da forsøker folk å oppføre seg deretter.

Det er vanskelig å diskutere denne saken med deg, fordi_du_hele tiden skal bestemme aganda.

Det er "lov" å snakke om Spania (for der er det positive erfaringer), det er lov å snakke om gassingen under WW2.

Men det er derimot_ikke lov_ å nevne erfaringene som ble gjort i vårt eget hjemland da sigøynerkontoret ble nadlagt i 1991, etter å ha brukt 210 millioner skattekroner.

Hvorfor ? Nei fordi det er ikke samme folkene som er her nå ?!

Hva i all verden for slags svar er det da ?

Skal vi ikke høste erfaringer fra arbeid som er blitt gjort tidligere ?

Jeg ønsker svar på mange ting, og blandt annet :

1. Hvorfor ble sigøynerkontoret nedlagt ?

2. Hva ble gjort feil den gangen, slik at vi ikke gjør samme feilen igjen ?

3. Man må anta det var like synd på de romfolkene som var her den gangen som nå.

Da skulle de kansje være glade for å få tak over hodet og leiligheter å bo i.

LIKEVEL, så valgte de å dra i fra (ifølge deg) verdens beste land å bo i. Hvorfor ?

Hver sommer har vi samme "spetakkelet" når det gjelder romfolk, og vi vil få det neste år også.

Og det vil bli det samme,: de som ikke står med åpne armer, er fulle av fordommer, er rasister, er hjerterå, viser ikke medmenneskelighet, ikke nestekjærlighet, osv. osv.osv.

Det MÅ da kunne stilles disse spørsmålene uten å bli kalt noe av dette vel ?

Eller hva slags debatt vil du_egentlig_ha rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt på en link eller en forklaring, eller har du i din iver etter å stemple meg og tillegge meg meninger dummet deg ut?

Jeg får vel svare deg slik du skriver til meg:

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Dine ord. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel svare deg slik du skriver til meg:

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Dine ord. :-)

Men nå må du gi meg en forklaring og eventuelt en link. Du har fortsatt ikke svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de sa i et intervju at de var et reisende folk. Og at det var deres kultur å ha det sånn. Nok om det.

Ingen ønsker å bli trakassert, og da forsøker folk å oppføre seg deretter.

Det er vanskelig å diskutere denne saken med deg, fordi_du_hele tiden skal bestemme aganda.

Det er "lov" å snakke om Spania (for der er det positive erfaringer), det er lov å snakke om gassingen under WW2.

Men det er derimot_ikke lov_ å nevne erfaringene som ble gjort i vårt eget hjemland da sigøynerkontoret ble nadlagt i 1991, etter å ha brukt 210 millioner skattekroner.

Hvorfor ? Nei fordi det er ikke samme folkene som er her nå ?!

Hva i all verden for slags svar er det da ?

Skal vi ikke høste erfaringer fra arbeid som er blitt gjort tidligere ?

Jeg ønsker svar på mange ting, og blandt annet :

1. Hvorfor ble sigøynerkontoret nedlagt ?

2. Hva ble gjort feil den gangen, slik at vi ikke gjør samme feilen igjen ?

3. Man må anta det var like synd på de romfolkene som var her den gangen som nå.

Da skulle de kansje være glade for å få tak over hodet og leiligheter å bo i.

LIKEVEL, så valgte de å dra i fra (ifølge deg) verdens beste land å bo i. Hvorfor ?

Hver sommer har vi samme "spetakkelet" når det gjelder romfolk, og vi vil få det neste år også.

Og det vil bli det samme,: de som ikke står med åpne armer, er fulle av fordommer, er rasister, er hjerterå, viser ikke medmenneskelighet, ikke nestekjærlighet, osv. osv.osv.

Det MÅ da kunne stilles disse spørsmålene uten å bli kalt noe av dette vel ?

Eller hva slags debatt vil du_egentlig_ha rundt dette ?

''Men det er derimot_ikke lov_ å nevne erfaringene som ble gjort i vårt eget hjemland da sigøynerkontoret ble nadlagt i 1991, etter å ha brukt 210 millioner skattekroner. Hvorfor ? Nei fordi det er ikke samme folkene som er her nå ?!''

Det er lov å si at et prosjekt funket, og at man derfor kanskje bør gjøre noe lignende.

Det er ikke "lov" å si at siden prosjekt X ikke funket med en bestemt gruppe personer, så skal man nekte individene på Årvoll noe som helst prosjekt (les: hjelp) basert på noe som mislykkes. Det er å rette baker for smed.

Jeg regner med du ser forskjellen?

=====

''1. Hvorfor ble sigøynerkontoret nedlagt ? 2. Hva ble gjort feil den gangen, slik at vi ikke gjør samme feilen igjen ? 3. Man må anta det var like synd på de romfolkene som var her den gangen som nå. Da skulle de kansje være glade for å få tak over hodet og leiligheter å bo i. LIKEVEL, så valgte de å dra i fra (ifølge deg) verdens beste land å bo i. Hvorfor ?''

1) Det vet jeg ikke, men etter det jeg husker var det for "norske romfolk" (som er reisende), og ikke for romfolk som normalt sett er langt mer fastboende (reiser fordi de må).

2) I Spania hadde de langt større suksess når de spredte gruppen ut over byene, fremfor å plassere alle sammen samlet.

3) Jeg vet ikke; det er veldig mye uklarhet i hvem som var hvor, men uansett så må man regne med flere forsøk. Det har vært flere århundrer med trakassering etc. og det blir ikke "helt OK" på 5 år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende.''

Jeg mener at den manglende aksepten for at man kan synes det du beskrev kunne oppleves som innvaderende og komplisert å forholde seg til, er med på å fremelske nettopp den typen holdninger som de er opptatt av å kritisere (og som du ble tillagt). Debatten vil kunne bli vesentlig mer fruktbar om den viser større toleranse for ulike synspunkter og følelser knyttet til temaet.

''De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

''

_Det_ ville jeg nok ikke tatt for gitt ;-)

Jeg er helt enig med deg. Det blir lite fruktbart slik det diskuteres her av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Jeg deler ditt syn 100 % her.

Jeg har ikke sett på maken til dette med å bli satt i bås fordi man ikke umiddelbart omfavner romfolket, og ønsker de velkommen.

Jeg hater ikke et eneste individ av dem, jeg har ikke sagt et vondt ord om, eller til, dem, aldri spyttet eller sett ned på dem.

Jeg har gitt i koppene deres, og fått takk tilbaken.

Men denne gruppen ønsker å ha det som de har det, og da skal de få kjøre sitt løp for meg. De sa nettopp selv at de er et "reisende folk", og da blir det vanskelig.

(Flyttsamene er også et "reisende folk", men de lar jo barna få en utdannelse.)

Å hindre en utdannelse for egne barn, vil_aldri_gjøre situasjonen bedre for neste generasjon_heller_.

En grusom handlig mot barn, i et moderne europa.

Her er du inne på noe som er svært vesentlig. Jeg synes situasjonen er ille, men jeg vet ikke hva jeg selv får gjort med det.

Jada, nestekjærlighet er en ting, men jeg tror/vet at problemet må angripes på en annen måte. Hvis de selv vil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

''Men det er derimot_ikke lov_ å nevne erfaringene som ble gjort i vårt eget hjemland da sigøynerkontoret ble nadlagt i 1991, etter å ha brukt 210 millioner skattekroner. Hvorfor ? Nei fordi det er ikke samme folkene som er her nå ?!''

Det er lov å si at et prosjekt funket, og at man derfor kanskje bør gjøre noe lignende.

Det er ikke "lov" å si at siden prosjekt X ikke funket med en bestemt gruppe personer, så skal man nekte individene på Årvoll noe som helst prosjekt (les: hjelp) basert på noe som mislykkes. Det er å rette baker for smed.

Jeg regner med du ser forskjellen?

=====

''1. Hvorfor ble sigøynerkontoret nedlagt ? 2. Hva ble gjort feil den gangen, slik at vi ikke gjør samme feilen igjen ? 3. Man må anta det var like synd på de romfolkene som var her den gangen som nå. Da skulle de kansje være glade for å få tak over hodet og leiligheter å bo i. LIKEVEL, så valgte de å dra i fra (ifølge deg) verdens beste land å bo i. Hvorfor ?''

1) Det vet jeg ikke, men etter det jeg husker var det for "norske romfolk" (som er reisende), og ikke for romfolk som normalt sett er langt mer fastboende (reiser fordi de må).

2) I Spania hadde de langt større suksess når de spredte gruppen ut over byene, fremfor å plassere alle sammen samlet.

3) Jeg vet ikke; det er veldig mye uklarhet i hvem som var hvor, men uansett så må man regne med flere forsøk. Det har vært flere århundrer med trakassering etc. og det blir ikke "helt OK" på 5 år.

Med vennlig hilsen

Åjada, det er veldig velkomment å si at et prosjekt har funket.

Og da må det være like legalt å kunne diskutere hvorfor et prosjekt ikke har funket_nettopp_for å kunne lære om dette.

Men her har du, gjentatte ganger, avskåret debattanter fra å snakke om dette. Fordi det har ingen relevans, og fordi det ikke har noe med folkene på Årvoll å gjøre...

En ting er sikkert, og det er at hadde jeg hatt det like vondt som romfolket har det, og en regjering hadde tilbydd meg et program, og tak over hodet, så hadde jeg blitt værende.

Og jeg skulle gjort hva jeg kunne for at barnet mitt fikk seg en utdannelse, og kunne komme seg frem på lik linje med alle andre i samfunnet.

Likevel, så dro de herifra....Verdens beste land.

I Spania stilte de krav. De fikk tak over hodet, mot å sende barna på skolen. Ser du hvor viktig de i Spania også ser på dette med utdannelse.

Da måtte romfolket gi slipp på nomadetilværelsen, og dermed yte noe tilbake.

Romfolket er smarte folk, og de_vet_alt dette.

De kommer seg rundt til det som finnes av byer i hele europa, og de kjenner til reglemementet som finnes, slik at de kan reise rundt.

Majoriteten av land og folk i hele europa stiller spørsmålstegn rundt denne gruppen, og deres valg av levesett.

Denne gruppen kan, hvis de vil selvfølgelig, gjøre som de i Spania, men da må de slutte som nomader.

Og så leser du mitt første innlegg igjen : jeg har ikke sett ned på, ikke spyttet eller sagt noe galt til, eller om de.

Jeg har gitt i koppenene deres, og fått svar tilbakers.

Men likevel, siden jeg stiller spørsmålene jeg gjør, så er jeg allerede satt i bås.

Jeg er en av de med "fordommer" mot romfolket.

Men etter gjennomgang flere ganger, så jeg kan leve med mitt eget syn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".''

Godt sagt, jeg tror at de få som har svart slik burde tenke litt i gjennom hvilke svar de har gitt, men det skal vel mye til for at de klarer å se det i fra den vinkelen. Jeg er ikke akkurat optimist.

Nei, ikke jeg heller. Altså optimist ifh at de ser seg selv på denne måten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe som er svært vesentlig. Jeg synes situasjonen er ille, men jeg vet ikke hva jeg selv får gjort med det.

Jada, nestekjærlighet er en ting, men jeg tror/vet at problemet må angripes på en annen måte. Hvis de selv vil da.

''Hvis de selv vil da. – Psyk av alt''

Det er liten grunn til å anta at de ønsker å bli utsatt for trakassering og diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel svare deg slik du skriver til meg:

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Dine ord. :-)

Du har fortsatt ikke svart eller leter du febrilsk etter link og en god forklaring? For å spare deg for litt jobb og tid, så trenger du ikke å lete etter link, for det finner du ikke. Men det er vel like vanskelig å finne en god forklaring tenker jeg, men du har fått godt tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjada, det er veldig velkomment å si at et prosjekt har funket.

Og da må det være like legalt å kunne diskutere hvorfor et prosjekt ikke har funket_nettopp_for å kunne lære om dette.

Men her har du, gjentatte ganger, avskåret debattanter fra å snakke om dette. Fordi det har ingen relevans, og fordi det ikke har noe med folkene på Årvoll å gjøre...

En ting er sikkert, og det er at hadde jeg hatt det like vondt som romfolket har det, og en regjering hadde tilbydd meg et program, og tak over hodet, så hadde jeg blitt værende.

Og jeg skulle gjort hva jeg kunne for at barnet mitt fikk seg en utdannelse, og kunne komme seg frem på lik linje med alle andre i samfunnet.

Likevel, så dro de herifra....Verdens beste land.

I Spania stilte de krav. De fikk tak over hodet, mot å sende barna på skolen. Ser du hvor viktig de i Spania også ser på dette med utdannelse.

Da måtte romfolket gi slipp på nomadetilværelsen, og dermed yte noe tilbake.

Romfolket er smarte folk, og de_vet_alt dette.

De kommer seg rundt til det som finnes av byer i hele europa, og de kjenner til reglemementet som finnes, slik at de kan reise rundt.

Majoriteten av land og folk i hele europa stiller spørsmålstegn rundt denne gruppen, og deres valg av levesett.

Denne gruppen kan, hvis de vil selvfølgelig, gjøre som de i Spania, men da må de slutte som nomader.

Og så leser du mitt første innlegg igjen : jeg har ikke sett ned på, ikke spyttet eller sagt noe galt til, eller om de.

Jeg har gitt i koppenene deres, og fått svar tilbakers.

Men likevel, siden jeg stiller spørsmålene jeg gjør, så er jeg allerede satt i bås.

Jeg er en av de med "fordommer" mot romfolket.

Men etter gjennomgang flere ganger, så jeg kan leve med mitt eget syn på dette.

''Men etter gjennomgang flere ganger, så jeg kan leve med mitt eget syn på dette.''

De fleste kan jo det, uansett om "synet" deres på en eller annen sak er grusom eller ei.

====

Ja, som jeg har nevnt ørten ganger så var kravet i Spania at ungene gikk på skolen.

====

Man kan selvsagt lære av prosjekter som ikke funket. Ingen har sagt noe annet.

Derimot kan man ikke si at "vi lager ikke et prosjekt for dette individet fordi han/hun kommer fra samme folkegruppe (eller har samme hudfarge) som noen indvider som gjorde noe galt".

Det er mot Menneskerettighetene, samt norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Hvis de selv vil da. – Psyk av alt''

Det er liten grunn til å anta at de ønsker å bli utsatt for trakassering og diskriminering.

Akkurat i dag orker jeg ikke diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...