Gå til innhold

Nyttig om psykdom og ME

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest night bird
Skrevet

Jeg har ikke forklaring på de som ble friske av kreftmedisin og såvidt jeg vet er ikke dette vitenskapelig bevist. Jeg har heller ikke forklaring på hvorfor Snåsamannen helbreder. Jeg har heller ikke forklaring på hvorfor jenta i artikkelen ble frisk.

Snåsamannen helbreder ikke.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

17

• frosken

12

• fineline

7

• Sør

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Snåsamannen helbreder ikke.

Det er noen som står frem og sier at de har blitt friske etter behandling hos Snåsamannen. Jeg har ingen grunn til å tvile på dem, men jeg vet ikke hvorfor de ble friske. Jeg vet heller ikke hvorfor noen ble friske av ME da de fikk kreftmedisiner, kanskje kommer det en forklaring på det senere.

Skrevet

''Men jeg reagerer på måten NHD svarer på ang ME og antydningene om at det er foreldrene sin feil når barna blir syke pga deres "kroppspråk" etc.''

Slik tolket ikke jeg det. Jeg tolket det mer som at foreldrene kan bli så i overkant (misforstått) omsorgsfulle at det kan bli et hinder for tilfriskning.

Jeg husker en gang jeg og sønnen vår var på et kurs over flere dager for å lære om immunsvikt sammen med andre foreldre og deres barn med immunsvikt. Der ble det så mye fokus på krav, rettigheter og sykdomsprat at jeg dro derifra med en følelse av at sønnen min var sykere enn det han var.

Siden har vi droppet å delta på slike kurs.

Og jeg tror denne artikkelen kan være nyttig for mange. Ikke bare for foreldre med ME -syke barn.

Jeg er enig på generelt grunnlag - så lenge det som du sier gjelder alle sykdommer og ikke bare ME

Skrevet

Det er INGEN som tror at ME-pasienter kan styre tankene sine slik uten videre for å bli friske.

Det står heller ingenting i artikkelen om at det var foreldrenes feil at jenta ble syk.

Hvorfor er du så nærtagende?

Hei - jeg er ikke nærtagende. Men du forventer kanskje det - siden jeg skriver at jeg har ME? Fordommer? For da må jeg jo ha en "svak" psyke?

Jo LP er basert på at man skal tenke seg frisk på 3 dager.

Det er da lett å lese mellom linjene på det NHD skriver - hvorfor står disse rådene akkurat til foreldre med ME? Sammenholdt med alt annet som er skrevet sagt ang ME og tendensen til å skylde på et "mønster" som foreldrene har skapt.

Les feks boken "de bortgjemte".

Skrevet

Hei - jeg er ikke nærtagende. Men du forventer kanskje det - siden jeg skriver at jeg har ME? Fordommer? For da må jeg jo ha en "svak" psyke?

Jo LP er basert på at man skal tenke seg frisk på 3 dager.

Det er da lett å lese mellom linjene på det NHD skriver - hvorfor står disse rådene akkurat til foreldre med ME? Sammenholdt med alt annet som er skrevet sagt ang ME og tendensen til å skylde på et "mønster" som foreldrene har skapt.

Les feks boken "de bortgjemte".

''Hei - jeg er ikke nærtagende. Men du forventer kanskje det - siden jeg skriver at jeg har ME? Fordommer? For da må jeg jo ha en "svak" psyke?''

Hvis ikke dette svaret viser at du er nærtagende så vet ikke jeg. Jeg har ikke antydet noe om svak psyke eller sagt at jeg har noen forventninger om at du er nærtagende. Jeg konstaterer kun hvilket inntrykk jeg får av svarene dine. Du har ingen grunn til å forsvare deg overfor meg.

Skrevet

Bør ikke dette gjelde ved alle sykdommer?

Jo, det gjelder også ved psyk sykdom.

Derfor overskriften

Gjest night bird
Skrevet

Jo, det gjelder også ved psyk sykdom.

Derfor overskriften

Men ellers ingen andre fysiske sykdommer?

Skrevet

Men ellers ingen andre fysiske sykdommer?

Sikkert.

Men det er ikke "mitt bord" :-)

Gjest night bird
Skrevet

Sikkert.

Men det er ikke "mitt bord" :-)

Men ME er det?

Gjest night bird
Skrevet

Men ME er det?

Eller var det bare at du ville overføre rådene til psykdommer? :-)

Skrevet

Eller var det bare at du ville overføre rådene til psykdommer? :-)

Nei, de var både for ME og (andre) psykiske lidelser.

Gjest night bird
Skrevet

Men jeg mente du skrev for en tid tilbake at ME ikke er en psykisk lidelse? Eller blir du kanskje ikke enig med deg selv?

Skrevet

ME er ikke en psykisk lidelse

Skrevet

ME er ikke en psykisk lidelse

''ME er ikke en psykisk lidelse''

Det er fortsatt meget uklart hva ME er og ikke er - og det er også uklart hvor ME står i forhold til tidligere sykdomskategorier som f.eks. nevrasteni (som har vært kjent i Norge siden 1880-tallet og som har sykdomsbeskrivelser svært like de man finner av dagens ME-pasienter).

Skrevet

Tipsene er nok greie å ha med seg, men Lighning Process-industrien er kynisk og ikke dokumentert.

Flott for jenta i artikkelen som ble frisk, men jeg har også lest mange historier om folk som har blitt fryktelig mye sykere etter slike kurs. Det skumle er jo at man ikke vet på forhånd om det kan fungere eller ei.

I tillegg er det kjempedyrt og de som driver med dette i Norge har tjent seg styggrike på kurs for desperate syke mennesker.

I England blir LP gransket av forbrukerrådet, for villedende reklame.

Skrevet

Tipsene er nok greie å ha med seg, men Lighning Process-industrien er kynisk og ikke dokumentert.

Flott for jenta i artikkelen som ble frisk, men jeg har også lest mange historier om folk som har blitt fryktelig mye sykere etter slike kurs. Det skumle er jo at man ikke vet på forhånd om det kan fungere eller ei.

I tillegg er det kjempedyrt og de som driver med dette i Norge har tjent seg styggrike på kurs for desperate syke mennesker.

I England blir LP gransket av forbrukerrådet, for villedende reklame.

Hvordan kan man bli sykere av et slikt kurs? At det ikke funker bestrider jeg ikke, men sykere?

Skrevet

Det er fortsatt meget uklart hva ME er og ikke er - og det er også uklart hvor ME står i forhold til tidligere sykdomskategorier som f.eks. nevrasteni (som har vært kjent i Norge siden 1880-tallet og som har sykdomsbeskrivelser svært like de man finner av dagens ME-pasienter).

Ja, det er uklart, men ME er ikke definert som psykisk i WHO sin katalog, der står det som G93.3, en nevrologisk lidelse.

http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/diagnosekriterier/Sider/default.aspx

Gjest night bird
Skrevet

Man må i det minste begynne å skille ME fra CFS. ME er ingen psykisk lidelse.

Skrevet

Hvordan kan man bli sykere av et slikt kurs? At det ikke funker bestrider jeg ikke, men sykere?

Man lærer at man ikke skal høre på kroppens signaler, man skal slutte å "gjøre ME". Sykdommen er noe man gjør, ikke noe man har. Hvis man klarer å ignorere alle symptomene så er man frisk.

Dette gjør at mange kjører på og tror de er helbredet. Så går det kanskje greit noen uker før en del blir kjempesyke fordi de egentlig aldri var friske.

Har hørt om en 13-åring som prøvde å ta livet sitt fordi han ikke klarte å slutte "å gjøre ME". Han følte at det var hans skyld at han fremdeles var syk.

http://mariasmetode.wordpress.com/2011/05/31/marias-manual/

Skrevet

Ja, det er uklart, men ME er ikke definert som psykisk i WHO sin katalog, der står det som G93.3, en nevrologisk lidelse.

http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/diagnosekriterier/Sider/default.aspx

Det stemmer at det er slik ME er klassifisert på nåværende tidspunkt. Det er imidlertid få tilstander det er større uenighet om og ulike perspektiver på, i medisinske fagmiljøer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...