Gå til innhold

Fordeling av høytidsdager (skilte foreldre)

Gjest ei gammel røy

Anbefalte innlegg

Gjest ei gammel røy

Vi gikk fra hverandre ifjor høst og har tre barn i alderen 10-16 år. Siden alt enda var nytt, besluttet vi å feire julaften sammen som før. Det er ikke aktuelt lenger, av mange grunner. Faren og jeg bor hos barna annenhver uke. Juledagene i år og for så vidt i årene fremover faller akkurat på farens uke. Dermed må vi gjøre en eller annen fordeling på disse dagene uavhengig av hvem sin uke det er. hvordan gjør andre denne fordelingen? Annenhver jul og annenhver nyttårshelg sammen med barna – eller to juledager hver uansett?Blir takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jul og påske følger ikke den vanlige samværs-rutinen hos oss og det tror jeg er ganske vanlig. Vi har delt det som følger:

Jula - partallsår er ungene hos pappa 23-28/12 og hos mamma 28/12-2/1. Oddetallsår er det omvendt.

Påska - partallsår er ungene hos mamma i palmehelga til formiddagen onsdag i påskeuka og hos pappa fra da til tirsdag etter påske. Oddetallsår er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skilte vennene mine bytter på spesielle helligdager og ferier utenom det faste ukesystemet, ellers vil jo høstferie, jul, m.m. havne hos samme forelder hvert år. Hvorvidt en da vil dele juleferien i to på midten, eller en har julaften og en første juledag etc. varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen egen erfaring, men jeg ser at stadig fler rundt oss med litt større barn (fra 10-11 år og oppover) har sluttet å dele høytidene - men har hele høytiden hver sin gang. Begrunnelsen er at det da er enklere å f.eks. reise bort på ordentlig ferie også i jula og påsken.

Bare et mulig innspill, ungene deres er jo relativt store så kanskje dette kan være noe for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funker bra

Søsteren min gjør det slik Lillemus beskriver. I tillegg har de, etterhvert som barna blir eldre, laget en regel om at den som har barna i påskehelgen, også kan ha barna hele påskeferien hvis det planlegges en lengere ferietur denne uken.

Det samme kan jo gjelde jul hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...