Gå til innhold

Nyttig om psykdom og ME

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan jo skjønne tankegangen om at ingenting skulle vært uprøvd. Men det er altså i verste fall naivt av deg å utsette barn for noe så uetisk som kan drive dem på randen til selvmord, eller bli svært fysisk syke. LP har ikke dokumentert virking og Live Landmark er Norges sleipeste og mest kyniske slimål jeg kjenner ti.

Du vet helt sikkert mer enn meg om dette her, så jeg svarer kun ut fra det lille jeg har fått info om ;)

Hvordan kan behandlingen drive en til selvmord dersom en er tydelig overfor barnet at dette er samtaleterapi man bare _prøver_ ut for å se om det virker? Hadde jeg hatt et barn med psykisk sykdom, så ville jeg jo også valgt samtaleterapi som kanskje ikke funka.....selv om det kunne ført til en nederlagsfølelse for barnet i etterkant.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

17

• frosken

12

• fineline

7

• Sør

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg, men jeg skal ikke ta den diskusjonen.

en av måtene de har begynt å bruke i USA for å sjekke om det er ME pasienten har er å la pasienten ta en kondisjonstest på tredemølle.

Første dag presterer ME-pasienten omtrent likt som friske. Andre dag er de friske restituert og har omtrent samme resultater som dag 1, mens de med ME presterer markant dårligere.

Skrevet

Du vet helt sikkert mer enn meg om dette her, så jeg svarer kun ut fra det lille jeg har fått info om ;)

Hvordan kan behandlingen drive en til selvmord dersom en er tydelig overfor barnet at dette er samtaleterapi man bare _prøver_ ut for å se om det virker? Hadde jeg hatt et barn med psykisk sykdom, så ville jeg jo også valgt samtaleterapi som kanskje ikke funka.....selv om det kunne ført til en nederlagsfølelse for barnet i etterkant.

Samtaleterapi er helt sikkert bra for ME-pasienter.

men LP er kanskje ikke bra for ME-pasienter, det er ikke dokumentert, det er bare masse anekdotiske vitnesbyrd som spriker i alle retninger.

Jeg kjenner og kjenner til unger som har blitt friske etter LP og jeg kjenner til unger som har blitt dausjuke etter LP.

I tillegg er jeg skeptisk til alt av healing, overtro, alternativ behandling, hekseri etc. - (jeg tror ikke på Gud en gang ;-)

Les noe av det jeg har linket til...

Skrevet

Hvis man presser seg for mye og det er "ordentlig" ME som er problemet kan man bli sjukere enn den sjukeste kreft- eller aidspasient. -men som regel dør man ikke av det...

Har lest om folk som har ligget i årevis i et mørkt rom uten å kunne spise selv, med store smerter.

her står prosessen beskrevet:

http://tjomlid.com/2010/07/13/en-analyse-av-the-phil-parker-lightning-process/

her er en pasient som skriver om hvordan kurset var for henne

http://www.me-nyheter.info/?p=5600

Skal lese linkene :)

Takk for at du forklarer en uinnvidd ;) Jeg synes temaet er interessant siden jeg kjenner folk med diagnosen ME -men dette er mennesker jeg tror har mer en psykisk diagnose........ Har imidlertid opplevd et barn som ble alvorlig syk av ME over natta, og der tror jeg med stor sikkerhet at det ikke kunne skyldes psyken. Hun hadde kyssesyken i forkant av ME-diagnosen.

Skrevet

Takk for at du forklarer en uinnvidd ;) Jeg synes temaet er interessant siden jeg kjenner folk med diagnosen ME -men dette er mennesker jeg tror har mer en psykisk diagnose........ Har imidlertid opplevd et barn som ble alvorlig syk av ME over natta, og der tror jeg med stor sikkerhet at det ikke kunne skyldes psyken. Hun hadde kyssesyken i forkant av ME-diagnosen.

Kyssesyken er "klassisk" utløser hos mange såvidt jeg har skjønt.

For vår del var det antagelig en vaksine + muligens svineinfluensaen.

Jeg har jo vært på DOL i 14 år nå, og bare 2 av dem med med syke barn. - så jeg føler liksom litt ansvar for å dele det jeg har lært og sett det siste året med dere ;-)

Skrevet

Er litt enig med deg, der. Men samtidig er jeg generelt skeptisk mot alle vindunderkurer....

Jeg har et barn med fysiske symptomer som man ikke helt finner ut av. Til nå har man funnet ut at det ikke er kreft, ikke boreliose, ikke Krohns... osv.I denne prosessen fikk han en reaksjon som kan minne om ME, men også på depresjon. I tillegg til de fysiske undersøkelsene, fikk vi også hjelp av en psykolog. Samtaleterapi. Han har fremdeles fysiske symptomer, men han har fått hjelp til å rydde opp i tankene sine og angsten for hva feiler det meg? Han er ikke frisk, men dette har vert til hjelp når det gjelder å takle det. Det er vel ingen tvil om at det er en sterk link mellom fysisk og psykisk helse. Samtaleterapien har ikke gjort han frisk, men han har det bedre!

Vi var forresten heldige som fikk han inn til psykolog så raskt som vi gjorde. Ellers vet jeg ikke hva som hadde skjedd.

Tanken om at det er ME er forresten forlatt på det nåværende tidspunkt....

Skrevet

Jeg kan jo skjønne tankegangen om at ingenting skulle vært uprøvd. Men det er altså i verste fall naivt av deg å utsette barn for noe så uetisk som kan drive dem på randen til selvmord, eller bli svært fysisk syke. LP har ikke dokumentert virking og Live Landmark er Norges sleipeste og mest kyniske slimål jeg kjenner ti.

Mulig at Live Landmark er kynisk, det vet jeg lite om, men hun greide iallfall i dette tilfelle å gjøre noe som ingen andre hadde fått til, nemlig å hjelpe denne jenta til å bli frisk!

Jeg ville også ha gjort hva jeg kunne for å hjelpe mitt barn hvis det var alvorlig sykt. Man klamrer seg til håpet, og tenker mindre på skrekkhistoriene.

Da min sønn skulle operere mandlene var det mye skriverier i avisene om et barn som ble multihandikappet etter å ha operterert mandlene. Jeg valgte allikevel at han skulle opereres. Det er alltid en risiko, også når behandlingen er dokumentert.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Samtaleterapi er helt sikkert bra for ME-pasienter.

men LP er kanskje ikke bra for ME-pasienter, det er ikke dokumentert, det er bare masse anekdotiske vitnesbyrd som spriker i alle retninger.

Jeg kjenner og kjenner til unger som har blitt friske etter LP og jeg kjenner til unger som har blitt dausjuke etter LP.

I tillegg er jeg skeptisk til alt av healing, overtro, alternativ behandling, hekseri etc. - (jeg tror ikke på Gud en gang ;-)

Les noe av det jeg har linket til...

''I tillegg er jeg skeptisk til alt av healing, overtro, alternativ behandling, hekseri etc. - (jeg tror ikke på Gud en gang ;-)''

Jeg kan ingenting om ME, så jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen dere nå har her, men jeg lurer på:

Hva har alt dette alternative du snakker om med jenta i artikkelen å gjøre?

Etter hva jeg leste gjaldt det her bare å ta små skritt i riktig retning. Først ble gardinene trukket fra og deretter ble hun flyttet inn i stuen osv. Hva er er det jeg ikke har fått med meg?

Skrevet

Mulig at Live Landmark er kynisk, det vet jeg lite om, men hun greide iallfall i dette tilfelle å gjøre noe som ingen andre hadde fått til, nemlig å hjelpe denne jenta til å bli frisk!

Jeg ville også ha gjort hva jeg kunne for å hjelpe mitt barn hvis det var alvorlig sykt. Man klamrer seg til håpet, og tenker mindre på skrekkhistoriene.

Da min sønn skulle operere mandlene var det mye skriverier i avisene om et barn som ble multihandikappet etter å ha operterert mandlene. Jeg valgte allikevel at han skulle opereres. Det er alltid en risiko, også når behandlingen er dokumentert.

''Da min sønn skulle operere mandlene var det mye skriverier i avisene om et barn som ble multihandikappet etter å ha operterert mandlene. Jeg valgte allikevel at han skulle opereres. Det er alltid en risiko, også når behandlingen er dokumentert.''

-men da visste du jo også at de aller aller fleste blir bedre etter å ha tatt mandlene og at risikoen var ganske liten for at dette skulle skje med dere også?

Når det gjelder LP har de ikke klart å dokumentere at det virker annet enn folk som har skrevet at de er friske etter 3. kursdag. Noe av det de lærer på kurset er at de skal kalle seg friske ellers gjør de ikke metoden riktig (ettersom jeg har lest) Da får de jo mange som erklærer seg friske etter endt kurs da?

Det skal visstnok komme noe forskning nå en gang i høst, så får vi se hva de har funnet ut :-)

Gjest night bird
Skrevet

Jeg er nysgjerrig :-)

Hva er det som gjør at du tror de har noe psykisk? Hvilke symptomer, oppførsel e.l. mener du? Hva er forskjellig til den som ble syk etter kyssesyken?

Skrevet

Jeg greier bare ikke å forstå at samtaleterapi kan skade - annet enn psykisk selvsagt, dersom pasienten har hatt for store forventninger og ingenting skjer?

''Jeg greier bare ikke å forstå at samtaleterapi kan skade - annet enn psykisk selvsagt, dersom pasienten har hatt for store forventninger og ingenting skjer? – togli

''

Jeg tenker, på helt generell basis, at enhver behandling/medisin som kan hjelpe, også kan skade dersom det gis til feil person, for feil sykdom, i feil dose, osv.

Akkurat som noen kan ha stort utbytte av samtaleterapi, så kan jo en psykolog som ønsker det også styre den i ødeleggende retning (enten med vilje eller ei).

F. eks. "positiv tenkning" (som er så populært for tiden) kan nok være en meget negativ erfaring når pasienten ser at symptomene ikke går vekk selv om man tenker aldri så positivt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''I tillegg er jeg skeptisk til alt av healing, overtro, alternativ behandling, hekseri etc. - (jeg tror ikke på Gud en gang ;-)''

Jeg kan ingenting om ME, så jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen dere nå har her, men jeg lurer på:

Hva har alt dette alternative du snakker om med jenta i artikkelen å gjøre?

Etter hva jeg leste gjaldt det her bare å ta små skritt i riktig retning. Først ble gardinene trukket fra og deretter ble hun flyttet inn i stuen osv. Hva er er det jeg ikke har fått med meg?

De lærer seg en måte å overstyre bl.a. smerte og symptomer på. (dette har jeg bare lest om altså)

Det var nok ikke bare å trekke fra gardinene og gå ut i stua.

her skriver en dame om sin opplevelse:

http://kjerstiholst.blogspot.no/2011/11/lightning-processhva-jeg-tenkte-da-og.html

''Første kursdag besto av undervisning og så vidt en liten "forsmak" på treningsprogrammet der vi én etter én måtte stille oss opp på gulvet, lære oss å si det vi nå skulle si i månedsvis framover. Vi lærte å flytte oss innenfor en “firkant” på gulvet avhengig av om vi ville ha det livet vi elsker eller om vi ville gå i grøfta. "Livet vi elsker" og "grøfta “var to sentrale begreper. Hvem vil ikke ha det livet man elsker? Vi hadde jo alle sammen befunnet oss i “grøfta” i lang tid!''

''Når det kom til praksis, viste det seg å være såre enkelt. Og det var jo bra, tenkte jeg, for det skulle jo kunne brukes på barn og unge også. Det var bare å stille seg på gulvet og lære seg programmet. Det tar utgangspunkt i at man ønsker seg masse energi. Og man skal bruke bilder/metaforer. Man skal begynne med å si: "Jeg ønsker meg like mye energi som..."..og da sa coachen at vi kunne velge på "øverste hylle", for vi hadde fortjent det beste, ikke sant? Så vi kunne ønske oss like mye energi som en tiger i fullt sprang og lignende bilder. Og hvordan skulle vi få så mye energi? Og her kom virkelig poenget inn. Vi skulle ta oss selv tilbake til en tid FØR vi ble syke. Vi skulle spole livet vårt tilbake til da vi var friske, og vi skulle tenke tilbake på "uforurensede" positive minner der alt bare var såre godt. Deretter skulle vi fokusere på dette bestemte minnet, huske alt det gode rundt dette minnet og kjøre det som en "film" i hodet. Vi kunne gjerne ha flere slike filmer i hodet, og gå igjennom dem fra begynnelse til slutt om og om igjen. Dette er i stor grad lightning process. ''

''Jeg var utmattet etter kursdag 2, men jeg klarte også da en tur rundt kvartalet. På kursdag 3, den siste, var jeg totalt utmattet, jeg følte meg veldig syk. Og det var jo egentlig da jeg skulle klare flere timer på kjøpesenter eller iallfall at jeg skulle være bedre enn på lenge. For jeg visste at ikke alle fikk bedringen like kjapt, men jeg måtte altså legge meg ned til slutt, på gulvet med puter. Det var litt flaut. For der lå jeg på gulvet og GJORDE ME! For nå visste jeg jo så inderlig vel etter tre dagers kurs at jeg ikke HADDE ME, men at jeg GJORDE ME. Heldigvis ble jeg møtt med forståelse, ingen som moraliserte eller var ubehagelige. Til slutt måtte vi skrive under på at vi var friske.

Ja, vi måtte skrive under på et skjema at vi var friske. Jeg var da så slapp og lå på gulvet, og i og med at jeg gjorde ME, og at jeg i bunn og grunn var helt frisk (jeg skulle bare gjøre prosessen og trene hjernen og kroppen), så underskrev jeg. Jeg har i etterkant undret over om disse underskriftene utgjør grunnlaget for at lightning process-systemet påstår at de får folk friske. I så fall et meget tynt grunnlag når jeg vet at jeg var helt utkjørt etter tre dager med kurs. Jeg trodde at jeg ved å gjøre prosessen, kjøre filmer i hodet, ville kunne få hjernen min til å la kroppen lystre. Det var jo her sammenhengen lå. Med nye nevrologiske nervebaner i hjernen skulle det bidra til å gjøre kroppen min frisk, øhh, den var jo allerede frisk, men at jeg skulle slutte å gjøre ME. Og for hver nye tur jeg klarte rundt kvartalet eller for hvert skritt så ville det igjen også påvirke hjernen. Altså den gjensidige sammenhengen mellom hjerne og kropp. ''

Skrevet

''Da min sønn skulle operere mandlene var det mye skriverier i avisene om et barn som ble multihandikappet etter å ha operterert mandlene. Jeg valgte allikevel at han skulle opereres. Det er alltid en risiko, også når behandlingen er dokumentert.''

-men da visste du jo også at de aller aller fleste blir bedre etter å ha tatt mandlene og at risikoen var ganske liten for at dette skulle skje med dere også?

Når det gjelder LP har de ikke klart å dokumentere at det virker annet enn folk som har skrevet at de er friske etter 3. kursdag. Noe av det de lærer på kurset er at de skal kalle seg friske ellers gjør de ikke metoden riktig (ettersom jeg har lest) Da får de jo mange som erklærer seg friske etter endt kurs da?

Det skal visstnok komme noe forskning nå en gang i høst, så får vi se hva de har funnet ut :-)

Jeg vet fint lite om LP annet enn de positive historiene jeg har hørt. Hvis jeg har tro på at mitt barn kan få en bedre hverdag med en ikke dokumentert metode, er jeg villig til å ta den risikoen. De behandlingene som per i dag er dokumentert har jo tidligere vært udokumentert.

Jeg har ei venninne med en alvorlig og svært sjelden sykdom. Også hun takket ja til å være prøvekanin for helt nye kombinasjoner av medisiner. Da det ikke fantes andre dokumenterte behandlinger som kunne hjelpe henne, så var hun villig til å prøve det meste.

Jeg støtter foreldrene til Emilie i det valget de tok da de prøvde LP. For hva var egentlig alternativet?

Skrevet

Jeg vet fint lite om LP annet enn de positive historiene jeg har hørt. Hvis jeg har tro på at mitt barn kan få en bedre hverdag med en ikke dokumentert metode, er jeg villig til å ta den risikoen. De behandlingene som per i dag er dokumentert har jo tidligere vært udokumentert.

Jeg har ei venninne med en alvorlig og svært sjelden sykdom. Også hun takket ja til å være prøvekanin for helt nye kombinasjoner av medisiner. Da det ikke fantes andre dokumenterte behandlinger som kunne hjelpe henne, så var hun villig til å prøve det meste.

Jeg støtter foreldrene til Emilie i det valget de tok da de prøvde LP. For hva var egentlig alternativet?

Ja heldigvis funket det på den jenta her. jeg kjenner også foreldrene til flere som det har virket på.

Men jeg tør ikke prøve det på min datter, for jeg har også snakket med foreldrene til noen unger det IKKE virket på. Den ene av disse jentene har ligget med sondemat i sju, 7, år på et mørkt rom. ( I sommer fikk hun immunglobuliner og har klart å komme ut av senga. - endelig)

Jeg har kontakt med andre som hjelper oss heldigvis, og mit barn er litt bedre enn i vinter, men jeg tror ikke på noen kvikk fiks.

Skrevet

Er litt enig med deg, der. Men samtidig er jeg generelt skeptisk mot alle vindunderkurer....

Jeg har et barn med fysiske symptomer som man ikke helt finner ut av. Til nå har man funnet ut at det ikke er kreft, ikke boreliose, ikke Krohns... osv.I denne prosessen fikk han en reaksjon som kan minne om ME, men også på depresjon. I tillegg til de fysiske undersøkelsene, fikk vi også hjelp av en psykolog. Samtaleterapi. Han har fremdeles fysiske symptomer, men han har fått hjelp til å rydde opp i tankene sine og angsten for hva feiler det meg? Han er ikke frisk, men dette har vert til hjelp når det gjelder å takle det. Det er vel ingen tvil om at det er en sterk link mellom fysisk og psykisk helse. Samtaleterapien har ikke gjort han frisk, men han har det bedre!

Vi var forresten heldige som fikk han inn til psykolog så raskt som vi gjorde. Ellers vet jeg ikke hva som hadde skjedd.

Tanken om at det er ME er forresten forlatt på det nåværende tidspunkt....

Det må være fryktelig energitappende når ens barn er sykt og man ikke finner årsaken :/

Håper dere finner ut av det tilslutt!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja heldigvis funket det på den jenta her. jeg kjenner også foreldrene til flere som det har virket på.

Men jeg tør ikke prøve det på min datter, for jeg har også snakket med foreldrene til noen unger det IKKE virket på. Den ene av disse jentene har ligget med sondemat i sju, 7, år på et mørkt rom. ( I sommer fikk hun immunglobuliner og har klart å komme ut av senga. - endelig)

Jeg har kontakt med andre som hjelper oss heldigvis, og mit barn er litt bedre enn i vinter, men jeg tror ikke på noen kvikk fiks.

''( I sommer fikk hun immunglobuliner og har klart å komme ut av senga. - endelig)''

Da må det jo være immunsvikt hun har og ikke ME? Sønnen min har immunsvikt og holder seg frisk ved hjelp av immunglobuliner.

Skrevet

Jeg har lest noen av linkene dine, og forstår at du er skeptisk. Jeg reagerer spesielt på at deltagerne må skrive under på at de er blitt friske selv om de ikke er blitt det. Men allikevel så har deler av prossessen noe for seg. Det hadde vært bra med videre forskning på hva LP gjør riktig, og få det i mer ordnede forhold.

Skrevet

''( I sommer fikk hun immunglobuliner og har klart å komme ut av senga. - endelig)''

Da må det jo være immunsvikt hun har og ikke ME? Sønnen min har immunsvikt og holder seg frisk ved hjelp av immunglobuliner.

Noen forskere mener at ME kan være autoimmunt eller gjør et eller annet med immunsystemet. Noen pasienter hadde jo effekt av cellegift også, i forsøket på Haukeland.

-håper de finner ut av det, og det litt kvikt!

Skrevet

Jeg er nysgjerrig :-)

Hva er det som gjør at du tror de har noe psykisk? Hvilke symptomer, oppførsel e.l. mener du? Hva er forskjellig til den som ble syk etter kyssesyken?

De er voksne damer som aldri har vært ute i jobb og hatt problemer med psyken i mange år... etterhvert fikk de diagnosen ME og datt bare enda mer sammen...

Ungdommen som fikk ME var sprudlende og frisk -en helt normal ungdom med mange venner og en flott familie. Hun fikk kyssesyken og var syk i en kort periode, så frisk og igang med skolen igjen - før hun etter noen uker plutselig en dag ikke greide å stå på beina.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Noen forskere mener at ME kan være autoimmunt eller gjør et eller annet med immunsystemet. Noen pasienter hadde jo effekt av cellegift også, i forsøket på Haukeland.

-håper de finner ut av det, og det litt kvikt!

Det håper jeg også. Mange av symtomene som beskrives kan passe på min sønn, med en rekke med infeksjoner (det var luftveiene med han) slik som beskrives. Dårligst var han det siste året før han fikk diagnosen. Da var han bare skinn og bein (enda han hadde god appetitt) og kom hjem fra skolen og la seg rett på sofaen.

Han ble jo som ny med immunglobuliner. Nesten så jeg begynte å tro at han hadde fått Adhd isteden en periode.

Kanskje flere ME pasienter skulle prøvd immuglobuliner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...