Gå til innhold

Hva spiser dere/unngår dere å spise i utlandet?

emsen

Anbefalte innlegg

Hva lar dere barna spise av mat i utlandet, jeg tenker på land som Frankrike og Spania? Vi var i spania i fjor, og barna fikk ikke spise desserter ute, is fra isdisker, kjøtt/biff som ikke var gjennomstekt. De fikk spise is som var innpakket i frysedisk. De fikk ikke spise kylling.

Jeg har akkurat vært i Frankrike, og spiste kuleis fra isdisker i butikker på strandpromenaden, desserter som creme brulee,sjokoladefondant. Gjett om jeg ble matforgiftet.....

Synes jo det er trist at man ikke skal kunne spise disse tingene - men vurderer dere risikoen som stor??

Og - jeg spiste and. Den tviler jeg på var gjennomstekt. Regnes and som risikomat på linje med kylling? Eller skal det i hvert fall være gjennomstekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• Dorthe

4

• Sør

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er forsiktig med mat som kan gi matforgiftning når jeg er i utlandet. Det er en balansegang, for jeg elsker mat og synes at en del av gleden med å reise er å smake på den lokale maten, og å nyte måltidene.

Is: I prinsippet bare innpakket is fra frysedisken. Men i Italia kan man nesten ikke la være å spise den nydelige kuleisen, og det har jeg heller ikke gjort. Det har gått helt fint både for meg og barna.

Er forsiktig med kylling og annet fjærfe. Det med and har jeg også lurt på.

Biff eller andre hele kjøttstykker trenger ikke være gjennomstekt såvidt jeg har forstått. Det er eColi-bakterier som er mest vanlig her, og de sitter på utsiden. Dvs. at når kjøttet er stekt utenpå skal det være OK.

Spiser ikke rå/halvrå eggeplomme, dermed utgår speilegg og bløtkokte.

Styrer unna melk/fløtebaserte dressinger, og grønnsaker/frukt som ikke skrelles/varmebehandles.

Jeg ser litt an hvilket land jeg befinner meg i. I Hellas spiser jeg alt av grønt, og føler meg ganske trygg.

Jeg har aldri vært matforgiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg spiser alt. Har vel vært i nesten alle sydenlandene, og, bank i bordet, jeg har aldri vært syk. Da ungene var mindre reiste de sammen med oss, og heller ikke dem har hatt magetrøbbel. De har spist kuleis og kylling. Selv elsker jeg salat, og jeg spiser stort sett salat til lunsj hver dag når jeg er i syden. Synes den smaker deilig av sol og varme. Vi tenker sjelden eller aldri på at maten vi spiser kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i Europa er generelt trygt.

Hele biffstykker er helt OK, selv om de ikke er gjennomstekt. Kjøttdeig, osv. skal gjennomstekes.

Kylling, svin og kalkun skal gjennomstekes. And skal være "nesten gjennomstekt".

Jeg pleier å unngå salat osv. hvis jeg ikke er sikker på at de er godt vasket. Det er veldig greit å klemme sitron over, for det dreper "det meste".

Iskrem som ser "usmeltet" ut og er innendørs regner jeg som OK, hvis den ikke står i solen. Ellers er pakke-is OK.

Utover det forsøker jeg å kjøpe mat der de lokale handler, og ikke på turistbutikker. I tillegg, alltid steder som har "bevegelse", slik at maten ikke blir liggende lenge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Kreta i sommer og jeg spiste alt. :o) Uvasket frukt som ikke ble skrelt (aprikoser og epler), iskuler fra den lokale isbaren (altså ikke-innpakket is) og vi drakk til og med springvann av og til - det var ikke godt og det var så kloret at det sannsynligvis ikke kunne leve noe som helst i det. ;o) Spiste en del kylling ute, men den var gjennomstekt da, rå kylling og rå fisk spiser jeg ikke!

Ingen av oss hadde mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Kreta i sommer og jeg spiste alt. :o) Uvasket frukt som ikke ble skrelt (aprikoser og epler), iskuler fra den lokale isbaren (altså ikke-innpakket is) og vi drakk til og med springvann av og til - det var ikke godt og det var så kloret at det sannsynligvis ikke kunne leve noe som helst i det. ;o) Spiste en del kylling ute, men den var gjennomstekt da, rå kylling og rå fisk spiser jeg ikke!

Ingen av oss hadde mageproblemer.

Men du er jo fra Trøndelag, så du er jo vant med hva som helst! ;-)

God helg til deg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spania hvert år

Spiser alt som vi ville spist her hjemme, vi.

Både vi voksne og ungene.

Eneste vi ikke drikker er springvann.

Men ingen av oss er spesiallt sarte av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye spesielt i Spania, og også vært i Hellas osv. Spiser absolutt alt, bortsett fra at jeg kjøper vann på flaske (pusser tennene i springvannet). Jeg har vært matforgifta tre ganger i mitt liv - en gang pga sur bacon på en pizza i Spania, en gang i Egypt på ferie da jeg var student og spiste alt som var også i fattige bydeler av Kairo, og en gang av kylling her hjemme i Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Har bare vært i europeiske land, og der har jeg spist alt jeg har hatt lyst på. Men jeg har kjøpt flaskevann. Aldri hatt så mye som en løs promp.

I afrikanske eller asiatiske land hadde jeg kanskje vært litt nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Har vært mye i utlandet, og i Europeiske land spiser vi alt. Kjøper flaskevann i England men det er fordi jeg ikke liker smaken på det engelske vannet. Ellers i Spania er det også flaskevann. Har spist mye fløtemat, is, kaker o.l og aldri blitt syk av det . Har vært i Thailand, Malaysia, Singapore ikke noe tull med magen selv om den var litt urolig et par dager. Har vært tre ganger i Tyrkia, og i fjor, i Istanbul fikk jeg en sjau. Men det er jeg ganske sikker på kom fra vann som jeg fikk i meg. Eller er det å ha med seg Idoform, starter alltid på det et par uker før vi skal reise (utenfor Europa) og fortsetter undeer hele oppholdet. Har med Immodium (mot diare ) eller Lactulose (mot forstoppelse), men har kun hatt bruk for Immodium den ene gangen i Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble veldig syk i Hellas for noen år siden. Høy feber og blodig diare i flere dager. Det eneste jeg spiste, som de andre ikke spiste, var hardkokt egg. Men jeg er selvfølgelig ikke sikker på hvilken matvare som var årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har reist både i Asia og Europa, vi og barna spiser alt og ingen har blitt syke unntatt en gang i Asia, tror det var noe mango med isbiter kjøpt ute på gaten, men barna var syke en dag så jeg syns ikke akkurat det er så alvorlig.

Is spiser de i alle land i Europa som vi reiser til hvert år og ingen har blitt syke av det. Selv om det er en annen bakterieflora man møter så har det gått fint for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebygger med Idoform - må bare huske å kjøpe nok neste gang. :--)

Vi holder oss unna kuleis og salatbarer.

Og i Norge, som i utlandet, skal kylling være gjennomstekt.

Jeg tar gjerne en liten titt inn på kjøkkenet på restauranten. Rygger jeg, spiser vi et annet sted. Jeg er ikke kresen, men... altså... isj. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen går ved uinnpakket is, bløtkokte egg og majones.

Du tenker på kuleis f.eks.? Jeg har spist mye av det både i Hellas og Spania, og aldri opplevd å bli syk av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på kuleis f.eks.? Jeg har spist mye av det både i Hellas og Spania, og aldri opplevd å bli syk av det....

Jeg kunne nok ha spist det, men hadde nok ikke latt ungene spise det når de var små. Jeg har vært matforgiftet to ganger og den ene gangen ble jeg innlagt på sykehuset i Tyrkia med intravenøst i tre dager. Det var ikke kult ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok ha spist det, men hadde nok ikke latt ungene spise det når de var små. Jeg har vært matforgiftet to ganger og den ene gangen ble jeg innlagt på sykehuset i Tyrkia med intravenøst i tre dager. Det var ikke kult ;)

I Tyrkia ville jeg muligens vært forsiktig, ja.. Hørt om mange som har vært dårlige der :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...