Gjest fortvilet mamma - sulten gutt Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Min sønn på 10 år er så utrolig kresen at vi nå har store utfordringer med å få ham til å spise i løpet av skoledagen. Klarer med nød og neppe å lure i litt frokost før skole, 1 lite speilegg uten tilbehør eller en skål med sjokokuler. Null appetitt. Han liker da ingen former for "vanlig" pålegg, kun ost og skinke, men dette må være blodferskt. Svett ost og varm skinke blir ikke spist. Alt som inneholder majones resulterer i brekninger, ingen typer kjøttpålegg, egg kan ikke spises kaldt. Har med hell laget pastasalat med pesto og litt tomat. Men er nå gått lei og liker ikke det lenger. Så har vi hatt et par runder med minipizza og innbakt pizza m/ost og skinke. Nå liker han ikke det lenger. Hjemmebakte boller i et par dager, så er det æsj. Har vært igjennom runden med syltetøy, nugatti og peanøttsmør, som skolen har forbud mot. Men nå liker han ikke det heller. Har prøvd i lengre perioder å sende med mat/frukt/grønnsaker, på tross av dette. Men han spiser det aldri. Resultatet er jo en trøtt,sulten og ukonsentrert gutt i timene, samt at han nesten dør av sult inntil jeg middagen er klar. Middagen er heller ikke enkel, men klarer som regel å få i han litt. Han har alltid vært småsist, liker ikke frukt, bare 3-4 forskjellig sorter grønnsaker. Nå ska han begynne å speider, hvilket også innebærer mat på tur; altså igjen en stressfaktor med få finne på noe som kan spises, slik at gutten får i seg næring. Jeg anser ikke hva jeg skal gjøre. Han har store aversjoner mot å prøve nytt, men må smake 2-3 ganger. Han brekker seg lett, dersom det er noe han synes er ekkelt. Han spiser heller ikke brød med frø, det gir også brekninger. Så kun hvitt brød går ned. Noen tips erfaringer å dele? Mat er blitt et skikkelig stort problem etterhvert. Gutten er smart/skoleflink, men svært urolig. Dette gir utfordringer mtp undervisning og ro i klassen. Han har ellers ikke kosentrasjonsproblemer i andre sammenhenger og er en rolig og beskjeden gutt forøvrig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hva om dere rullerer på det han liker: mandag - horn med ost og skinke tirsdag - hjemmebakte boller onsdag - minipizza torsdag - brød med det pålegget han liker for tiden fredag - yoghurt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har en gutt som elsker brødmat og en som ikke liker det noe særlig. Sistnevnte er av typen som virkelig trenger å spise, gjør han det ikke, blir han lett veldig sint og kommer opp i situasjoner. Vi sender med to matpakker hver dag, hvorav den ene gjerne er en matboks med middagsrester, som han gjerne er veldig glad i . Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker. Sukker er ikke sunt og det ødelegger dessuten apetittreguleringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har en gutt som elsker brødmat og en som ikke liker det noe særlig. Sistnevnte er av typen som virkelig trenger å spise, gjør han det ikke, blir han lett veldig sint og kommer opp i situasjoner. Vi sender med to matpakker hver dag, hvorav den ene gjerne er en matboks med middagsrester, som han gjerne er veldig glad i . Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker. Sukker er ikke sunt og det ødelegger dessuten apetittreguleringen. ''Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker'' Jeg er helt enig i at chocopops er lørdagsgodis, men hjemmebakte boller trenger ikke være så ille - ikke dersom alternativet er ferdigkjøpt loff! Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker'' Jeg er helt enig i at chocopops er lørdagsgodis, men hjemmebakte boller trenger ikke være så ille - ikke dersom alternativet er ferdigkjøpt loff! Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen. ) ''Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen'' Halvgrove boller uten sukker kaller jeg rundstykker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen'' Halvgrove boller uten sukker kaller jeg rundstykker ''Halvgrove boller uten sukker kaller jeg rundstykker ;)'' Ikke uten sukker, bare mindre og dessuten har de bolle-konsistens, ikke rundstykke-konsistens. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg synes seriøst det høres ut som at han ikke er sulten nok - og litt bortskjemt! Det er greit å ikke like et par-tre-fem ting, men å skulle gå lei av ditt, og lei av datt...næh..Dulling! Jeg hadde HVERTFALL ikke gitt ham boller og loff istedet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har også en kresen 10-åring, og kjenner igjen mye av det du skriver, særlig det med å ha "dilla" på en type mat for så å ikke ville ha det lengre. Vi har hatt f.eks pizzasnurrer, taco-lefse med ost (og sennep!-grøss), rundstykker fylt med ost og stekt i ovn, brødskive med syltetøy i en miniboks ved siden av. Man kan også ha med suppe i termos - det har ikke vi prøvd ennå. Evt rett-i-koppen-pose og varmt vann på termos. Det er slett ikke enkelt, og det er ihvertfall ikke så enkelt som at "når ungen blir sulten nok spiser h*n nok!". Det er slett ikke alle som gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Han spiser heller ikke brød med frø, det gir også brekninger. Så kun hvitt brød går ned.'' Samson-kjeden har et litt grovere brød som heter Matpakkebrød. Ikke billig, men uten frø / korn. Det finnes grove Polarbrød også - hvis de er i salg fremdeles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet mamma -sulten gutt Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg synes seriøst det høres ut som at han ikke er sulten nok - og litt bortskjemt! Det er greit å ikke like et par-tre-fem ting, men å skulle gå lei av ditt, og lei av datt...næh..Dulling! Jeg hadde HVERTFALL ikke gitt ham boller og loff istedet! Kan godt ta selvkritikk på at jeg nok har skjemt han bort litt. Grunnen til det er at jeg hadde en meget streng far selv som regelrett tvang meg til å spise inntil jeg kastet opp, og jeg måtte tilbringe opptil 2-3timer ved midagsbordet for å bli tvunget til å spise. Har derfor vært litt forsiktig med dette, da jeg lenge hadde et meget anstrengt forhold til mat. Som sagt, han må smake på maten. Har også prøvd den strenge metoden og har sendt med matpakke med f.eks pålegg jeg vet han kan spise. Hele siste halvår før skoleferien, har han kanskje spist av maten 5 ganger. Altså er det et problem at han ikke får i seg mat ila dagen, og dette er fast samtaleemne med lærer. Han kaster opp fordi han er kvalm av sult, var gjentagende problem i bhg og sfo. I perioder var jeg vært nødt til å hente ham hjem, fordi bhg/skole mente han var syk, jmfr han hadde ikke spist frokost. Liker ikke å gi søtt og er klar over at det i seg selv ødelegger mtp preferanser, men det har vært viktig å få i noe næring/energi fra morgenen, slik at han har noe drivstoff innabords. Men må innrømme det er vanskelig...vi er inne på tanken på slik ukemeny; men problemet er at jeg kommer litt til kort nå hva angår kreativitet. Ønsker at det skal være god variasjon,slik at han får et bredere spekter over hva han kan spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Han liker da ingen former for "vanlig" pålegg, kun ost og skinke, men dette må være blodferskt. Svett ost og varm skinke blir ikke spist.'' Kjøp inn en sånn matboks med fryseelement i lokket, så er hele dette problemet løst. Maten holder seg veldig fint. Alternativet er trikset til Jamie Oliver: Frys ned små juicekartonger som du sender med som kjøleelementer i matboksen. Så får han i seg litt juice også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har aldri fått i minstemann matpakke heller og han er ikke kresen for han spiser hjemme. Men matpakke er pyton. Børek spiste han en periode, så en fruktperiode, middagsrester og bagett som han kjøpte ved siden av skolen. Det hjalp ikke å være streng, han spiste ikke matpakke og gikk heller sulten. De siste årene har han fått mat på skolen og nå er det kantine hvor han handler mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker'' Jeg er helt enig i at chocopops er lørdagsgodis, men hjemmebakte boller trenger ikke være så ille - ikke dersom alternativet er ferdigkjøpt loff! Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen. ) Et så kresent barn kommer aldri i verden til å ville spise halvgrove boller med mindre sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Har dere vært hos legen med dette? Jeg ville sjekket det fysiske hos gutten når det er såpass ille som du beskriver. For eksempel kan barn med refluks får slike reaksjoner på mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg synes seriøst det høres ut som at han ikke er sulten nok - og litt bortskjemt! Det er greit å ikke like et par-tre-fem ting, men å skulle gå lei av ditt, og lei av datt...næh..Dulling! Jeg hadde HVERTFALL ikke gitt ham boller og loff istedet! Veldig enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har to matglade barn og har aldri vært i nærheten av sånne problemer som du beskriver. Jeg skjønner at det må være frustrerende. Hva med middagsrester i større grad? Ikke bare kalde tacoskjell og pizzasnurrer, men kald stekt fisk f.eks er jo kjempegodt kanskje med råkostsalat (det har jeg selv hatt med meg til lunsj, da sammen med potetsalat og cherrytomater), karbonader, bacon. Og suppe på termos, evt rett-i-koppen, eller nudler som han skal helle varmt vann over. Det fins jo gså oppskrifter på ulike "matmuffins", hadde det vært noe? Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har to matglade barn og har aldri vært i nærheten av sånne problemer som du beskriver. Jeg skjønner at det må være frustrerende. Hva med middagsrester i større grad? Ikke bare kalde tacoskjell og pizzasnurrer, men kald stekt fisk f.eks er jo kjempegodt kanskje med råkostsalat (det har jeg selv hatt med meg til lunsj, da sammen med potetsalat og cherrytomater), karbonader, bacon. Og suppe på termos, evt rett-i-koppen, eller nudler som han skal helle varmt vann over. Det fins jo gså oppskrifter på ulike "matmuffins", hadde det vært noe? Lykke til. ''kald stekt fisk f.eks er jo kjempegodt kanskje med råkostsalat (det har jeg selv hatt med meg til lunsj, da sammen med potetsalat og cherrytomater), karbonader, bacon. Og suppe på termos, evt rett-i-koppen, eller nudler'' Hehe, det er tydelig at du bare har erfaring med matglade barn, ja. Unger som spiser alt dette, betegnes vanligvis ikke som kresne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 ''Synes ikke du bør gå i fellen med å gi "chocopops", boller og andre søtsaker'' Jeg er helt enig i at chocopops er lørdagsgodis, men hjemmebakte boller trenger ikke være så ille - ikke dersom alternativet er ferdigkjøpt loff! Man kan bruke en god del sammalt fint mel f.eks., det er det ikke hele korn i og man kan bruke mindre sukker enn til vanlige hveteboller. Jeg lager halvgrove boller og kaller dem "matpakkeboller" og ungene mine elsker dem og vil gjerne ha dem i matboksen. ) Oppskrift? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Oppskrift? Bruker ingen oppskrift - tar bare utgangspunkt i en vanlig bolleoppskrift og bytter ut en del av hvetemelet med små havregryn, hvete- eller havrekli og sammalt hvete fin og så tar jeg ca. halve sukkermengden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Bruker ingen oppskrift - tar bare utgangspunkt i en vanlig bolleoppskrift og bytter ut en del av hvetemelet med små havregryn, hvete- eller havrekli og sammalt hvete fin og så tar jeg ca. halve sukkermengden. Du hadde da ei oppskrift kalt Havreboller, flittig brukt i fordums tid... Skal se om jeg finner den..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.