Gå til innhold

10-åringen: Den beste beskjeden!

Axcia

Anbefalte innlegg

Er det lov å slippe gleden løs?, tenker jeg. Etter en stund tenker jeg at: ja, det må være lov.

Guttungen på 10 år kom gledesstrålende inn døra "Nå er det sant! Jonas har flytta herfra! YES!!!" Han uttykker sjelden glede og lettelse på den måten, så det er tydelig at dette gjelder noe som har preget og plaget ham.

Fakta er at skolehverdagen har vært et helvete av bråk og uforutsigbar oppførsel fra den ene gutten. Hyling, kliping, slag, spark. Lite med læring, pga av bråk. Lærerens energi har stort sett gått til å roe den ene eleven. Han har klart å forsure hverdagen og læringa, i 4 lange år. Det har ikke mangla på hjelp, men han har nok ikke noe i vanlig skole å gjøre.

Han har trakassert ei klassevenninne jevnlig det siste året, og hun gråt av glede da de fikk vite at Jonas var borte fra hennes hverdag.

"Æ kjæm sikkert te å bli dobbelt så flink på skolen, æ no! Bare fordi han har flytta..." sitat 10-åringen min. Jaja, det gjenstår å se ;-)

En ting er sikkert, og det er harde fakta: Jonas blir ikke savnet i klassen. Men det er ikke PK å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Til ettertanke:

Hva ville skjedd om norske arbeidsplasser for voksne hadde hatt like mye sopp i lufta som mange skoler har?

Hva ville skjedd på en arbeidsplass for voksne om en hadde hatt en Jonas der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lettelsen og gleden er det ikke vanskelig å forstå. Det hadde vært fint hvis skolene hadde mer midler til å sørge for at både Jonasene og alle de andre barna fikk en bedre skolehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fælt å si det men...

Mitt barn har også en slik 'Jonas' i klassen sin...

Men tviler på at de har planer om å flytte - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lettelsen og gleden er det ikke vanskelig å forstå. Det hadde vært fint hvis skolene hadde mer midler til å sørge for at både Jonasene og alle de andre barna fikk en bedre skolehverdag.

Sønnen min har forresten fått et friår fra sin Jonas. Han er et år eldre enn min gutt. Begynte i femte i år, og kommer derfor til å befinne seg i en annen skolegård. Neste år møtes deres veier igjen, dessverre. Håper på et eller annet slags mirakel innen den tid!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke:

Hva ville skjedd om norske arbeidsplasser for voksne hadde hatt like mye sopp i lufta som mange skoler har?

Hva ville skjedd på en arbeidsplass for voksne om en hadde hatt en Jonas der?

''Til ettertanke:

Hva ville skjedd på en arbeidsplass for voksne om en hadde hatt en Jonas der?''

1) Det hadde blitt stengt? Skolen er også en arbeidsplass..

2) Han hadde fått sparken, når tiltak ikke virker.

Kanskje du tenkte på noe helt annet? Jeg er lutter øre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn har også en slik 'Jonas' i klassen sin...

Men tviler på at de har planer om å flytte - dessverre.

Hverdag er viktig, men vi har bare måttet akseptere dette i årevis. Vi har ingenting å stille opp med, mot daglig trakassering. Nå er problemet flyttet til en annen klasse, på en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men enkelte individer er det så mye krøll med, at det er fånyttes med integrering i vanlig klasse. Han får muligens overgang til en dagskole med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har forresten fått et friår fra sin Jonas. Han er et år eldre enn min gutt. Begynte i femte i år, og kommer derfor til å befinne seg i en annen skolegård. Neste år møtes deres veier igjen, dessverre. Håper på et eller annet slags mirakel innen den tid!:)

Jeg kjenner den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette har noe med denne tråden å gjøre, men ved skolestart i år fikk jeg meg en vekker. Vi flyttet da min datter gikk i 4. klasse, og da hun nå startet i 10. klasse kom plutselig ei jente fra min datters forrige skole.

Vi la jo merke til at foreldrene til denne jenta var "spesielle" og at jenta sleit, og i sommer er hun blitt fosterheimsbarn... - og jeg kjenner at jeg har dårlig samvittighet for at vi aldri sa fra til barnevernet allerede de første skoleårene.

Jeg tror ikke jeg hadde forutsetninger for å skjønne at vi burde ha gjort dette med førstefødte, men vet med meg selv at terskelen plutselig har blitt lavere...

Har dette noen sammenheng med "Jonas"-saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette har noe med denne tråden å gjøre, men ved skolestart i år fikk jeg meg en vekker. Vi flyttet da min datter gikk i 4. klasse, og da hun nå startet i 10. klasse kom plutselig ei jente fra min datters forrige skole.

Vi la jo merke til at foreldrene til denne jenta var "spesielle" og at jenta sleit, og i sommer er hun blitt fosterheimsbarn... - og jeg kjenner at jeg har dårlig samvittighet for at vi aldri sa fra til barnevernet allerede de første skoleårene.

Jeg tror ikke jeg hadde forutsetninger for å skjønne at vi burde ha gjort dette med førstefødte, men vet med meg selv at terskelen plutselig har blitt lavere...

Har dette noen sammenheng med "Jonas"-saken?

Jeg tror skolene på generelt grunnlag, har lavere terskel for å varsle barnevern nå, enn for noen år siden. I denne saken fikk ungen hjelp på skolen, mer vet jeg ikke.

Uansett årsak til utagering, så er det ikke noen mening i at unger skal ha en utrygg skolehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Til ettertanke:

Hva ville skjedd på en arbeidsplass for voksne om en hadde hatt en Jonas der?''

1) Det hadde blitt stengt? Skolen er også en arbeidsplass..

2) Han hadde fått sparken, når tiltak ikke virker.

Kanskje du tenkte på noe helt annet? Jeg er lutter øre :)

En annen konsekvens:

Arbeidsgiver og/eller ansvarlig leder kunne blitt straffet for å ikke ta affære.

Det er hårreisende at det i et land hvor det er så skrekkelig forbudt for voksne å ta hardt i barn, er så uttrolig lov for barn å skamslå hverandre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen konsekvens:

Arbeidsgiver og/eller ansvarlig leder kunne blitt straffet for å ikke ta affære.

Det er hårreisende at det i et land hvor det er så skrekkelig forbudt for voksne å ta hardt i barn, er så uttrolig lov for barn å skamslå hverandre.

mvh

Godt poeng! Det er helt tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at man er så redd for spesialskoler at slike ting får pågå år etter år.

Flott at problemet er løst for dere.

mvh

Ja, og ja. Håper skolelivet til bråkmaker'n også ordner seg på nyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lykke det ja

Herlig! Her har også en "Jonas" blitt borte fra skolen, barnevernet har "tatt" han. Hverdagen til mitt barn er som en drøm etter dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...