Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''Det er en hyggelig strategi, men en slik blind tillit til mennesker du ikke vet noe om, kan få deg rundstålet, ranet og drept.''

Du høres ut som min mor hehe. Dette er ingen strategi, jeg er sånn :) Og jeg har blitt verre og verre med åra. Jeg har aldri hørt at skeptikere og de med frykt for fremmede, av nevnte grunner, løper mindre risiko for å bli rundstjålet, ranet og drept.

''Når noen som jeg ikke aner noe som helst om, ringer på døren min, er jeg skeptisk av ren overlevelse. Uavhengig av om jeg anter de er norske, svenske, rumenske eller kinesike.''

Det er ikke jeg. Jeg er glad når det ringer på og jeg er imøtekommende når jeg lukker opp.

''Jeg er veldig nysgjerrig på mennesker med andre kulturer og språk. Tror jeg har flere utlandske venner enn norske. Men uforbeholden tillit er en risikosport jeg ikke har råd til å bedrive''

Det er ingen risikosport å være glad i mennesker og møte de med et åpent sinn. Man går glipp av svært mye ved å være redd, skeptisk, fylle sitt sinn med fordommer og negativitet. I tillegg har disse tingene jeg nevner en tendens til å formere seg i hodet, blir til større redsel, redsel for mer osv.

Den som ikke er radikal i sin ungdom er hjerteløs.

Den som ikke er konservativ i sin alderdom er hodeløs.

Man er ikke full av femmedfrykt om man passer på å ha lommeboken et sted den er vanskelig å stjele. Eller om man ikke slipper folk man ikke vet noe som helst om inn i huset. Uavhengig av om man oppfatter dem som norske eller fremmedlandske.

Man er ikke full av angst fordi man i sin omgang med resten av verden tar høyde for at ikke alle til en hver tid vil en vel.

Det er sant at sunn skepsiss i noen tilfeller snyter en for hyggelige bekjentskaper og opplevelser. Men det reduserer også sjansen for å bli rundstjålet, ranet, voldtatt og drept.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Du må slutte å blande "krav" om at man ikke skal begå kriminelle handlinger, med "krav" om utdanning, jobb og alt det andre.

Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.

Og da sier det seg selv at for å komme "ut av det" så trenger de mer/annen hjelp enn noen som ikke blir diskriminert.

''Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.''

Hvor har hun benektet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble god, takk :) En times rask gange - balsam! I tillegg til gangen, lekte vi bro-bro-brille jeg og et ungt par som sang for meg og slapp meg frem i ei kaotisk gate. Jeg fikk et utrolig fint smil av en som stod å røkte utenfor et hotell jeg føyk forbi og jeg slo av en prat med en småfull kar som stoppet utenfor porten når jeg satt utenfor på trappa og tok meg en røyk når jeg kom hjem :)

Høres ut som en trivelig tur.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi bare for se sannheten i øynene, du og jeg er svært ulikt skrudd sammen ;)

Jeg krever ikke og jeg forventer ikke at noen skal oppfylle mine krav til noe som helst. Jeg fungerer ikke slik, ikke i forhold til noen.

Jeg har aldri trodd på krav i forhold til min sønn i noen sammenhenger. Jeg har trodd sterkt på å være der, elske, bidra, støtte, motivere og rose. Han utsettes og har vært utsatt for alt for mye krav og forventninger om hvem han skal være, måttet tilpasse seg, og i forhold til hva han skal bli. Dette utsettes barn for i tidlig alder, feks i skolen (av både skolen, voksne i skolen, medelever og av foreldre. Jeg tror ikke at skolen vår er ensidig god. Det faller alt for mange utenfor til at den skal opphøyes for mye. Kravene og forventningene du snakker om gjør mange syke.

Mulig du tror mitt barn hadde vært mer lykkelig om jeg hadde hatt forventninger og stillt krav til ham, men jeg tror ikke det :) Vi er, som sagt høyere oppe, svært ulike du og jeg. Og som jeg har skrevet tidligere, jeg liker annerledes...

''Jeg tror vi bare for se sannheten i øynene, du og jeg er svært ulikt skrudd sammen ;)''

Derom hersker det ingen tvil.

''Jeg krever ikke og jeg forventer ikke at noen skal oppfylle mine krav til noe som helst. Jeg fungerer ikke slik, ikke i forhold til noen.''

Stemmer virkelig dette? Stiller du ingen som helst krav til noen, noen gang? Ville du for eks. vært villig til å jobbe selv om arbeidsgiveren lot være å gi deg avtalt lønn som det vitterligen fantes penger til.

For å ta et søkt eksempel uten å sikte til noen som helst folkegruppe. Om jeg kom hjem til deg, pisset i sofaen, knuste proselenet, gikk fra komfyren påslått, dusjet opp alt varmtvannet, skar merker i borene, stjal smykker, penger og klar, tømte vann i TV-en og PC-en, brukte stolene til fyringsved, lot kjøleskapet og fryseboksen stå åpen, osv. osv. Ville du virkelig forholdt deg passiv og ikke stilt noen som helst krav om at dette måtte det bli slutt på. Om du forventet en slik adferd, ville du likevel invitert med inn i ditt hjem?

''Jeg har aldri trodd på krav i forhold til min sønn i noen sammenhenger.... .

Mulig du tror mitt barn hadde vært mer lykkelig om jeg hadde hatt forventninger og stillt krav til ham, men jeg tror ikke det :)...''

Etter som jeg ikke har møtt dere, anser jeg meg ikke meningsberettiget om akkurat det. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at du aldri har stilt et eneste krav til ham. Har du aldri sagt at nå må han stå opp? Eller at han må rydde opp etter seg? Har du aldri sagt at han ikke må slå eller gjøre andre ting som er lite trivelig for andre? Har du aldri bedt ham være høflig mot deg? Har du aldri bedt ham være rolig? Om du ber ham (ikke) gjøre noe, er du da likegyldig til resultatet?

Det er sant at ikke alt barn møter i skolen er like konstruktivt, noe direkte ødeleggende. Men en kravfri oppvekst vil på den andre siden være invalidiserende for en voksentilværelse som garantert vil by på tildels krasse krav og utfordringer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ble voldsomt lang, så lang at jeg ikke greier å henge med.

Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".

Ingen vet hvor lenge jeg har spart for å ha råd til ny micro og jeg nevnte og at jeg syntes dette var ubehagelig, at jeg hadde vært og kjøpt denne og samtidig visste at jeg ikke kom til å gi noe.

At han fikk nr til legevakta var ikke for å gjøre narr av ham, men fordi jeg faktisk ikke var heeeelt sikker på om han hadde syke i familien. Det var jo det som stod på lappen. Senere skjønte jeg jo at det bare var løgn.

Som nevnt tidligere, jeg kommer til å tilby mat om det skjer igjen. Hvis de vil ha det.

En grei oppsummering.

Man burde kanskje ikke bli overrasket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det skjønner jeg, men du går for langt i å tillegge PieLill meninger. Hun har ikke sagt noe negativt om disse folkene, men du gnager videre som om hun mener det.Ta heller andre i tråden som sier det i klartekst.''

PieLill og jeg utveksler meninger, det synes jeg du skal respektere. Jeg er av en klar oppfatning at PieLill er ei dame med bein i nesa som sier i fra der hun føler det trengs, det har hun allerede gjort. Og så samtaler vi om det, hun og jeg :) Det er en fin egenskap å ønske å forsvare, men jeg synes ikke det trengs i akkurat det som "pågår" i denne praten hun og jeg har :) Er hun av en annen oppfatning, så får hun rope ut til deg ;)

''PieLill og jeg utveksler meninger, det synes jeg du skal respektere. Jeg er av en klar oppfatning at PieLill er ei dame med bein i nesa som sier i fra der hun føler det trengs, det har hun allerede gjort. Og så samtaler vi om det, hun og jeg :) Det er en fin egenskap å ønske å forsvare, men jeg synes ikke det trengs i akkurat det som "pågår" i denne praten hun og jeg har :) Er hun av en annen oppfatning, så får hun rope ut til deg ;)''

Så stor jeg er i kjeften, bør jeg ha nesebein til å matche det.

:-)

Men jeg må innrømme at jeg ble en smule satt ut av de meningene og egenskapene du tilla meg og satte stor pris på mrxx kommentarer om dette.

Føler vi nå har en mer konstruktiv diskusjon.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du er i en tråd hvor vi alle kan svare hverandre.

Har satt stor pris på dine innlegg i denne tråden, ikke minst dine 'tolkninger' av hva jeg har skrevet.

:-)

Ha en fin dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt stor pris på dine innlegg i denne tråden, ikke minst dine 'tolkninger' av hva jeg har skrevet.

:-)

Ha en fin dag.

mvh

Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å blande "krav" om at man ikke skal begå kriminelle handlinger, med "krav" om utdanning, jobb og alt det andre.

Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.

Og da sier det seg selv at for å komme "ut av det" så trenger de mer/annen hjelp enn noen som ikke blir diskriminert.

''Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.''

Du har fortatt ikke svart på dette heller. Hvor har du dette i fra og hvor har PieLill sagt dette? Eller er det nok ett forsøk påå trakasere, sette ut løgner og tillegge folk meninger de ikke har?

Har du tatt feil, så får du heller innrømme og beklage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.''

Du har fortatt ikke svart på dette heller. Hvor har du dette i fra og hvor har PieLill sagt dette? Eller er det nok ett forsøk påå trakasere, sette ut løgner og tillegge folk meninger de ikke har?

Har du tatt feil, så får du heller innrømme og beklage det.

PieLill er er en oppegående og (stort sett) fornuftig kvinne, som nok klarer å si fra selv fra hvis hun mener jeg har tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PieLill er er en oppegående og (stort sett) fornuftig kvinne, som nok klarer å si fra selv fra hvis hun mener jeg har tatt feil.

Det er akkurat det hun er og har gitt gode fornuftige svar her inne, derfor mener jeg at du er svært ufin når du påstår dette, noe hun slettes ikke fortjener.. Igjen, enten finner du innleggene eller så bør du beklage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Høres ut som en trivelig tur.

:-)

mvh

Det var det :) Kommer tilbake med svar/kommentarer på det andre du har skrevet, men trenger litt mat i skrotten først.

Kommer snaaaaaaaaart tilbake.

Håper du har hatt det fint i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.

Spørsmålet er om romfolket også "skal" respekteres på samme måte som forlanges for huseiere?

''Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.

Spørsmålet er om romfolket også "skal" respekteres på samme måte som forlanges for huseiere?''

Og AKKURAT det skrev mrxx i det innlegget sitt, men jeg ser du har malt deg fullstendig opp i et hjørne og malingen har stivnet så du kom deg ingen vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Jeg tror vi bare for se sannheten i øynene, du og jeg er svært ulikt skrudd sammen ;)''

Derom hersker det ingen tvil.

''Jeg krever ikke og jeg forventer ikke at noen skal oppfylle mine krav til noe som helst. Jeg fungerer ikke slik, ikke i forhold til noen.''

Stemmer virkelig dette? Stiller du ingen som helst krav til noen, noen gang? Ville du for eks. vært villig til å jobbe selv om arbeidsgiveren lot være å gi deg avtalt lønn som det vitterligen fantes penger til.

For å ta et søkt eksempel uten å sikte til noen som helst folkegruppe. Om jeg kom hjem til deg, pisset i sofaen, knuste proselenet, gikk fra komfyren påslått, dusjet opp alt varmtvannet, skar merker i borene, stjal smykker, penger og klar, tømte vann i TV-en og PC-en, brukte stolene til fyringsved, lot kjøleskapet og fryseboksen stå åpen, osv. osv. Ville du virkelig forholdt deg passiv og ikke stilt noen som helst krav om at dette måtte det bli slutt på. Om du forventet en slik adferd, ville du likevel invitert med inn i ditt hjem?

''Jeg har aldri trodd på krav i forhold til min sønn i noen sammenhenger.... .

Mulig du tror mitt barn hadde vært mer lykkelig om jeg hadde hatt forventninger og stillt krav til ham, men jeg tror ikke det :)...''

Etter som jeg ikke har møtt dere, anser jeg meg ikke meningsberettiget om akkurat det. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at du aldri har stilt et eneste krav til ham. Har du aldri sagt at nå må han stå opp? Eller at han må rydde opp etter seg? Har du aldri sagt at han ikke må slå eller gjøre andre ting som er lite trivelig for andre? Har du aldri bedt ham være høflig mot deg? Har du aldri bedt ham være rolig? Om du ber ham (ikke) gjøre noe, er du da likegyldig til resultatet?

Det er sant at ikke alt barn møter i skolen er like konstruktivt, noe direkte ødeleggende. Men en kravfri oppvekst vil på den andre siden være invalidiserende for en voksentilværelse som garantert vil by på tildels krasse krav og utfordringer.

mvh

Jeg synes vi begynner å bevege oss langt bort fra det som bør være fokus i denne diskusjonen.

Jeg stiller ikke krav. Du kan tro meg på det eller du kan la være.

Jeg tror ikke på krav, det skyldes erfaringer med hva krav gjør med mennesker. Krav er for meg svært negativt ladet i absolutt alle sammenhenger.

Jeg står for det jeg har sagt i denne tråden. Mennesker som kjeppjager, håner, trakkaserer og velger å ikke se nøden hos, i dette tilfellet et helt folk, er hjerterå. For de vet, de vet så inderlig godt. Folk som stiller krav til dem, når de vet de ikke evner å innfri disse kravene stiller for meg i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''PieLill og jeg utveksler meninger, det synes jeg du skal respektere. Jeg er av en klar oppfatning at PieLill er ei dame med bein i nesa som sier i fra der hun føler det trengs, det har hun allerede gjort. Og så samtaler vi om det, hun og jeg :) Det er en fin egenskap å ønske å forsvare, men jeg synes ikke det trengs i akkurat det som "pågår" i denne praten hun og jeg har :) Er hun av en annen oppfatning, så får hun rope ut til deg ;)''

Så stor jeg er i kjeften, bør jeg ha nesebein til å matche det.

:-)

Men jeg må innrømme at jeg ble en smule satt ut av de meningene og egenskapene du tilla meg og satte stor pris på mrxx kommentarer om dette.

Føler vi nå har en mer konstruktiv diskusjon.

:-)

mvh

''Så stor jeg er i kjeften, bør jeg ha nesebein til å matche det.

:-)''

:)

''Men jeg må innrømme at jeg ble en smule satt ut av de meningene og egenskapene du tilla meg og satte stor pris på mrxx kommentarer om dette.''

Da er jeg glad mrxx kom deg til unnsetning :) Og jeg har beklaget om det jeg skrev ble oppfattet slik. Det jeg ikke synes var helt greit i videre samtale med mrxx er at han kommer trekkende med andre personer for å fortelle meg hva han mener. Det er unødvendig.

''Føler vi nå har en mer konstruktiv diskusjon.

:-)''

Likewise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Den som ikke er radikal i sin ungdom er hjerteløs.

Den som ikke er konservativ i sin alderdom er hodeløs.

Man er ikke full av femmedfrykt om man passer på å ha lommeboken et sted den er vanskelig å stjele. Eller om man ikke slipper folk man ikke vet noe som helst om inn i huset. Uavhengig av om man oppfatter dem som norske eller fremmedlandske.

Man er ikke full av angst fordi man i sin omgang med resten av verden tar høyde for at ikke alle til en hver tid vil en vel.

Det er sant at sunn skepsiss i noen tilfeller snyter en for hyggelige bekjentskaper og opplevelser. Men det reduserer også sjansen for å bli rundstjålet, ranet, voldtatt og drept.

mvh

''Den som ikke er radikal i sin ungdom er hjerteløs. Den som ikke er konservativ i sin alderdom er hodeløs.''

Det ser ut til at jeg foretrekker hodeløs hele livet ;)

''Man er ikke full av femmedfrykt om man passer på å ha lommeboken et sted den er vanskelig å stjele. Eller om man ikke slipper folk man ikke vet noe som helst om inn i huset. Uavhengig av om man oppfatter dem som norske eller fremmedlandske.''

Hva er man? Det er jo noe man frykter?

''Man er ikke full av angst fordi man i sin omgang med resten av verden tar høyde for at ikke alle til en hver tid vil en vel.''

Hva er man? Jeg ser ikke annet enn angst i dette.

''Det er sant at sunn skepsiss i noen tilfeller snyter en for hyggelige bekjentskaper og opplevelser. Men det reduserer også sjansen for å bli rundstjålet, ranet, voldtatt og drept.''

Jeg opplever til stadighet når jeg forteller at jeg liker å gå gjennom kirkegården på mørke kvelder at folk fraråder meg å gjøre dette fordi jeg kan bli ranet, voldtatt og drept. Jeg hører hva de sier. Og jeg vet at dette kan skje. Jeg elsker imidlertid å gå gjennom kirkegården på mørke kvelder. Skal jeg adoptere angsten deres å la være? Eller skal jeg fortsette som jeg gjør å gå gjennom kirkegården, som jeg elsker? Jeg spørr egentlig ikke, jeg vet hva jeg velger. Frykt for fjerner så mange muligheter. Jeg er ikke fryktløs, men jeg nekter å la en "mulighet for" begrense livet mitt i mange sammenhenger. Mulig jeg er dum....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende.''

Jeg mener at den manglende aksepten for at man kan synes det du beskrev kunne oppleves som innvaderende og komplisert å forholde seg til, er med på å fremelske nettopp den typen holdninger som de er opptatt av å kritisere (og som du ble tillagt). Debatten vil kunne bli vesentlig mer fruktbar om den viser større toleranse for ulike synspunkter og følelser knyttet til temaet.

''De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

''

_Det_ ville jeg nok ikke tatt for gitt ;-)

''_Det_ ville jeg nok ikke tatt for gitt ;-)''

Titt tei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

Men veldig ille er det ikke for meg, altså, jeg rister vel mer på hodet.

''En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.''

Jeg føler meg truffet av dette. Jeg vil bare fortelle deg at selv om dette er din oppfattelse av meg så kommer jeg ALDRI til å slutte å være inkluderende, tolerant, raus, imøtekommende og sikkert en hel haug andre ting som gjør deg kvalm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi begynner å bevege oss langt bort fra det som bør være fokus i denne diskusjonen.

Jeg stiller ikke krav. Du kan tro meg på det eller du kan la være.

Jeg tror ikke på krav, det skyldes erfaringer med hva krav gjør med mennesker. Krav er for meg svært negativt ladet i absolutt alle sammenhenger.

Jeg står for det jeg har sagt i denne tråden. Mennesker som kjeppjager, håner, trakkaserer og velger å ikke se nøden hos, i dette tilfellet et helt folk, er hjerterå. For de vet, de vet så inderlig godt. Folk som stiller krav til dem, når de vet de ikke evner å innfri disse kravene stiller for meg i samme kategori.

Jeg tror kanskje vi definerer begrepet 'krav' veldig ulikt. Ut fra min definisjon av begrepet finnes det knapt et menneske på kloden som ikke stiller krav og overlever.

Noen ganger stiller jeg krav på vegne av andre. F.eks. når jeg forlanger at et barn skal slutte å slå et annet. En gang krevde jeg en ambulanse fordi en annen person var alvorlig skadd. (Akkurat den gangen var ikke en anmodning nok.)

Urimelig og umulige krav og forventninger vokser ingen på. Å aldri måtte streve og kjempe for å nå et mål, krymper man av.

Samtidig stiller livet i seg selv krav til oss som vi er ille tvunget til å takle. Ramler du i vannet og ingen er der som kan redde deg, må du innfri kravet om å kunne svømme om du ikke skal drukne. Da vil du absolutt være tjent med å tidligere ha blitt utfordret på området svømming.

Jeg har jobbet mye i private foretak der det er en linjær sammenheng mellom arbeidsinnsats og bedriftens overlevelse. Takler man ikke kravene, blir det ingen lønn, slik er det bare. Ikke fordi noen er slemme eller urimelige, men fordi verden er slik at man må skape verdier for å få verdier.

Ingen ting gjør seg av seg selv. Skal vi spise, må noen dryke åkeren, stelle husdyra eller fange fisken. Sa alle disse at de ikke taklet presset, kom vi til å sulte ihjel.

Om noen er så fattige at barna deres ikk får gått på skole, er det ikke urimelig å f.eks. kreve/forutsette at de skal sørge for at barna kommer seg på skolen om de skal forsørges av andre, privatpersoner eller offentlige midler.

Et fullt ut overkommelig krav. Unnlater vi å stille et slikt krav, svikter vi den svakeste part, barna.

Slik du beskriver Romfolket, føler jeg at du undervurderer dem. Jo, mange av dem har vært utsatt for mye og manglet muligheter vi tar som en selvfølge. Men de er også overlevere, intelligente mennesker som vet å ta seg fram. De er ikke et folk uten resurser.

Glemmer aldri en dokumentar fra et sted i USA der de hadde tatt inn mange somalske(?) flyktninger. En kvinne som jobbet frivillig for å hjelpe dem ble intervjuet. Hun fortalte uanfektet hvordan mange av dem aldri hadde sett en komfyr og fort kunne tenne et bål på gulvet om man ikke viste dem hvordan det skulle gjøres.

På den andre siden snakket hun om styrken hos disse menneskene som hadde gått, ofte barfott, i dager og uker gjennom ørkner for å gi seg selv mulighet til et bedre liv. De var overlevere. Resurspersoner. Selvfølgelig kunne de klare seg. Selvfølgelig trengte de ikke å dulles med. De hadde overlevd i en ørken.

Og den ene etter den andre så sine muligheter, gjorde full nytte av dem og skapte seg et liv.

Jeg har for stor tro på romfolket som gruppe og enkeltindivider til at jeg kan være med på å ikke stille krav til dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...