Gjest isirkel Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Vi er en vennegjeng som pleier å ha en helg på et bestemt sted hvert år. Det er 12 barn med i følget. Da pleier barna å være på ponniridning og "hestestell- læring" på en gård tilknyttet stedet. Det tar 4-5 timer av lørdagen. Vi pleier å komme fredag kveld og dra søndag etter frokost, så ganske mye av aktivitetene for barna går ut på dette hesteopplegget. Nå har to av barna mine blitt så allergiske for hest, og de har ingen mulighet til å være med på denne aktiviteten. Kan jeg forvente at mine barn blir tatt hensyn til, og at vi finner på noen andre aktiviteter neste år, eller er det sånn at vi bare må akseptere at de andre vil fortsette med hesteopplegget hvert år fremover? Er jeg sær hvis jeg foreslår et bytte av aktiviteter? Dette er den eneste gangen i året at barna treffes, og mine barn opplever det som vanskelig at de ikke kan være med på denne aktiviteten, som nettopp er det som binder barna sammen. Det tar såpass lang tid av helgen også. Hadde jeg vært i de andre foreldrenes posisjon, hadde jeg uten å nøle foreslått at vi skulle finne aktiviteter som alle barna kan være med på, men aner ikke om det er jeg som er uvanlig her. Er det sært av meg å foreslå at de andre skal tilpasse seg våre barn neste år, og gjøre noe alle kan være med på? Jeg vil ikke komme på kant med folk eller virke urimelig, så jeg vil sjekke her inne før jeg ev. foreslår noe. (For ordens skyld, så bruker barna mine medisiner, men det hjelper ikke så mye at de kan tilbringe flere timer med hest. Som jo er noe av det verste å være allergisk for, fordi de utskiller så masse allergener. Barna blir veldig dårlige, så vi kan ikke la dem være med på hesteopplegget) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Altfor mange tror det er bare å ha i seg piller, så er man kvitt allergien.... slik er det selvsagt ikke.... Det er mulig de dere reiser sammen med tror det er så enkelt også, og mulig derfor de ikke foreslår noe annet denne dagen? Hvis jeg var deg ville jeg funnet fram forslag til andre aktiviteter, og lagt fram for gjengen at dere ikke kan være med på hesteriding pga allergiene. Si også at ungene dine synes dette er leit, og at du derfor vil lufte tanken på om det er mulig å finne på noe annet heretter - så legger du fram dine forslag Hadde jeg vært i vennegjengen hadde jeg ikke nølt engang - hadde tatt det som en selvfølge at vi endra praksis... men så er jeg oppvokst med to søstre med astma og allergier, samt at jeg er opptatt av å inkludere alle i fellesskapet.... Ikke sikkert alle tenker sånn, dessverre :/ Det blir iallefall ikke feil av deg å sjekke om de andre kan gå med på dette:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Tror det er lurt som togli sier, at du kommer med forslag til alternative aktiviteter når du foreslår endirng av opplegget. Ungene har sikkert mange gode minner fra disse turene og hestene - så det er om å gjøre å snakke positivt til både foreldre iog barn om endring av opplegget - og at dere kan få masse ANDRE gode opplevelser og minner fremover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til. En helg i året... Jeg hadde ikke hatt lyst til å gjøre noe annet enn det vanlige i denne situasjonen. Ikke mine barn heller, det hadde blitt mye surmuling og gnelling. Vanskelig å finne noe annet som fenger så mye som hest for barn.. Du kan prøve selvfølgelig. Kanskje rafting vil overgå hestene.. Men jeg ser for meg mugne unger og vrange voksne som himler med øynene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isirkel Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til. En helg i året... Jeg hadde ikke hatt lyst til å gjøre noe annet enn det vanlige i denne situasjonen. Ikke mine barn heller, det hadde blitt mye surmuling og gnelling. Vanskelig å finne noe annet som fenger så mye som hest for barn.. Du kan prøve selvfølgelig. Kanskje rafting vil overgå hestene.. Men jeg ser for meg mugne unger og vrange voksne som himler med øynene... ''Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til.'' Saken er at vi forsøkte det i fjor, men barna ble likevel dårlige - den ene så dårlig at hun ble sengeliggende resten av dagen, så da ble absolutt hele helgen ødelagt. Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til.'' Saken er at vi forsøkte det i fjor, men barna ble likevel dårlige - den ene så dårlig at hun ble sengeliggende resten av dagen, så da ble absolutt hele helgen ødelagt. Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. ''Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. '' Ja - det er jo også en mulighet, kanskje den som flest vil bli mest fornøyd med? Dere kan jo gjøre noe gøy dere (padle, rafte, klatre, svømme eller noe annet?) mens de andre rir. Det er jo fortsatt mye igjen av dagen hvis de bruker 4-5 timer på ridningen. Kanskje til og med noen av de andre får mer lyst til å være med på deres opplegg - at dere kan ha to alternative opplegg, men være sammen resten av helga? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. '' Ja - det er jo også en mulighet, kanskje den som flest vil bli mest fornøyd med? Dere kan jo gjøre noe gøy dere (padle, rafte, klatre, svømme eller noe annet?) mens de andre rir. Det er jo fortsatt mye igjen av dagen hvis de bruker 4-5 timer på ridningen. Kanskje til og med noen av de andre får mer lyst til å være med på deres opplegg - at dere kan ha to alternative opplegg, men være sammen resten av helga? ''Kanskje til og med noen av de andre får mer lyst til å være med på deres opplegg - at dere kan ha to alternative opplegg, men være sammen resten av helga? '' Akkurat det jeg hadde tenkt å skrive :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til.'' Saken er at vi forsøkte det i fjor, men barna ble likevel dårlige - den ene så dårlig at hun ble sengeliggende resten av dagen, så da ble absolutt hele helgen ødelagt. Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. Jeg tror jeg hadde gått for noe sånt jeg. Altså funnet en eller annen gøy aktivitet, og så sendt ut informasjon om at dette skal våre barn gjøre, pga allergi mot hester, og at de vil veldig gjerne ha med seg noen andre, så er det noen som vil, er det bare å henge seg på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 ''Med så mange folk innvolvert (12 barn) + familier, så tror jeg heller jeg hadde bunkra medisiner og latt det stå til.'' Saken er at vi forsøkte det i fjor, men barna ble likevel dårlige - den ene så dårlig at hun ble sengeliggende resten av dagen, så da ble absolutt hele helgen ødelagt. Vi må kanskje heller finne noe å fordrive tiden med på egen hånd, også ta del i de andre aktivitetene når de andre er tilbake. Jeg er enig i at dere bør ta initiativet til å finne noe annet for deres barn, og så informere om hva dere gjør og hvorfor - og at dette er en alternativ mulighet for alle. Det kan godt hende at noen vil prøve noe annet etter mange år med hest som det viktigste på programmet. Dessuten får dere vist at dere vil fortsette å dra på turen, men er nødt til å droppe hestene. Det er ikke sært å velge bort noe dere ikke kan delta i, men det blir fort litt feil hvis noen får inntrykk av at det "kreves" at _alle_ skal gjøre det. Med en så stor gruppe vil jeg tro det ikke varer evig at alle barna (ettersom de vokser til) synes det er like stas med nøyaktig det samme hvert eneste år uansett, så det kan være positivt at noen drar igang et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg reagerer litt motsatt av deg. Hadde det vært mine barn som hadde allergi og ikke kunne være med, ville jeg prøvd å finne en annen aktivitet til dem mens de andre varog stelte med hestene. For selv om jeg personlig kunne funnet på å finne en annen aktivitet som alle kan være med på, vet jeg det kan være vanskelig å endre opplegget til så mange, når det "bare" er to som ikke kan være med. Og om dere finner på noe artig med deres barn, kan det hende andre henger seg med av glede, ikke fordi de føler at de må. :-) Lykke til. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Barna blir eldre og dere har gjort samme aktiviteten i flere år. Ikke sikkert alle synes det er like kjekt med hesteaktiviteten lenger. Synes du skal gjøre skikkelig forarbeid og finne en annen aktivitet som alle kan være med på, som koster det samme og tar like mye av dagen, så foreslå dette som et alternativ for de andre. Vet ikke hvor dere skal, men mange steder er det nå laget klatre/ aktivitetsparker som er kjempegøy både for mindre og store barn (og voksne). Kanskje dere kan lage to grupper? Må si jeg er imponert hvis dere år etter år får alle barna til å synes den samme tingen er kjempegøy. Nå er mine 8, 10 og 13 og er absolutt klare for klatring etc. Hvis dere kjører eget opplegg for deres barn i år, så kanskje de andre henger seg med neste år? God tur! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Jeg hadde ikke nølt med å foreslå alternative aktiviteter. Om de andre ikke er med på det, så får det nå bare være, men da har du i alle fall prøvd. Du kan jo også undersøke andre aktuelle aktiviteter slik at alternativt opplegg er klart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.