Gå til innhold

Siste natten før ungdomsskolen...

laban

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er ganske mange her som har et 1999-barn, så jeg vil bare ønske alle morgendagens 8.-klassinger lykke til! Samtidig vil jeg berolige de mødrene som kanskje har vel så mange sommerfugler i magen som sin datter / sønn - det går antakelig aldeles utmerket, bare la tingene få litt tid på seg.

Min egen pode bryr seg minimalt, i hvert fall utenpå. Hans eneste lille bekymring er at "åpningsseremonien" for 8. klasse har rykte for å vare en veeeldig kjeeedelig evighet...

Jeg har hatt barn på barneskolen "vår" siden 1997, så det er en epoke som tar slutt for meg også. Synes egentlig ikke det virker så lenge siden junior sluttet i barnehagen, men han har fått mannsstemme, hårete legger og flere høydecm enn lille meg, så fornuften forteller meg noe helt annet ;-)

Det er sikkert noen førsteklassemødre her på DOL også - jeg ønsker alle en fin skolestart, uansett kull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig innlegg, laban :)

Min 99'er har allerede lagt seg frivillig (glor litt på tv før han sover), han gruer seg mest til å stå opp i morra tidlig, tror jeg. ;) Han gleder seg å treffe igjen venner, har kommet i klasse med en av de beste vennene sine og fått en veldig fin kontaktlærer.

Mine nerver er det verre med, i morra skal jeg treffe "mine" 8. klassinger og starte opp - helt nyutdanna og innenfor helt ny profesjon. Lurer på om jeg får sove noe i natt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 99'er har allerede lagt seg frivillig (glor litt på tv før han sover), han gruer seg mest til å stå opp i morra tidlig, tror jeg. ;) Han gleder seg å treffe igjen venner, har kommet i klasse med en av de beste vennene sine og fått en veldig fin kontaktlærer.

Mine nerver er det verre med, i morra skal jeg treffe "mine" 8. klassinger og starte opp - helt nyutdanna og innenfor helt ny profesjon. Lurer på om jeg får sove noe i natt? ;)

Husk at de første ukene av 8. klasse ofte preges av at elevene skal etablere en ny sosial struktur. Det er ofte (men ikke alltid) mye uro når opptil flere med en mangeårig fortid som barneskoleklassens ener / klovn / hakkekylling / whatever, skal reorientere seg i et nytt miljø.

Jeg er helt sikker på at du vil benytte den litt flytende perioden til å etablere deg som klassens øverste leder ;-) Lat som om du er stinn av selvtillit og erfaring. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de første ukene av 8. klasse ofte preges av at elevene skal etablere en ny sosial struktur. Det er ofte (men ikke alltid) mye uro når opptil flere med en mangeårig fortid som barneskoleklassens ener / klovn / hakkekylling / whatever, skal reorientere seg i et nytt miljø.

Jeg er helt sikker på at du vil benytte den litt flytende perioden til å etablere deg som klassens øverste leder ;-) Lat som om du er stinn av selvtillit og erfaring. Lykke til!

Takk, laban! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, -99-gutten la seg tidlig og tar alt tilsynelatende med knusende ro. (Til tross for at han har vært sjuk nesten hele 7.klasse.)

Mora til en av naboene ringte akkurat på vegne av sin sønn og lurte på om de skulle sykle sammen, de har gått på hver sin barneskole for vi bor rett ved en skolegrense her. Hennes gutt var visst litt usikker på hvor de skulle møte opp og da var det tryggere å være to. "Mnjaa, vi kan jo godt sykle sammen" var det "likeglade" svaret... Han hadde egentlig "bare tenkt å sykle bort" som han sa..

Men spente er de nok allikevel, helt ny klasse, nye lærere og ny skole, og mange store ungdommer.

Lykke til til alle skolestartere fra oss også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia -flyfly, de er myyyye reddere enn deg ;-)

-og vips er det høstferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint innlegg :-)

Min ferske ungdomsskolegutt startet på onsdag, og oppstarten var veldig positiv. De har fokusert veldig på det å bli kjent, sarmarbeide om oppgaver og gøye ting. Fredag hadde de sykkeltur til et sted der de badet, grillet og koste seg. Vi hadde foreldremøte på torsdag, og inntrykket av ungdomsskolen, er veldig positivt :-)

Min gutt har ikke blitt noen lang slyngel ennå - han merker at de andre vokser fra ham - men snart er det vel hans tur til spurtvekst også! Merker at han er blitt litt mer ustabil i humøret, men ellers er han omtrent som før.

Blir spennende med nytt fremmedspråk og nytt valgfag :-) Og mammaen gleder seg kanskje like mye til franskleksene.... ;-)

Vi har ikke kommet helt inn i ny rytme med legging ennå, så han sitter fremdeles oppe og ser TV, men skal egentlig være i seng i løpet av fem minutter nå, så jeg må gi ham et lite puff i rompa tror jeg!

Spennende med ungdomsskolen er det i alle fall - tenk at lille gutten min er blitt så stor!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du helt supert, mariaflyfly!!!! Gjør som laban sier - ta kontroll og lat som du har kjempeerfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste stesønn er også født i 99, og her startet de på torsdag.

Han tok det hele med knusende ro, det største problemet var egentlig at ferien var over, virket det som... Tror han er C-menneske....

Virker positivt så langt, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du helt supert, mariaflyfly!!!! Gjør som laban sier - ta kontroll og lat som du har kjempeerfaring :-)

Takk, prust! Føler meg litt overlatt til meg sjøl der, men det ordner seg vel etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med 8.klassing. Min gutt er nå 9. klassing og er dreven på ungdomsskolen.Han har sikkert vokst en meter det siste året, er lang, tynn og full av kviser. Stemmeskiftet gjorde han unna i 12 års alder.

Den største utfordringen forrige skoleår var å få ham til å forstå at han må yte på skolen og jobbe med fagene. Sosialt tok han de fleste medelevene med storm og ble en av de kule gutta i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 7.- og 9.-klassing i år og skjønner ikke hvordan det går an - det var da i fjor jeg fulgte eldstemann til første skoledag på barneskolen!?

Ungdomsskolegutten har vokst meg laaangt over hodet og blitt en flott ungdom og det er litt vemodig å tenke på at det er bare to år så er han over på videregående skole... Synes nettopp jeg var russ sjøl! Og neste høst er lillejenta mi tenåring og ungdomsskolejente - håper bare hun fortsetter å være like snill og fornuftig som hun egentlig er (har jo noen fauker innimellom) og klarer å holde på integriteten sin og stå i mot diverse press i ungdomstiden. Skummelt synes mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Lykke til, det går som regel alltid bedre enn man frykter på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er nok også mor hakket mer spent enn den nybakte ungdomsskoleeleven var :)

I tillegg soste hun så mye, at jeg ikke er overrasket over om hun kom for sent - for første gang i sitt liv.

Det blir spennende å få henne hjem i dag.

Det er jammen litt merkelig å ha en ungdomsskoleelev i huset - og merkeligere blir det nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, det går som regel alltid bedre enn man frykter på forhånd! :)

Takk! Det gikk veldig fint, og de er så søte! (men alle er selvfølgelig søte de to første dagene! *s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og det gikk visst greit. Jeg fikk halt et referat ut av slampen. Faren var ikke like dreven på forhørsteknikk... Samtale mellom far og sønn i ettermiddag:

Far:"Hva gjorde dere på skolen i dag da?"

Sønn: "Nja, ikke noe spesielt"

Far: "jammen..."

Sønn: "spør mamma."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og det gikk visst greit. Jeg fikk halt et referat ut av slampen. Faren var ikke like dreven på forhørsteknikk... Samtale mellom far og sønn i ettermiddag:

Far:"Hva gjorde dere på skolen i dag da?"

Sønn: "Nja, ikke noe spesielt"

Far: "jammen..."

Sønn: "spør mamma."

Hihi, det virker veldig kjent... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...