Gå til innhold

Noen spørsmål ang. pumping


Gjest Afrodite

Anbefalte innlegg

Gjest Afrodite

Hei!

Sønnen min er 3 uker gammel og spiser som en hest! Han spiser så ofte han ønsker uten noen bestemte intervaller. På det meste går det 4 timer mellom hver gang, men som regel går det 2-3 timer (på dagtid, det blir oftere om kvelden). De siste dagene har jeg fått inntrykk av at han ikke blir ordentlig mett om kvelden. Vil ha mer med en gang han er ferdig med pupp nr. 2 Derfor tenkte jeg nå å pumpe meg litt om morgenen og formiddagen for å "spare" noen ekstra dråper til kvelden.

Det jeg lurer på er: Noen ganger får jeg bare ut 20-30 ml melk fra et bryst, mens andre ganger kan jeg få 60 ml. Når jeg har fått 30 ml fra en pumping i flaska, kan jeg fortsette å fylle samme flaske ved neste pumping noen timer senere? (Melka skal drikkes innen 24 timer). Eller må hver pumping skje i nye flasker.

Når melka skal varmes opp...må man koke vann og putte flaska oppi kjelen, eller kan jeg holde flaska under varmt vann i springen. Regner med at melka skal være 37 grader. Hvordan kjenner jeg at melka er varm nok og ikke for varm? Den vanlige "hell en dråpe på undersiden av håndleddet mot pulsåren"-metoden?

Til slutt lurer jeg på hva jeg bør gjøre om natta. Når poden først har sovnet (noe som kan ta laaang tid noen ganger *s*) så kan han sove 7-9 timer i strekk. Iallfall skriker han ikke etter mat, for da hadde jeg garantert våknet selv. Han virker blid og fornøyd når han våkner og virker ikke desperat etter mat heller. Bør jeg vekke ham om natten, eller går det bra å la ham sove så lenge han vil? Det er vel verst med meg selv....har lekkasje så det holder om morgenen *s*

Håper noen kan svare meg på dette...er ganske så uerfaren på dette området som dere skjønner :-)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Afrodite. Din sønns mspisemønster høres helt normalt ut. Mange spedbarn vil die ofte om kvelden. Det er kanskje derfor han sover lenge noen ganger om natten fordi han har "tanket opp". Om du skal vekke ham på natten avhenger av det totale antall amminger i døgnet. Har han diet ofte så er det selvfølgelig ikke vnødvendig å vekke ham om han har en fin vektøkning. Mengde melk som pumpes ut vil variere. Ny melk kan helles over tidligere utpumpet melk.Du har jo et friskt barn og da er det viktigste å ha god håndhygiene og at du tar rent pumpeutstyr.Melken kan varmes på flere måter som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...