Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 I morgen reiser jeg og ungene på fjellet sammen med mine foreldre. Vi skal kjøre i drøye to timer, og så gå ca to timer med ganske tunge sekker inn til et sted mine foreldre pleier å sette opp telt. Vi har pakket og prøvd sekker. Har snakket litt om det å gå med tung sekk, men jeg er litt bekymret for hvordan det skal gå. De er vant til å gå i fjellet, men ikek med sekk. De er fryktelig kranglete, og særlig hun midterste pirker hele tiden bort på de andre, slenger med leppa omtrent hele tiden og err snar med å sladre hvis en av de to andre gjør noe mot henne. Er sliten av dette, men håper jo likevel at det blir en fin tur. De gleder seg veldig - men jeg er jo litt spent. Har noen noen gode råd? Jeg har ikke gått i fjellet med barna med oppakning og telt før... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Skritteller og godis hvert tusende skritt for den som ikke har krangla eller surmult! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Skritteller og godis hvert tusende skritt for den som ikke har krangla eller surmult! Lurt! Men har ikke batteri på skrittelleren. Og dessuten så ville minst en av dem ha slengt med leppa etter 34 skritt og dermed brutt regelen, så da kan h*n jo fortsette i 966 skritt til... ;-) Men det går litt bedre når de er ute og ikke inne, og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Lurt! Men har ikke batteri på skrittelleren. Og dessuten så ville minst en av dem ha slengt med leppa etter 34 skritt og dermed brutt regelen, så da kan h*n jo fortsette i 966 skritt til... ;-) Men det går litt bedre når de er ute og ikke inne, og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre. Du problematiserer allerede før dere reiser av gårde. Kan du ikke prøve å ignorere noen av kranglene mellom søskene? Noe av det kan de sikkert ordne opp i selv, så sant de ikke slår hverandre i hjel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Lurt! Men har ikke batteri på skrittelleren. Og dessuten så ville minst en av dem ha slengt med leppa etter 34 skritt og dermed brutt regelen, så da kan h*n jo fortsette i 966 skritt til... ;-) Men det går litt bedre når de er ute og ikke inne, og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre. ''og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre.'' Gå voksne i mellom. Når vi har flere barn med på stølen så går vi en voksen mellom hvert barn. Og det går vel, dere var flere enn deg var dere ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hvis dere er tre voksne og tre barn, går dere annenhver barn og voksen. Ignorer så mye av surmuling du bare får til, prat hyggelig med alle, men ekstra trivelig med de som klarer å drite i søsknenes oppførsel. Gjerne en ekstra sjokoladebit eller noe til dem som oppfører seg mest "folkelig". Med andre ord, fokuser på dem som oppfører seg positivt, uten å sette ord på det med å nevne det negative! Ellers hjelper gjerne en positiv og humoristisk tone blant de voksne dersom barna vurderer å bli sure.... Ønsker dere god tur, altså!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Du problematiserer allerede før dere reiser av gårde. Kan du ikke prøve å ignorere noen av kranglene mellom søskene? Noe av det kan de sikkert ordne opp i selv, så sant de ikke slår hverandre i hjel. Jeg prøver å ignorere, men de klorer, klyper, og innimellom sparker og slår hverandre :-( Hun minste har begynt å kalle hun midterste for "idiot", og det får hun ikke lov til. Jeg har prøvd så lenge å tenke at NÅ har vi det fint, NÅ er det ingen som ødelegger og bråker - og så skjer det en liten bagatell, og så klikker en av dem (som regel hun midterste). Men jeg HÅPER virkelig vi får en fin tur sammen. Foreldrene mine begynner jo å bli gamle, og det er ikke sikkert vi får det til seintere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hvis dere er tre voksne og tre barn, går dere annenhver barn og voksen. Ignorer så mye av surmuling du bare får til, prat hyggelig med alle, men ekstra trivelig med de som klarer å drite i søsknenes oppførsel. Gjerne en ekstra sjokoladebit eller noe til dem som oppfører seg mest "folkelig". Med andre ord, fokuser på dem som oppfører seg positivt, uten å sette ord på det med å nevne det negative! Ellers hjelper gjerne en positiv og humoristisk tone blant de voksne dersom barna vurderer å bli sure.... Ønsker dere god tur, altså!! Lurt å gå annenhver voksen og barn :-) Vet ikke helt om jeg tør prøve det med å premiere godt humør med ekstra godbit. HUn som er mest sint er veldig optatt av at alt skal være rettferdig. Men kanskje hun kunne bite i seg noen av kommentarene da, hvis hun får litt mer sjokolade :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1343682338' post='4792141] ''og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre.'' Gå voksne i mellom. Når vi har flere barn med på stølen så går vi en voksen mellom hvert barn. Og det går vel, dere var flere enn deg var dere ikke? Jo, vi er tre voksne og tre barn. Lurt å gå annenhver :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Jeg prøver å ignorere, men de klorer, klyper, og innimellom sparker og slår hverandre :-( Hun minste har begynt å kalle hun midterste for "idiot", og det får hun ikke lov til. Jeg har prøvd så lenge å tenke at NÅ har vi det fint, NÅ er det ingen som ødelegger og bråker - og så skjer det en liten bagatell, og så klikker en av dem (som regel hun midterste). Men jeg HÅPER virkelig vi får en fin tur sammen. Foreldrene mine begynner jo å bli gamle, og det er ikke sikkert vi får det til seintere. Du må nok regne med at det blir litt krangling og knuffing. Jeg har på følelsen at du blir veldig skuffet hvis ikke alt går slik du ønsker og jeg tror du bør nedjustere forventningene dine litt. Dessuten vet da foreldrene din hvordan det er å ha barn. Vi er også 3 søsken. Jeg husker bilturene vi var på. Den ene var et rolig barn, det andre var sånn midt i mellom (meg) og den tredje en villmann. Villmannen elsket og terge meg og den roligste ble plassert i midten som "vegg" mellom oss. Det hjalp ikke stort. Jeg fikk beskjed om å avslutte kranglene siden jeg var eldst, noe villmannen forsto og utnytte. Han pirket meg i skulderen og hvis ikke han fikk en reaksjon pirket han hardere og hardere og skikkelig koste seg, helt til jeg sprakk. I dag ler alle av dette. Forhåpentligvis kommer det en dag hvor du kan se tilbake og le litt av det du også :-) Jeg husker da sønnen min skulle konfirmere seg og eldstedatteren gjorde stor suksess med sin tale til han. De kranglet alltid i baksetet (Det var før den yngste ble født) Begge mente den andre tok for stor plass og kranglet mye om hvor stor del av stetet den andre kunne bruke. Til slutt kom de på den gode ide at de skulle plassere en tråd midt i setet som ingen kunne bevege seg over. Eldstedatteren sovnet med hodet over på hans side. Da tok han like godt av seg buksa og setter rompa noen cm over hodet hennes og sier: "Se hva som skjer" som han hadde fra tv-reklamen. Hun våkner og stirrer han rett i den hvite rompa. Kan love deg hun ble rasende, men i konformasjontalen fikk hun alle til å le så tårene trillet, med den historien ;-) (egentlig utrolig at det var han som kom på dette, for han er den roligste av alle) Noen ganger tenker jeg at du tar søskenkranglene litt for alvorlig og lar det prege humøret ditt for mye, men selvfølgelig jeg vet jo ikke hvor ille det er. Jeg skjønner også godt at du opplever det slitsomt. Jeg husker da selv at jeg synes det var slitsomt, men jeg tror du lar det gå ut over humøret ditt for mye isteden for å tenke at dette er normalt. Det er normalt med søskenkrangling og med 3 tette barn, er det umulig og unngå. Jeg husker du snakket om at du ønsket deg mer harmoni. Kanskje er det spesielt ille tilstander hos dere, men jeg har på følelsen av det mest er normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Du må nok regne med at det blir litt krangling og knuffing. Jeg har på følelsen at du blir veldig skuffet hvis ikke alt går slik du ønsker og jeg tror du bør nedjustere forventningene dine litt. Dessuten vet da foreldrene din hvordan det er å ha barn. Vi er også 3 søsken. Jeg husker bilturene vi var på. Den ene var et rolig barn, det andre var sånn midt i mellom (meg) og den tredje en villmann. Villmannen elsket og terge meg og den roligste ble plassert i midten som "vegg" mellom oss. Det hjalp ikke stort. Jeg fikk beskjed om å avslutte kranglene siden jeg var eldst, noe villmannen forsto og utnytte. Han pirket meg i skulderen og hvis ikke han fikk en reaksjon pirket han hardere og hardere og skikkelig koste seg, helt til jeg sprakk. I dag ler alle av dette. Forhåpentligvis kommer det en dag hvor du kan se tilbake og le litt av det du også :-) Jeg husker da sønnen min skulle konfirmere seg og eldstedatteren gjorde stor suksess med sin tale til han. De kranglet alltid i baksetet (Det var før den yngste ble født) Begge mente den andre tok for stor plass og kranglet mye om hvor stor del av stetet den andre kunne bruke. Til slutt kom de på den gode ide at de skulle plassere en tråd midt i setet som ingen kunne bevege seg over. Eldstedatteren sovnet med hodet over på hans side. Da tok han like godt av seg buksa og setter rompa noen cm over hodet hennes og sier: "Se hva som skjer" som han hadde fra tv-reklamen. Hun våkner og stirrer han rett i den hvite rompa. Kan love deg hun ble rasende, men i konformasjontalen fikk hun alle til å le så tårene trillet, med den historien ;-) (egentlig utrolig at det var han som kom på dette, for han er den roligste av alle) Noen ganger tenker jeg at du tar søskenkranglene litt for alvorlig og lar det prege humøret ditt for mye, men selvfølgelig jeg vet jo ikke hvor ille det er. Jeg skjønner også godt at du opplever det slitsomt. Jeg husker da selv at jeg synes det var slitsomt, men jeg tror du lar det gå ut over humøret ditt for mye isteden for å tenke at dette er normalt. Det er normalt med søskenkrangling og med 3 tette barn, er det umulig og unngå. Jeg husker du snakket om at du ønsket deg mer harmoni. Kanskje er det spesielt ille tilstander hos dere, men jeg har på følelsen av det mest er normalt. Jeg vet godt at det er vanlig med krangling. Min søster og jeg kranglet også - men det mine barn gjør er langt mer enn det som er vanlig. Og jeg er vanvittig sliten av det og ønsker meg mer harmoni. Jeg får nok aldri tre barn som aldri krangler (det ser jeg ikke på som noe mål), men jeg klarer ikke la være å håpe på at det kan bli bedre enn det er nå. Morsomt med den bilepisoden forresten :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Jeg vet godt at det er vanlig med krangling. Min søster og jeg kranglet også - men det mine barn gjør er langt mer enn det som er vanlig. Og jeg er vanvittig sliten av det og ønsker meg mer harmoni. Jeg får nok aldri tre barn som aldri krangler (det ser jeg ikke på som noe mål), men jeg klarer ikke la være å håpe på at det kan bli bedre enn det er nå. Morsomt med den bilepisoden forresten :-) ''Og jeg er vanvittig sliten av det og ønsker meg mer harmoni'' Ok, jeg har faktisk oppfattet deg som sliten gjennom lengre tid, men jeg har vært usikker på om det er pga. ungene eller om du blir sliten av egne ambisjoner. Da tror jeg deg på at det er ungene og at det er verre hos dere enn det som normalt er. Jeg leste et innlegg du hadde (tror ikke jeg deltok i tråden) og det handlet om at svigermor mente du skulle gå ned i stillingsprosent. Hadde ikke det vært en god ide? Ettersom jeg forstår har dere snart nebetalt gjeld, så økonomien blir vel ikke et problem? Tror du skal tenke alvorlig på dette for slik jeg har opplevd deg her inne, så virker du sliten og lei. *Klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 ''Og jeg er vanvittig sliten av det og ønsker meg mer harmoni'' Ok, jeg har faktisk oppfattet deg som sliten gjennom lengre tid, men jeg har vært usikker på om det er pga. ungene eller om du blir sliten av egne ambisjoner. Da tror jeg deg på at det er ungene og at det er verre hos dere enn det som normalt er. Jeg leste et innlegg du hadde (tror ikke jeg deltok i tråden) og det handlet om at svigermor mente du skulle gå ned i stillingsprosent. Hadde ikke det vært en god ide? Ettersom jeg forstår har dere snart nebetalt gjeld, så økonomien blir vel ikke et problem? Tror du skal tenke alvorlig på dette for slik jeg har opplevd deg her inne, så virker du sliten og lei. *Klem* Ja, jeg har tenkt alvorlig på det i sommer. Er spent på hvordan det går når jeg skal begynne å jobbe igjen, fordi jeg for første gang ikke føler at ferien har gitt meg overskudd og lyst til å jobbe igjen (eller - forresten i 2009 hadde jeg det vanskelig på jobb og da var jeg sliten etter ferien også) - jeg er nesten like sliten som for fire uker siden, og har lite overskudd til barna. Jeg klarer ikke å konsentrere meg på jobb, sitter og bare koper ut i lufta... Og jeg begynner mye fortere å grine nå enn før. Samtidig så kan jeg være veldig saklig og rolig hvis jeg skal snakke med noen om hvordan jeg har det - så det er nok vanskelig for andre - også for mannen min - å forstå helt hvordan jeg har det. Tenkte å bestille time hos fastlegen når jeg er tilbake fra fjellturen. Hadde vært greit å snakke med en helt utenforstående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Askeper Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Husk en snapsflaske med god konjakk i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ja, jeg har tenkt alvorlig på det i sommer. Er spent på hvordan det går når jeg skal begynne å jobbe igjen, fordi jeg for første gang ikke føler at ferien har gitt meg overskudd og lyst til å jobbe igjen (eller - forresten i 2009 hadde jeg det vanskelig på jobb og da var jeg sliten etter ferien også) - jeg er nesten like sliten som for fire uker siden, og har lite overskudd til barna. Jeg klarer ikke å konsentrere meg på jobb, sitter og bare koper ut i lufta... Og jeg begynner mye fortere å grine nå enn før. Samtidig så kan jeg være veldig saklig og rolig hvis jeg skal snakke med noen om hvordan jeg har det - så det er nok vanskelig for andre - også for mannen min - å forstå helt hvordan jeg har det. Tenkte å bestille time hos fastlegen når jeg er tilbake fra fjellturen. Hadde vært greit å snakke med en helt utenforstående. Ja, jeg tror en 3-4 dagers uke hadde vært bedre for deg nå, hvis du har muligheten. Jeg tror ikke fastlegen kan gjøre så mye, men sikkert verd et forsøk. Lykke til og God tur i dag :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Lurt! Men har ikke batteri på skrittelleren. Og dessuten så ville minst en av dem ha slengt med leppa etter 34 skritt og dermed brutt regelen, så da kan h*n jo fortsette i 966 skritt til... ;-) Men det går litt bedre når de er ute og ikke inne, og det går bedre når de går etterhverandre på en sti enn ved siden av hverandre og dulter borti hverandre. Da kutter du det med trekk for sure miner, og lar dem telle manuelt Kanskje den ev dem som er så opptatt av rettferdighet kan få ansvar for fordeling av godene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg er redd mitt tips hadde vært å ikke legge opp til sånne ting som trigger krangling... (men så er jeg ikke glad i telt/fjellturer heller, så jeg er nok ikke helt upartisk ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Husk en snapsflaske med god konjakk i. Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Jeg er redd mitt tips hadde vært å ikke legge opp til sånne ting som trigger krangling... (men så er jeg ikke glad i telt/fjellturer heller, så jeg er nok ikke helt upartisk ) ''Jeg er redd mitt tips hadde vært å ikke legge opp til sånne ting som trigger krangling... (men så er jeg ikke glad i telt/fjellturer heller, så jeg er nok ikke helt upartisk ) '' Hvis jeg totalt skal unngå situasjoner som kan trigge krangling, kan vi ikke gjøre noe sammen. Og særlig ikke noe som involverer bilkjøring. Da er kranglingen verst. Men fjellturen gikk veldig fint!!!! De taklet veldig fint å gå med sekk, ingen klaging på at det var langt og tungt (på veien bort i allefall), og det funket ganske greit å bo i telt. På veien tilbake gikk vi oss litt bort, og brukte temmelig lang tid til bilen - og da var det to slitne jenter som klaget - men det var helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Ta med sjokolade og drops. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.