Gå til innhold

Fri fly i ferien for barn og voksne

Gjest Gaiami

Anbefalte innlegg

Kom nylig hjem etter tre uker ferie i sydlige strøk, jeg, min mann og vår datter på 11 år. Vi ferierte sammen med våre venner som har tre barn på alder med vår og to yngre. I den sammenheng sitter vi nå igjen med en ubehagelig følelse over denne ferien da vi ble vitne til mye drikking av alkohol hos vennene våre. Det var slik at alkohol ble viktig for dem hele ferien. De nærmest skrøt av hvor mye de hadde drukket. De begynte gjerne med formiddagen med vin, drinker ovs og slik varte det til midnatt. Barna er relativt selvstendige, og de fikk kjøpe så mye godter, brus og is de bare orket. En dag spiste det ene barnet ti iskremer, og bare brusdrikking. Vi stilte spørsmål til foreldrene om det var heldig at barna kunne spise alt usunt de ville, og fikk til svar at da det var ferie var det fri flyt for barna, slik at de kunne kose seg skikkelig når det var ferie. Dette ble et lite problem for vår jente da hun ikke fikk lov til dette. Det var imidlertid vanskelig å se at barna ikke ble ivaretatt eller at foreldrene gikk rundt og ”ravet” som følge av alkoholkonsumet, men barna var opp i dette og de viste ikke direkte tegn på at dette var plagsomt for dem. De lekte rundt og det virket helt naturlig for dem. Likevel får vi denne ubehagelige følelsen over at dette ikke er helt greit. Også føler vi at vi var en slags ”festbrems” som ikke deltok i denne drikking. Vi fikk stadig høre små hint om at vi var sære som ikke ble med på moroa. Bør vi si noe til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller meg helt på din side her. Istedenfor å si noe til dem, reis heller på ferie med andre som har mer like grenser som dere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva skulle du si, og hva ville det hjelpe? Dere reiser vel neppe på ferie med dem igjen. Jeg tviler på at det har noen effekt på deres alkohol- eller iskonsum om dere sier deres mening om saken.

Jeg undres over hvordan dere i det hele tatt kan finne på å reise på ferie sammen med folk som tydeligvis er så forskjellige fra dere. Vi har reist mest med venner vi kjenner godt, men når vi har reist med venner vi ikke kjenner fullt så godt, har vi hatt vi en samtale i forkant om litt felles kjøreregler hva gjalt leggetider, spilling, is/brus etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg hadde ihvertfall ikke feriert sammen med dem et annet år. Jeg er absolutt ikke fan av fri flyt, verken alkohol eller godteri. Selv om det er ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg hadde ihvertfall ikke feriert sammen med dem et annet år. Jeg er absolutt ikke fan av fri flyt, verken alkohol eller godteri. Selv om det er ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle du si, og hva ville det hjelpe? Dere reiser vel neppe på ferie med dem igjen. Jeg tviler på at det har noen effekt på deres alkohol- eller iskonsum om dere sier deres mening om saken.

Jeg undres over hvordan dere i det hele tatt kan finne på å reise på ferie sammen med folk som tydeligvis er så forskjellige fra dere. Vi har reist mest med venner vi kjenner godt, men når vi har reist med venner vi ikke kjenner fullt så godt, har vi hatt vi en samtale i forkant om litt felles kjøreregler hva gjalt leggetider, spilling, is/brus etc. etc.

''men når vi har reist med venner vi ikke kjenner fullt så godt, har vi hatt vi en samtale i forkant om litt felles kjøreregler hva gjalt leggetider, spilling, is/brus etc. etc.''

Veldig fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

''men når vi har reist med venner vi ikke kjenner fullt så godt, har vi hatt vi en samtale i forkant om litt felles kjøreregler hva gjalt leggetider, spilling, is/brus etc. etc.''

Veldig fornuftig.

''Veldig fornuftig''

Ja,ikke noe er verre enn unger som er høye på slikkeri og mangel på søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig fornuftig''

Ja,ikke noe er verre enn unger som er høye på slikkeri og mangel på søvn..

''Ja,ikke noe er verre enn unger som er høye på slikkeri og mangel på søvn..''

Sant. I følge lærere er det et problem på mange skoler at elever kommer tilbake på skolebenken tydelig "preget" av å ha hatt fri flyt i sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist på ferie med disse noen flere ganger og dersom de hadde spurt hvorfor så hadde de fått klar beskjed!

Disse foreldrene er helt på trynet og det er slike barn barnevernet må rykke ut og ta hånd om hver sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller tvilsomt om de vil ta til seg noe om du sier noe...

Skulle de ta initiativ til en ny felles ferie, så hadde jeg sagt nei, og begrunnet med at det ble litt vanskelig for dere, da dere ikke føler det er greit med fri flyt av hverken alkohol, is eller godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret over alkoholkonsumet i nærheten av barna, enn at ungene proppet i seg is og brus i en uke eller to. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man gir ungene en god ferie med bare tullemat. Slikt blir man uvel av.

Lite sannsynlig at de kommer til å høre på dere samme hva dere sier. De har vel allerede definert dere som småkiipe festbremser.

De har sikkert også følt seg ubekvem med situasjonen. Så muligheten for at de foreslår ny ferie sammen, er nok liten. Skulle de gjøre det, går det an å si at dere ikke ønsker dette pga at dere har så ulike ønsker for hva en ferie skal inneholde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har jeg alltid vært klar på - og det er at jeg reiser ikke på ferie med hvem som helst....

Har et vennepar som stadig maser om ferie sammen med oss, men jeg vet at de drikker alkohol hver dag i ferien (tror ikke de drikker seg fulle, men nok til at jeg synes det er for mye når det er barn tilstede). Barna har også fri tilgang til is, brus etc..., noe jeg ikke ønsker at mine barn skal ha (både mht helsen deres og mht at de blir uvel og gretne av for mye usunn mat - og får de slik mat, så spiser de ikke normal mat). Det er rett og slett HELT uaktuelt å dra på tur med dem. Når jeg tar med barna på tur liker jeg best å dra sammen med folk jeg vet har noenlunde samme "reglene" som meg mht barneoppdragelse osv. Blir så mye mer avslappende ferie da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...