Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.''

Jeg føler meg truffet av dette. Jeg vil bare fortelle deg at selv om dette er din oppfattelse av meg så kommer jeg ALDRI til å slutte å være inkluderende, tolerant, raus, imøtekommende og sikkert en hel haug andre ting som gjør deg kvalm :)

Du får begynne å dele ut sjøsyketabletter til dem! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

''Så stor jeg er i kjeften, bør jeg ha nesebein til å matche det.

:-)''

:)

''Men jeg må innrømme at jeg ble en smule satt ut av de meningene og egenskapene du tilla meg og satte stor pris på mrxx kommentarer om dette.''

Da er jeg glad mrxx kom deg til unnsetning :) Og jeg har beklaget om det jeg skrev ble oppfattet slik. Det jeg ikke synes var helt greit i videre samtale med mrxx er at han kommer trekkende med andre personer for å fortelle meg hva han mener. Det er unødvendig.

''Føler vi nå har en mer konstruktiv diskusjon.

:-)''

Likewise

''Da er jeg glad mrxx kom deg til unnsetning :) Og jeg har beklaget om det jeg skrev ble oppfattet slik. Det jeg ikke synes var helt greit i videre samtale med mrxx er at han kommer trekkende med andre personer for å fortelle meg hva han mener. Det er unødvendig. ''

Det skal du få lov til å mene, men det var en knakende godt eksempel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En selvgodhet som er kvalmende. De jeg tenker på vet selv hvem jeg mener.''

Jeg føler meg truffet av dette. Jeg vil bare fortelle deg at selv om dette er din oppfattelse av meg så kommer jeg ALDRI til å slutte å være inkluderende, tolerant, raus, imøtekommende og sikkert en hel haug andre ting som gjør deg kvalm :)

Du misforstår hvis det er dette du mener gjør henne kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje vi definerer begrepet 'krav' veldig ulikt. Ut fra min definisjon av begrepet finnes det knapt et menneske på kloden som ikke stiller krav og overlever.

Noen ganger stiller jeg krav på vegne av andre. F.eks. når jeg forlanger at et barn skal slutte å slå et annet. En gang krevde jeg en ambulanse fordi en annen person var alvorlig skadd. (Akkurat den gangen var ikke en anmodning nok.)

Urimelig og umulige krav og forventninger vokser ingen på. Å aldri måtte streve og kjempe for å nå et mål, krymper man av.

Samtidig stiller livet i seg selv krav til oss som vi er ille tvunget til å takle. Ramler du i vannet og ingen er der som kan redde deg, må du innfri kravet om å kunne svømme om du ikke skal drukne. Da vil du absolutt være tjent med å tidligere ha blitt utfordret på området svømming.

Jeg har jobbet mye i private foretak der det er en linjær sammenheng mellom arbeidsinnsats og bedriftens overlevelse. Takler man ikke kravene, blir det ingen lønn, slik er det bare. Ikke fordi noen er slemme eller urimelige, men fordi verden er slik at man må skape verdier for å få verdier.

Ingen ting gjør seg av seg selv. Skal vi spise, må noen dryke åkeren, stelle husdyra eller fange fisken. Sa alle disse at de ikke taklet presset, kom vi til å sulte ihjel.

Om noen er så fattige at barna deres ikk får gått på skole, er det ikke urimelig å f.eks. kreve/forutsette at de skal sørge for at barna kommer seg på skolen om de skal forsørges av andre, privatpersoner eller offentlige midler.

Et fullt ut overkommelig krav. Unnlater vi å stille et slikt krav, svikter vi den svakeste part, barna.

Slik du beskriver Romfolket, føler jeg at du undervurderer dem. Jo, mange av dem har vært utsatt for mye og manglet muligheter vi tar som en selvfølge. Men de er også overlevere, intelligente mennesker som vet å ta seg fram. De er ikke et folk uten resurser.

Glemmer aldri en dokumentar fra et sted i USA der de hadde tatt inn mange somalske(?) flyktninger. En kvinne som jobbet frivillig for å hjelpe dem ble intervjuet. Hun fortalte uanfektet hvordan mange av dem aldri hadde sett en komfyr og fort kunne tenne et bål på gulvet om man ikke viste dem hvordan det skulle gjøres.

På den andre siden snakket hun om styrken hos disse menneskene som hadde gått, ofte barfott, i dager og uker gjennom ørkner for å gi seg selv mulighet til et bedre liv. De var overlevere. Resurspersoner. Selvfølgelig kunne de klare seg. Selvfølgelig trengte de ikke å dulles med. De hadde overlevd i en ørken.

Og den ene etter den andre så sine muligheter, gjorde full nytte av dem og skapte seg et liv.

Jeg har for stor tro på romfolket som gruppe og enkeltindivider til at jeg kan være med på å ikke stille krav til dem.

mvh

''Jeg har for stor tro på romfolket som gruppe og enkeltindivider til at jeg kan være med på å ikke stille krav til dem.

mvh – PieLill''

Man kan ha krav, og man kan ha forventninger. Det er noe annet.

I tillegg, poenget er jo at kravene/forventningene må være i samsvar med evnen og ressursene til personen det kreves av. Det er lite som er så ødeleggende som når folk blir avkrevd noe de ikke har forutsetning til å oppfylle.

Det virker som om du glemmer dette - i hvert fall nevner du det aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Spørsmålet er ikke hva mrxx mente.

Spørsmålet er om romfolket også "skal" respekteres på samme måte som forlanges for huseiere?''

Og AKKURAT det skrev mrxx i det innlegget sitt, men jeg ser du har malt deg fullstendig opp i et hjørne og malingen har stivnet så du kom deg ingen vei!

Nei.

Hva du "ser" kan jeg neppe hjelpe deg med.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har for stor tro på romfolket som gruppe og enkeltindivider til at jeg kan være med på å ikke stille krav til dem.

mvh – PieLill''

Man kan ha krav, og man kan ha forventninger. Det er noe annet.

I tillegg, poenget er jo at kravene/forventningene må være i samsvar med evnen og ressursene til personen det kreves av. Det er lite som er så ødeleggende som når folk blir avkrevd noe de ikke har forutsetning til å oppfylle.

Det virker som om du glemmer dette - i hvert fall nevner du det aldri?

''Urimelig og umulige krav og forventninger vokser ingen på. Å aldri måtte streve og kjempe for å nå et mål, krymper man av.''

Det skrev hun her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

''Da er jeg glad mrxx kom deg til unnsetning :) Og jeg har beklaget om det jeg skrev ble oppfattet slik. Det jeg ikke synes var helt greit i videre samtale med mrxx er at han kommer trekkende med andre personer for å fortelle meg hva han mener. Det er unødvendig. ''

Det skal du få lov til å mene, men det var en knakende godt eksempel:-)

Og det skal du få lov ti å mene :) Jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Du misforstår hvis det er dette du mener gjør henne kvalm.

''Du misforstår hvis det er dette du mener gjør henne kvalm.''

Dette sier meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hva du "ser" kan jeg neppe hjelpe deg med.

:-)

Vel, du malte deg godt opp i hjørne to ganger og har ikke svart på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du misforstår hvis det er dette du mener gjør henne kvalm.''

Dette sier meg ingenting.

Da leser du innlegget til Psyk av alt en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Urimelig og umulige krav og forventninger vokser ingen på. Å aldri måtte streve og kjempe for å nå et mål, krymper man av.''

Det skrev hun her.

Så fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Da leser du innlegget til Psyk av alt en gang til.

Jeg har lest det. Og jeg synes i stedet du som gir meg en setning som sier meg ingenting, kan la fasiten følge med den om det er noe du ønsker å formidle til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det skal du få lov ti å mene :) Jeg er uenig.

Men du bør se at det er akkurat samme diskusjonsteknikk og fordummende måte å skrive på. Dette taper du på, men jeg tror du har innsett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det. Og jeg synes i stedet du som gir meg en setning som sier meg ingenting, kan la fasiten følge med den om det er noe du ønsker å formidle til meg :)

Det er veldig godt forklart i innlegget til Psyk av alt, noe mer trengs ikke å si. Ellers får hun mate deg med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Jeg tror kanskje vi definerer begrepet 'krav' veldig ulikt. Ut fra min definisjon av begrepet finnes det knapt et menneske på kloden som ikke stiller krav og overlever.

Noen ganger stiller jeg krav på vegne av andre. F.eks. når jeg forlanger at et barn skal slutte å slå et annet. En gang krevde jeg en ambulanse fordi en annen person var alvorlig skadd. (Akkurat den gangen var ikke en anmodning nok.)

Urimelig og umulige krav og forventninger vokser ingen på. Å aldri måtte streve og kjempe for å nå et mål, krymper man av.

Samtidig stiller livet i seg selv krav til oss som vi er ille tvunget til å takle. Ramler du i vannet og ingen er der som kan redde deg, må du innfri kravet om å kunne svømme om du ikke skal drukne. Da vil du absolutt være tjent med å tidligere ha blitt utfordret på området svømming.

Jeg har jobbet mye i private foretak der det er en linjær sammenheng mellom arbeidsinnsats og bedriftens overlevelse. Takler man ikke kravene, blir det ingen lønn, slik er det bare. Ikke fordi noen er slemme eller urimelige, men fordi verden er slik at man må skape verdier for å få verdier.

Ingen ting gjør seg av seg selv. Skal vi spise, må noen dryke åkeren, stelle husdyra eller fange fisken. Sa alle disse at de ikke taklet presset, kom vi til å sulte ihjel.

Om noen er så fattige at barna deres ikk får gått på skole, er det ikke urimelig å f.eks. kreve/forutsette at de skal sørge for at barna kommer seg på skolen om de skal forsørges av andre, privatpersoner eller offentlige midler.

Et fullt ut overkommelig krav. Unnlater vi å stille et slikt krav, svikter vi den svakeste part, barna.

Slik du beskriver Romfolket, føler jeg at du undervurderer dem. Jo, mange av dem har vært utsatt for mye og manglet muligheter vi tar som en selvfølge. Men de er også overlevere, intelligente mennesker som vet å ta seg fram. De er ikke et folk uten resurser.

Glemmer aldri en dokumentar fra et sted i USA der de hadde tatt inn mange somalske(?) flyktninger. En kvinne som jobbet frivillig for å hjelpe dem ble intervjuet. Hun fortalte uanfektet hvordan mange av dem aldri hadde sett en komfyr og fort kunne tenne et bål på gulvet om man ikke viste dem hvordan det skulle gjøres.

På den andre siden snakket hun om styrken hos disse menneskene som hadde gått, ofte barfott, i dager og uker gjennom ørkner for å gi seg selv mulighet til et bedre liv. De var overlevere. Resurspersoner. Selvfølgelig kunne de klare seg. Selvfølgelig trengte de ikke å dulles med. De hadde overlevd i en ørken.

Og den ene etter den andre så sine muligheter, gjorde full nytte av dem og skapte seg et liv.

Jeg har for stor tro på romfolket som gruppe og enkeltindivider til at jeg kan være med på å ikke stille krav til dem.

mvh

Det er mulig vi har ulik definisjon av både krav/forventninger/forutsetninger osvosv. Bare av å lese svaret ditt til meg med alle disse kravene kjenner jeg at jeg fort faller av lasset. Beklager det, men slik fungerer alle disse kravene på meg. Være seg om det er krav om ditt eller krav om datt :)

Vi får være enige om at vi er ulike og definerer ulikt. Det er jo ikke unormalt hos ulike individer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Det er veldig godt forklart i innlegget til Psyk av alt, noe mer trengs ikke å si. Ellers får hun mate deg med teskje.

Synes du selv at du fremstår på en hyggelig måte med det du når skriver til meg. Eller er det slik at du ikke ønsker å fremstå som hyggelig og i tilfelle hvorfor? Hva plager deg? At jeg er "for lik" Sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bør se at det er akkurat samme diskusjonsteknikk og fordummende måte å skrive på. Dette taper du på, men jeg tror du har innsett det.

''Men du bør se at det er akkurat samme diskusjonsteknikk og fordummende måte å skrive på. Dette taper du på, men jeg tror du har innsett det.''

Apropos "fordummende diskusjonsteknikk" så er det vanskelig å slå deg:

''Men hva i all verden er det du raller om?? Har jeg påstått eller skrevet noe annet noe sted?? link???

Er det noe du lider av? – mrxx''

Det er dog artig å se deg forsøke å belære andre! :humre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Men du bør se at det er akkurat samme diskusjonsteknikk og fordummende måte å skrive på. Dette taper du på, men jeg tror du har innsett det.

''Men du bør se at det er akkurat samme diskusjonsteknikk og fordummende måte å skrive på. Dette taper du på, men jeg tror du har innsett det.''

Jeg er ikke tilhenger av personangrep og hersketeknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...