Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''Bra det, men du skal likevel respektere at andre ikke vil ha det sånn uten at du mener at de er dårlige mennesker eller mener noe vondt mot disse menneskene.''

Det er forskjell på å ikke like folk på døra si og med høflighet, ett smil og noen ord lukke døren sin og det som enkelte skriver om i denne tråden.

Min manglende respekt (om vi skal kalle det det) er rettet mot de hjerteråe.

Det skjønner jeg, men du går for langt i å tillegge PieLill meninger. Hun har ikke sagt noe negativt om disse folkene, men du gnager videre som om hun mener det.Ta heller andre i tråden som sier det i klartekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.''

Det er en hyggelig strategi, men en slik blind tillit til mennesker du ikke vet noe om, kan få deg rundstålet, ranet og drept.

Når noen som jeg ikke aner noe som helst om, ringer på døren min, er jeg skeptisk av ren overlevelse. Uavhengig av om jeg anter de er norske, svenske, rumenske eller kinesike.

Jeg er veldig nysgjerrig på mennesker med andre kulturer og språk. Tror jeg har flere utlandske venner enn norske. Men uforbeholden tillit er en risikosport jeg ikke har råd til å bedrive.

mvh

''Det er en hyggelig strategi, men en slik blind tillit til mennesker du ikke vet noe om, kan få deg rundstålet, ranet og drept.''

Du høres ut som min mor hehe. Dette er ingen strategi, jeg er sånn :) Og jeg har blitt verre og verre med åra. Jeg har aldri hørt at skeptikere og de med frykt for fremmede, av nevnte grunner, løper mindre risiko for å bli rundstjålet, ranet og drept.

''Når noen som jeg ikke aner noe som helst om, ringer på døren min, er jeg skeptisk av ren overlevelse. Uavhengig av om jeg anter de er norske, svenske, rumenske eller kinesike.''

Det er ikke jeg. Jeg er glad når det ringer på og jeg er imøtekommende når jeg lukker opp.

''Jeg er veldig nysgjerrig på mennesker med andre kulturer og språk. Tror jeg har flere utlandske venner enn norske. Men uforbeholden tillit er en risikosport jeg ikke har råd til å bedrive''

Det er ingen risikosport å være glad i mennesker og møte de med et åpent sinn. Man går glipp av svært mye ved å være redd, skeptisk, fylle sitt sinn med fordommer og negativitet. I tillegg har disse tingene jeg nevner en tendens til å formere seg i hodet, blir til større redsel, redsel for mer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Jeg har aldri fryktet fremmede, jeg ser ingen som fremmede. Jeg ser mennesker, jeg ser skjebner (ulike). De du og andre vurderer som fremmede velger jeg å se som en berikelse. Jeg ser derfor ikke fremmede, jeg ser annerledes. Og jeg liker annerledes.''

Det er en hyggelig strategi, men en slik blind tillit til mennesker du ikke vet noe om, kan få deg rundstålet, ranet og drept.

Når noen som jeg ikke aner noe som helst om, ringer på døren min, er jeg skeptisk av ren overlevelse. Uavhengig av om jeg anter de er norske, svenske, rumenske eller kinesike.

Jeg er veldig nysgjerrig på mennesker med andre kulturer og språk. Tror jeg har flere utlandske venner enn norske. Men uforbeholden tillit er en risikosport jeg ikke har råd til å bedrive.

mvh

''Det er en hyggelig strategi, men en slik blind tillit til mennesker du ikke vet noe om, kan få deg rundstålet, ranet og drept.''

Du høres ut som min mor hehe. Dette er ingen strategi, jeg er sånn :) Og jeg har blitt verre og verre med åra. Jeg har aldri hørt at skeptikere og de med frykt for fremmede, av nevnte grunner, løper mindre risiko for å bli rundstjålet, ranet og drept.

''Når noen som jeg ikke aner noe som helst om, ringer på døren min, er jeg skeptisk av ren overlevelse. Uavhengig av om jeg anter de er norske, svenske, rumenske eller kinesike.''

Det er ikke jeg. Jeg er glad når det ringer på og jeg er imøtekommende når jeg lukker opp.

''Jeg er veldig nysgjerrig på mennesker med andre kulturer og språk. Tror jeg har flere utlandske venner enn norske. Men uforbeholden tillit er en risikosport jeg ikke har råd til å bedrive''

Det er ingen risikosport å være glad i mennesker og møte de med et åpent sinn. Man går glipp av svært mye ved å være redd, skeptisk, fylle sitt sinn med fordommer og negativitet. I tillegg har disse tingene jeg nevner en tendens til å formere seg i hodet, blir til større redsel, redsel for mer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du lese det jeg skriver, men det klarer du neppe.

Du kan få det llitt mer med teskje, for du klarer ikke å lese noe i mellom linjene. Jeg skrev at man ikke behøver å mene eller ville disse noe vondt, selv om man ikke vil ha dem på døra.

Jeg vil heller ikke ha for mange fremmede på døra, verken disse eller andre og slettes ikke deg.

I tilfelle du har glemt det - dette er det du skrev:

''Bra det, men du skal likevel respektere at andre ikke vil ha det sånn uten at du mener at de er dårlige mennesker eller mener noe vondt mot disse menneskene.''

Så du mener man "skal" respetere dem, og uten å "mene at de er dårlige mennesker" osv.

Gjelder dette også for romfolk? "Skal" man respektere romfolk, og skal man ikke mene at de er "dårlige mennesker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Det skjønner jeg, men du går for langt i å tillegge PieLill meninger. Hun har ikke sagt noe negativt om disse folkene, men du gnager videre som om hun mener det.Ta heller andre i tråden som sier det i klartekst.

''Det skjønner jeg, men du går for langt i å tillegge PieLill meninger. Hun har ikke sagt noe negativt om disse folkene, men du gnager videre som om hun mener det.Ta heller andre i tråden som sier det i klartekst.''

PieLill og jeg utveksler meninger, det synes jeg du skal respektere. Jeg er av en klar oppfatning at PieLill er ei dame med bein i nesa som sier i fra der hun føler det trengs, det har hun allerede gjort. Og så samtaler vi om det, hun og jeg :) Det er en fin egenskap å ønske å forsvare, men jeg synes ikke det trengs i akkurat det som "pågår" i denne praten hun og jeg har :) Er hun av en annen oppfatning, så får hun rope ut til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle du har glemt det - dette er det du skrev:

''Bra det, men du skal likevel respektere at andre ikke vil ha det sånn uten at du mener at de er dårlige mennesker eller mener noe vondt mot disse menneskene.''

Så du mener man "skal" respetere dem, og uten å "mene at de er dårlige mennesker" osv.

Gjelder dette også for romfolk? "Skal" man respektere romfolk, og skal man ikke mene at de er "dårlige mennesker"?

Jeg hadde ingen problemer med å forstå hva mrxx mente med det han skrev. Du har rett og slett forferdelig tungt for det, eller så gjør du deg til med vilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ingen problemer med å forstå hva mrxx mente med det han skrev. Du har rett og slett forferdelig tungt for det, eller så gjør du deg til med vilje!

Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.

Spørsmålet er om romfolket også "skal" respekteres på samme måte som forlanges for huseiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle du har glemt det - dette er det du skrev:

''Bra det, men du skal likevel respektere at andre ikke vil ha det sånn uten at du mener at de er dårlige mennesker eller mener noe vondt mot disse menneskene.''

Så du mener man "skal" respetere dem, og uten å "mene at de er dårlige mennesker" osv.

Gjelder dette også for romfolk? "Skal" man respektere romfolk, og skal man ikke mene at de er "dårlige mennesker"?

Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??

Det er da ikke synonymt med å ville noen noe vondt eller se ned på noen om man ikke vil ha noen på døra si.

Som jeg sier, jeg ønsker heller ikke altfor mange fremmede på døra, mi, men jeg ønsker da dem ikke noe vondt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det skjønner jeg, men du går for langt i å tillegge PieLill meninger. Hun har ikke sagt noe negativt om disse folkene, men du gnager videre som om hun mener det.Ta heller andre i tråden som sier det i klartekst.''

PieLill og jeg utveksler meninger, det synes jeg du skal respektere. Jeg er av en klar oppfatning at PieLill er ei dame med bein i nesa som sier i fra der hun føler det trengs, det har hun allerede gjort. Og så samtaler vi om det, hun og jeg :) Det er en fin egenskap å ønske å forsvare, men jeg synes ikke det trengs i akkurat det som "pågår" i denne praten hun og jeg har :) Er hun av en annen oppfatning, så får hun rope ut til deg ;)

Vel, du er i en tråd hvor vi alle kan svare hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??

Det er da ikke synonymt med å ville noen noe vondt eller se ned på noen om man ikke vil ha noen på døra si.

Som jeg sier, jeg ønsker heller ikke altfor mange fremmede på døra, mi, men jeg ønsker da dem ikke noe vondt for det.

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Nei, ralling, kverulering, kvalme og "stein dum" overlater jeg til deg, som ikke evner å svare uten slike fraser.

Svar heller på spørsmålet: Gjelder det du skrev også romfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Ønsker du å misforstå og se meg som en unyansert, generaliserende drittsekk.

Jeg sa nettopp at _deler_ av det _deler_ av romfolket foretar seg, gjør dem (disse delene av romfolket) upopulære. Om vi fordi de er romfolk f.eks. må akseptere at noen driver aggresiv tigging, kamper hvor det måtte passe dem og en hel rekke andre destruktive ting, vil mange bli lei av _hele_ romfolket.

Ble derimot romfolket som individer møtt med de samme krav som andre utlendinger i Norge møtes med, hvis ikke blir de utvist, ville ikke så mange ha behov for å 'kvitte seg' med hele folkegruppen.

Jeg har ikke kastet dritt på romfolket. Jeg har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Men jeg står ved det som er alldeles åpenbart. En del fra romfolket utmerker seg dårlig vis. Og de er overrepresentert i en del negative statistikker.

Unnlater man å konfrontere disse enkeltindividene og evt. utvise dem bare fordi de er av romfolket, er det en nedvurdering av romfolket som gruppe. Og bensin på bålet til de som vil jage alle fra landet og nøre opp om vettløst hat.

mvh

''Du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Ønsker du å misforstå og se meg som en unyansert, generaliserende drittsekk.''

Nei, jeg gjør ikke det PieLill. Jeg reagerer på at du sier at du ikke kaster sten, men så gjør du det i enkelte av dine uttalelser i denne tråden.

''Jeg sa nettopp at _deler_ av det _deler_ av romfolket foretar seg, gjør dem (disse delene av romfolket) upopulære. Om vi fordi de er romfolk f.eks. må akseptere at noen driver aggresiv tigging, kamper hvor det måtte passe dem og en hel rekke andre destruktive ting, vil mange bli lei av _hele_ romfolket.''

Du har rett i at mange vil bli lei og mange er lei. Men jeg mener at de ikke har noen rett til å være lei romfolket. De har rett til å være lei av de som har begått kriminelle handlinger, de individene som bryter loven. Men ikke av romfolket!

''Ble derimot romfolket som individer møtt med de samme krav som andre utlendinger i Norge møtes med, hvis ikke blir de utvist, ville ikke så mange ha behov for å 'kvitte seg' med hele folkegruppen.''

Jeg mener vi må slutte å kreve noe som helst av en gruppe mennesker som i århundrer har blitt behandlet som shit, som vi har frarøvet alle muligheter til å tilpasse seg noe som helst. Vår oppgave er å "møte" dem, snakke med dem, integrere dem, inkludere dem, lytte til dem, la de komme med forslag til løsninger, inngå samarbeide med osvosv.

''Jeg har ikke kastet dritt på romfolket. Jeg har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Men jeg står ved det som er alldeles åpenbart. En del fra romfolket utmerker seg dårlig vis. Og de er overrepresentert i en del negative statistikker.''

Du har ikke kallt dem avskum, pakk, skadedyr eller andre fullstendig usaklige ting. Nei, du har ikke det. Jeg er glad for det. Jeg er enig i at en del av romfolket utmerker seg på dårlig vis. Men dette gir oss ingen rett til å dømme hele romfolket, gjør det?

''Unnlater man å konfrontere disse enkeltindividene og evt. utvise dem bare fordi de er av romfolket, er det en nedvurdering av romfolket som gruppe.''

Vi er enige i at enkeltindivider skal konfronteres, straffes for lovbrudd/kriminelle handlinger.

''Og bensin på bålet til de som vil jage alle fra landet og nøre opp om vettløst hat.''

Dette er det lite romfolket kan gjøre noe med. Dette hatet har de møtt i århundrer. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor og særlig ikke at dette fortsatt pågår i 2012. Vi burde ha lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Nei, ralling, kverulering, kvalme og "stein dum" overlater jeg til deg, som ikke evner å svare uten slike fraser.

Svar heller på spørsmålet: Gjelder det du skrev også romfolk?

''Nei, ralling, kverulering, kvalme og "stein dum" overlater jeg til deg, som ikke evner å svare uten slike fraser.''

Ikke vær beskjeden nu. Alle vet at det er du som raller her inne tilnærmet 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Oi, det var da voldsomt så engasjerende denne tråden ble.... laaaaaaaaaaaaaaaanggggggggggggggggg

Tydelig at romfolkene skaper debatt.

De har jo alltid vært her, men nå i det siste har de kommet litt mer til syne...

Spørsmålet er - hvor skal de gjøre av seg?

Det er jo ingen som vil ha de....

Ja, den ble voldsomt lang, så lang at jeg ikke greier å henge med.

Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".

Ingen vet hvor lenge jeg har spart for å ha råd til ny micro og jeg nevnte og at jeg syntes dette var ubehagelig, at jeg hadde vært og kjøpt denne og samtidig visste at jeg ikke kom til å gi noe.

At han fikk nr til legevakta var ikke for å gjøre narr av ham, men fordi jeg faktisk ikke var heeeelt sikker på om han hadde syke i familien. Det var jo det som stod på lappen. Senere skjønte jeg jo at det bare var løgn.

Som nevnt tidligere, jeg kommer til å tilby mat om det skjer igjen. Hvis de vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva fanken er du raller om nå?? Er det kun for å kverulere og lage kvalme som vanlig?? Unnskyld meg, men er du stein dum??''

Nei, ralling, kverulering, kvalme og "stein dum" overlater jeg til deg, som ikke evner å svare uten slike fraser.

Svar heller på spørsmålet: Gjelder det du skrev også romfolk?

''Svar heller på spørsmålet: Gjelder det du skrev også romfolk?''

Hva er det som blir diskutert i denne tråden da Sør?? Har du ikke fått med deg såpass en gang? Er det svensker, italienere, vestlendinger, søringer eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.

Spørsmålet er om romfolket også "skal" respekteres på samme måte som forlanges for huseiere?

''Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.''

Så hvorfor i all verden svarer du da som du gjør? Er det fordi du ønsker å tillegge meg meninger, kverulere, lage kvalme og vri på det jeg sa? ....som selvsagt ikke er noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrNobody

Ja, den ble voldsomt lang, så lang at jeg ikke greier å henge med.

Men jeg har fått med meg meningene om at hvis man finner det ubehagelig å få "dem" eller andre som ber om penger til seg selv hjem på døra uten å gi, så er man fordomsfull, hjerteløs og tilnærmet rasist. Og man tenker om seg selv at man er kul, tøff og at man tenker "in your face".

Ingen vet hvor lenge jeg har spart for å ha råd til ny micro og jeg nevnte og at jeg syntes dette var ubehagelig, at jeg hadde vært og kjøpt denne og samtidig visste at jeg ikke kom til å gi noe.

At han fikk nr til legevakta var ikke for å gjøre narr av ham, men fordi jeg faktisk ikke var heeeelt sikker på om han hadde syke i familien. Det var jo det som stod på lappen. Senere skjønte jeg jo at det bare var løgn.

Som nevnt tidligere, jeg kommer til å tilby mat om det skjer igjen. Hvis de vil ha det.

I grove trekk, så er dette godt oppsummert.

Slik er det bare.

Du gjorde ingenting galt, bare så det er sagt.

Det finnes ikke noen "fasit" på hva som er rett eller galt.

Senest i går satt Oslo's ordfører å foreslo at vi må være med å hjelpe der de bor.

Å legge tilrette for tigging, gagner ingen, sa han.

Legg dette bak deg du, og se fremover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svar heller på spørsmålet: Gjelder det du skrev også romfolk?''

Hva er det som blir diskutert i denne tråden da Sør?? Har du ikke fått med deg såpass en gang? Er det svensker, italienere, vestlendinger, søringer eller noe annet?

Heller ikke det var svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.''

Så hvorfor i all verden svarer du da som du gjør? Er det fordi du ønsker å tillegge meg meninger, kverulere, lage kvalme og vri på det jeg sa? ....som selvsagt ikke er noe nytt.

Bedre at du bare innrømmer at du ikke har svar, mrxx, i stedet for å hale det ut.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

I grove trekk, så er dette godt oppsummert.

Slik er det bare.

Du gjorde ingenting galt, bare så det er sagt.

Det finnes ikke noen "fasit" på hva som er rett eller galt.

Senest i går satt Oslo's ordfører å foreslo at vi må være med å hjelpe der de bor.

Å legge tilrette for tigging, gagner ingen, sa han.

Legg dette bak deg du, og se fremover :-)

Ja, jeg legger det bak meg. Det er verre med egenskapene man blir tillagt her, jeg er ganske sjokkert over mennesker her inne kritiserer andre og samtidig opphøyer seg selv som rene engler og helgener. En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.

Men veldig ille er det ikke for meg, altså, jeg rister vel mer på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...