Gå til innhold

Når skifte skolesekk?

cizz

Anbefalte innlegg

Førsteklassesekken er på 22 liter. Når er det vanlig å få ny (og større) sekk? tredje eller fjerde kanskje? Og går man da opp til 28, eller enda større? Mor og snart-tredjeklassingen har ulike oppfatninger om dette;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 10 åring har hatt sin 22 liters sekk helt til nå. Hun begynner i femte klasse og er stolt ny eier av en 30 liters Beckmann sekk.

Hun kunne forøvrig fortelle meg at hun var den siste i sin klasse som fikk ny sekk. Mamma følger visst ikke med. ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann fikk ny i femteklasse, nr to fikk ny litt uti fjerdeklasse - og da viste det seg at alle de andre jentene hadde fått ny sekk ved skolestart fjerdeklasse.

Nummer tre begynner i tredje nå, og jeg regner med at hun får ny sekk neste sommer, når hun skal begynne i fjerde.

Han som skal begynne på ungdomsskolen nå, begynte å ymte om at han trengte en MINDRE sekk enn den han har, men da seg at han i alle fall måtte begynne på skolen og se hvordan opplegget er med bøker og permer og sånn før vi evt kjøper ny. Sekken hans er i god stand ennå, og tøff fremdeles (tror jeg i alle fall) - så jeg tenkte han kunne ha den ett år eller to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen som skal begynne i fjerde må ha ny sekk nå. Han er blitt stor, så den gamle sitter dårlig. Dessuten er det så mange bøker de skal ha med seg enkelte dager. Det ble nesten ikke plass til både bøker og matpakke mot slutten av tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Våre har fått ny sekk når de begynner i fjerde. Siste tiden i tredje klasse var sekken litt for liten (dvs. for liten plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10 åring har hatt sin 22 liters sekk helt til nå. Hun begynner i femte klasse og er stolt ny eier av en 30 liters Beckmann sekk.

Hun kunne forøvrig fortelle meg at hun var den siste i sin klasse som fikk ny sekk. Mamma følger visst ikke med. ;-/

hehe, vi er enda treigere. Vi har små barn som ikke har vokst seg ut av sekkene sine egentlig. I tillegg har de alle bøkene på skolen, og kun leksebøkene blir med hjem, da blir det aldri fullt i sekken. Grei ordning. Den eldste fikk først ny sekk godt ut på høsten i 6. klasse - jeps, og det var helt greit. Da hadde hun hatt samme sekk siden 1. klasse. I tillegg var det da blitt 50% på alle årets sekker, så det var enda greiere. Hun som nå begynner i 4. klasse får kanskje ny sekk når de kommer på salg. Noe krøll med en glidelås som krangler litt. Ellers ser jeg ikke poenget med å skifte sekk dersom den ikke er for liten for barnet eller er ødelagt bare fordi man liksom gjør det etter et visst antall år. - På samme måte som jeg ikke skjønner poenget med ny vårjakke hvert år, eller nytt 17. mai antrekk hvert år - selvom man har skapet fullt av klær som passer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, vi er enda treigere. Vi har små barn som ikke har vokst seg ut av sekkene sine egentlig. I tillegg har de alle bøkene på skolen, og kun leksebøkene blir med hjem, da blir det aldri fullt i sekken. Grei ordning. Den eldste fikk først ny sekk godt ut på høsten i 6. klasse - jeps, og det var helt greit. Da hadde hun hatt samme sekk siden 1. klasse. I tillegg var det da blitt 50% på alle årets sekker, så det var enda greiere. Hun som nå begynner i 4. klasse får kanskje ny sekk når de kommer på salg. Noe krøll med en glidelås som krangler litt. Ellers ser jeg ikke poenget med å skifte sekk dersom den ikke er for liten for barnet eller er ødelagt bare fordi man liksom gjør det etter et visst antall år. - På samme måte som jeg ikke skjønner poenget med ny vårjakke hvert år, eller nytt 17. mai antrekk hvert år - selvom man har skapet fullt av klær som passer utmerket.

Enig med deg, vi bytter/fornyer ikke bare for å gjøre det. Vi byttet sekk til eldste midt i 5. trinn, fordi det passet for henne/oss å gjøre det da. Sekken var da i minste laget, og også synlig slitt.

Vi kjøper heller ikke nye klær bare for å kjøpe til visse anledninger heller, men bruker det vi har.

Blir nok bruk og kast som det er, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg husker motiverte meg veldig for skolestart etter en lang sommerferie da jeg var liten, så var det det at jeg pleide å få noen nye skrivesaker, bokbind etc. I tillegg fikk jeg alltid noen nye klær til første skoledag hver høst :) Ungene mine vokser så fort, og klærne blir så slitt, at de uansett alltid trenger noe nytt - så sånn sett veldig kjekt å kjøpe dette til skolestarten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann fikk ny i femteklasse, nr to fikk ny litt uti fjerdeklasse - og da viste det seg at alle de andre jentene hadde fått ny sekk ved skolestart fjerdeklasse.

Nummer tre begynner i tredje nå, og jeg regner med at hun får ny sekk neste sommer, når hun skal begynne i fjerde.

Han som skal begynne på ungdomsskolen nå, begynte å ymte om at han trengte en MINDRE sekk enn den han har, men da seg at han i alle fall måtte begynne på skolen og se hvordan opplegget er med bøker og permer og sånn før vi evt kjøper ny. Sekken hans er i god stand ennå, og tøff fremdeles (tror jeg i alle fall) - så jeg tenkte han kunne ha den ett år eller to til.

Det er veldig vanlig å skifte skolesekk ved overgang ungdomsskolen, ungene har blitt "store og kule" og de ordinære skolesekkene er gjerne ikke tøffe nok lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden her fikk sekk fra skolen da han begynte i 1. klasse (alle her i kommunen får det) og fikk derfor ny da han begynte i 2. klasse. Den hadde han 2-3 år og fikk vel ny i 4. eller 5. klasse. Den gikk i stykker (glidelåsene) og han fikk ny da han begynte på ungdomsskolen - eller var det litt før? Årene går så fort - jeg husker ikke! :o)

Jentungen begynner i 7. klasse nå (hjeeeelp!) og har sin tredje sekk tror jeg, denne fikk hun vel i fjor høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hatt orange sekk fra Fylkeskommunen i 1. klasse.

Ved oppstart i 2. klasse, og i 5. klasse, har de fått ny sekk. Så blir det vel ved oppstart i 8. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har fått ny sekk da de begynte i 4.klasse.

Har ikke hørt noe ønske om ny sekk fra han som begynner på ungdomsskolen. Kanskje det dukker opp et behov i løpet av noen dager nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fikk ny i 4. klasse, men jeg mner at de absolutt kunne hatt sekken ut 4. og fått ny i 5. Men det er noe med at disse sekkene de får i 1. klasse er litt barnslige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å skifte skolesekk ved overgang ungdomsskolen, ungene har blitt "store og kule" og de ordinære skolesekkene er gjerne ikke tøffe nok lenger.

Gutten min fikk "ungdomssekk" da han begynte i femte klasse. Den har holdt seg veldig fint, og holder nok i alle fall ett år til. Han ymtet frempå om at han ville ha en mindre og tøffere sekk, men det synes jeg er tull - i alle fall inntil vi ser hvor mye plass de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min fikk "ungdomssekk" da han begynte i femte klasse. Den har holdt seg veldig fint, og holder nok i alle fall ett år til. Han ymtet frempå om at han ville ha en mindre og tøffere sekk, men det synes jeg er tull - i alle fall inntil vi ser hvor mye plass de trenger.

Vil bare si lykke til hos tannlegen i morgen. Håper det ordner seg med minst mulig behandling og utgifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si lykke til hos tannlegen i morgen. Håper det ordner seg med minst mulig behandling og utgifter!

Takk for det, Colette! Det er forresten på torsdag. Jeg rotet litt med dagene da jeg snakket med tannlegedama. Kunne ha fått time i dag - men nå blir det torsdag. Blir greit å finne ut av det. Men jeg har litt på føllesen av at han sier at alt er i orden.... :-(

Men jeg kan jo kjenne en byll på ca halvannen cm i dm i tannkjøttet og se med mine øyne at det er rødt - så om ikke han kan se noe på røntgenbildet, så kan han da se noe med egne øyne...

Nå skal jeg i seng, Blir spennende å få alle barna avgårde til første skoledag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Colette! Det er forresten på torsdag. Jeg rotet litt med dagene da jeg snakket med tannlegedama. Kunne ha fått time i dag - men nå blir det torsdag. Blir greit å finne ut av det. Men jeg har litt på føllesen av at han sier at alt er i orden.... :-(

Men jeg kan jo kjenne en byll på ca halvannen cm i dm i tannkjøttet og se med mine øyne at det er rødt - så om ikke han kan se noe på røntgenbildet, så kan han da se noe med egne øyne...

Nå skal jeg i seng, Blir spennende å få alle barna avgårde til første skoledag i morgen!

Ok:-) Det høres ut som du har fått en tannbyll, men det behøver ikke og være noen krise:-) Rart at du ikke har vondt, men det skyldes kanskje at tannen er rotfylt, og nerven borte? Ikke vet jeg...

Fortell hvordan det går da, og igjen - lykke til! Ille at du skal ha så mye problemer med denne tanna di:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, vi bytter/fornyer ikke bare for å gjøre det. Vi byttet sekk til eldste midt i 5. trinn, fordi det passet for henne/oss å gjøre det da. Sekken var da i minste laget, og også synlig slitt.

Vi kjøper heller ikke nye klær bare for å kjøpe til visse anledninger heller, men bruker det vi har.

Blir nok bruk og kast som det er, synes jeg.

Det eneste som slites hos oss er jeansene til 12åringen, samt sokker. Føles som hun spiser opp begge deler. Ellers kan det meste arves, samt at vi også arver massevis av en kusine. Hver av barna har minst 5 jakker feks i klesskapet, og av dem har vi kanskje kjøpt to selv. Foreløbig synes begge barn at kleshandling er møkkakjedelig, og de vil helst ha de klærne de har, som de trives godt i. Sparer nok litt der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...