Gå til innhold

Utgifter til fritid når barnefordeling er 40/60

Gjest Alenepappa til 1

Anbefalte innlegg

Gjest Alenepappa til 1

Jeg har et barn på 8 år.

Det er hos meg 6 av 14 dager.. altså 6 dager hos meg og 8 dager hos mor.

Mor tjener bedre enn meg, men jeg betaler bidrag (dog kun en liten sum).

Mor har dobbel barnetrygd, jeg har ingen trygd. Jeg har i alle år kjøpt og betalt klær til barnet, som det har hos meg. Alt fra undertøy til yttertøy, samt leker og sykler/skøyter.

Kan noen svare meg på følgende:

1) Skal jeg betale for pss til barnet?

2) Skal jeg kjøpe fotballsko/utstyr, håndballutstyr, ski og annet fritidsutstyr til barnet eller er det mor som alene skal holde dette?

3) Skal jeg betale for sfo-utgifter om sommeren på mine ukedager, når hun kan søke om stønad til barnepass for disse dagene?

Vi har visstnok fått ulike svar fra nav i forhold til dette. Noen som vet? Er ganske fortivlet og føler meg diktert og brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis mor tjener mer enn deg og dere har 40/60, så forstår jeg ikke hvorfor du skal betale noe i barnebidrag og at mor i tillegg skal få dobbel barnetrygd! Hvis mor får både dobbel barnetrygd, en liten sum i barnebidrag og i tillegg tjener mer, så vil jeg tro hun skal stå for mer klær og utstyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenepappa til 1

Hvis mor tjener mer enn deg og dere har 40/60, så forstår jeg ikke hvorfor du skal betale noe i barnebidrag og at mor i tillegg skal få dobbel barnetrygd! Hvis mor får både dobbel barnetrygd, en liten sum i barnebidrag og i tillegg tjener mer, så vil jeg tro hun skal stå for mer klær og utstyr også.

Jeg betalte mye mer i bidrag før, men måtte til nav for å få redusert det, i en tid hvor jeg gikk arbeidsledig. Nå tjener jeg likevel ganske mye mindre enn mor, så jeg er klar over at jeg ikke egentlig er skyldig bidrag i det hele tatt, men orker ikke krangle med systemet.

Mor mener sportsutstyr går på fritid og skal dekkes 50/50 av meg. Bl.a for at barnet vårt skal slippe å "bo i en bag". Måtte tidligere også begynne å sørge for svømmebag/svømmetøy, for hun gadd ikke vaske dette etter at barnet hadde vært hos meg og hatt svømming på skolen.

Pass (reisepass) vil hun også at jeg skal dekke neste gang, samt sfo-utgifter.

Mor har hele barnetrygden, fordi hun har barnet 60 % og jeg kun 40.. Jeg har vel ikke krav på barnetrygd??

Sykkel har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenepappa til 1

Hvorfor betaler du bidrag hvis mor tjener mer enn deg? Hvorfor får mor barnetrygden hele tiden?

Har jeg krav på barnetrygd da, når mor har barnet 60% og jeg 40%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte mye mer i bidrag før, men måtte til nav for å få redusert det, i en tid hvor jeg gikk arbeidsledig. Nå tjener jeg likevel ganske mye mindre enn mor, så jeg er klar over at jeg ikke egentlig er skyldig bidrag i det hele tatt, men orker ikke krangle med systemet.

Mor mener sportsutstyr går på fritid og skal dekkes 50/50 av meg. Bl.a for at barnet vårt skal slippe å "bo i en bag". Måtte tidligere også begynne å sørge for svømmebag/svømmetøy, for hun gadd ikke vaske dette etter at barnet hadde vært hos meg og hatt svømming på skolen.

Mor har hele barnetrygden, fordi hun har barnet 60 % og jeg kun 40.. Jeg har vel ikke krav på barnetrygd??

Sykkel har

Mitt beste tips er å be om 50/50 samvær. Hele denne saken får du hjelp og gode svar fra familiekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge mor har omsorgen og får barnetrygd, bidrag og skatteklasse to så står hun til ansvar for alle utgiftene bortsett fra de utgiftene du har når barnet er hos deg.

Men synes du ikke det er litt hyggelig å handle til barnet ditt da? Etter økonomisk evne mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mor har omsorgen og får barnetrygd, bidrag og skatteklasse to så står hun til ansvar for alle utgiftene bortsett fra de utgiftene du har når barnet er hos deg.

Men synes du ikke det er litt hyggelig å handle til barnet ditt da? Etter økonomisk evne mener jeg.

''Men synes du ikke det er litt hyggelig å handle til barnet ditt da? Etter økonomisk evne mener jeg.''

Men han gjør jo det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel har

Jeg synes dette høres hårreisende ut. Jeg ville ha betalt for en advokattime og fått hjelp til dette, med mindre du har krav på en times gratis hjelp via fagforening, eller fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg krav på barnetrygd da, når mor har barnet 60% og jeg 40%?

Det vet jeg ikke, men det finnes sikkert noen som vet. Finnes det ikke forening for alenepappaer som du kan søke hjelp og råd hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel har

Men si meg, når barnet har vært hos deg og hatt svømming: Hvorfor vaska ikke du svømmetøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men si meg, når barnet har vært hos deg og hatt svømming: Hvorfor vaska ikke du svømmetøyet?

''Men si meg, når barnet har vært hos deg og hatt svømming: Hvorfor vaska ikke du svømmetøyet?''

Jeg kan tenke meg at settingen er at ungen skal hjem på ettermiddagen/tidlig kveld, og da er det jo mer logisk at klærne vaskes hos den som "mottar" ungen enn at det skal vaskes rett før overlevering og sendes vått med i en pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det normale er at du betaler for alt som foregår hos deg, og så betaler mor alt som foregår hos henne. Det være seg klær, aktiviteter og annet.

Når det kommer til større kostnader som SFO, idrettsutstyr, fritidsaktiviteter og annet - så skal det betales av den som får barnetrygden, og har "den daglige omsorgen" for barnet. Det er jo derfor vedkommende får bidrag.

Vi har det sånn at jeg betaler de fritidsaktivitetene jeg har lyst til at hun skal gå på, og så betaler han de aktivitetene han synes at hun kan gå på. Hun har to nå, så vi betaler hver vår. Han betaler alt sitt utstyr (klær, sykler, etc), og jeg betaler alt mitt.

Ski, skiklær, og spesielt utstyr ønsker vi oss til jul og sånt fra besteforeldre, eller så betaler stort sett jeg.

Jeg betaler SFO og frukt, han betaler melken.

Men vi er gode venner da, og de tjener veldig mye mer penger enn meg - så dette har egentlig aldri vært noe issue hos oss...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenepappa til 1

Barnet mangler ingen ting hos meg. Jeg kjøper skøyter, sykler, hjelm, klær, leker osv. Så det finnes ingen mangler hos meg, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenepappa til 1

''Men si meg, når barnet har vært hos deg og hatt svømming: Hvorfor vaska ikke du svømmetøyet?''

Jeg kan tenke meg at settingen er at ungen skal hjem på ettermiddagen/tidlig kveld, og da er det jo mer logisk at klærne vaskes hos den som "mottar" ungen enn at det skal vaskes rett før overlevering og sendes vått med i en pose?

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror regelen er slik at du skal ha 40 % av barnetrygda, og mor 60 % av den.... Det virker også merkelig at du skal betale barnebidrag når du har lavere inntekt enn henne - og har barnet så mye som dette? Jeg hadde tatt en grundig samtale med NAV eller advokat for å finne ut av dette.... Det er faktisk mulig at mor må betale deg bidrag - men så spørs det om du kan havne i trøbbel rundt barnefordelingen om du begynner å kreve dette... Uansett - sånn kan du ikke ha det, så sjekk dette ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenepappa til 1

Jeg tror regelen er slik at du skal ha 40 % av barnetrygda, og mor 60 % av den.... Det virker også merkelig at du skal betale barnebidrag når du har lavere inntekt enn henne - og har barnet så mye som dette? Jeg hadde tatt en grundig samtale med NAV eller advokat for å finne ut av dette.... Det er faktisk mulig at mor må betale deg bidrag - men så spørs det om du kan havne i trøbbel rundt barnefordelingen om du begynner å kreve dette... Uansett - sånn kan du ikke ha det, så sjekk dette ut!

Da jeg gikk fra å betale over 2000,- i bidrag (i over 1,5 år etter at jeg økte samværsdelen min), truet hun meg i forkant med at "Det økte samværet bare var et prøveprosjekt"...

Hun skylder meg egentlig penger pga dette, men de har jeg ikke sett noe til.. Orker ikke å krangle med henne.

Nav vet ingen ting, når jeg ringer de.. blir så frustrert av alt dette. Hvor står det at jeg har krav på 40 % av barnetrygden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk fra å betale over 2000,- i bidrag (i over 1,5 år etter at jeg økte samværsdelen min), truet hun meg i forkant med at "Det økte samværet bare var et prøveprosjekt"...

Hun skylder meg egentlig penger pga dette, men de har jeg ikke sett noe til.. Orker ikke å krangle med henne.

Nav vet ingen ting, når jeg ringer de.. blir så frustrert av alt dette. Hvor står det at jeg har krav på 40 % av barnetrygden?

NAV er helt håpløse!! Har opplevd det samme selv... Føler jeg vet mer enn dem :/

Du er rett og slett nødt å lete på nett etter infoen du trenger og kreve at NAV regner ut osv. (Ta med deg info til NAV og krev et skikkelig møte med dem). Her er iallefall en link du kan begynne med: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=33&ArtKey=196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...