Gå til innhold

snart 1. klassing

Gjest snart 1. klasse

Anbefalte innlegg

Gjest snart 1. klasse

Hei.

Her er det sikkert mange som har hatt barn som har begynt på skolen.

Vi har snart en 1. klassing, og jeg lurer på hva bør vi som foreldre forvente av skolen?

Hvordan pleier den første skoledagen å være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første skoledag på vår skole foregår omtrent slik: førsteklassingene møter opp med foreldrene i skolegården kl 10. Fem over 10 kommer alle de andre klassene ut i skolegården og synger for førsteklassingene, så går de inn igjen og rektor roper opp en og en som kommer fram, hilser på rektor og kontaktlærer og stiller opp. Så går de inn, samles i "lyttekroken" for mer sang (alle barnehagene her har felles sangrepertoar, så de tar en alle kan fra før), så tegner de litt før dagen er slutt. Foreldrene kan være med hele tiden.

Av skolen kan du forvente at de legger til rette for at ditt barn skal trives og lære både faglige og sosiale ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det oppmøte i skolegården for førsteklassingene med foreldre (eller en forelder). Opprop klasse for klasse. Så gikk klassene til sine respektive rom hvor ungene satt en stund mens vi foreldre satt på sfo-arealet, en liten time kanskje? Mulig vi fikk noe praktisk info her, det husker jeg ikke. Etterpå hentet vi ungene og dagen var over. :o)

Ungene fikk vel noe småtterier på skolen tror jeg, en caps og sekk og kanskje blyant og viskelær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hos oss møter alle førsteklassingene til vanlig tid, dvs skoledagens begynnelse. Foreldrene følger. Når det ringer inn til første time går alle de andre elevene inn, og rektor og kontaktlærer(e) kommer ut og hilser på alle. Da min yngste begynte hadde rektor gått gjennom navnene på alle barna og funnet ut hva navnene betydde, så han håndhilste på hver elev og snakket med dem om navnet sitt :-).

Etterpå går de inn på klasserommet. De får sekk og en bok eller to. Foreldrene blir sendt hjem etter en times tid. I løpet av den timen får vi praktisk info og velger foreldrekontakter.

Her har elevene full dag allerede første dag. Det blir også tatt bilder, og vi måtte krysse av for om vi ønsket portrett. Det ble bare tatt av de som har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått brev om hvordan 1. skoledag forløper. Barna samles for opprop i skolegården og følges inn av foreldrene. Deretter skal barna ha litt opplegg en stund, tror det var en drøy time, for deretter hentes av foreldrene evt. SFO.

Vi fikk også beskjed om at barna må ha med mat, drikke og skolesekk.

Ellers er det å forvente av skolen at de kommuniserer med foreldrene på ukebasis (ukeplan), der det står om turdager, hva de skal ha med seg, lekser o.l.

Mange lærere oppgir mailadr eller kontortlf og tidspkt for når de er mest tilgjengelig. Da er terskelen gjerne litt lavere for å spørre om ting en lurer på.

To foreldresamtaler i året og to foreldremøter. Man velger foreldrerepr.,gjerne to i hver klasse. Også har man gjerne noen samlinger i året med foreldre og barn, for å bli kjent og gjøre litt sosiale ting sammen. Det kan være tur i skogen, grilling, spillekveld med brettspill, akedag o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hos oss møter alle førsteklassingene til vanlig tid, dvs skoledagens begynnelse. Foreldrene følger. Når det ringer inn til første time går alle de andre elevene inn, og rektor og kontaktlærer(e) kommer ut og hilser på alle. Da min yngste begynte hadde rektor gått gjennom navnene på alle barna og funnet ut hva navnene betydde, så han håndhilste på hver elev og snakket med dem om navnet sitt :-).

Etterpå går de inn på klasserommet. De får sekk og en bok eller to. Foreldrene blir sendt hjem etter en times tid. I løpet av den timen får vi praktisk info og velger foreldrekontakter.

Her har elevene full dag allerede første dag. Det blir også tatt bilder, og vi måtte krysse av for om vi ønsket portrett. Det ble bare tatt av de som har bestilt.

''Da min yngste begynte hadde rektor gått gjennom navnene på alle barna og funnet ut hva navnene betydde, så han håndhilste på hver elev og snakket med dem om navnet sitt :-).''

Oi, så hyggelig - men da er det kanskje ikke en veldig stor skole? Kan se for meg at det hadde tatt laang tid på skolen mine går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

''Da min yngste begynte hadde rektor gått gjennom navnene på alle barna og funnet ut hva navnene betydde, så han håndhilste på hver elev og snakket med dem om navnet sitt :-).''

Oi, så hyggelig - men da er det kanskje ikke en veldig stor skole? Kan se for meg at det hadde tatt laang tid på skolen mine går på.

Hehe, nei de var 17 elever som startet det året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom 3 skolestarter, og de har vært ganske like.

1. klassingene med foreldre møter opp en time senere enn de andre elevene. De blir tatt i mot ute av klasselærer og rektor. Alle barna blir ropt opp alfabetisk og klassevis, og håndhilser på lærer og rektor. Så blir de fulgt inn i klasserommet. Der får de plasser, og vi foreldre får være der en liten stund, før læreren oppfordrer foreldrene til å gå.

Skoledagen varer 2-3 timer. De som trenger SFO den dagen får det, de andre blir hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest førstedag

Nesten umulig å svare på, for det spørs veldig på hvor stor skole barnet deres går på.

Våre barn går på en liten skole, og vi forventet "full pakke" for å si det slik, og det har vi også fått. Først i løpet av det siste året på barnehagen: Forberedelser, samarbeid mellom barnehage og skole, mange hele dager sammen med kommende kontaktlærer, både i barnehagen og og i klasserommet på skolen. "Bli-kjent-bursdager" på alle 6-årsdager, der regelen er at man ber alle kommende klassekamerater.

Selve skolestarten: Info om oppmøte og tid (ofte litt senere enn resten for å unngå sjokket med all ståheien før det ringer inn) ble gitt i god tid. Foreldre og barn hentes utenfor skolen av kontaktlærer og rektor. Alle går inn i klasserommet, og barna setter seg på plassene sine etter grupper (dette var kjent stoff hos oss pga forberedelsesdager i barnehagen). Klasserommet er pyntet, barnas navn står på tavla eller plakater, alle har pyntet seg litt. Stolte unger! Foreldrene må stå sammenklemt i utkanten av klasserommet og prøve å være stille! Lærer og barn prater sammen, ungene får repetisjon av grunnreglene for oppførsel i klasserommet. Deretter samlingstund, med sang og oppsummering av sommerens høydepunkter. Etterpå får barna sin første skoleoppgave, får lov å ta opp penal og utstyr (spennende!), og mens de jobber med den blir foreldrene loset inn på et grupperom der det blir gitt masse praktisk informasjon om viktige tlf-nr, skolevei og skoleskyss, mat på skolen, SFO, leksehjelp, osv. Brosjyrer og kontaktinfo.

Tilbake til klasserommet, vi får se resultatene av skoleoppgaven. Skryt og blide unger! Deretter: Pause og utelek, barna får møte fadderene sine fra 5 klasse, som viser barna rundt på uteområdet og leker med dem. Ny time, rektor, læreren og barna har samling om et tema, foreldrene får mer informasjon på det andre rommet. Etterpå er det matpause. Barna spiser medbrakt niste, fadderne hjelper til med håndvask, henting av drikke og frukt, m.m. Foreldrene får kaffe og kaker på et annet rom, nå er det tid for å prate og bli kjent. Vi prater om rutiner for bursdager, klesskift, matpakker, bli med hjem til venner etter skolen, osv.

Til slutt: Mer utelek, nå sammen med hele skolen som har matfri. Fadderene viser barna rundt og prøver å inkludere dem i leken. Foreldrene er også ute nå, det kan være greit med mamma og pappa når det er fullt av store barn på alle kanter.

Etterpå er dagen over, og skolestartere og foreldre drar hjem. De neste dagene skal fadderne hjelpe de som har skoleskyss med det. De fleste foreldre følger barna til skolen de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...