Persille1365381127 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Vi spiser alt (både voksne og barn), og har aldri vært matforgiftet. Og vi har vært i en del lugubre land, bakgårdsrestauranter, på øde øyer og annet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Det fins da mye god gresk mat. Lammegryten deres (som blir tilberedt i 3 timer) er for eksempel fantastisk god. Kjøttbollene også, de har virkelig mye smak og god konsistens. Sist jeg var i Hellas fikk jeg en gresk rett jeg ikke husker navnet på. God, men så sterkt krydret at jeg måtte gi opp halveis. Cluet er å komme seg unna verste tuistområdene og våge å bestille noe man ikke vet hva er. Da kan man få gode overraskelser. Jeg har bare blitt skuffet en gang: av en gresk fiskesuppe med intens fiskesmak. Tviler på at den fisken var fersk. Vi bodde i en sjarmerende liten landsby med få turister...., men fant altså ingen steder med fantastisk gresk mat... Tviler ikke på at det sikkert finnes, men synd grekerne ikke satser på dette også der turistene befinner seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Vi har nettopp vært i Spania og da spiste vi alt. Vi spiser det meste. ja, vi har blitt syke, men i store og hele lite og vi har hatt mange gode matopplevelser. Jeg og guttungen ble matforgiftet i Thailand, vi ble syke av den "trygge" spaghettisausen til barna. Ellers spiste vi alt. Lokalmat er ofte greitt, det kan de lage. Det er som pappaen min som reiser verden rundt sier, spis lokalmat og det går greitt. Noen ganger har jeg/vi blitt dårlige fordi vi spiser for mye, uvant og ikke minst blir litt gåen av varmen. Da går det jo heldigvis fort over. Så sunn fornuft, grei hygiene, så tenker jeg at det som oftes går bra. Og blir en veldig dårlig får en få legehjelp. Vi var på cruise nå, 2 stk av 18 ble syke (og her spiste vi mye, både ombord og i land) og hun som slet mest fikk legehjelp og kviknet til. Før var jeg livredd for å bli syk (jeg har problemer i magen fra før) og spiste lite og passet på. Nå spiser jeg alt og er verken mindre eller mer dårlig. Så, sunn fornuft. Rå kylling hadde jeg jo ikke spist hjemme eller, sant. ) Jo, jeg kjøper vann. I Spania er vel springvann trygt, men jeg kjøper alltid flaskevann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Spiser alt i Europa, men ikke "buffetmat" - altså mat som har stått ute i lengre tid. Drikker vannet overalt, unntatt i Hellas - pga smak, ikke fordi det er farlig. Pusser tenner i springvann overalt. Har bodd i frankrike, og har hatt ungene med nedover mange ganger, ingen av oss har blitt syke. Spiser alt i USA også. I Asia holder jeg meg til regelen "kok, stek eller skrell" - spiser mao ikke uskrellet frukt eller rå grønnsaker, heller ikke salat. Aldri vært syk, bortsett fra at jeg har hatt "kryddermage" i India en gang. Litt urolig mage, men ikke på noen måte matforgiftet. Springvann og isbiter er naturligvis fyfy i Asia! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Jeg har akkurat vært i Frankrike, og spiste kuleis fra isdisker i butikker på strandpromenaden, desserter som creme brulee,sjokoladefondant. Gjett om jeg ble matforgiftet..... '' Sjokoladefondant er vel litt skummelt, pga. egg som ikke er varmebehandlet... I Europa er jeg først og fremst forsiktig med egg og fjærkre som ikke er varmebehandlet, samt soft-ice. I USA tenker jeg at det aller meste er trygt, de er jo så redde for søksmål :-) Men i Sør-Amerika, Asia og Afrika er jeg i tillegg forsiktig med vann fra springen, rå grønnsaker og uskrellet frukt, buffeter etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.