Gå til innhold

Få ungen til å håndhilse!?

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Har vært en tur på sjukehuset i dag med 10-åringen, der vi som vanlig møter en drøss med leger og sykepleiere. De henvender seg til pasienten først, presenterer seg og vil ta henne i hånda. -men ikke snakk om at den ungen går med på å ta den hånda de strekker fram!

Jeg har snakket med henne før og etter, gått foran som et godt eksempel, snakket til henne der og da, men ikke tale om!

Hun bruker ofte en stund på å vurdere fremmede mennesker, er introvert (jmf tråd her om dagen), men kan finne på å snakke med f.eks kassebetjeningen i butikken når noe skal handles.

Håndhilsing derimot, er visst fryktelig ubehagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hater å håndhilse, og jeg må vaske hendene etterpå få fort som mulig. Med tanke på hvor mange som ikke vasker hendene sine etter de har vært på do, er det naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å håndhilse, og jeg må vaske hendene etterpå få fort som mulig. Med tanke på hvor mange som ikke vasker hendene sine etter de har vært på do, er det naturlig.

he-he

Skulle tru at legen på gastro var rimelig trygg sånn sett da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være redd for smitte og at hun ikke kan få vasket seg på hendene etterpå? Det ville i tilfelle være veldig forståelig.

nei, tror ikke det er smitte. Aldri hørt noe om det.

Tror heller det er ubehagelig å ha noen hun ikke kjenner så nær intimsonen. -hun må jo lære seg å håndhilse før hun blir tjue ihvertfall!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forstår det

Tror heller det er ubehagelig å ha noen hun ikke kjenner så nær intimsonen. -hun må jo lære seg å håndhilse før hun blir tjue ihvertfall!?

Ja, jeg skulle faktisk akkurat til å skrive det også; at det jo er veldig nærgående å skulle ta et fremmed menneske i hånden. Hvis man da i tillegg er litt reservert er det ikke så rart at dette er et kinkig område for henne.

Hun kommer sikkert til å bli mer avslappet på det...innen hun er fylt tjue :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Håndhilsing derimot, er visst fryktelig ubehagelig...''

Skjønner henne godt jeg;) Og ville respektert henne for det. Helsepersonell, kan jo være litt skremmende i hennes øyne.

Det er ikke butikkpersonale;)

Et _hei_ holder til resten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Håndhilsing derimot, er visst fryktelig ubehagelig...''

Skjønner henne godt jeg;) Og ville respektert henne for det. Helsepersonell, kan jo være litt skremmende i hennes øyne.

Det er ikke butikkpersonale;)

Et _hei_ holder til resten!

Jeg tror jeg synes det er litt flaut nesten at den store jenta ikke håndhilser.

Også synes jeg det er litt synd for henne at hun får høre 6 ganger på en dag variasjoner over "jasså, er du litt sjenert" eller "vil du ikke ta meg i hånda da?"

På den annen side har hun ikke bare positive opplevelser med folk i hvitt....

Faren hennes vurderer nå å håndhilse hver gang han kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sans for farens plan om daglig håndhilsing hjemme inntil hun er villig til å hilse på den måten ;-) Jeg tenker at samme hvor gode eller dårlige grunner hun har for å ikke ville håndhilse, så er det et poeng at hun overvinner den sperren nå siden hun er såpass stor.

Det er jo alltid en risiko for at kronisk syke barn får lov til å "ha sine særheter i fred" siden de har såpass mange utfordringer i hverdagen, men du gjør henne sannsynligvis en bjørnetjeneste ved å la henne slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være redd for smitte og at hun ikke kan få vasket seg på hendene etterpå? Det ville i tilfelle være veldig forståelig.

''Kan hun være redd for smitte og at hun ikke kan få vasket seg på hendene etterpå? Det ville i tilfelle være veldig forståelig.

''

Ut fra mitt perspektiv, er det ikke veldig forståelig om en tiåring nekter å håndhilse ut i fra smittefrykt. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sans for farens plan om daglig håndhilsing hjemme inntil hun er villig til å hilse på den måten ;-) Jeg tenker at samme hvor gode eller dårlige grunner hun har for å ikke ville håndhilse, så er det et poeng at hun overvinner den sperren nå siden hun er såpass stor.

Det er jo alltid en risiko for at kronisk syke barn får lov til å "ha sine særheter i fred" siden de har såpass mange utfordringer i hverdagen, men du gjør henne sannsynligvis en bjørnetjeneste ved å la henne slippe.

''du gjør henne sannsynligvis en bjørnetjeneste ved å la henne slippe.''

ja, hun må jo til pers, hun er ikke liten og søt så veldig mye lenger.

-men i dag hadde jeg nok måttet fysisk tvinge henne til å ta dem i hånda, og det vil jeg helst unngå - hadde blitt litt vel pinlig for alle tre involverte tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tror jeg synes det er litt flaut nesten at den store jenta ikke håndhilser.

Også synes jeg det er litt synd for henne at hun får høre 6 ganger på en dag variasjoner over "jasså, er du litt sjenert" eller "vil du ikke ta meg i hånda da?"

På den annen side har hun ikke bare positive opplevelser med folk i hvitt....

Faren hennes vurderer nå å håndhilse hver gang han kommer hjem fra jobb.

''Også synes jeg det er litt synd for henne at hun får høre 6 ganger på en dag variasjoner over "jasså, er du litt sjenert" eller "vil du ikke ta meg i hånda da?"''

Voksne mennesker kan være så lite følsomme noen ganger. Det irriterer meg. Man skal ta barna for det de er, ikke rakke ned på dem eller komme med nedlatende bemerkninger.

La din datter bestemme hvem/hvor eller når hun har lyst til å håndhilse på noen. La henne forstå at det er _hennes_ ønske. Jeg hadde nok insistert på at hun sa hei ellers ikke noe annet.

Ikke la _noen_ få lov til å overkjøre den skjønne dattera di, GA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''du gjør henne sannsynligvis en bjørnetjeneste ved å la henne slippe.''

ja, hun må jo til pers, hun er ikke liten og søt så veldig mye lenger.

-men i dag hadde jeg nok måttet fysisk tvinge henne til å ta dem i hånda, og det vil jeg helst unngå - hadde blitt litt vel pinlig for alle tre involverte tror jeg.

''-men i dag hadde jeg nok måttet fysisk tvinge henne til å ta dem i hånda, og det vil jeg helst unngå - hadde blitt litt vel pinlig for alle tre involverte tror jeg.''

Det er derfor jeg har sans for ideen om daglig håndhilsing hjemme. Hun kommer sikkert til å gå lei innen rimelig tid;-)

Evt. "kamper" om en slik ting, egner seg best til å bli utkjempet på hjemmebane, løsningen ligger i at hun på et eller annet tidspunkt selv velger å å hilse ved en senere anledning. Blir kjipt for alle om "kampen" tas i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''-men i dag hadde jeg nok måttet fysisk tvinge henne til å ta dem i hånda, og det vil jeg helst unngå - hadde blitt litt vel pinlig for alle tre involverte tror jeg.''

Det er derfor jeg har sans for ideen om daglig håndhilsing hjemme. Hun kommer sikkert til å gå lei innen rimelig tid;-)

Evt. "kamper" om en slik ting, egner seg best til å bli utkjempet på hjemmebane, løsningen ligger i at hun på et eller annet tidspunkt selv velger å å hilse ved en senere anledning. Blir kjipt for alle om "kampen" tas i det offentlige rom.

''Det er derfor jeg har sans for ideen om daglig håndhilsing hjemme. Hun kommer sikkert til å gå lei innen rimelig tid;-)''

Hvorfor bør barn håndhilse? Er ikke et _hei_ godt nok?

Og når noen voksne tillater seg seg å nedverdige barnet med sårende kommentarer, hva forteller det barnet?

Så lenge barnet er høflig ellers, så synes jeg dette er mindre enn en bagatell.

Å måtte håndhilse på sin egen far, ville jeg synes var både idiotisk og nedverdigende. En god klem ville føles tusen ganger bedre!

Har stor respekt for deg, frosken, du er intelligent og empatisk, men her er jeg uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er derfor jeg har sans for ideen om daglig håndhilsing hjemme. Hun kommer sikkert til å gå lei innen rimelig tid;-)''

Hvorfor bør barn håndhilse? Er ikke et _hei_ godt nok?

Og når noen voksne tillater seg seg å nedverdige barnet med sårende kommentarer, hva forteller det barnet?

Så lenge barnet er høflig ellers, så synes jeg dette er mindre enn en bagatell.

Å måtte håndhilse på sin egen far, ville jeg synes var både idiotisk og nedverdigende. En god klem ville føles tusen ganger bedre!

Har stor respekt for deg, frosken, du er intelligent og empatisk, men her er jeg uenig med deg.

''Hvorfor bør barn håndhilse? Er ikke et _hei_ godt nok?''

Håndhilsing er selvfølgelig ikke blant det viktigste her i verden, men det er nå en del av alminnelig folkeskikk og det vil være til det beste for ungen selv om hun ikke har en sperre mot håndhilsing.

Dersom faren gjennomfører sin ide om daglig håndhilsing når han kommer fra jobb, så vil det jo selvfølgelig også være naturlig å si at dette er et treningsprogram i håndhilsing. En tiåring er ikke dummere enn at hun skjønner hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Hvorfor bør barn håndhilse? Er ikke et _hei_ godt nok?''

Håndhilsing er selvfølgelig ikke blant det viktigste her i verden, men det er nå en del av alminnelig folkeskikk og det vil være til det beste for ungen selv om hun ikke har en sperre mot håndhilsing.

Dersom faren gjennomfører sin ide om daglig håndhilsing når han kommer fra jobb, så vil det jo selvfølgelig også være naturlig å si at dette er et treningsprogram i håndhilsing. En tiåring er ikke dummere enn at hun skjønner hva de driver med.

''Dersom faren gjennomfører sin ide om daglig håndhilsing når han kommer fra jobb, så vil det jo selvfølgelig også være naturlig å si at dette er et treningsprogram i håndhilsing. En tiåring er ikke dummere enn at hun skjønner hva de driver med.''

Nettopp, en tiåring er ikke dum. Men hva vil hun føle? At å håndhilse, for henne fremmende folk, skal være noe hun skal/bør gjøre, til tross for at hun faktisk ikke liker det. Og at pappaen hennes, mener at hun bør?

Nei, dette er jeg absolutt ikke enig med deg i, frosken.

Når hun blir eldre og ser at dette er vanlig praksis blant voksne, så får hun selv velge hva som føles naturlig for henne.

Mine voksne barn håndhilser nå, men da de var yngre forlangte jeg kun høflighet mot alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Dersom faren gjennomfører sin ide om daglig håndhilsing når han kommer fra jobb, så vil det jo selvfølgelig også være naturlig å si at dette er et treningsprogram i håndhilsing. En tiåring er ikke dummere enn at hun skjønner hva de driver med.''

Nettopp, en tiåring er ikke dum. Men hva vil hun føle? At å håndhilse, for henne fremmende folk, skal være noe hun skal/bør gjøre, til tross for at hun faktisk ikke liker det. Og at pappaen hennes, mener at hun bør?

Nei, dette er jeg absolutt ikke enig med deg i, frosken.

Når hun blir eldre og ser at dette er vanlig praksis blant voksne, så får hun selv velge hva som føles naturlig for henne.

Mine voksne barn håndhilser nå, men da de var yngre forlangte jeg kun høflighet mot alle.

Hvorfor skal ungene skånes for alt som føles ubehagelig?

Er det det de blir trygge av? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov. Jeg har lært mine eldste det, men ikke før de ble...husker ikke helt, men tenåring i alle fall. Av samme grunn som din datter og fordi voksne selv sjeldent tenker/tar seg bryet med å anerkjenne barn på den måten!

Jeg har strukket ut handa til barn selv, og får enten lang i maska skjønner ikke hva som skjer, eller et glis fra øre til øre, eller sjenert og "jeg føler jeg kanskje gjør noe forbeholdt voksne får jeg lov tro..." ansikt tilbake. ¨(Og noen synes kjerringa er totalrar-hilse på meg lizzom, ser hun ikke at jeg er et barn himle til foreldrene blikk)

Fjortisene er lettere, de trenger bare en liten påminnelse et par ganger så blir det fort en vane, og så føler de seg voksne. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror heller det er ubehagelig å ha noen hun ikke kjenner så nær intimsonen. -hun må jo lære seg å håndhilse før hun blir tjue ihvertfall!?''

Hvis man tenker over det, er det egentlig vældig nært, det der med håndhilsing... Ta på et totalt fremmed menneskes hud. Hvis man ser det litt utenfra og trekker fra det at det er det normale å gjøre, skjønner man at det er litt sært.

Har tenkt litt over det ang. noen arbeidstakere fra et annet land der det ikke er vanlig å håndhilse mellom menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vært veldig konsekvent på å lære barne dette med håndhilsing fra de er små.

Jeg fant det selv ubehagelig som liten, men jeg lurer på om ubehaget for min del bestod i at jeg ikke ble klok på systemet, for noen ganger håndhilses det og andre ganger gjør man det ikke. Det er dermed et uforutsigbart system.

Jeg har imidlertid ønsket at barna håndhilser på alle som besøker oss også deres egne venner, og andre voksenpersoner, det fungere nokså bra, men problemet er jo at mange voksne ikke håndhilser. Det hender det kommer voksne hit som ikke gjør tegn til å strekke frem hånden, sånt blir jeg selv usikker på.

I Tyskland var det regel uten unntak man håndhilste alltid, det var et forutsigbart og enkelt system, og derfor ble det for meg en rutine.

Jeg går nå til en fastlege som ikke håndhilser, jeg liker det ikke, men han har mange andre gode sider, men jeg hadde satt pris på at han håndhilste, før og etter konsultasjonen.

Jeg tror det ville vært lettere for ditt barn hvis det hele var mer forutsigbart, men man må også bli stilt krav til hva angår håndhilsning, man må bli fortalt at det er noe man gjør enten man liker det eller ikke, det er en regel, da går det som regel bra, man må bare være bestemt på at akkurat det kan man ikke velge. Det medfører selvsagt et ubehag i starten, men det går nok over, det gjorde det for mine barn og meg, nå tenker jeg ikke over det annet enn at jeg blir overrasket når jeg strekker frem hånden og feks en lege setter seg i stolen før han får hilst, det syns jeg er mangel på god folkeskikk.

Håndhilsing er å foretrekke fremfor andre mer intime hilsemåter som klemming, det er et system jeg ikke liker / eller venner meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...