Gjest ikke alltid så lett.. Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Barnet er 5 år. Det er stadige konflikter med andre barn, gjerne flere ganger daglig. Barnet har masse temperament og er en hissigpropp som fort tenner når det tilspisser seg med andre barn. Det blir ofte fysiske episoder med andre barn. Barnet kan da slå (feks med spade), klype, lugge, bite, og kan være ganske utspekulert og "slu", på den måten at h*n lurer med seg andre barn for å gjøre streker. Det kan være små episoder, som at et annet barn tar sykkelen h*n hadde først, som utløser "aggresjonen". De voksne prøver å være tett på for å se hva som skjer. Når barnet blir irettesatt av en voksen, eskalerer "anfallet" i styrke, og h*n kan bli helt hysterisk. Hyler, skriker, gråter, vrenger og vrir på seg for å komme seg unna. Sier stygge ting eller "du lyver". Vil ikke prate om hva som har skjedd eller sitte i timeout i noen som helst form. De voksne når ikke gjennom. Ofte blir barnet fysisk mot den voksne som irettesetter i form av klyping, slår eller kloring. De voksne prøver å forholde seg helt rolig, og venter til "anfallet" er over så de kan snakke sammen. Barnet er da samrbeidsvillig og rolig. Går bort til barnet som h*n har vært i konflikt med og gjør opp for seg, samt er glad og leker som normalt igjen.... En av foreldrene ønsker all informasjon om alt, og tar det veldig innpå seg når det har vært negative episoder, noe som er naturlig - da en helst ønsker at alt skal være ok med barnet sitt. Denne forelderen er veldig opptatt av at personalet skal ta tak i episodene når det skjer. Samtidig blir h*n veldig opprørt når det har vært episoder, og ønsker all informasjon i detalj, og spør mange spørsmål for å forsikre seg om at personalet er _helt_ sikker på at dette foregikk som det blir gjenfortalt.. (Personalet noterer ned det som foregår, så det ikke skal bli tvil når det skal gjenfortelles) Den andre forelderen ønsker at barnehagen skal fokusere på det barnet gjør bra - noe personalet også GJØR - men de må jo likevel ta tak i de værste episodene! Det er jo ikke sånn at de løper etter for å "ta" denne ungen i alt den gjør heller?! En blir jo glad i et barn, og selv om noen er mer utfordrende enn andre så ser en absolutt de gode sidene også. Det er mye kos og moro med dette barnet også, så det er ikke bare negative ting som skjer! (Og de sterke/gode/fine sidene ved barnet blir selvsagt påpekt ovenfor foreldrene, men det virker som de henger seg veldig opp i det negative). Begge foreldrene virker som de ikke tror situasjonen er så ille, og at kanskje personalet overdriver? De påpeker at det også er andre barn som gjør dumme ting. (Den ene det ofte gjelder er 1-2 år yngre) De sier at barnet klager på andre barn hjemme, men personalet hører jo alle klagene de andre foreldrene kommer med..... Så med andre ord - her er piggene litt ute i alle retninger. Det er anspent, og personalet vet ikke helt hvor de har foreldrene, og kanskje omvendt. Foreldrene har tenkt tanken å bytte barnehage, men så er det bare 1 år igjen til skolestart..... Så til spørsmålene: Hvordan ville dere som foreldre blitt informert om hva som skjer? Ville dere ønsket å få informasjon hver dag? Hva tenker dere om situasjonen? Gode råd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Jeg oppfatter det slik at du er førskolelæreren for dette barnet? For meg høres det meningsløst ut å spørre oss hvordan vi ville mottatt informasjonen, her trengs en samtale mellom førskolelærer og foreldre der de blir spurt hvordan de ønsker å få informasjonen. Siden det høres ut som dette barnet er spesielt utfordrende er det veldig viktig at det ikke blir negativ tilbakemelding hver eneste dag, der barnet også overhører informasjonen som blir overlevert. Du forklarer situasjonen for foreldrene på møtet og dermed trenger de ikke holdes oppdatert hver eneste dag i detalj. Kan årsaken til at de har bedt om å få full beskrivelse av hendelsene være at de ikke helt stoler på at dere jobber forebyggende, og at dere observerer hele situasjonen? Kan du informere dem tydeligere på dette på møtet? Det høres for meg ut som om det trengs bedre kommunikasjon med foreldrene utover de vanlige samtalene ved levering/henting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløvet Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Gå inn for å få barnet utredet for Tourettes syndrom og/eller ADHD. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Jeg husker da jeg i sin tid hadde praksis i barnehage og det var et barn der med diverse vansker som ligner på det du forteller om - der hadde personalet en bok hvor de noterte ting som hadde skjedd i løpet av dagen, både positive og negative slik at verken det ene barnet eller de andre barna kunne overhøre noe som ble sagt om barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Nå tar jeg for gitt at dere har startet en form for utredning, for dette er ikke normalt oppførsel hos en femåring - og at foreldrene er informert om dette. Når det er sagt forteller dere foreldrene om det POSITIVE når barnet hentes, slik at barnet hører det - og så har dere samtaler med foreldrene en gang i uken (eller hvor ofte dere mener det er nødvendig) hvor dere snakker om de negative tingene som har hendt, hvordan dere har håndtert det, hvordan dere evnt kunne håndtert det annerledes, hva foreldrene mener burde gjøres, osv. Barnet skal IKKE høre disse samtalene, eller være tilstede under møtene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til to lykketroll Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Slik vi har det, ville jeg høre om episoden når jeg henter, hvis det passer slik. Det er jo ikke alltid det blir tid til å snakke så mye i hentesituasjonen verken for foreldre som skal hente på to avdelinger eller for personalet som har mange andre barn å ta seg av samtidig. Jeg ville høre om episoden når jeg henter, men nå har vel jeg noe roligere barn, og det er så vidt jeg vet ikke spesilt mange slike episoder som du forteller om. Dersom det var det vanlige med så mye "bråk", vet jeg ikke om jeg hadde stilt meg annerledes. Dere må vel spørre de det gjelder hva de ønsker. Har dere foreldresamtaler? hva med en ekstra slik, gjerne med begge foreldre til stede dersom det er mulig. Da må foreldrene få tid i forkant til å tenke gjennom ting og snakke sammen, for det virker som de to forholder seg forskjellig. Da kan dere spørre når de ønsker info., og kanskje ha litt mer tid og ro til å sammen finne ting dere kan prøve ut. Kanskje trenger barnet ekstra hjelp. I såfall må vel foreldre i første omgang ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen for evt. henvisning videre i systemet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Gå inn for å få barnet utredet for Tourettes syndrom og/eller ADHD. Enig. Førskolelærer bør foreslå for foreldrene å henvise barnet til BUP, slik at det kan få ordentlig utredning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.