Gå til innhold

Hva spiser dere/unngår dere å spise i utlandet?

emsen

Anbefalte innlegg

I Tyrkia ville jeg muligens vært forsiktig, ja.. Hørt om mange som har vært dårlige der :/

Jeg har vært skikkelig syk i Hellas også, men nå er restaurantmat i Hellas skikkelig elendig. Billige råvarer og smaker vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• Dorthe

4

• Sør

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Hva lar dere barna spise av mat i utlandet, jeg tenker på land som Frankrike og Spania? ''

Jeg spiser alt, og lar også barna spise alt, i disse landene. Vil selvfølgelig se an stedet ørlite og ikke spise is som ser halvsmeltet ut eller i skitne omgivelser. Men det gjelder jo i Norge også. Er mer forsiktig i andre verdensdeler.

Tidligere var jeg forsiktig med ting som salat, isbiter og iskrem i Hellas, og særlig på øyene (med knappe vannressurser), men vet ikke om det var helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skikkelig syk i Hellas også, men nå er restaurantmat i Hellas skikkelig elendig. Billige råvarer og smaker vondt ;)

Tja, spørs nok hvor du spiser... men er enig i at det greske kjøkkenet ikke er så mye å skryte av.. vi spiste bl.a. mye italiensk da vi var der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I Tyrkia ville jeg muligens vært forsiktig, ja.. Hørt om mange som har vært dårlige der :/

''I Tyrkia ville jeg muligens vært forsiktig, ja.. Hørt om mange som har vært dårlige der''

Det er sant, det ville jeg også. Ville vel vært forsiktig i mange av de nyere europeiske sydøstlige landene, men i Frankrike og Spania ville jeg kjent meg trygg som hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest altetende

Vi, store og små, har ingen spesielle restriksjoner i utlandet. jeg har reist mye. Det har hendt jeg har fått diare i utlandet, men det hender også hjemme iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Altendende

Det eneste vi unngår er springvann og isbiter. Har heldigvis aldri blitt matforgiftet.

Glemte springvann, DET drikker vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, spørs nok hvor du spiser... men er enig i at det greske kjøkkenet ikke er så mye å skryte av.. vi spiste bl.a. mye italiensk da vi var der ;)

Hjemmelaget mat er veldig godt der,men de gjør ikke slik som oss og går ut for å kose seg, de spiser ute fordi de ikke gidder å lage mat. Hør på henne som har vært gresk husmor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi spiser i grunn alt vi har lyst på, både mat og is. Det eneste vi ikke drikker er springvann.

Vi har sjelden hatt problemer med magen på reiser i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget mat er veldig godt der,men de gjør ikke slik som oss og går ut for å kose seg, de spiser ute fordi de ikke gidder å lage mat. Hør på henne som har vært gresk husmor ;)

Hehe, såpass ja ;) Er enig i at det greske kjøkken ikke imponerer så veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Er litt skeptisk til kuleis fra gateselgere men ellers spiser vi "alt" i Europa og land som feks Tyrkia. Vi har aldri opplevd å bli matforgiftet el.

Har reist noen ganger med en familie som jeg opplever som litt "hysterisk" på dette området. (Aldri is, kylling, så vidt kjøtt, aldri salat etc. Fram med våtservietter til den store gullmedaljen. De ble alltid syke - minst en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gresk mat er veldig godt. Kanskje ikke hvis man foretrekker fine restauranter med kompliserte retter á la fransk,,,men. Men, man må jo prøve litt av hvert, ikke bare souvlaki med pommes frites. Og så kanskje unngå de typiske turistfellene med svensktalende kelnere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men er enig i at det greske kjøkkenet ikke er så mye å skryte av..''

Helt enig. Jeg liker at det smaker litt av maten og bruker gjerne både chili og karri i min egen mat, men den greske maten var veldig mild på smak, kjedelig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gresk mat er veldig godt. Kanskje ikke hvis man foretrekker fine restauranter med kompliserte retter á la fransk,,,men. Men, man må jo prøve litt av hvert, ikke bare souvlaki med pommes frites. Og så kanskje unngå de typiske turistfellene med svensktalende kelnere :P

Vi var i år i en liten landsby, og det eneste greske vi fant av mat var moussaka og souvlaki. Ingen av de to rettene er av det beste jeg får.... Ingen svenske kelnere der vi var - kun greske + en resturant drevet av briter, men der spiste vi aldri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''men er enig i at det greske kjøkkenet ikke er så mye å skryte av..''

Helt enig. Jeg liker at det smaker litt av maten og bruker gjerne både chili og karri i min egen mat, men den greske maten var veldig mild på smak, kjedelig rett og slett.

Litt mitt inntrykk også...... spiste endel fisk, og der var smaken varierende... ellers italiensk pizza og pasta på resturanter drevet av gresk-italienere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i år i en liten landsby, og det eneste greske vi fant av mat var moussaka og souvlaki. Ingen av de to rettene er av det beste jeg får.... Ingen svenske kelnere der vi var - kun greske + en resturant drevet av briter, men der spiste vi aldri ;)

'' det eneste greske vi fant av mat var moussaka og souvlaki. Ingen av de to rettene er av det beste jeg får.... ''

Jeg spiste souvlaki med både svin og kylling og det var ganske godt, men det ene kyllingspydet hadde så store biter at de ble smakløse i midten der krydderet ikke hadde trukket inn.

Moussakaen ble jeg kjempeskuffet over. :o( Men da har jeg prøvd det i alle fall. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mitt inntrykk også...... spiste endel fisk, og der var smaken varierende... ellers italiensk pizza og pasta på resturanter drevet av gresk-italienere ;)

''spiste endel fisk, og der var smaken varierende... ellers italiensk pizza og pasta på resturanter drevet av gresk-italienere ;)''

Grillet (?) sverdfisk var ikke noe godt i alle fall... Jeg er dog usikker på om den hadde vært på grillen i det hele tatt, men artig å ha prøvd. :o) Spaghetti bolognesen var ikke så verst da...

Men jeg har i grunnen kommet til at det er sjeldent jeg får så god mat ute som det jeg lager selv - og jeg ser ikke på meg selv som noen stor kokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har dere vært i feil landsby ;-)

Synes ofte det er masse forskjellige retter - litt avhengig av årstid og hva slags råvarer de har for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''spiste endel fisk, og der var smaken varierende... ellers italiensk pizza og pasta på resturanter drevet av gresk-italienere ;)''

Grillet (?) sverdfisk var ikke noe godt i alle fall... Jeg er dog usikker på om den hadde vært på grillen i det hele tatt, men artig å ha prøvd. :o) Spaghetti bolognesen var ikke så verst da...

Men jeg har i grunnen kommet til at det er sjeldent jeg får så god mat ute som det jeg lager selv - og jeg ser ikke på meg selv som noen stor kokk!

Grilla sverdfisk spiste også jeg på Korfu, og den var veldig god :) Vi var dog på en resturant som hadde fått topplassering hos Tripadvisor (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har dere vært i feil landsby ;-)

Synes ofte det er masse forskjellige retter - litt avhengig av årstid og hva slags råvarer de har for øyeblikket...

Hehe, det er godt mulig - men ellers var det verdens fineste sted - og jeg VET jeg skal tilbake en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det fins da mye god gresk mat. Lammegryten deres (som blir tilberedt i 3 timer) er for eksempel fantastisk god. Kjøttbollene også, de har virkelig mye smak og god konsistens. Sist jeg var i Hellas fikk jeg en gresk rett jeg ikke husker navnet på. God, men så sterkt krydret at jeg måtte gi opp halveis.

Cluet er å komme seg unna verste tuistområdene og våge å bestille noe man ikke vet hva er. Da kan man få gode overraskelser. Jeg har bare blitt skuffet en gang: av en gresk fiskesuppe med intens fiskesmak. Tviler på at den fisken var fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...