Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Gjest MrNobody

''Men etter gjennomgang flere ganger, så jeg kan leve med mitt eget syn på dette.''

De fleste kan jo det, uansett om "synet" deres på en eller annen sak er grusom eller ei.

====

Ja, som jeg har nevnt ørten ganger så var kravet i Spania at ungene gikk på skolen.

====

Man kan selvsagt lære av prosjekter som ikke funket. Ingen har sagt noe annet.

Derimot kan man ikke si at "vi lager ikke et prosjekt for dette individet fordi han/hun kommer fra samme folkegruppe (eller har samme hudfarge) som noen indvider som gjorde noe galt".

Det er mot Menneskerettighetene, samt norsk lov.

''Derimot kan man ikke si at "vi lager ikke et prosjekt for dette individet fordi han/hun kommer fra samme folkegruppe (eller har samme hudfarge) som noen indvider som gjorde noe galt".

Det er mot Menneskerettighetene, samt norsk lov.''

Jeg er enig i dette, men er det ikke det som må gjøres for romfolket da ?

Det har jo ikke så sterke ønsker å innrette seg etter vanlige normer og regler slik de gjør i resten av europa.

Sett at jeg hadde oppført meg på en lignende måte i lokalsamfunnet her. Ikke innrettet meg etter en eneste regel og heller ikke sendt barna mine på skolen.

Da hadde lokalsamfunnet reagert. De hadde sagt hvordan jeg burde innrette meg.

Hvis jeg ikke hadde gjort det, så hadde ungene blitt mobbet, blitt sett ned på og jeg det samme.

Men ungene hadde blitt fjærnet fra meg, lenge før det hadde kommet til det punktet.

(NEI, jeg ønsker ikke at BV skal skille barna fra foreldrene til romfolket. Men noe må jo gjøres, for barna er borgere av europa.)

Hva skulle jeg gjort i min situasjon som beskrevet over ?

Skulle jeg forventet at lokalsamfunnet hadde innrettet seg etter mitt syn på saker og ting, eller skulle jeg gått litt i meg selv for å se hva_jeg_burde forandre på ?

Ingen ønsker å trakasseres. Ingen ønsker å være fattig, eller lide nød på noen måte.

Dette vet vi. Veien dit er vi helt uenig om.

Etter å ha forsøkt massevis av løsninger for romfolket, så er de aller fleste innordnet der de bor, og har sluttet med nomadetilværelsen sin.

Men denne nomadegruppen ønsker ikke å innrette seg.

Dette_vet_ jeg naturligvis ikke sør, men_måten_de opptrer på, tilsier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

''Hvis de selv vil da. – Psyk av alt''

Det er liten grunn til å anta at de ønsker å bli utsatt for trakassering og diskriminering.

Du har også trakasert i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derimot kan man ikke si at "vi lager ikke et prosjekt for dette individet fordi han/hun kommer fra samme folkegruppe (eller har samme hudfarge) som noen indvider som gjorde noe galt".

Det er mot Menneskerettighetene, samt norsk lov.''

Jeg er enig i dette, men er det ikke det som må gjøres for romfolket da ?

Det har jo ikke så sterke ønsker å innrette seg etter vanlige normer og regler slik de gjør i resten av europa.

Sett at jeg hadde oppført meg på en lignende måte i lokalsamfunnet her. Ikke innrettet meg etter en eneste regel og heller ikke sendt barna mine på skolen.

Da hadde lokalsamfunnet reagert. De hadde sagt hvordan jeg burde innrette meg.

Hvis jeg ikke hadde gjort det, så hadde ungene blitt mobbet, blitt sett ned på og jeg det samme.

Men ungene hadde blitt fjærnet fra meg, lenge før det hadde kommet til det punktet.

(NEI, jeg ønsker ikke at BV skal skille barna fra foreldrene til romfolket. Men noe må jo gjøres, for barna er borgere av europa.)

Hva skulle jeg gjort i min situasjon som beskrevet over ?

Skulle jeg forventet at lokalsamfunnet hadde innrettet seg etter mitt syn på saker og ting, eller skulle jeg gått litt i meg selv for å se hva_jeg_burde forandre på ?

Ingen ønsker å trakasseres. Ingen ønsker å være fattig, eller lide nød på noen måte.

Dette vet vi. Veien dit er vi helt uenig om.

Etter å ha forsøkt massevis av løsninger for romfolket, så er de aller fleste innordnet der de bor, og har sluttet med nomadetilværelsen sin.

Men denne nomadegruppen ønsker ikke å innrette seg.

Dette_vet_ jeg naturligvis ikke sør, men_måten_de opptrer på, tilsier dette.

Men det er jo ikke sammenlignbart...?

Du har ikke vært utstøtt hele livet, og alle du kjenner er heller ikke utstøtt.

Du snakker språket, du kan få deg jobb, du kan lese og skrive, osv osv.

Så jeg er enig i at hvis noen som har alle "fordeler" gjør slikt blir reaksjonen en annen. Men når det er noen som ikke har forutsetninger for å "få seg enn jobb og en leilighet" så blir situasjonen en annen.

Bare tenk - du kan planlegge flere uker (og år) frem i tid. De vet knapt hvor de blir jaget i morgen.

Derfor krever det vanligvis langt mer og større tilrettelegning for de fleste av disse individene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel svare deg slik du skriver til meg:

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Dine ord. :-)

Nå har du fått mer enn nok tid til å komme med ett svar, men har ikke klart det. Da får vi konkludere med at du enda en gang kjørte deg opp i ett hjørne i din store iver etter å stemple andre og klarte pånytt å dumme deg ut.

Tenk litt før du kaster deg ut i noe du ikke har styringen på.Du er ikke ett hakk bedre enn det du beskylder og anklager andre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

Men det er jo ikke sammenlignbart...?

Du har ikke vært utstøtt hele livet, og alle du kjenner er heller ikke utstøtt.

Du snakker språket, du kan få deg jobb, du kan lese og skrive, osv osv.

Så jeg er enig i at hvis noen som har alle "fordeler" gjør slikt blir reaksjonen en annen. Men når det er noen som ikke har forutsetninger for å "få seg enn jobb og en leilighet" så blir situasjonen en annen.

Bare tenk - du kan planlegge flere uker (og år) frem i tid. De vet knapt hvor de blir jaget i morgen.

Derfor krever det vanligvis langt mer og større tilrettelegning for de fleste av disse individene.

Med vennlig hilsen

Jeg er heldig, for foreldrene mine visste, som alle andre, at skal jeg ha en sjangse i livet, så må jeg ha utdannelse.

(Selv om vi ikke hadde bil, tv eller telefon, så gikk det da bra med oss.)

Så da jeg tidlig på 60 tallet begynte på skolen, og senere også, så var det ikke like "morsomt" å komme seg ut av køya for å yte.

Kunne heller tenke meg å være sigøyner, og reise rundt.

(Jeg hadde en venn som var sigøyner, og han slapp å gå på skolen han. Heldig, syntes jeg den gangen.)

Å få seg tak over hodet idag, er ikke bare bare. Noe studenter som_vil_ta seg en utdannelse også får merke : http://www.dinepenger.no/bruke/garantert-plassmangel/20254712

At det vil være lett for romfolket, har jeg ikke sagt. Og det har, sett fra et økonomisk ståsted, sjelden vært vanskligere enn nå.

Dette p.g.a. den økonomiske krisen i europa. Og som gjør romfolket's oppførsel kansje enda mere synlig.

Krisen merkes for alle de som har slitt for å innpasse seg også, tatt en fin utdannelse, og rett og slett ikke får seg jobb.

Vel, vi får se. Jeg ønsker det beste for romfolket, og at økonomien i europa kommer på bena igjen.

Lykke til romfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mer enn nok tid til å komme med ett svar, men har ikke klart det. Da får vi konkludere med at du enda en gang kjørte deg opp i ett hjørne i din store iver etter å stemple andre og klarte pånytt å dumme deg ut.

Tenk litt før du kaster deg ut i noe du ikke har styringen på.Du er ikke ett hakk bedre enn det du beskylder og anklager andre for.

Og igjen så holder det vel med å sitere deg, mrxx:

''Så hvorfor i all verden svarer du da som du gjør? Er det fordi du ønsker å tillegge meg meninger, kverulere, lage kvalme og vri på det jeg sa? ....som selvsagt ikke er noe nytt.''

Det passet så godt til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heldig, for foreldrene mine visste, som alle andre, at skal jeg ha en sjangse i livet, så må jeg ha utdannelse.

(Selv om vi ikke hadde bil, tv eller telefon, så gikk det da bra med oss.)

Så da jeg tidlig på 60 tallet begynte på skolen, og senere også, så var det ikke like "morsomt" å komme seg ut av køya for å yte.

Kunne heller tenke meg å være sigøyner, og reise rundt.

(Jeg hadde en venn som var sigøyner, og han slapp å gå på skolen han. Heldig, syntes jeg den gangen.)

Å få seg tak over hodet idag, er ikke bare bare. Noe studenter som_vil_ta seg en utdannelse også får merke : http://www.dinepenger.no/bruke/garantert-plassmangel/20254712

At det vil være lett for romfolket, har jeg ikke sagt. Og det har, sett fra et økonomisk ståsted, sjelden vært vanskligere enn nå.

Dette p.g.a. den økonomiske krisen i europa. Og som gjør romfolket's oppførsel kansje enda mere synlig.

Krisen merkes for alle de som har slitt for å innpasse seg også, tatt en fin utdannelse, og rett og slett ikke får seg jobb.

Vel, vi får se. Jeg ønsker det beste for romfolket, og at økonomien i europa kommer på bena igjen.

Lykke til romfolk.

Hei,

Det er vel og bra, men du VET jo at du kan lykkes, ikke sant? Du har en selvtillit, fordi du vet at det skal mer til for deg enn for beboere i omtrent noe annet land for ikke å lykkes.

Du VET du kan få jobb, du vet.....

Det er en helt annen situasjon enn en ungdom hos romfolket, som ikke engang vet hvor de skal bo neste dag. Da har man ikke selvtilliten, eller de fysiske forutsetningene (leselampe, god natts søvn, osv osv) for å kunne få seg en utdanning.

Det VET de. Og det utgjør en enorm forskjell.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen så holder det vel med å sitere deg, mrxx:

''Så hvorfor i all verden svarer du da som du gjør? Er det fordi du ønsker å tillegge meg meninger, kverulere, lage kvalme og vri på det jeg sa? ....som selvsagt ikke er noe nytt.''

Det passet så godt til deg.

Så du har ikke noe bedre svar enda etter så lang tid? Men det er jo ingen bombe. Du dummet deg nok en gang ut. Du er altfor ivrig etter å trakasere og sette stempel på folk (som du beskylder alle andre for) til å tenke klart og derfor går du rett i din egen felle.

Som du til stadighet referer til, når de ikke har bedre svar så blir det personangrep, men det gjelder kanskje alle andre og ikke deg selv?

Du har fortsatt muligheten til å komme med et godt svar. Men som jeg tenkte, du har det ikke, så takk for at du bekreftet det jeg har sagt flere ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

Hei,

Det er vel og bra, men du VET jo at du kan lykkes, ikke sant? Du har en selvtillit, fordi du vet at det skal mer til for deg enn for beboere i omtrent noe annet land for ikke å lykkes.

Du VET du kan få jobb, du vet.....

Det er en helt annen situasjon enn en ungdom hos romfolket, som ikke engang vet hvor de skal bo neste dag. Da har man ikke selvtilliten, eller de fysiske forutsetningene (leselampe, god natts søvn, osv osv) for å kunne få seg en utdanning.

Det VET de. Og det utgjør en enorm forskjell.

Med vennlig hilsen

''Det er en helt annen situasjon enn en ungdom hos romfolket, som ikke engang vet hvor de skal bo neste dag. Da har man ikke selvtilliten, eller de fysiske forutsetningene (leselampe, god natts søvn, osv osv) for å kunne få seg en utdanning.

Det VET de. Og det utgjør en enorm forskjell.''

Jeg har tenkt veldig mye på dette du skriver.

Jeg ser mye av dette i Afrika. Et nydelig kontinent, med ufattelige rikdommer.

Men så snart noen får til noe, så kommer noen å ødelegger og skal ha makten.

Men tar du håpet fra folk, så er der ingenting tilbake.

Ingenting.

For romfolkets del, så bør de gjøre som sine "brødre" : ta imot den hjelpen, eller tilbudet de får, eller kan få.

Deres "brødre" tok imot, og de fleste har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke noe bedre svar enda etter så lang tid? Men det er jo ingen bombe. Du dummet deg nok en gang ut. Du er altfor ivrig etter å trakasere og sette stempel på folk (som du beskylder alle andre for) til å tenke klart og derfor går du rett i din egen felle.

Som du til stadighet referer til, når de ikke har bedre svar så blir det personangrep, men det gjelder kanskje alle andre og ikke deg selv?

Du har fortsatt muligheten til å komme med et godt svar. Men som jeg tenkte, du har det ikke, så takk for at du bekreftet det jeg har sagt flere ganger nå.

Dette sitatet ditt passer godt på deg:

''Du dummet deg nok en gang ut. Du er altfor ivrig etter å trakasere og sette stempel på folk (som du beskylder alle andre for) til å tenke klart og derfor går du rett i din egen felle.''

Og ja, du gikk i den egen felle.

(PS: Jeg har både sitert og forklart lengre oppe i tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en helt annen situasjon enn en ungdom hos romfolket, som ikke engang vet hvor de skal bo neste dag. Da har man ikke selvtilliten, eller de fysiske forutsetningene (leselampe, god natts søvn, osv osv) for å kunne få seg en utdanning.

Det VET de. Og det utgjør en enorm forskjell.''

Jeg har tenkt veldig mye på dette du skriver.

Jeg ser mye av dette i Afrika. Et nydelig kontinent, med ufattelige rikdommer.

Men så snart noen får til noe, så kommer noen å ødelegger og skal ha makten.

Men tar du håpet fra folk, så er der ingenting tilbake.

Ingenting.

For romfolkets del, så bør de gjøre som sine "brødre" : ta imot den hjelpen, eller tilbudet de får, eller kan få.

Deres "brødre" tok imot, og de fleste har det bra.

Hei,

(Nicket mitt kommer fra da jeg bodde i Sør Afrika.)

Du har mye rett i det du skriver, selv om det selvsagt er farlig å generalisere. Jeg tror vi må belage oss på at hvis man skal integrere romfolket så vil det ta tid, og det vil gå år før det blir netto "økonomisk avkastning". Likevel, problemet løser ikke seg selv, og det er billigere å gjøre noe, enn å fortsette slik som nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sitatet ditt passer godt på deg:

''Du dummet deg nok en gang ut. Du er altfor ivrig etter å trakasere og sette stempel på folk (som du beskylder alle andre for) til å tenke klart og derfor går du rett i din egen felle.''

Og ja, du gikk i den egen felle.

(PS: Jeg har både sitert og forklart lengre oppe i tråden.)

Nå må du gi meg ett godt svar og ikke forsøke å ro deg ut av dette, du har ikke svart på noe som helst, bortsett fra i stor iver forsøke på trakasering og tillegge meg meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

Hei,

(Nicket mitt kommer fra da jeg bodde i Sør Afrika.)

Du har mye rett i det du skriver, selv om det selvsagt er farlig å generalisere. Jeg tror vi må belage oss på at hvis man skal integrere romfolket så vil det ta tid, og det vil gå år før det blir netto "økonomisk avkastning". Likevel, problemet løser ikke seg selv, og det er billigere å gjøre noe, enn å fortsette slik som nå.

Med vennlig hilsen

Jeg er vel ikke så opptatt ev et "regnskap" her, men at de skal få det bra.

Og da skulle jeg så gjerne vite hva som ble gjort feil den gangen vi la ned sigøynerkontoret.

Gav de opp ? Hva skydtes dette ?

Vet vi mere, så kan vi tilrettelegge for romfolket på en helt annen måte.

Ønsket de å være her bare på sommeren, eller hva...?

Afrika ja. Leser du Wilbur Smith sine bøker, så ser du hvordan han "drømmer seg avsted" i hver eneste bok :-)

Men det er off topic. (Men et nydelig kontinent er det uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du gi meg ett godt svar og ikke forsøke å ro deg ut av dette, du har ikke svart på noe som helst, bortsett fra i stor iver forsøke på trakasering og tillegge meg meninger.

At du klager over dine egne sitater må jo være dobbelmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Ønsker du å misforstå og se meg som en unyansert, generaliserende drittsekk.''

Nei, jeg gjør ikke det PieLill. Jeg reagerer på at du sier at du ikke kaster sten, men så gjør du det i enkelte av dine uttalelser i denne tråden.

''Jeg sa nettopp at _deler_ av det _deler_ av romfolket foretar seg, gjør dem (disse delene av romfolket) upopulære. Om vi fordi de er romfolk f.eks. må akseptere at noen driver aggresiv tigging, kamper hvor det måtte passe dem og en hel rekke andre destruktive ting, vil mange bli lei av _hele_ romfolket.''

Du har rett i at mange vil bli lei og mange er lei. Men jeg mener at de ikke har noen rett til å være lei romfolket. De har rett til å være lei av de som har begått kriminelle handlinger, de individene som bryter loven. Men ikke av romfolket!

''Ble derimot romfolket som individer møtt med de samme krav som andre utlendinger i Norge møtes med, hvis ikke blir de utvist, ville ikke så mange ha behov for å 'kvitte seg' med hele folkegruppen.''

Jeg mener vi må slutte å kreve noe som helst av en gruppe mennesker som i århundrer har blitt behandlet som shit, som vi har frarøvet alle muligheter til å tilpasse seg noe som helst. Vår oppgave er å "møte" dem, snakke med dem, integrere dem, inkludere dem, lytte til dem, la de komme med forslag til løsninger, inngå samarbeide med osvosv.

''Jeg har ikke kastet dritt på romfolket. Jeg har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Men jeg står ved det som er alldeles åpenbart. En del fra romfolket utmerker seg dårlig vis. Og de er overrepresentert i en del negative statistikker.''

Du har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Nei, du har ikke det. Jeg er glad for det. Jeg er enig i at en del av romfolket utmerker seg på dårlig vis. Men dette gir oss ingen rett til å dømme hele romfolket, gjør det?

''Unnlater man å konfrontere disse enkeltindividene og evt. utvise dem bare fordi de er av romfolket, er det en nedvurdering av romfolket som gruppe.''

Vi er enige i at enkeltindivider skal konfronteres, straffes for lovbrudd/kriminelle handlinger.

''Og bensin på bålet til de som vil jage alle fra landet og nøre opp om vettløst hat.''

Dette er det lite romfolket kan gjøre noe med. Dette hatet har de møtt i århundrer. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor og særlig ikke at dette fortsatt pågår i 2012. Vi burde ha lært.

''Nei, jeg gjør ikke det PieLill. Jeg reagerer på at du sier at du ikke kaster sten, men så gjør du det i enkelte av dine uttalelser i denne tråden.''

Å kritisere er ikke å kaste stein, som jeg for øvrig mente bokstavelig, fysiske stein. Du ser ut til å velge å tolke ting som generaliseringer, samme hva jeg skriver.

''Du har rett i at mange vil bli lei og mange er lei. Men jeg mener at de ikke har noen rett til å være lei romfolket. De har rett til å være lei av de som har begått kriminelle handlinger, de individene som bryter loven. Men ikke av romfolket!''

''Jeg mener vi må slutte å kreve noe som helst av en gruppe mennesker som i århundrer har blitt behandlet som shit, som vi har frarøvet alle muligheter til å tilpasse seg noe som helst. Vår oppgave er å "møte" dem, snakke med dem, integrere dem, inkludere dem, lytte til dem, la de komme med forslag til løsninger, inngå samarbeide med osvosv. ''

Dette blir en selvmotsigelse. Du hevder at romfolket er for veike offer til at vi kan kreve noe som helst av noen av dem. Det er en voldsom generalisering og stakkarsliggjøring av et helt folkeslag. Du får det til å høres ut som at de er helt og holdent avhengig av vår nåde og ikke har selvstendige muligheter til å skape et bedre liv for seg selv. Med denne tankegangen blir de yrkesoffer og yrkestiggere.

Om vi ikke kan stille krav til romfolket, kan vi jo heller ikke kreve at de blant romfolket som driver aggresiv tigging, barnearbeid, lommetyveri, ran, svindel, forsøpling og annen adferd som vi vanligvis ikke tolererer i samfunnet, slutter med dette.

Det er på denne måten man får et helt folk uglesett pga det større eller mindre deler av folket gjør.

''Du har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Nei, du har ikke det. Jeg er glad for det. Jeg er enig i at en del av romfolket utmerker seg på dårlig vis. Men dette gir oss ingen rett til å dømme hele romfolket, gjør det?''

Jeg har ikke dømt hele romfolket. Du generaliserer kritikk mot deler av adferden til deler av romfolket som å gjelde alle. Jeg har ikke sagt at _alle_ i noen som helst sammenheng.

''Vi er enige i at enkeltindivider skal konfronteres, straffes for lovbrudd/kriminelle handlinger.''

Det kan man da ikke gjøre om man ikke kan kreve noe som helst av dem.

''Dette er det lite romfolket kan gjøre noe med. Dette hatet har de møtt i århundrer. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor og særlig ikke at dette fortsatt pågår i 2012. Vi burde ha lært.''

Du må skille mellom det blinde vettløse hatet og frustrasjonen over det _deler_ av romfoket gjør.

De gangene jeg har sett noen fra romfolket stå fram i media, opptrer de fram som gruppe, ikke individer. De krever som gruppe, ikke som individer. Da blir det vanskelig å møte dem som individer. I en rettsak i Bergen som blant annet omhandlet menneskehandel og grov barnemishandling påberopte de tiltalte seg kultru som forsvar.

Selvsagt finnes det romfolk som ikke er en del av dette. Men det er ikke de vi snakker om nå. De som utmerker seg negativt blir man selvsagt lei. Får man da høre at dette må man tåle fordi det er romfolk, vil det selvsagt føre til at man får motvilje mot store deler av romfolket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du klager over dine egne sitater må jo være dobbelmoral.

Ikke ro deg unna. Kom med ett svar som jeg har etterlyst. Eller klarer du det ikke? Du har forsøkte i din store iver å trakasere og gi meg meninger, det er også dobbeltmoral.

Men det er ikke det vi diskuterere, så jeg etterlyser fortsatt ett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ro deg unna. Kom med ett svar som jeg har etterlyst. Eller klarer du det ikke? Du har forsøkte i din store iver å trakasere og gi meg meninger, det er også dobbeltmoral.

Men det er ikke det vi diskuterere, så jeg etterlyser fortsatt ett svar.

Dette skriver du OM meg:

''Du har forsøkte i din store iver å trakasere''

Dette skriver du TIL meg:

''Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av? – mrxx''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver du OM meg:

''Du har forsøkte i din store iver å trakasere''

Dette skriver du TIL meg:

''Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av? – mrxx''

Nå må du slutte å vri dette over til noe annet. Kan du gi meg ett svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver du OM meg:

''Du har forsøkte i din store iver å trakasere''

Dette skriver du TIL meg:

''Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av? – mrxx''

Er det spørsmålet du reagerer på? men etter din egen definisjon så kan man jo si det meste så lenge det er ett spørsmålstegn bak. Ikke sant? Men igjen, det er ikke det vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, jeg gjør ikke det PieLill. Jeg reagerer på at du sier at du ikke kaster sten, men så gjør du det i enkelte av dine uttalelser i denne tråden.''

Å kritisere er ikke å kaste stein, som jeg for øvrig mente bokstavelig, fysiske stein. Du ser ut til å velge å tolke ting som generaliseringer, samme hva jeg skriver.

''Du har rett i at mange vil bli lei og mange er lei. Men jeg mener at de ikke har noen rett til å være lei romfolket. De har rett til å være lei av de som har begått kriminelle handlinger, de individene som bryter loven. Men ikke av romfolket!''

''Jeg mener vi må slutte å kreve noe som helst av en gruppe mennesker som i århundrer har blitt behandlet som shit, som vi har frarøvet alle muligheter til å tilpasse seg noe som helst. Vår oppgave er å "møte" dem, snakke med dem, integrere dem, inkludere dem, lytte til dem, la de komme med forslag til løsninger, inngå samarbeide med osvosv. ''

Dette blir en selvmotsigelse. Du hevder at romfolket er for veike offer til at vi kan kreve noe som helst av noen av dem. Det er en voldsom generalisering og stakkarsliggjøring av et helt folkeslag. Du får det til å høres ut som at de er helt og holdent avhengig av vår nåde og ikke har selvstendige muligheter til å skape et bedre liv for seg selv. Med denne tankegangen blir de yrkesoffer og yrkestiggere.

Om vi ikke kan stille krav til romfolket, kan vi jo heller ikke kreve at de blant romfolket som driver aggresiv tigging, barnearbeid, lommetyveri, ran, svindel, forsøpling og annen adferd som vi vanligvis ikke tolererer i samfunnet, slutter med dette.

Det er på denne måten man får et helt folk uglesett pga det større eller mindre deler av folket gjør.

''Du har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Nei, du har ikke det. Jeg er glad for det. Jeg er enig i at en del av romfolket utmerker seg på dårlig vis. Men dette gir oss ingen rett til å dømme hele romfolket, gjør det?''

Jeg har ikke dømt hele romfolket. Du generaliserer kritikk mot deler av adferden til deler av romfolket som å gjelde alle. Jeg har ikke sagt at _alle_ i noen som helst sammenheng.

''Vi er enige i at enkeltindivider skal konfronteres, straffes for lovbrudd/kriminelle handlinger.''

Det kan man da ikke gjøre om man ikke kan kreve noe som helst av dem.

''Dette er det lite romfolket kan gjøre noe med. Dette hatet har de møtt i århundrer. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor og særlig ikke at dette fortsatt pågår i 2012. Vi burde ha lært.''

Du må skille mellom det blinde vettløse hatet og frustrasjonen over det _deler_ av romfoket gjør.

De gangene jeg har sett noen fra romfolket stå fram i media, opptrer de fram som gruppe, ikke individer. De krever som gruppe, ikke som individer. Da blir det vanskelig å møte dem som individer. I en rettsak i Bergen som blant annet omhandlet menneskehandel og grov barnemishandling påberopte de tiltalte seg kultru som forsvar.

Selvsagt finnes det romfolk som ikke er en del av dette. Men det er ikke de vi snakker om nå. De som utmerker seg negativt blir man selvsagt lei. Får man da høre at dette må man tåle fordi det er romfolk, vil det selvsagt føre til at man får motvilje mot store deler av romfolket.

mvh

Du må slutte å blande "krav" om at man ikke skal begå kriminelle handlinger, med "krav" om utdanning, jobb og alt det andre.

Romfolket ER diskirminert. Det er fakta, uansett hvor mye du måtte finne på å benekte det.

Og da sier det seg selv at for å komme "ut av det" så trenger de mer/annen hjelp enn noen som ikke blir diskriminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...