Gjest AnneMamma Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Hei! Jeg har nettopp lest at gravide bør unngå små barn, og barn som er i barnehagen, for å redusere risikoen for infeksjon med cytomegalvirus og parvovirus. Disse virusene kan gi fosterskader/død. Dette er nokså vanskelig/umulig når man har en liten en fra før som nettopp har begynt i barnehagen. Artikler om emnet på nettet skremmer meg bare mer, så jeg velger å spørre her inne. Er det noe som forekommer hyppig dette, at gravide smittes og dermed får barn med skader/fosterdød? Hvor redd og bekymret skal man være? Hva skal man gjøre for å beskytte seg når man har et barnehagebarn fra før, og hvilke symptomer skal man se etter for å kjenne igjen disse to sykdommene? Hvordan skal man løse en slik kombinasjon av graviditet og mor til et barnehagebarn? Vaksiner har jeg forstått at det ikke er å få, ennå. Veldig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 ''Jeg har nettopp lest at gravide bør unngå små barn, og barn som er i barnehagen'' Det er jo nokså absurd. Verden hadde ikke vært overbefolket hvis det hadde vært farlig å ha barn både i magen og fra før. Kjør normal hygiene og skjerm deg så godt du kan hvis dere beviselig har noen spesielt hardnakkede bakterier eller virus i huset. Hvis ikke, forsøk å slappe av så godt du kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 ''Jeg har nettopp lest at gravide bør unngå små barn, og barn som er i barnehagen'' det er det merkeligste jeg har hørt. Veldig, veldig mange barn har storesøsken som er et par år eldre og dermed gikk i barnehagen mens mamma'n deres var gravid. For ikke å snakke om en generasjon eldre enn oss der de gjerne hadde fjøsstell, 8 unger fra før (kanskje ikke barnehagebarn dah), potetåker og geiter! Dette er jo ikke mulig å gjennomføre i praksis! Pass på håndhygiene, ikke sleik andres barnehageunger i ansiktet eller putt fingrene deres i din munn, så er du rimelig trygg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Jeg skjønner du er blitt engstelig når du leser om infeksjoner hos små barn og faren forbundet med dette. Det er kjent at små barn er oftere syke enn eldre barn og at dette skyldes at de ikke har opparbeidet seg immunitet, som de bare kan få gjennom å gjennomgå en infeksjon eller ved vaksinasjon.Vaksinasjonsprogrammet som gjennomføresi Norge tar sikte på å beskytte mot de infeksnoer som er relativt hyppige hos oss. Det er vel kjent at infeksjoner kan gi skade som kan føre til død eller annen skade på foster eller barn.Men det er heldigvis ganske sjelden i vårt land, men likevel er infeksjonsbekjempelse og profylakse mot infeksjoern svært viktig. Men 100 % beskyttelse kan man ikke få og som du skriver, gravid med barnehagebarn vil være noe mer utsatt enn andre.. Å beskriver symptomer som barnet kan vise som tegn på en spesiell infeksjon som du nevner tror jeg ikke vil hjelpe deg, du blir mer nervøs. Den sikreste regel er at du som kjenner barnet søker lege dersom barnet er annenledes enn det pleier, sover mer. spiser dårlig, har feber, utslett etc., brekninger, diare mm. Helsestasjonen veileder deg gjerne. dette er et av de vanligste og daglige problemene de har . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.