Gå til innhold

Mange dager uten avføring


Gjest emiliana

Anbefalte innlegg

Gjest emiliana

Datteren min på 3 år har sluttet med bleier på dagtid. Hun har ingen problemer med å tisse på do, hun sier ifra selv og tisser aldri i trusen. Nattebleie bruker hun, og den er tissevåt hver morgen. Men jeg tror vi skal vente litt med den saken.

Men så når det gjelder å bæsje, det har vi problemer med. Hun vil ikke ha på bleie, og hun kan sitte på do i timesvis og prøve og trykke. Men det kommer ingenting. Det kan gå dager mellom hver gang hun bæsjer. Har det gått tre dager, overtaler jeg hun å ha på bleie, og sier at hun må bæsje i den slik at hun ikke får kjempevondt i magen. Da går det greit og hun bæsjer i bleien.

Noen ganger bæsjer hun i nattebleien før hun står opp.

Jeg har prøvd mye forskjellig som belønning, snop og tur ut, og når hun skal bade sier jeg at hun må først bæsje på do så ikke bæsjen bestemmer seg å komme ut når hun sitter i badekaret. Jeg vet ikke om det er lurt eller veldig dumt å si sånt. Da går det som regel slik at hun prøver et par timer, og så tar vi på bleie. Som sagt, hun tisser eller bæsjer aldri i trusen, og hun har ikke lyst å ha på bleie.

Er det noen der som har hatt lignende problem og har gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi opplevde det same med vår gutt han bæsjet i bleia si til han var nesten 5 år før han klarte å gå på do fast. Mange barn er redde for å bæsje på do, de tror merkelig nok at bæsjen er en del av kroppen og er redd for a tden skal forsvinne i do. Når de bæsjer i bleia si så blir den liksom ikke borte selv om den kommer ut :o).

Jeg tror datteren har fått det for seg at det forventes at hun skal være stor og ikkke bruke bleie lenger, men psykisk er hun ikke klar til å slutte helt enda. Så selv om du ber pent om hun kan ha på bleie så hun får bæsjet, så sier hun ofte nei fordi hun skal vise at hun er stor. Derfor sitter hun lenge på do, later som om hun vil prøve, men kniper igjen

Jeg syntes du skal droppe all form for belønning og også all skremselspropaganda om at hun kan komme til å bæsje i badevannet osv. I stedenfor syntes jeg du skal la datteren din få ha bleie på hele tiden. Det at datteren din ofte bæsjer i nattbleia si er for meg et tegn på at hun syntes det fortsatt er befriende å kunne ha på bleie, selv om hun sier at hun ikke vil det. Innerst inne tror jeg nemlig at hun vil det , men for å ikke skuffe dere sier hun nei. Ta på henne en up&go bleie, og si at hun må ha den på så hun kan bæsje når hun må, men at hun ellers skal gå på do når hun må tisse som hun pleier å gjøre. La henne gå med bleie til hun selv begynner å si ifra at hun må bæsje og at hun vil gjøre det på do.

Sønnen vår fikk forstoppelse når han var 3 1/2 og det er ikke noe dere ønsker for din datter. Det tok oss ett år å få orden på dette, og da var det en lege som anbefalte at vi begynte med bleie på ham igjen. Det neste halve året gikk han med bleie, tisset på do, men kunne bæsje når han måtte det. Han sa ifra når han hadde bæsjet og vi skiftet på ham. Etter et 1/2 år med bleie begynte han å gå på do og problemet løste seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til emiliana. Du har allerede fått råd av foreldre som har opplevd noe lignende. Jeg har ikke så mye komentarer til dette. Det som er viktig er at hun ikke lar vær å gå på do fordi avføringen er så hard at det er vondt å få den ut. Hun er ikke så stor ennå heller så dette vil ok gå seg til Prøv evt. å innfør en fast dotid daglig, f.eks en stund etter middag. Det er viktig at hun slapper godt av på do. Bruk gjerne en skammel under føttene slik at hun slapper god av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...