Gå til innhold

Håndmelking/kuler


Maggi

Anbefalte innlegg

Hei, takk for kjempeflott svar for noen dager siden på mitt spørsmål om kuler/klumper som ikke ville forsvinne.

På bakgrunn av dette svaret forsøkte jeg på nytt og ganske så innbitt å fjerne kulene/klumpene med både elektrisk pumpe, deretter badekar og håndmelking samt at jeg benyttet nesespray når det begynte å bli lite melk i brystene. Til slutt skjedde underet; brystet lot seg tømme til slutt. Men det måtte ganske hardhendt behandling av brystene til for å fjerne klumpene. De kommer selvsagt fort tilbake igjen, men i stor grad lar de seg tømme på ny etter tilsvarende runder. Det virker som det går noe lettere etterhvert, men det er enda noe tidlig å si om så er tilfelle.

Men så til mine spørsmål; det står jo at man skal massere _forsiktig_ mens melken renner... Jeg synes ikke min behandling av brystene kan kalles særlig forsiktig. Dessuten synes jeg de har blitt ømme, og jeg merker også små stikninger i brystene både før under og etter amming.. Noen stikninger er vondere enn andre, men brystene er generelt ømme. Det jeg er redd for er at slik masing med brystene kan skade melkegangene eller vevet i brystene... Hvor hardhendt kan/skal man være..? Hvor viktig er det egentlig å tømme brystene helt for at slike kuler/klumper ikke blir stående all den tid de ikke blir altfor store når de blir stående utømt...? Kan jeg ha skadet brystene ved denne stadige massasjen/masingen...? Hvor lenge skal jeg fortsette slik og forsøke å tømme brystene dersom det eventuelt fortsetter å gå like trått?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Maggi.

Hyggelig å høre at forumet er nyttig.Flott at du klarte å få bukt med klumper og kuler.Min erfaring er at det i enkelte tilfeller kan ta mange dager før de forsvinner, men så plutselig løsner det opp. Poenget med å si at melken skal renne er at det er jo noe som skal ut og da er det en fordel at "kranen" åpnes først og at man ikke bare presser på. Har sett enkelte kvinner med stor blåmerker etter hårdhendt massering. Det kan brukes en bestemt , men flat hånd, slik at det ikke blir for mye press på et sted. Da kan melkekjertler sprekke, melken kan komme ut i vevet og det kan bli en slags kjemisk betennelsesreaksjon. Vevet kan altså ødelegges.Det kan bli litt ømt etter massering selv om det ikke er noe galt.Er brystene gennerellt ømme etter en slik seanse og det lett blir kuler kan det være lurt å få tatt en bakteriedyrkning av melken for å se at det ikke er bakterier i brystet. Det er viktig å prøve å få vekk tilstoppede melkeganger ellers kan det føre til brystbyll om det blir stående. Gjør det til en vane å kjenne på brystene under og etter amming slik at man prøver å bli kvitt de så fort som mulig. Prosessen med å bli kvitt kuler fører da til hypppig tømming og melkeproduksjonen kan da øke noe. Det er derfor viktig med gradvis nedtrapping av tømmingen når kulene er borte. Ikke la det plutselig gå en hel natt uten tømming.La det etterhvert gå lengre og lengre tid, og etterhvert så tilpasses tømmingen til barnets rytme igjen.Ved stadig tilbakevendene kuler må man tenke igjennon ammemønsteret. Er det veldig uregelmessig? Er man stresset og ikke tar seg tid til amming eller lang nok tid? Er bhen for stram? Tar barnet for lite bryst i munnen slik at brystet ikke tømmes effektivt? Holder man et bestemt sted på brystet, feks for at barnet skal puste bedre, da kan det føre til blokkering av melkegangen. Enkelte ganger er det en liten detalj som kan gjøre hele forskjellen mellom fiasko og sukses for ammingen. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...