Gå til innhold

Å ikke kunne invitere alle til bursdag

Gjest alenemor i Vestfold

Anbefalte innlegg

Gjest alenemor i Vestfold

Det har sikkert vært skrevet om her mange ganger før men:

På foreldremøte forleden debatterte vi bursdager, og noen få sterke sa i klare ordlag at enten inviterer man hele klassen, eller alle av samme kjønn, eller ingen. Jeg prøvde å protestere men det ble bare klubbet ned.

Jeg er helt enig at man skal være varsom med å ikke ekskludere bare noen få. Men det må gå an å løse dette på andre måter enn disse to, mener jeg. I barnehagen pleide de av oss som ikke kunne invitere alle, å drøfte med styrer hvem det var lurt å invitere (for de hadde oversikten over hvem barnet pleide å leke med). I slike tilfelle ble invitasjonene selvsagt ikke lagt på plassene, men sendt direkte hjem.

Jeg har ikke verdens beste helse (noe jeg ikke har behov for å utbasunere for all verden), og er alene med sønnen min. Jeg har slett ikke overskudd til å invitere 16 gutter hjem (nei ikke med hjelp heller). Så mye støy som det klarer jeg bare ikke. Ikke har jeg særlig god økonomi heller, og ikke der det plass hjemmee hos oss.

Så hos oss blir det snakk om å invitere bare noen få.

Det virker som endel foreldre (unge, rike, par?) ikke forstår at andre kan ha en annen livssituasjon enn en selv. Jeg følte meg veldig overkjørt på møtet.

Kan noen komme med forslag på gode løsninger til hvordan man kan legge fram dette, og løse det? Ikke si at jeg MÅ invitere alle guttene, for det er rett og slett ikke aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

13

• Mammantil3

9

• PieLill

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest mener jeg

Dersom det er 10 gutter i klassen, kan du fint invitere 4-5.

Jeg hadde ikke sakt et pip på foreldremøtet, og sendt invitasjoner hjem privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Dersom det er 10 gutter i klassen, kan du fint invitere 4-5.

Jeg hadde ikke sakt et pip på foreldremøtet, og sendt invitasjoner hjem privat.

....eller 6 gutter av 16..,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at en veldig vanlig "regel" her er: enten alle, eller under halvparten. Syns du kan følge den, send invitasjoner privat og ikke drøft det med noen. Men ikke be en ti-tolv stykker, det må være 8 eller færre fra klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Javel, men slik er det bare

....eller 6 gutter av 16..,..

Alle klarer vel et par timer med støy? Jeg hadde bedt alle. Slitsomt, men slik er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan ingen pålegge deg å velge alle eller ingen! Totalt misforstått fra både foreldre og skole, hvis det virkelig er slik det ble lagt fram.

Det handler om å ikke utelate 1-2-3, altså ikke invitere majoriteten mens noen få blir utestengt.

Så, har dere lyst til å invitere noen få, så gjør dere det. Ærlig talt, det får da være grenser for overstyring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle klarer vel et par timer med støy? Jeg hadde bedt alle. Slitsomt, men slik er det nå.

Hos oss er det veldig vanlig at mange slår seg sammen og arrangerer felles bursdag 2 gutter sammen. Med 16 gutter i klassen er det vel ikke helt usannsynlig at det er noen som har bursdag omtrengt på samme tid som din sønn? Hos oss er gutta i overatall så det holder, og begge døtrene mine har veldig mange gutter i klassen, Må innrømme at jeg er glad jeg "bare" trenger å invitere rundt 8-9 jenter i bursdag altså.... Naboen, som har to gutter, med bursdag langt ut på høsten arrangerte i mange år utebursdag uansett vær, foreldrene orket ikke alt bråket inne. Da var det grilling av pølser og uteleker. Kunne det evt være noe? Min eldste har også vært i utebursdag i januar hos en jente med alenemor med dårlig økonomi. Det var veldig vellykket det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi gjort det slik at vi har invitert de barna ungene er sammen med og som de har ønsket å invitere. Vi har sørget for å levere invitasjonene på fritida. Dette har _aldri_ vært noe problem og vi har aldri fått noen reaksjoner fra verken skole eller foreldre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke. Har man helseproblemer av ulike slag, kan det være helt utelukket å tåle et par timer med støy. Når man i tillegg har dårlig råd, og lite plass, så er det ikke bare bare å invitere 16 barn.

Jeg hadde selv 15 barn i bursdagselskap her i går. Da er det en del forberedelse på forhånd. Litt omøblering for at alle skal få sitteplass når de spiser, mat/drikke og godteposer skal handles inn og gjøres klart. I tillegg til to hektiske timer, så er det litt av en opprydning som må til etter at selskapet er ferdig. For meg gikk dette helt fint, men jeg vet at for noen få år siden, hadde jeg aldri i verden maktet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter de nærmeste vennene, men pass bare på, som flere har sagt at det ikke blir fler enn halvparten fra klassen. Send invitasjonene hjem i posten, og ikke del ut på skolen. Hva de andre foreldrene mener om alle eller ingen, hadde jeg glatt oversett. Selv har jeg hatt tre gutter, og kan skrive under på at 16 gutter, uansett alder, er en påkjenning. Trøsten er at 16 hypre jenter i vill utfoldelse er enda verre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Disse reglene som skolen SKAL pålegge foreldre og barns privatliv har gått for langt. Selvfølgelig kan ikke skolen bestemme hvordan noen ønsker/klarer å avvikle en bursdag.

Slik du forklarer det, er det kun noen få av i alt 16 gutter som dere _ønsker_ å invitere - det er overhodet ikke noe problem i mine øyne. Be de 4-5-6 du ønsker, del ut invitasjonene privat og la sønnen din kose seg med bursdag.Det er heller INGEN som har noe med hvorfor du må velge å gjøre det på denne måten...

Ønsker deg lykke til med bursdag, jeg vet hvor tøffe disse dagene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, som skriver at du kan invitere 6-8 av guttene, men da må invitasjonene leveres privat. Et alternativ er å slå dere sammen med en annen gutt som har bursdag omtrent på samme tid, og ha en fellesbursdag med alle guttene. Da deler dere både på kostnader og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok valgt å lage et litt annet opplegg enn en helt standard barnebursdag for halvparten av guttene i klassen, hvis så mange som 7-8 av guttene har vært i bursdag, vil nok lett praten etterpå medføre at noen føler rettningslinjen om "alle eller ingen" er brutt, og det kan være vanskelig for bursdagsbarnet selv hvis det blir mange kommentarer.

Jeg ville tatt feks to fra klassen, og kanskje et par venner som ikke går i klassen / på skolen.

Og kanskje gjort noe helt annet, gått på kino og spist pizza?

For å unngå snakk dagen etter, er fredag en grei dag å ha det på.

Vi har mange ganger hatt fellesbursdag med en annen i klassen, når de er så mange gutter i klassen må det da være noen som har bursdag på samme tid (ca)?

Enten man velger å ha det ute (fotball og grilling) eller på lekeland, eller hjemme hos den andre gutten som har større plass, så er det veldig greit å være flere foreldre som deler på jobben og ansvaret. Vær litt ærlig om din helse / dine begrensinger, og vær på tilbudssiden med det du gjerne bidrar med (bake kake, lage godteposer, kjøpe engangsgriller eller eller..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har vært oppe her før, og jeg svarer alltid omtrent det samme:

Bursdagsfeiring er ingen offentlig sak. Ingen kan nekte noen å feire bursdagen sin i liten målestokk. "Alle eller ingen" betyr at de som kan tenke seg noe annet enn et stort, støyende selskap (det finnes sånne barn), forbys å feire den. Intet foreldremøte eller nabolag har noen myndighet til å forby barn å feire bursdag på en litt mer diskret måte.

Selvsagt skal man ikke invitere _nesten_ alle, eller gjøre utvalgsprosessen til allmenn underholdning eller noe som kan tolkes som mobbing. Normale regler for høflighet og omtanke gjelder også for bursdagsfeiringer.

Ligg lavt med markedsføringen av hva dere gjør - hold invitasjonene utenfor skolen og invitér gjerne minst én venn som ikke går i klassen, hvis han har noen. Og hvis det mot formodning blir noe rabalder, er det bare å stå for valget. Det er ingen organer her i landet som kan forby et privat venneselskap for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lov å ta hensyn til egen helse og økonomi.

Jeg hadde invitert 3-5 gjester, sendt /lagt innbydelser i posten og ignorert direktivet fra foreldremøtemafiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke skolen kan pålegge noen noe rundt en privatbursdagsfeiring, men det til side så er jeg ganske soleklar på at jeg synes det er riktig å invitere alle i en barnebursdag, eller ingen.

Går man vekk i fra det synes jeg (igjen uten ønske om å pålegge noen noe som helst) at man lager en mere voksen bursdag, med feks de to eller tre beste vennene, og for eksempel går på kafe?

Dessuten, et par timer med bråk og ståk..? Hm..Selv jeg, barnløs, gretten og tidvis ufyselig misantrop og fredssøkende i egen stue, har overlevd å ha mye unger på besøk i noen timer altså...;)

Trenger jo ikke å være mye stress. Lage fin kake med lys, blåse opp ballonger, arrangere en selvskapslek eller tre, og sette over en diger kjele med wienerpølser (DET koster jo ikke mye da..;))

Og hvorfor ikke spørre noen om hjelp, om dette er utenfor rekkevidde? Jeg har hjulpet til med bursdager flere ganger, og nema problema for meg..Det gjelder sikkert flere andre også..Dra med en forelder til fra klassen, om det blir for styrete for deg alene, da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene som skolen SKAL pålegge foreldre og barns privatliv har gått for langt. Selvfølgelig kan ikke skolen bestemme hvordan noen ønsker/klarer å avvikle en bursdag.

Slik du forklarer det, er det kun noen få av i alt 16 gutter som dere _ønsker_ å invitere - det er overhodet ikke noe problem i mine øyne. Be de 4-5-6 du ønsker, del ut invitasjonene privat og la sønnen din kose seg med bursdag.Det er heller INGEN som har noe med hvorfor du må velge å gjøre det på denne måten...

Ønsker deg lykke til med bursdag, jeg vet hvor tøffe disse dagene er.

Skolen har ikke noe med det, men det er jo ikke det som er saken heller... det er de andre foreldrene som ønsker denne regelen.

Det blir på samme måte når det gjelder mobbing, Skolen får ansvaret, uavhengig av hva foreldrene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Ja, dette har vært oppe her før, og jeg svarer alltid omtrent det samme:

Bursdagsfeiring er ingen offentlig sak. Ingen kan nekte noen å feire bursdagen sin i liten målestokk. "Alle eller ingen" betyr at de som kan tenke seg noe annet enn et stort, støyende selskap (det finnes sånne barn), forbys å feire den. Intet foreldremøte eller nabolag har noen myndighet til å forby barn å feire bursdag på en litt mer diskret måte.

Selvsagt skal man ikke invitere _nesten_ alle, eller gjøre utvalgsprosessen til allmenn underholdning eller noe som kan tolkes som mobbing. Normale regler for høflighet og omtanke gjelder også for bursdagsfeiringer.

Ligg lavt med markedsføringen av hva dere gjør - hold invitasjonene utenfor skolen og invitér gjerne minst én venn som ikke går i klassen, hvis han har noen. Og hvis det mot formodning blir noe rabalder, er det bare å stå for valget. Det er ingen organer her i landet som kan forby et privat venneselskap for barn.

ENIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Skolen har ikke noe med det, men det er jo ikke det som er saken heller... det er de andre foreldrene som ønsker denne regelen.

Det blir på samme måte når det gjelder mobbing, Skolen får ansvaret, uavhengig av hva foreldrene gjør.

Men ingen, verken skolen eller de andre foreldrene kan pålegge noen å ha et større bursdagsselskap enn de er i stand til å klare. Det er det som er poenget mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...