Gå til innhold

el-sjokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan elektrosjokk hjelpe mot depresjoner? Hvordan går man fram for å få det i såfall?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ECT er den mest effektiv behandling av alvorlige depresjoner.

En kan få det ved en psykiatrisk avdeling/poliklinikk.

Du må henvises av fastlegen din.

Skrevet

Hei :-)

I 1998 var jeg innlagt ved en psykiatrisk avdeling på et sykehus. Jeg var dypt deprimert, og ingenting hjalp. Hverken medisiner eller samtaleterapi klarte å få meg såpass opp at jeg greide å ta tak i situasjonen. Jeg orket ikke stå opp, orket ikke vaske meg..orket ikke å ta tak i glasset på nattbordet når jeg var tørst.

Jeg fikk tilbudet om å bli behandlet med ECT. Jeg sa bare ja, fordi jeg orket ikke å diskutere noe med noen. Det beste var bare å godta alt.

Men det ble virkelig mitt vendepunkt! Jeg hadde åtte behandlinger, hvor jeg annenhver dag fikk narkose (meget lett, en behandling tar bare noen minutter). Bivirkninger var at hvis man sto opp for fort etterpå kunne man få skikkelig hodepine. Ellers ble kortidsminnet forbigående noe ustabilt. Dette merket jeg også hos andre pasienter med samme behandling. Men det retter seg igjen. Etter noen behandlinger begynte hjernen min å ta imot mer inntrykk. Plutselig ble jeg klar over folk rundt meg. Og jeg fikk såpass vilje tilbake at jeg kunne gå på for å ta tak i min egen situasjon (sammen med profesjonelle selvfølgelig). Poenget er vel at om man ikke blir kurert av ECT, så kan det løfte deg såpass opp at du ser vitsen med å ikke gi opp :-)

Jeg anser meg for heldig. Jeg hadde flotte behandlere, som aldri ga meg opp selv om jeg gjorde det. Jeg hadde stående avtaler om å komme rett inn på avdelingen når jeg kjente behovet, selv om køene var lange og sengeplassene så som så. Håper dere her inne også får god hjelp, for jeg var helt nedkjørt..men fant ut at livet hadde så mye mer å by på :-)

Klem fra

Heidi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...