Gå til innhold

tidlig pubertet?

iselin

Anbefalte innlegg

Har i sommer lagt merke til at 8åringen (fylte 8 i sommer) har fått ømme kjertler i brystene, akkurat som søsteren fikk da hun var 10,5år. Hun har også begynte å svette mere, er dette normalt for en 8-åring, eller er det et tegn på (for) tidlig pubertet, og noe vi burde sjekke med lege? Hun er allminnelig stor av vekst- 131cm høy og 28kg. Har ikke klart å finne noe god oversikt over dette på nett, bare oversikt over vanlig tidspunkt for første mens. Hva er deres erfaring med jenter i 8-10års alder? Storesøstern er nå 11,5 og har ikke kommet noe lengre i utviklingen, men vokser veldig på høyden for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/pubertet-for-tidlig-29137.html

Sjelden tilstand står det her. Tidligere pubertet er mer vanlig nå enn for hundre år siden, årsaker antas å være bedre kosthold, påvirkning fra kjemikalier/hormoner i naturen pga industri, arv og vekt.

Jenta mi er åtte og har ingen tegn på pubertet enda, hun er veldig smal.

Hvis det ikke skjer gresselig mye fortere fremover så hadde jeg tatt det med ro. Men dersom dette aksellererer med hårvekst, utvikling av bryst etc så hadde jeg antakelig spurt legen om råd.

http://illvit.no/kroppen/na-vil-forskerne-oppklare-gaten-om-tidlig-pubertet interessant om temaet.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/36/qa3693773.html Noen utvikler tidlige tegn på pubertet som deretter stopper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ogsåenmammmma

Dette kan jeg alt om føler jeg. Ikke noe å bekymre seg for. Og jeg har snakket med fire ulike leger,både privatpraktiserende og overlege på barneavd. på sykehus - fordi jeg er av den i overkant bekymrede foreldretypen. De sa alle at dette er HELT uproblematisk og IKKE tidlig pubertet.

Min datter fikk kul bak brystvorten allerede da hun var 6. Den gikk tilbake igjen etter 3-4 mnd og 6 mnd senere kom det en slik kul bak den andre brystvorten. Slik ha det vært siden den gang. De har kommet og gått tre-fire ganger.

Nå er hun nettopp fylt 8 år. Legene sa at på dette tidspunktet er det godt mulig at den ikke går bort igjen, men at den blir der. Legene sa at brystutviklingen kan ta maange år og er den prosessen som tar lengst tid. Kulene betyr ikke at jentene våre får bryster neste år. Det kan fortsatt ta laang tid. Jeg ble også forklart at de som får disse kulene tidlig IKKE får mensen tidligere enn andre. Det er ingen sammenheng.

Det er ikke bevist hvorfor noen jenter får kuler tidligere enn andre, men mange barneleger mener at noen barn er mer følsomme for sitt eget blods østrogennivå,

For å berolige meg ytterligere tok overlegen på barneavd. hormonprøver av min datter for å utelukke overproduksjon av hormoner. Han sa at prøven etter ALL sannsynlighet kom til å være HELT normal - noe den var:)

En kollega av meg har også en datter på 8 med slike kuler. Det er ikke så uvanlig som du og kanskje andre tror.

Du kan altså ta det HELT med ro!!! :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brystutvikling som 8åring....mulig at det var kommet litt kuler som 7 åring.Jeg var 7 år og 8 mnd dag jeg begynte på skolen.Da var jeg 121 cm.....som 11 åring fikk jeg mens,og vokste ca 2 cm etter dette.slutthøyden min er 160 cm.vokste altså ca 39 cm etter at brystutviklingen begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellomste begynte i 8- årsalderen å få pupper. Nå er hun 10 1/2, de har kanskje vokst bittelitt siden den gang. Ikke noe hårvekst noe sted ennå, svettelukt noen ganger.

Søsteren på nå 13 1/2 begynte først å utvikle seg i 10 års alderen. Har ennå ikke fått menstrasjon, men er ellers ganske utviklet og høy.

Må sies at min mellomste er mye rundere og kraftigere bygget enn eldste og yngstemann. Yngste er nå 81/2 og har ingen tegn på verken pupper eller svettelukt...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg alt om føler jeg. Ikke noe å bekymre seg for. Og jeg har snakket med fire ulike leger,både privatpraktiserende og overlege på barneavd. på sykehus - fordi jeg er av den i overkant bekymrede foreldretypen. De sa alle at dette er HELT uproblematisk og IKKE tidlig pubertet.

Min datter fikk kul bak brystvorten allerede da hun var 6. Den gikk tilbake igjen etter 3-4 mnd og 6 mnd senere kom det en slik kul bak den andre brystvorten. Slik ha det vært siden den gang. De har kommet og gått tre-fire ganger.

Nå er hun nettopp fylt 8 år. Legene sa at på dette tidspunktet er det godt mulig at den ikke går bort igjen, men at den blir der. Legene sa at brystutviklingen kan ta maange år og er den prosessen som tar lengst tid. Kulene betyr ikke at jentene våre får bryster neste år. Det kan fortsatt ta laang tid. Jeg ble også forklart at de som får disse kulene tidlig IKKE får mensen tidligere enn andre. Det er ingen sammenheng.

Det er ikke bevist hvorfor noen jenter får kuler tidligere enn andre, men mange barneleger mener at noen barn er mer følsomme for sitt eget blods østrogennivå,

For å berolige meg ytterligere tok overlegen på barneavd. hormonprøver av min datter for å utelukke overproduksjon av hormoner. Han sa at prøven etter ALL sannsynlighet kom til å være HELT normal - noe den var:)

En kollega av meg har også en datter på 8 med slike kuler. Det er ikke så uvanlig som du og kanskje andre tror.

Du kan altså ta det HELT med ro!!! :)))

Godt med noen beroligende ord! Jeg har tenkt å nevne det for fastlegen, men hvis han sier det er innenfor normalen, slår jeg meg nok til ro med det, og snuppa er selvfølgelig uvitende om det hele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...