Gå til innhold

Sykle til skolen

Gjest Chase

Anbefalte innlegg

Gutten min går i 6 trinn. Skolereglene på skolen er at det ikke er lov å sykle til skolen. I dag kom han å sa at noen kamerater har begynt å sykle til en parkering 100 m fra skolen(ikke skoleområdet)og parkere sykkel der og så går dem til skolen. Han spurte om han også fikk men jeg sa nei. Jeg mener at vist skolen ikke vil at de skal sykle til skolen så bli dette feil. Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge en lærer jeg kjenner har skolen ingen rett til å nekte elevene å sykle til skolen. Jeg ville tatt det opp med skolen, det er vel forsåvidt greit nok at de minste ikke sykler, men fra 6. klasse bør elevene kunne sykle synes jeg, det er jo en kjempesunn form for trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hvorfor får de ikke sykle til skolen? Hos oss tok de sykkeltesten på slutten av fjerde klasse og fikk sykle til skolen fra femte klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får de ikke sykle til skolen? Hos oss tok de sykkeltesten på slutten av fjerde klasse og fikk sykle til skolen fra femte klasse.

De tok sykkel testen i fjor. Jeg vet ikke hvorfor de ikke får sykle til skolen men det skal jeg finne ut av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en lærer jeg kjenner har skolen ingen rett til å nekte elevene å sykle til skolen. Jeg ville tatt det opp med skolen, det er vel forsåvidt greit nok at de minste ikke sykler, men fra 6. klasse bør elevene kunne sykle synes jeg, det er jo en kjempesunn form for trening!

På vår skole er regelen: sparkesykkel fra 1. trinn, kun med hjelm.

Sykkel: etter sykkelopplæringa på trafikkgården i 5. trinn.

Et annet argument er at antall sykler i skolegården blir altfor høy, om alle skolens elever skal sykle dit. Unntak for å få lov å sykle til skolen sammen med en voksen, finnes. F.eks. lang skolevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan ikke annet enn oppfordre til å følge reglene. Det er foreldrene som har ansvaret for ungene på skoleveien.

Kommer jo litt an på trafikkforholdene på skoleveien og rundt skolen.

(Her får de sykle etter at de har tatt sykkellappen våren i 4.klasse. - jentungen min har vært syk og ikke tatt testen, men hun får lov av oss foreldre å sykle allikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Kan ikke skjønne at skolen kan bestemme at 6.klassinger ikke kan sykle til skolen.

Her tar de sykkeltest i slutten av 4. klasse, og da har de lov å sykle til skolen etter denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes man skal barna bør læres til å følge oppfordringene fra skolen, selv om man er uenig i disse. Så får man heller ta opp regelen via FAU eller på annen måte.

Hos oss tar barna sykkelknappen i slutten av femte klasse og får etter det sykle til skolen. Sparkesykkel tillates fra fjerde klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal barna bør læres til å følge oppfordringene fra skolen, selv om man er uenig i disse. Så får man heller ta opp regelen via FAU eller på annen måte.

Hos oss tar barna sykkelknappen i slutten av femte klasse og får etter det sykle til skolen. Sparkesykkel tillates fra fjerde klasse.

''Jeg synes man skal barna bør læres til å følge oppfordringene fra skolen, selv om man er uenig i disse. Så får man heller ta opp regelen via FAU eller på annen måte.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt synes jeg skolens regler skal følges selv om man ikke ser fornuften i dem.

Men blir det alt for tullete og preget av prinsipprytteri, kunne jeg nok funnet på å omgå reglene på et slikt område. Spesielt om jeg vurderte dem som kontraproduktive. F.eks. at alternativet til sykling var å bli kjørt. Eller at barna ikke kunne delta i fritidsaktiviteter etter skolen fordi transporten ble for komplisert.

Skolen kan ikke bestemme hvordan barna skal ta seg til og fra skolen. Å presentere dette som en regel i stedet for en oppfordring er en tilsnikelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet argument er at antall sykler i skolegården blir altfor høy, om alle skolens elever skal sykle dit. Unntak for å få lov å sykle til skolen sammen med en voksen, finnes. F.eks. lang skolevei.

''Et annet argument er at antall sykler i skolegården blir altfor høy, om alle skolens elever skal sykle dit.''

Da burde man heller tilrettelegge for sykkelparkering. Blir liit småtåpelig å ikke tilrettelegge for sykling når det fra alle hold og kanter stadig vekk oppfordres til sykling og mer fysisk aktivitet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et annet argument er at antall sykler i skolegården blir altfor høy, om alle skolens elever skal sykle dit.''

Sånn er det på barneskolen hos oss også, jeg tror ikke de har sykkelparkering for elevene overhodet. Ungdomsskolen derimot har nettopp utvidet sykkelparkeringen voldsomt og det er masse-masse sykler der hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt synes jeg skolens regler skal følges selv om man ikke ser fornuften i dem.

Men blir det alt for tullete og preget av prinsipprytteri, kunne jeg nok funnet på å omgå reglene på et slikt område. Spesielt om jeg vurderte dem som kontraproduktive. F.eks. at alternativet til sykling var å bli kjørt. Eller at barna ikke kunne delta i fritidsaktiviteter etter skolen fordi transporten ble for komplisert.

Skolen kan ikke bestemme hvordan barna skal ta seg til og fra skolen. Å presentere dette som en regel i stedet for en oppfordring er en tilsnikelse.

mvh

Men har ikke skolen forsikring på barna som gjelder til og fra skoleveien? Det betyr vel at hvis barnet sykler og noe skjer så vil ikke forsikringen være gyldig når reglene er brutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har ikke skolen forsikring på barna som gjelder til og fra skoleveien? Det betyr vel at hvis barnet sykler og noe skjer så vil ikke forsikringen være gyldig når reglene er brutt

Det vet jeg ikke. Men i så fall blir ansvarsfordelingen noe mer uklar.

Å nekte 6-klassinger å sykle virker i overkant beskyttende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. En tidligere rektor her forsøkte å overse mobbing på skoleveien. Far til ungen smellte i bordet den regelen, at skolen er ansvarlig for barna fra de går hjemmefra, til de er hjemme igjen. Og da klasket rektor på røret gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at 300 sykler neppe får stå i fred i friminuttene... ;0) Her får de som bor et visst antall km unna lov å sykle. De andre må gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at 300 sykler neppe får stå i fred i friminuttene... ;0) Her får de som bor et visst antall km unna lov å sykle. De andre må gå.

''Og at 300 sykler neppe får stå i fred i friminuttene... ;0)''

Det tror jeg faktisk ikke er noe stort problem hos oss, men det skal jeg sannelig høre med guttungen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og at 300 sykler neppe får stå i fred i friminuttene... ;0)''

Det tror jeg faktisk ikke er noe stort problem hos oss, men det skal jeg sannelig høre med guttungen om.

Kan kanskje ha noe med plass å gjøre og tenker jeg.. Hos oss er det veldig lite plass til å parkere noe som helst annet en rumpa utafor skoleområdet. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Men i så fall blir ansvarsfordelingen noe mer uklar.

Å nekte 6-klassinger å sykle virker i overkant beskyttende.

mvh

Minstemann hadde heller ikke lov å sykle til skolen og da var det forsikringen som var problemet. For skolen er ansvarlig for ungene på skoleveien. Og siden dette er en 1-10 skole så fikk ikke ungdomsskoleelevene heller ikke sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...