Madelenemie Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg har sans for farens plan om daglig håndhilsing hjemme inntil hun er villig til å hilse på den måten ;-) Jeg tenker at samme hvor gode eller dårlige grunner hun har for å ikke ville håndhilse, så er det et poeng at hun overvinner den sperren nå siden hun er såpass stor. Det er jo alltid en risiko for at kronisk syke barn får lov til å "ha sine særheter i fred" siden de har såpass mange utfordringer i hverdagen, men du gjør henne sannsynligvis en bjørnetjeneste ved å la henne slippe. Hei! Ja dette er jeg enig i. Derfor har ikke mine barn sluppet unna håndhilsingen, selv om de har vegret seg og selv om de har autisme. Det har gått bra. Det er imidlertid ting jeg ikke tvinger dem til eks blodprøver og saker der man må bruke andre metoder fordi press fører til angst. Men det er vel en balanse, mellom litt sunt press og ukorrekt tvang. Jeg syns de er mer tjent med å mestre slikt som å gi et fast håndtrykk, men jeg håndhilste alltid på alle som kom hit, også små barn og slik tok mine barn etter hvert også og håndhilste på sine venner. Jeg ser nå at de store håndhilser når venner går, det syns jeg ser flott og høflig ut, takk for i dag, og hade. Jeg liker at man sier farvel eller adjø, men da jeg fikk så mange kommentarer på mitt språk før har jeg myknet det opp betraktelig, dvs jeg sier nå hade fordi jeg orker ikke reaksjoner på at jeg snakker så konservativt, men farvel eller adjø er da mye penere enn hade, jeg skjønner ikke hvorfor hade er så fint, det sier meg mindre enn farvel, som kommer av far vel avsted min venn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hei! Ja dette er jeg enig i. Derfor har ikke mine barn sluppet unna håndhilsingen, selv om de har vegret seg og selv om de har autisme. Det har gått bra. Det er imidlertid ting jeg ikke tvinger dem til eks blodprøver og saker der man må bruke andre metoder fordi press fører til angst. Men det er vel en balanse, mellom litt sunt press og ukorrekt tvang. Jeg syns de er mer tjent med å mestre slikt som å gi et fast håndtrykk, men jeg håndhilste alltid på alle som kom hit, også små barn og slik tok mine barn etter hvert også og håndhilste på sine venner. Jeg ser nå at de store håndhilser når venner går, det syns jeg ser flott og høflig ut, takk for i dag, og hade. Jeg liker at man sier farvel eller adjø, men da jeg fikk så mange kommentarer på mitt språk før har jeg myknet det opp betraktelig, dvs jeg sier nå hade fordi jeg orker ikke reaksjoner på at jeg snakker så konservativt, men farvel eller adjø er da mye penere enn hade, jeg skjønner ikke hvorfor hade er så fint, det sier meg mindre enn farvel, som kommer av far vel avsted min venn. ''Men det er vel en balanse, mellom litt sunt press og ukorrekt tvang. '' Det er jeg helt enig med deg i :-) Jeg tror ikke barn alltid skal slippe det de ikke har lyst til - men de skal jo heller ikke alltid tvinges til alt de ikke har lyst til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 ''Men det er vel en balanse, mellom litt sunt press og ukorrekt tvang. '' Det er jeg helt enig med deg i :-) Jeg tror ikke barn alltid skal slippe det de ikke har lyst til - men de skal jo heller ikke alltid tvinges til alt de ikke har lyst til! Hei! Ja nettopp. Feks er det tydelig at mine barn sliter med bråk og det sosiale på skolen, når jeg skriver det går bra, så er det bra ut i fra hva vi kan forvente. De blir slitne av skolen, for det er på en måte ugunstig for dem å gå i vanlig skole, selv om de har gode evner, men det fins jo ikke noe alternativ. Men jeg tenker noen ganger at hvis vi klarer å balansere mellom kjenne ubehag, likevel klare, og redusere stress der det lar seg gjøre, så tror jeg de i lengden er tjent med å overvinne/takle slitet ute i samfunnet. Det er i vertfall å håpe på det som kun kan sette dem i stand til å jobbe en dag. Jeg er glad jeg har min mann som er litt motvekt, han får meg til å se at de må også takle litt ubehag. Så prøver vi å finne en slags balanse. Men til dit det går er det fint, ramler de sammen inni seg, skal jeg ta meg av de som fuglungene mine, det vet de, men enn så lenge og litt til skal vi klare oss. Jeg snakker av og til med dem om fremtiden om å klare skolen, om å komme videre og hvor fint det blir når de kan jobbe med noe de liker. Det er gulroten på en måte for barnet mitt som har sterke særinteresser. Ikke lett med norskfag når man bare liker programmering osv... Jeg skrev vel i går at jeg er lei meg, jeg er det litt enda, jeg hadde håpet at den utviklingsforstyrrelsen var blitt borte og at det ikke var noe mer asperger syndrom. Jeg vet at med sånne barn, så krever det litt mer, også har jeg så mange og for tiden er jeg så mye alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg hater å håndhilse, og jeg må vaske hendene etterpå få fort som mulig. Med tanke på hvor mange som ikke vasker hendene sine etter de har vært på do, er det naturlig. Penger, tastatur, for ikke å snakke om knappene på bankterminaler er mye skitnere. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Kan hun være redd for smitte og at hun ikke kan få vasket seg på hendene etterpå? Det ville i tilfelle være veldig forståelig. ''Kan hun være redd for smitte og at hun ikke kan få vasket seg på hendene etterpå? Det ville i tilfelle være veldig forståelig.'' En slik tvangstanke ville vært alarmerende, ikke forståelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 ''Tror heller det er ubehagelig å ha noen hun ikke kjenner så nær intimsonen. -hun må jo lære seg å håndhilse før hun blir tjue ihvertfall!?'' Hvis man tenker over det, er det egentlig vældig nært, det der med håndhilsing... Ta på et totalt fremmed menneskes hud. Hvis man ser det litt utenfra og trekker fra det at det er det normale å gjøre, skjønner man at det er litt sært. Har tenkt litt over det ang. noen arbeidstakere fra et annet land der det ikke er vanlig å håndhilse mellom menn og kvinner. ''Har tenkt litt over det ang. noen arbeidstakere fra et annet land der det ikke er vanlig å håndhilse mellom menn og kvinner.'' Det handler ikke om hygiene, men om kjønnssegresjon og at man i noen kulterer mener at menn blir 'urene' av å ta en kvinne i hånden. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg er enig i at barn bør lære seg å håndhilse, men litt mer usikker på hensiktsmessig framgangsmåte ved vegring. Flott at helsepersonell er høflige med barn og hilser skikkelig. Helstøpt tåpelig av helsepersonell og andre utenforstående å gjøre et nummer av at barnet vegrer seg for å håndhilse. Slikt bør forbigås i stillhet som alle andre småkeitete trivialiteter. Er usikker på om det kan virke mot sin hensikt å lage en kamp ut av dette. Motviljen kan bli større. Med mine barne hadde jeg kanskje satset på at det gikk seg til av seg selv. Men barn er forskjelling. Noen ganger må ting jobbes aktivt med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 ''Har tenkt litt over det ang. noen arbeidstakere fra et annet land der det ikke er vanlig å håndhilse mellom menn og kvinner.'' Det handler ikke om hygiene, men om kjønnssegresjon og at man i noen kulterer mener at menn blir 'urene' av å ta en kvinne i hånden. mvh Jeg vet det ikke handler om hygiene... Poenget mitt var at hvis man fristiller seg det at det er vanlig å håndhilse, så er det en ganske intim ting å gjøre med en fremmed. Ta på et annet menneskes hud, Til og med hendene. Hvis man tenker over det. Og at det da ikke er så rart at man i andre litt strengere og mer tilknappede kulturer synes det ikke er ok på tvers av kjønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg er enig i at barn bør lære seg å håndhilse, men litt mer usikker på hensiktsmessig framgangsmåte ved vegring. Flott at helsepersonell er høflige med barn og hilser skikkelig. Helstøpt tåpelig av helsepersonell og andre utenforstående å gjøre et nummer av at barnet vegrer seg for å håndhilse. Slikt bør forbigås i stillhet som alle andre småkeitete trivialiteter. Er usikker på om det kan virke mot sin hensikt å lage en kamp ut av dette. Motviljen kan bli større. Med mine barne hadde jeg kanskje satset på at det gikk seg til av seg selv. Men barn er forskjelling. Noen ganger må ting jobbes aktivt med. mvh ja, det er igrunnen de samme tankene jeg har rundt dette nå i dag. Satser på at jeg har satt i gang en prosess i ungen siden jeg tok det opp dagen etter. Så får vi se ved neste korsvei. Jeg regner med at de legene håndhilser (evt ikke får håndhilset) på et antall barn hver dag, og er litt forundret over at de ikke har en annen strategi når de blir avvist. Regner med at det er fler enn min jente som refuserer den utstrakte hånda. Den siste som prøvde seg den dagen svarte jeg tilslutt litt flåsete med at "neida, hun bare driver ikke med sånt", da han kom med du-er-visst-litt-sjenert-kommentaren sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 ja, det er igrunnen de samme tankene jeg har rundt dette nå i dag. Satser på at jeg har satt i gang en prosess i ungen siden jeg tok det opp dagen etter. Så får vi se ved neste korsvei. Jeg regner med at de legene håndhilser (evt ikke får håndhilset) på et antall barn hver dag, og er litt forundret over at de ikke har en annen strategi når de blir avvist. Regner med at det er fler enn min jente som refuserer den utstrakte hånda. Den siste som prøvde seg den dagen svarte jeg tilslutt litt flåsete med at "neida, hun bare driver ikke med sånt", da han kom med du-er-visst-litt-sjenert-kommentaren sin. ''Jeg regner med at de legene håndhilser (evt ikke får håndhilset) på et antall barn hver dag, og er litt forundret over at de ikke har en annen strategi når de blir avvist. Regner med at det er fler enn min jente som refuserer den utstrakte hånda.'' Jeg synes også det er merkelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg vet det ikke handler om hygiene... Poenget mitt var at hvis man fristiller seg det at det er vanlig å håndhilse, så er det en ganske intim ting å gjøre med en fremmed. Ta på et annet menneskes hud, Til og med hendene. Hvis man tenker over det. Og at det da ikke er så rart at man i andre litt strengere og mer tilknappede kulturer synes det ikke er ok på tvers av kjønn. Hendene er i mine øyne det minst intime stedet å berøre andre personer. Det er hendenes oppgave å berøre. Formalisert i et håndtrykk blir det enda mindre intimt. Er det greit å håndhilse på personer av samme kjønn, men ikke motsatt kjønn, handler det selvsagt om en form for kjønnsegresjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.