Gå til innhold

Epilepsi og førerkort

Gjest Mildrid Rømo

Anbefalte innlegg

Gjest Mildrid Rømo

Hei

Jeg skriver på vegne av min sønn som ønsker å ta kjøretimer og få seg førerkort. Han har epilepsi, men har vært anfallsfri i 2 år nå. Hva kreves for å kunne starte med kjøreopplæring? Må han forevise legeattest på at han vært anfallsfri i 2 år? Vi var i kontakt med kjøreskole, men de kunne ikke gi noe svar på hva som krevdes i dette tilfellet. Hvis det kreves legeattest, når må den legges fram? Kan han starte kjøreundervisning allerede nå og legge fram legeattest når han skal ta oppkjøring?

Jeg har forsøkt å finne ut av dette, men det virker som det er ulike meninger om hvor lenge man må være anfallsfri for å kunne kjøre opp og hva som kreves for å kunne ta førerkort. Håper at dere kan gi meg svar slik at min sønn vet hva han skal holde seg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Slik jeg forstår forskriften, kan han starte kjøreopplæring, og han kan få førerkort for vanlig personbil.

Kravet for dette er 1 års anfallsfrihet.

Han kan enda på mange år ikke få førerkort for lastebil/buss.

Han bør legge ved legeattest - helst fra nevrolog. Det anses som "mistenkelig" hvis slike forhold ikke opplyses, selv om han nå oppfyller helsekravene.

Du kan lese om dette i dette dokumentets kapittel 12.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker/Publikasjoner/veileder-forerkort.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår forskriften, kan han starte kjøreopplæring, og han kan få førerkort for vanlig personbil.

Kravet for dette er 1 års anfallsfrihet.

Han kan enda på mange år ikke få førerkort for lastebil/buss.

Han bør legge ved legeattest - helst fra nevrolog. Det anses som "mistenkelig" hvis slike forhold ikke opplyses, selv om han nå oppfyller helsekravene.

Du kan lese om dette i dette dokumentets kapittel 12.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker/Publikasjoner/veileder-forerkort.pdf

Tusen takk for tilbakemeldingen. Dette var et veldig greit svar. Da blir det straks kjøreopplæring på sønnen når han har skaffet seg legeattest fra sin nevrolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...