Gjest prust Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva tillater dere fra ungene deres av banning eller stygge ord? Vi banner ikke (bortsett fra mannen min en sjelden gang hvis han blir sint). Men vi har jo temperament, så det kommer en del utbrudd. Hva er greit, og hva er ikke greit? Jeg synes ikke det er greit når ungene roper dette til hverandre: *Dritt - din dritt, din drittsekk *Din tulling (ikke når det er sånn tøys og tull-sammenheng, men når de er sinte *Idiot (varianter: din iddi, din d) og sikkert noen flere også. Men hvordan får dere ungene til å la være å si dette? Mine vet jo at de ikke skal si det, men jentene slenger veldig med leppa til hverandre nå for tida på denne måten :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest poncho Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Du sier bestemt ifra at denne språkbruken vil du ikke ha noe av. Jeg har oppdradd to jenter selv. Det gir seg etter en stund, ihvertfall gjorde det det her. Det viktigste er nok at ungene forstår hvilke holdninger vi voksne har til forskjellige ting, slik at de kan lære de riktige tingene. Jeg fant ut at det var bedre å senke stemmen når jeg sa ifra istedet for å heve den. Da hørte de faktisk mere etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Jeg tror at det eneste en kan gjøre, er å ha klare kjøreregler hjemme. Mine eldste er unge voksne nå, og den yngste er 16. Ingen av dem banner når jeg er til stede. Skjer det, så blir de kjeeempe flaue... hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Guttungen på 11 får klar beskjed om at sånn snakker vi ikke her i huset... Og det respekterer han, selv om det hender at han glemmer seg og det ramler ut noen stygge ord. Sånne anledninger er greie til å ta praten om at man snakker på forskjellig måte i forskjellige sammenhenger. Vi er nordfra, og "alle" ser ut til å mene at bannskap er en del av vår kultur, men for meg er det viktig å forklare han at bannskap i feil sammenheng først og fremst er dårlig oppdragelse. Har forståelse for at det ikke er enkelt å få tenåringsdøtre med på fornuftstenking, men det går an å prøve 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Guttungen på 11 får klar beskjed om at sånn snakker vi ikke her i huset... Og det respekterer han, selv om det hender at han glemmer seg og det ramler ut noen stygge ord. Sånne anledninger er greie til å ta praten om at man snakker på forskjellig måte i forskjellige sammenhenger. Vi er nordfra, og "alle" ser ut til å mene at bannskap er en del av vår kultur, men for meg er det viktig å forklare han at bannskap i feil sammenheng først og fremst er dårlig oppdragelse. Har forståelse for at det ikke er enkelt å få tenåringsdøtre med på fornuftstenking, men det går an å prøve Takk for svar. De er faktisk ikke tenåringer ennå, men bare 8 og 11. Har lyst til å ta tak i det før det setter seg skikkelig hos dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 ''Men hvordan får dere ungene til å la være å si dette?'' Godt spørsmål. Jeg tror jeg har vært ufortjent heldig med mine barns ordvalg så langt... Altså, jeg banner ikke med mindre jeg er ekstremt opprørt eller får akutt fysisk vondt, noe som skjer _meget_ sjeldent. Min eldste fyrer av noen gloser når det "brenner". Den mellomste (ateisten) har jeg aldri hørt et vondt ord fra, ikke om oss nærmeste heller. Vesla er sjølerklært halvt kristen og halvt muslim og banner _aldri_ eller bruker ufine ord, men blir opprørt over andres språkbruk.. Prøver å få henne til å innse at ord ikke er skumle eller definerer noen som person, og at ord tvert imot sier mest om de som ytrer dem. Skreiv meg litt bort her, føler jeg :-/ Tror dere er meget bevisste på området, det går nok fint :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Wow....dette var jo uskyldig syns jeg. Vi banner ikke her hos oss, men hva ungene gjør ute blandt venner vet vi jo ikke. Men det er selvsagt ikke greit å kalle hverandre stygge ting, men det er bedre med tulling, idiot og drittsekk en jævla idiot osv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Vi tok en prat med han vi. Vi fortalte at noen er sånn at de ikke bare hører et ord, men tror at man virkelig mener at man ER en idiot når noen sier sånt til dem. Vi slo i det heletatt hardt ned på "kalling". Forøvrig syns jeg ikke dette er banning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk. Han synes litt synd på de som banner:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Det er jo ikke banning, men heller en måte for mobbing.Personen vil føle seg mindreverdig, så jeg tenker at slike ord kan være med på å nedbryte personens selvtillit. Hadde jeg hørt slike ord fra mine barn (da de var yngre), så hadde det blitt slått hardt ned på. Jeg banner ikke, og ville heller aldri kalt andre mennesker/barn med et slikt språk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk. Han synes litt synd på de som banner:) ''Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk.'' Det er vel ren løgn! Sønnen din vil få et merkelig inntrykk av barn med lavtutdannende foreldre. Er ikke det generalisering, så vet ikke jeg:( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk. Han synes litt synd på de som banner:) Hjelpe meg - er jeg ansvarlig for alt som kommer ut av munnen til sønnen min? Den eldste holder seg stort sett i skinnet, men det kommer en god del stygt ut av minstemann. Men jeg tror faktisk det er hans eget vett det skorter litt på, ikke mitt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk. Han synes litt synd på de som banner:) Synes i grunn ikke det er så lurt å lyve til ungene heller jeg da.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Det er jo ikke banning, men heller en måte for mobbing.Personen vil føle seg mindreverdig, så jeg tenker at slike ord kan være med på å nedbryte personens selvtillit. Hadde jeg hørt slike ord fra mine barn (da de var yngre), så hadde det blitt slått hardt ned på. Jeg banner ikke, og ville heller aldri kalt andre mennesker/barn med et slikt språk. Men hvordan slå ned på da? Jeg kan bli sint, jeg kan nekte goder - vedkommende sier unnskyld - og neste dag eller en time seinere plopper det ut igjen. Men jeg har vært litt intensiv den siste uka med å si i fra at jeg ikke vil ha disse ordene, og det har muligens blitt en tanke bedre.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 ''Jeg har sagt til sønnen at det bare er de som vokser opp med foreldre uten særlig med utdanning og vett som bruker et sånt språk.'' Det er vel ren løgn! Sønnen din vil få et merkelig inntrykk av barn med lavtutdannende foreldre. Er ikke det generalisering, så vet ikke jeg:( Har dere liksom gått sammen og blitt enige om å ta meg seriøst her nå? Makan til oppførsel:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Har dere liksom gått sammen og blitt enige om å ta meg seriøst her nå? Makan til oppførsel:) ''Har dere liksom gått sammen og blitt enige om å ta meg seriøst her nå? Makan til oppførsel:)'' Overhodet ikke, tonie. Det finnes ikke foreldre på denne planet, som ikke har feilet! Jeg ville bare poengtere at også velutdannende banner. Da blir det urettferdig at i din sønns øyne bare er de uten særlig utdanning banner mest. Var ikke meningen å være stygg mot deg, siden du var gørr ærlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.