Gå til innhold

Solfaktor i Hellas

muselina

Anbefalte innlegg

Hei.

Fam. på 4 på vei til Hellas snart, hvor høy solfaktor trenger vi?

Har kun kjøpt faktor 25, det blir kanskje for lite for oss bleike solhungrige nordmenn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var der med mine tenåringer i fjor hadde vi med faktor 30. Regnet med det var mer enn nok da ungene har veldig god hud og blir gyldne og fine ganske så fort. Etter første dag på stranden var de veldig brente. Jeg kjøpte faktor 50 og ungene badet for det meste med t-skjorte resten av ferien.

Det var første gang vi var i "syden", og ungene sier det også blir siste :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt så høy solfaktor som mulig.

Brun blir man uansett, og da synes jeg det er like greit å ta det med ro.

Jeg ville kanskje brukt den 25-ern de aller siste dagene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 holder i rikelig monn om dere ikke er rødhåra eller helt kritthvite ;)

Jeg kom tilbake fra Hellas for en uke siden - barna og jeg brukte SF 15 de første dagene. Vi smurte oss ofte i starten, og ingen av oss hadde antydning til solbrenthet. Etter ca en uke brukte vi sololje med faktor 10 og 6, og smurte oss et par ganger pr dag - ikke solbrente da heller selv om vi lå ved stranda/bassenget hele dagen. Vi var ikke brune da vi dro, men er forholdsvis mørke i håret. Cluet er å smøre ofte-ofte-ofte i starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører 50 og 30 når vi drar til Hellas om noen dager :)

Vi har jo ikke fått et fnugg av underlag i sommer, så vi får smøre godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra Rhodos, litt lettere solbrent. Brukte faktor 30 hele uka og oppholdt meg mye i skyggen. Prøvde jeg på faktor 20 men det var for dårlig fo rmeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var der med mine tenåringer i fjor hadde vi med faktor 30. Regnet med det var mer enn nok da ungene har veldig god hud og blir gyldne og fine ganske så fort. Etter første dag på stranden var de veldig brente. Jeg kjøpte faktor 50 og ungene badet for det meste med t-skjorte resten av ferien.

Takk for svar.

Jeg har hvert på apoteket og snakket med dem og de sier:

det er liten forskjell på faktor 25 og 30. Leste på nettet at faktor 30 beskytter 96, ett eller annet prosent.

Vi får smøre oss veldig ofte, hver halvtime og ingen av oss ligger "pal" på stranda heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brukt 50 pg 30 annenhver time, ingen brent

Ikke bare faktor som teller, også hvor godt/tjukt man smører på, ta på litt mer enn du tror er nødvendig, og hvor ofte. men det holder vel med annenhver time+ Skal en smøre ordentlig hver halvtime får en vel knapt gjort annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smurte dere ofte nok da? Synes det virker helt utrolig at man blir brent når man bruker faktor 30 og smører seg f.eks. tre ganger pr dag de første dagene??

Vi er i syden så og si hvert eneste år og har aldri brukt så høy faktor og har heller aldri blitt solbrente....... Ligger ikke i skyggen og er på stranda hele dagen. Vært mye i Spania og litt i Hellas - alltid midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Men smurte dere ofte nok da? Synes det virker helt utrolig at man blir brent når man bruker faktor 30 og smører seg f.eks. tre ganger pr dag de første dagene??

Vi er i syden så og si hvert eneste år og har aldri brukt så høy faktor og har heller aldri blitt solbrente....... Ligger ikke i skyggen og er på stranda hele dagen. Vært mye i Spania og litt i Hellas - alltid midt på sommeren.

Jeg syns det er merkligere at dere ikke blir brent, Togli. Da vi var i Hellas, brukte vi 30 på de voksne og 50 på barna. I tillegg var vi en god dl i skyggen. Reisefølget vårt syntes vi overdrev. Hun og datteren brukte 20 og holdt seg i sola. Etter to dager var de så solbrente at de måtte kjøpe 50 og trekke inn i skyggen. Og ja, både de og vi smurte oss flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkligere at dere ikke blir brent, Togli. Da vi var i Hellas, brukte vi 30 på de voksne og 50 på barna. I tillegg var vi en god dl i skyggen. Reisefølget vårt syntes vi overdrev. Hun og datteren brukte 20 og holdt seg i sola. Etter to dager var de så solbrente at de måtte kjøpe 50 og trekke inn i skyggen. Og ja, både de og vi smurte oss flere ganger om dagen.

Kan det være at dere kjøper solkrem i syden? Ofte er disse utgått på dato og beskytter ikke slik de skal.... jeg kjøper alltid med meg her hjemme - og helst de som får "best i test".... Jovisst er jeg mørkhåra, men jeg har ikke spesielt mørk hud...vil heller si den er typisk nordisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi bruker aldri under faktor 30 i syden om sommeren.

Blir stort sett aldri brent, men ligger ikke pal i sola hele dagen heller. Bader veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Vi var nylig i Hellas og hadde med en flaske solfaktor 6. Vi smurte oss litt de første dagene, men ellers solte vi oss uten. Vi lå i sola flere timer hver dag. Og ble minimalt rød de to første dagene. Vi er lyse i hår og hud og tåler normalt sol. Og vi hadde ikke grunnlag fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Vi var nylig i Hellas og hadde med en flaske solfaktor 6. Vi smurte oss litt de første dagene, men ellers solte vi oss uten. Vi lå i sola flere timer hver dag. Og ble minimalt rød de to første dagene. Vi er lyse i hår og hud og tåler normalt sol. Og vi hadde ikke grunnlag fra før.

Får håpe dere ikke må angre det senere, hvis det fører til hudkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe dere ikke må angre det senere, hvis det fører til hudkreft.

Blir man ikke solbrent så er det vel ikke større sjanse for hudkreft enn om man brukte høyere faktor... Men enig i at sf 6 hørtes lite ut...

Jo høyere faktor solkremene har, jo mer skadelige stoffer er det visst i dem også - så det sies at man bør bruke den solfaktoren som gjør at man ikke blir brent, men heller ikke høyere faktor enn det. Det anbefales også å vente med å smøre seg til man har kommet til stranda, fordi vi trenger vitaminene sola gir oss - og disse nyttiggjør vi oss ikke så godt med høy solfaktor på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har hvert på apoteket og snakket med dem og de sier:

det er liten forskjell på faktor 25 og 30. Leste på nettet at faktor 30 beskytter 96, ett eller annet prosent.

Vi får smøre oss veldig ofte, hver halvtime og ingen av oss ligger "pal" på stranda heller.

Dette går sikkert helt fint. Det er riktig at faktor 30 ikke gir noe vesentlig bedre beskyttelse enn faktor 20. Ta dere pauser fra sola, sleng på en caps/solhatt når sola er som sterkest og en t-skjorte på i ny og ne. Anbefaler også solbriller og selvfølgelig drikke mye vann. God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går sikkert helt fint. Det er riktig at faktor 30 ikke gir noe vesentlig bedre beskyttelse enn faktor 20. Ta dere pauser fra sola, sleng på en caps/solhatt når sola er som sterkest og en t-skjorte på i ny og ne. Anbefaler også solbriller og selvfølgelig drikke mye vann. God ferie!

Hei alle sammen!

Kom tilbake fra Hellas i dag. Alle 4 brukte faktor 25 hele uken og ingen ble brente. Ville ikke brukt mindre enn 25. Smurte oss 2-3 ganger om dagen og det holdt for oss.

Flott tur, men det ble for varmt for oss. Det var unormalt varmt på Kreta ifølge hotellets annsatte. Bading og soling var de eneste aktiviteter vi orket på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...