Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Prøver å komme tilbake til det opprinnelige poenget.

Noen grupper er det OK å hetse og ose av fordommer mot. Andre ikke.

Typisk nok var din første respons: "Noen gjør seg jo mer lagelig for hugg enn andre da. Som f.eks. Frp ved Siv Jensen."

Vet ikke om du mente det slik, men i den sammenhengen det kom, kunne det tolkes som 'Men FrPere må det være lov å hetse, for de gjør så mye dumt.' (Ikke at du kom med generell hets, bare konstaterte at de får skylde seg selv.)

mvh

Jeg mente ikke noe annet enn at det partiet som oftest gjør det de kan for og provosere. De viser ikke ansvarlighet overfor lover/regler bl.a. De bare kjører på med sine tilsynelatende meninger overfor folk som ikke vet/kan bedre, og appellerer til de mest primitive følelser overfor velgerne.

Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at du var en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

Du ga ham nummeret til legevakta?

Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?

Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

''Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.''

Dette er det mye sant i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Du ga ham nummeret til legevakta?

Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?

Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

''Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?''

Nå klarte jeg bare ikke å la være å humre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke noe annet enn at det partiet som oftest gjør det de kan for og provosere. De viser ikke ansvarlighet overfor lover/regler bl.a. De bare kjører på med sine tilsynelatende meninger overfor folk som ikke vet/kan bedre, og appellerer til de mest primitive følelser overfor velgerne.

Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at du var en av dem.

''Jeg mente ikke noe annet enn at det partiet som oftest gjør det de kan for og provosere. De viser ikke ansvarlighet overfor lover/regler bl.a. De bare kjører på med sine tilsynelatende meninger overfor folk som ikke vet/kan bedre, og appellerer til de mest primitive følelser overfor velgerne.

Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at du var en av dem.''

Er du ironisk nå, eller mener du virkelig dette? Kunne vært klipt rett ut av fordomsboka. Ville du blitt sjokkert om jeg var en av 'dem'? Ville det i så fall endret ditt syn på meg eller FrP-ere?

FrP og FrP-representanter kan som andre politikere få meg til å gremme meg. Jeg gremmer meg over Stoltenbers aplauderte selvfølgeligheter eller når han kaster enda en minister foran bussen. AUF-lederens forsøk på å kneble uenighet med påstander om hatske ytringer kommer ikke bedre ut.

Jeg rister på hodet over SV-dobbeltmoral og overformynderiske allergi mot at folk tar selvstendige valg. Eller høyresidens tidvis banale løsninger på uførhet og sykefravær.

Samtidig finner jeg noe fornuftig i de fleste parti, også SV og FrP.

Fra mitt partitroløse standpunkt er det ikke så vanskelig å se at pressen behandler de forskjellige partiene ulikt. Det er bare å ta tiden før programlederen i debattprogram avbryter og håner de ulike debattantene. Hvem blir oftest/alltid avbrutt idet de kommer til poenget?

FrPere, som om man regner velgermassen, tidvis utgjør en fjerdedel av befolkningen, er det stort sett fritt fram å skjære under en kam og 'fordomme' hva man er god for.

Forresten, noe som virkelig plager meg er når de etter valgsendinger sitter å vurderer hvem som 'vant' debatten som om det var en fotballkamp eller missekåring i stedet for å summere hva som kom fram av standpunkt og argumenter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Dette dreier seg om organisert kriminalitet der pengene kanaliseres til bakmenn som kjører rundt i luksusbiler og bygger palasser i hjemlandet.

At det brukes løgner for å få deg til å åpne lommeboka, gjør hele saken mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mente ikke noe annet enn at det partiet som oftest gjør det de kan for og provosere. De viser ikke ansvarlighet overfor lover/regler bl.a. De bare kjører på med sine tilsynelatende meninger overfor folk som ikke vet/kan bedre, og appellerer til de mest primitive følelser overfor velgerne.

Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at du var en av dem.''

Er du ironisk nå, eller mener du virkelig dette? Kunne vært klipt rett ut av fordomsboka. Ville du blitt sjokkert om jeg var en av 'dem'? Ville det i så fall endret ditt syn på meg eller FrP-ere?

FrP og FrP-representanter kan som andre politikere få meg til å gremme meg. Jeg gremmer meg over Stoltenbers aplauderte selvfølgeligheter eller når han kaster enda en minister foran bussen. AUF-lederens forsøk på å kneble uenighet med påstander om hatske ytringer kommer ikke bedre ut.

Jeg rister på hodet over SV-dobbeltmoral og overformynderiske allergi mot at folk tar selvstendige valg. Eller høyresidens tidvis banale løsninger på uførhet og sykefravær.

Samtidig finner jeg noe fornuftig i de fleste parti, også SV og FrP.

Fra mitt partitroløse standpunkt er det ikke så vanskelig å se at pressen behandler de forskjellige partiene ulikt. Det er bare å ta tiden før programlederen i debattprogram avbryter og håner de ulike debattantene. Hvem blir oftest/alltid avbrutt idet de kommer til poenget?

FrPere, som om man regner velgermassen, tidvis utgjør en fjerdedel av befolkningen, er det stort sett fritt fram å skjære under en kam og 'fordomme' hva man er god for.

Forresten, noe som virkelig plager meg er når de etter valgsendinger sitter å vurderer hvem som 'vant' debatten som om det var en fotballkamp eller missekåring i stedet for å summere hva som kom fram av standpunkt og argumenter.

mvh

Det er min oppfatning av Frp, enten du liker det eller ikke. Take it, or leave it. Jeg har noe jeg liker/ikke liker med de fleste partier.

Jeg respekterer deg for ditt politiske ståsted, uansett:-) Og jeg er usedvanig forsiktig med og klassifisere andres meninger som fordomsfulle.

Men nå er jeg ganske trøtt, og vil legge meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei - jeg tror ikke den er representativ for hele romfolket, og nettopp derfor viste jeg til artikkelen fra NRK som omhandler hva som har væt forsøkt tidligere i Norge.''

Godt, jeg skal lese artikkelen i morgen :)

''Årsaken til at romfolket i Norge ikke tar barna med seg på tigging her, er at de vet at det vil bli slått ned på - umiddelbart - siden det er noe som vi har et meget stort fokus på.''

Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge? Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren? Registrering av navn osv. Jeg kan ikke se at det skulle skremme rumenere fra å la barna deres tigge her i Norge?

''Det er derfor ikke hensiktsmessig for dem. Romfolket er ikke på noen måte mindre intelligente enn hva vi er - og de har gjennom hundrevis av år lært meget godt å tilpasse seg det stedet de er, for å utnytte de muligheter som finnes der. Det er tross alt de de fleste av dem lever av - og lærer seg fra barnsben av.''

Ja stakkars folk. Tenke seg til å måtte tigge/stjele fra barnsben av for å overleve. Hva er det vi gjør mot dem? Grusomt!

Jeg tror du godt vet svarene på spørsmålene du stiller selv, for du virker ganske så oppegående, selv om vi er ganske så uenig på hvilken medisin som måtte hjelpe.

Det som er litt merkelig er at det kan virke som om du mener at jeg ikke ønsker å hjelpe romfolk som har det vanskelig - bare fordi jeg ikke mener det samme som deg om hva slags hjelp som faktisk vil fungere.

Mulig det er slikt som ofte er årsaken til at det blir så mange håpløse og tilspissede diskusjoner - også blant politikerene - og så lite med faktiske tiltak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg ikke lest den ennå. Det ble litt diskusjoner her i kveld/natt som jeg ble revet med i. Men jeg skal se den i morgen og da får vi se om den gir meg noe input i en eller annen retning i forhold til hva som er forsøkt og hva som bør/kan gjøres :)

Som jeg nevnte i det siste svaret til deg nå nettopp.

Jeg tror ikke vi nødvendigvis er så uenige om målet - men rettningen.

Da er det dessverre lett at slike diskusjoner tilspisser seg - uten at man egentlig mener å gjøre det :-)

Ha en riktig god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei - jeg tror ikke den er representativ for hele romfolket, og nettopp derfor viste jeg til artikkelen fra NRK som omhandler hva som har væt forsøkt tidligere i Norge.''

Godt, jeg skal lese artikkelen i morgen :)

''Årsaken til at romfolket i Norge ikke tar barna med seg på tigging her, er at de vet at det vil bli slått ned på - umiddelbart - siden det er noe som vi har et meget stort fokus på.''

Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge? Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren? Registrering av navn osv. Jeg kan ikke se at det skulle skremme rumenere fra å la barna deres tigge her i Norge?

''Det er derfor ikke hensiktsmessig for dem. Romfolket er ikke på noen måte mindre intelligente enn hva vi er - og de har gjennom hundrevis av år lært meget godt å tilpasse seg det stedet de er, for å utnytte de muligheter som finnes der. Det er tross alt de de fleste av dem lever av - og lærer seg fra barnsben av.''

Ja stakkars folk. Tenke seg til å måtte tigge/stjele fra barnsben av for å overleve. Hva er det vi gjør mot dem? Grusomt!

''Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge?''

Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?''

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.

Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, flere av "dem" forsøker å provosere med vilje, nettopp for å trekke deg ned på deres nivå (selv om de i denne tråden faktisk har vært ganske så sivilisert sammenlignet med trådene for et par dager siden.)

De som begår personangrep gjør det kun fordi de ikke har argumenter. Du har argumenter - virkelig gode argumenter, og du formidler dem klart og tydelig, på en fin måte.

Med vennlig hilsen

Tenk hvor mye bedre du hadde fremstått Sør, om du bare kunne fulgt dine egne råd til andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge?''

Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?''

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.

Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.

mvh

Takk for at du tok deg tid til å svare det åpenbare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppfatning av Frp, enten du liker det eller ikke. Take it, or leave it. Jeg har noe jeg liker/ikke liker med de fleste partier.

Jeg respekterer deg for ditt politiske ståsted, uansett:-) Og jeg er usedvanig forsiktig med og klassifisere andres meninger som fordomsfulle.

Men nå er jeg ganske trøtt, og vil legge meg:-)

''De bare kjører på med sine tilsynelatende meninger overfor folk som ikke vet/kan bedre, og appellerer til de mest primitive følelser overfor velgerne.''

Akkurat det er en smule fordomsfullt om FrP-velgere, opptil 25% av landets befolkning. Samtidig er forbausende mye av det som var FrPs fordummende, primitive polulisme for noen år siden stueren og ansvarlig AP-politikk i dag.

:-)

Synd ingen journalister vil/gidder/tørr/får lov til å gjøre en grundig gjennomgang av det.

Skulle jeg blitt partipolitisk, hadde jeg nok måttet lage mitt eget parti. Ville blitt klipp og lim fra diverse partiprogrammer.

:-)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du godt vet svarene på spørsmålene du stiller selv, for du virker ganske så oppegående, selv om vi er ganske så uenig på hvilken medisin som måtte hjelpe.

Det som er litt merkelig er at det kan virke som om du mener at jeg ikke ønsker å hjelpe romfolk som har det vanskelig - bare fordi jeg ikke mener det samme som deg om hva slags hjelp som faktisk vil fungere.

Mulig det er slikt som ofte er årsaken til at det blir så mange håpløse og tilspissede diskusjoner - også blant politikerene - og så lite med faktiske tiltak.....

''Mulig det er slikt som ofte er årsaken til at det blir så mange håpløse og tilspissede diskusjoner - også blant politikerene - og så lite med faktiske tiltak.....''

Du er nok inne på noe der. Ser ut til at en del problemer må bli ganske enorme før det blir tillatt å diskutere at det er et problem.

Sammenligner man romfolket med et like forfulgt og undertrykt folk i Europa, jødene, blir det ganske tydelig at det er ulike måter å respondere på. Ikke alt ved romkulturen er like hensiktsmessig. Det er mange negative spiraler å bryte på begge sider i forholdet mellom rom og øvrig befolkning.

Jeg er sjokkert, skuffet og fortvilt over hvor fort hatretorikken og steinkastingen kom. Selv om det ikke skulle dreier seg om så mange som holder på slik, er det alt for mange.

Det sørgelige er at fordommer i kjent stil forsøkes bekjempet med benektelse i stedet for nyansering. Samt å stille alle kritikere i bås med steinkasterne og drittslengerne. Bensin til ytterlighetenes bål.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Mulig det er slikt som ofte er årsaken til at det blir så mange håpløse og tilspissede diskusjoner - også blant politikerene - og så lite med faktiske tiltak.....''

Du er nok inne på noe der. Ser ut til at en del problemer må bli ganske enorme før det blir tillatt å diskutere at det er et problem.

Sammenligner man romfolket med et like forfulgt og undertrykt folk i Europa, jødene, blir det ganske tydelig at det er ulike måter å respondere på. Ikke alt ved romkulturen er like hensiktsmessig. Det er mange negative spiraler å bryte på begge sider i forholdet mellom rom og øvrig befolkning.

Jeg er sjokkert, skuffet og fortvilt over hvor fort hatretorikken og steinkastingen kom. Selv om det ikke skulle dreier seg om så mange som holder på slik, er det alt for mange.

Det sørgelige er at fordommer i kjent stil forsøkes bekjempet med benektelse i stedet for nyansering. Samt å stille alle kritikere i bås med steinkasterne og drittslengerne. Bensin til ytterlighetenes bål.

mvh

Veldig mye sant i det du skriver der - og du finner dem på begge sider av debatten.

Faktisk så tror jeg at internett har mye av skylden for dette, for folk er vanligvis ikke like "konfliktsøkende" og provoserende, hvis du diskuterer "ansikt til ansikt".

Det er nok dessverre vesentlig enklere (alt for enkelt) å være "tøff i trynet" når du opptrer anonymt på en nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Auroria

Du skulle ristet på hodet med en gang for å ikke gi ham håp. En lapp med telefonnr til legevakt gir ham jo ingenting. For det første skjønner han jo ikke hvor dette nr fører ham og for det andre har han kanskje ikke en gang telefon eller råd til å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har knapt nok vært usaklig i noe svar jeg har sett. Du har opptrått profesjonelt og uten noe personangrep.

Og det er helt naturlig at man vemmes når (styrtrike) folk angriper de fattigeste.

Ikke slutt med det!

Med vennlig hilsen

Det var den usakelige delen av innleggene hennes som ble tatt opp av meg Sør, ikke det andre, om du fikk med deg det er er jeg ikke så sikker på.

Hun la seg på samme nivå som du stort sett holder deg på og som jeg da påpekte, fortsetter hun slik så vil ingen ta henne alvorlig og det er dumt når hun skriver godt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva tilsier at dette ville vært slått ned på umiddelbart her i Norge?''

Tigging betraktes som barnearbeid og blir tatt hånd om av politi og barnvern umiddelbart.

Du finner mange linker til dette i f.eks. BT. Her er en:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/9-aring-tigget_-foreldre-arrestert-2728234.html

''Og hva hadde evnt konsekvensene av det vært for romfolket? Og ville de evnt konsekvensene egentlig vært av noen betydning annet enn slik det foregår i dokumentaren?''

Foreldrene kan blant annet tiltales for menneskehandel. Barna kan bli tatt hånd om av barnevernet. I UK har dette pågått lengre enn i Norge og myndighetene ser ut til å ha vist en tafatt holdning.

Vi får håpe at norske myndigheter klare å vise mer muskler og ryggrad slik at denne formen for nedverdigende barnearbeid ikke får innpass i Norge.

mvh

Familien ble frifunnet i Høyesterett, og får nå en erstatning fra staten.

Dette vet du godt, fordi jeg har skrevet det før i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Du ga ham nummeret til legevakta?

Følte du deg morsom da? Litt kul og tøff liksom? Litt sånn In your face din dumme rommann, jeg lar meg ikke lure?

Jo bedre vi har det, jo dårligere behandler vi andre - jo mer vi har, jo mindre er vi villig til å dele med oss.

Ja, jeg følte meg dritkul og tøff. Omtrent like kul og tøff som du føler deg ved å skrive det du skriver.

Litt sånn in your face liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at hvis du skal diskutere så er vel hensikten at du ønsker å gi noen gode poeng til dine motdebatanter, er det ikke? Hvis du legger det på ett slikt nivå så vil ingen høre på det. Verre er det ikke.''

Jeg føler at jeg har gitt gode poenger, men jeg ble i tillegg følelsesmessig revet med og det var i grunnen ikke PieLill som satte følelsene mine mest i sving. Men mulig at hun ble rammet av dem. Nå viser følelser også engasjement og det håper jeg folk forstår. Jeg ønsker i grunnen ikke å være uten dette følelsesmessige engasjementet heller, men lære meg mer hvordan uttrykke det på en bedre måte er fint :)

''Jeg er ikke så sikker på at det er så veldig mange som innerst inne er så veldig uenig med deg, men det er bare forskjellige innfallsvinkler og ikke minst at det er flere sider av en slik sak, ikke bare en. Det er ikke bare slik at vi kan gi i hytt og pine, men kanskje like greit å hjelpe på andre vis. En som ikke liker å gi som deg er ikke det samme som å ikke gi noe eller å se ned på disse folkene, mener du det så er det også fordommer.''

Når folk ler og hyller innlegg hvor det kjeppjages fattige medmennsker så er jeg overbevist om at det er flere her som er uenige med meg i at disse menneskene skal behandles respektfullt, med godhet og med tanke for - dessverre. Og disse menneskene gjør at jeg får vondt i magen/sjela. Det er så uforståelig for meg at mennesker har slike "hjerter"?

At noen ikke gir som meg og til de jeg gir og omvendt betyr selvfølgelig ikke at de ser ned på de vi her snakker om. Men når de skriver rett ut fordommene sine, så har de vel fordommer? Om man sier at jeg skulle gjerne gitt, men jeg kan ikke hjelpe alle og jeg hjelper, så er jo det veldig fint. Men om man sier jeg gir ikke til disse, fordi og så kommer det nedlatende synet på dem, de lyver, de er kanskje ikke egentlig fattige osv så er det da vitterlig fordommer vi snakker om.

Og skriver de i tillegg at jeg vil ikke ha de på min dør, det blir for nært og det forstyrrer mitt liv, ja da vil jeg påstå at de faktisk er hjerterå. Og det står jeg for!

''Og skriver de i tillegg at jeg vil ikke ha de på min dør, det blir for nært og det forstyrrer mitt liv, ja da vil jeg påstå at de faktisk er hjerterå. Og det står jeg for!''

Jeg tror faktisk ikke at du heller ville ha hatt dem for nær døren din når alt kommer til alt. Ikke fordi de er romfolk, men sånn generelt tror jeg ikke at du ville ha fremmede utenfor døren din for ofte eller lenge uansett hvem det er. Er det greit med en eller to eller 100?

Akkurat sånne ting skal du ikke legge for mye i, det er ganske naturlig å ikke ha for mange tiggere (eller generelt fremmede) som står utenfor døren din. Det betyr slettes ikke at noen er hjerterå, ser ned på dem, eller ikke ønsker å hjelpe dem.Du må ikke dømme alle som ikke liker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Dette dreier seg om organisert kriminalitet der pengene kanaliseres til bakmenn som kjører rundt i luksusbiler og bygger palasser i hjemlandet.

At det brukes løgner for å få deg til å åpne lommeboka, gjør hele saken mye verre.

Hele saken er veldig vanskelig. Det er lidelse man ser, samtidig er det et nettverk bak. Som sagt, nå i ettertid, føles det bedre å ikke ha gitt noe, da det er så innlysende at det er løgn at han har en syk sønn og en kone med hjernesvulst. Uansett hvor desperat han må ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...