jubalong70 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Da har jeg fått oppdatering fra min datter. Læreren har snakket med jentas foresatte og følger ekstra med på jenta. Det gjør også de jentene som kjenner henne godt. Jeg føler meg beroliget, så langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skipohoi Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Det var bra å høre, da går det i rett retning, og at hun forhåpentligvis er i "trygge hender". Det måtte være forferdelig med så mye indre smerte at en heller "foretrekker" fysisk smerte som "ventil" eller "lynavleder"... Denne jenta er nok likevel veldig takknemlig for omsorgen og støtten fra venner og voksne i denne tunge tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Det var bra å høre, da går det i rett retning, og at hun forhåpentligvis er i "trygge hender". Det måtte være forferdelig med så mye indre smerte at en heller "foretrekker" fysisk smerte som "ventil" eller "lynavleder"... Denne jenta er nok likevel veldig takknemlig for omsorgen og støtten fra venner og voksne i denne tunge tiden. Ja, jeg håper også at hun blir godt ivaretatt nå. Jeg føler veldig med jenta. Hun har vært gjennom et stort traume. Hun har nok dessverre fått noen dårlige råd på veien som gjør at hun ikke sklir så lett inn blant jevnaldrende. Heldigvis er "gamleklassa" veldig flinke til å ta vare på hverandre, og jeg har snakket med min datter om at det er viktig at de fortsetter med det - noe de er veldig opptatt av å gjøre også. Jeg var for et par år siden på et foredrag med ei dame som hadde kuttet seg. Det åpnet øynene mine for hva som kan være årsaker og hva som, for henne, var til god hjelp. For oss som ikke ser på kutting som noen løsning, var det viktig å høre hva hun sa. Skulle ønske alle som jobber i skolen kunne hørt det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Ja, jeg håper også at hun blir godt ivaretatt nå. Jeg føler veldig med jenta. Hun har vært gjennom et stort traume. Hun har nok dessverre fått noen dårlige råd på veien som gjør at hun ikke sklir så lett inn blant jevnaldrende. Heldigvis er "gamleklassa" veldig flinke til å ta vare på hverandre, og jeg har snakket med min datter om at det er viktig at de fortsetter med det - noe de er veldig opptatt av å gjøre også. Jeg var for et par år siden på et foredrag med ei dame som hadde kuttet seg. Det åpnet øynene mine for hva som kan være årsaker og hva som, for henne, var til god hjelp. For oss som ikke ser på kutting som noen løsning, var det viktig å høre hva hun sa. Skulle ønske alle som jobber i skolen kunne hørt det... Kunne du si litt kort hva som kunne være til hjelp for å få en person til å slutte med selvskading? Hvis det går an å få fram dette i kortfattethet? Hadde vært så greit å vite litt om det.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 ''Læreren har snakket med jentas foresatte og følger ekstra med på jenta. Det gjør også de jentene som kjenner henne godt. '' Jeg synes det er fint om jentene tar godt vare på hverandre generelt sett - og at de forsøker å inkludere jenta som kutter seg som best de kan. Men - jeg mener bestemt at de ikke skal følge med i om hun kutter seg eller ikke. Det er dessverre en del unge jenter som utsetter sin venninnekrets for betydelig press/belastning gjennom kutting. En jeg kjenner har tatt det så langt at hun har sittet å kuttet seg live på msn (med nettkamera!), mens venninnene har fått i oppgave å prøve å forhindre det. Jeg mener at elever bør instrueres i å varsle helsesøster eller lærer om de kjenner til selvskading hos medelever,men at de forøvrig bør fortelles at dette er noe de ikke skal ta ansvar for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 ''Læreren har snakket med jentas foresatte og følger ekstra med på jenta. Det gjør også de jentene som kjenner henne godt. '' Jeg synes det er fint om jentene tar godt vare på hverandre generelt sett - og at de forsøker å inkludere jenta som kutter seg som best de kan. Men - jeg mener bestemt at de ikke skal følge med i om hun kutter seg eller ikke. Det er dessverre en del unge jenter som utsetter sin venninnekrets for betydelig press/belastning gjennom kutting. En jeg kjenner har tatt det så langt at hun har sittet å kuttet seg live på msn (med nettkamera!), mens venninnene har fått i oppgave å prøve å forhindre det. Jeg mener at elever bør instrueres i å varsle helsesøster eller lærer om de kjenner til selvskading hos medelever,men at de forøvrig bør fortelles at dette er noe de ikke skal ta ansvar for. Har sett dette selv også... Det er for enkelte en måte å skaffe seg sympati og oppmerksomhet på fra venner - og vennene gir dem den oppmerksomheten de skriker etter, og det bare ekskalerer :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Har sett dette selv også... Det er for enkelte en måte å skaffe seg sympati og oppmerksomhet på fra venner - og vennene gir dem den oppmerksomheten de skriker etter, og det bare ekskalerer :/ Ja, det er nettopp tendensen til at det eskalerer som gjør meg betenkt. Venninner tar av og til ekstremt ansvar for hverandre. Det siste året har jeg sett en del til to attenåringer hvorav den ene strever psykisk. Dette har medført at den andre av dem er helt utslitt og knapt nok kommer seg på skolen, - hun bruker opp all energien sin på å passe på at den andre ikke skal bli så fortvilet at hun evt. tar livet av seg. Kunne ønske at den ene jentas behandler tok de nærmeste venninnene inn til et felles møte hvor dette ble drøftet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Ja, det er nettopp tendensen til at det eskalerer som gjør meg betenkt. Venninner tar av og til ekstremt ansvar for hverandre. Det siste året har jeg sett en del til to attenåringer hvorav den ene strever psykisk. Dette har medført at den andre av dem er helt utslitt og knapt nok kommer seg på skolen, - hun bruker opp all energien sin på å passe på at den andre ikke skal bli så fortvilet at hun evt. tar livet av seg. Kunne ønske at den ene jentas behandler tok de nærmeste venninnene inn til et felles møte hvor dette ble drøftet. Har selv sett dette.... og enkelte ganger virker det som det trigger selvskaderen at h*n får all den oppmerksomheten h*n får..... Klart det er noe galt når man har så stort behov for oppmerksomhet at man tyr til slike midler, men allikevel..... Det er selvsagt ikke oppmerksomhetstrang som er årsaken til all selvskading, men i visse miljøer har dessverre selvskading blitt en slags "kul" greie... skremmende :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.