Taj Mahal Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Hei *s* Har tre gutter på 6,8 og 10 år. Jeg har problemer med å vite hva som er best. Hvis noen bare kommer å dålker han i ryggen med et balltre. Skal han ta igjen, eller telle til ti? Er det ikke naturlig at barn setter hverandre på plass, og hvis man da sier man ikke skal ta igjen, så ødlegger man gutten? Også er det det at man må jo kontrollere sinnet sitt, og kanskje det beste er å telle til ti? Men jeg får ikke det helt til å rime. Hvis min sønn er med på 'leken' så får han tåle steken. Men når det dreier seg om noen som bare uten grund flyr på, så skal man vel vise at det ikke aksepteres? ?? Kan du hjelpe meg litt her? *s* Eller tror du det er greit slik jeg ser på det? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Jeg tillater meg å si noe her. Da jeg vokste opp sa min mor alltid: "Gå ut og slå igjen" hvis jeg kom inn og klagde på at noen hadde slått meg. Dette er jeg veldig takknemlig for at hun gjorde, for dette er noe jeg hatt tatt med meg videre. Ikke sånn å forstå at jeg driver og slår folk, men man blir tøffere av det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 9. november 2001 Forfatter Del Skrevet 9. november 2001 Jeg tillater meg å si noe her. Da jeg vokste opp sa min mor alltid: "Gå ut og slå igjen" hvis jeg kom inn og klagde på at noen hadde slått meg. Dette er jeg veldig takknemlig for at hun gjorde, for dette er noe jeg hatt tatt med meg videre. Ikke sånn å forstå at jeg driver og slår folk, men man blir tøffere av det Hei Altman, Ja, jeg vil jo ikke at andre skal 'plukke' på gutten min. Men det er ikke så lett bestandig. Noen barn som bare slår andre barn uten grunn, kan komme av div. sykdommer for eksempel. Man vil jo at sin sønn skal kunne skille div. situasjoner og at ingen skal trøkke på ham. Ikke lett det der *s* Phu, så mange varianter. Noen barn er skikkelige pøbler pga. rett og slett foreldre som driter i barna sine osv. Det er synd på slike barn. Hvordan bør jeg lære mine barn opp, når de opplever slikt? Vil ikke at mine barn skal bli hevngjerrig heller :-`\ Min ene sønn har det med å huske i flere mnd. hva en annen har gjort mot ham. Det kan da ikke være bra?! Om han ikke har klart å ta igjen der og da altså. Uff, det er ikke lett å være forelder *s* Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Jeg ville rådet min sønn til å slå igjen dersom noen uten grunn eller forvarsel slo han med et balltre. Jeg ville ikke gjøre noe unntak selv om den som slo var syk. Jeg har vært i en slik situasjon. I hans klasse på ungdomsskolen gikk en gutt med betydelige adferdsproblemer grunnet en hjerneskade. Denne gutten var stor og sterk og gikk rundt og slo alle med en stokk. Skolen var uten evne og vilje til å beskytte de andre elevene, selv de som var mindre og svakere. Jeg sa til min sønn at han ikke skulle finne seg i dette, men ta igjen. Etter er par alvorlige runder ble det slutt på slåingen. Noen har ikke kapasitet til å la seg prate til fornuftig adferd. De må kjenne det på kroppen. Du har hørt historien om sosionomen som gikk forbi en halv ihjelslått mann i rennesteinen og sa: Stakkars han som har gjort dette. Han må ha det fælt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 10. november 2001 Forfatter Del Skrevet 10. november 2001 Jeg ville rådet min sønn til å slå igjen dersom noen uten grunn eller forvarsel slo han med et balltre. Jeg ville ikke gjøre noe unntak selv om den som slo var syk. Jeg har vært i en slik situasjon. I hans klasse på ungdomsskolen gikk en gutt med betydelige adferdsproblemer grunnet en hjerneskade. Denne gutten var stor og sterk og gikk rundt og slo alle med en stokk. Skolen var uten evne og vilje til å beskytte de andre elevene, selv de som var mindre og svakere. Jeg sa til min sønn at han ikke skulle finne seg i dette, men ta igjen. Etter er par alvorlige runder ble det slutt på slåingen. Noen har ikke kapasitet til å la seg prate til fornuftig adferd. De må kjenne det på kroppen. Du har hørt historien om sosionomen som gikk forbi en halv ihjelslått mann i rennesteinen og sa: Stakkars han som har gjort dette. Han må ha det fælt. Åhh! *s* Takk for svaret Nils Håvard. Det var veldig godt å høre deg si dette *s* Noen ganger nøler skolen for lenge til å gjøre noe alvorlig. Faktisk kan slik adferd vise seg fra de begynner på skolen til de går over i ungdomsskolen. Dette synes jeg er forferdelig. Man sier i fra til skolen, men skolen har allerede snakket med foreldrene til gutten mange ganger. Man lurer på om man skal gå å snakke med foreldrene eller gutten, men det har nok ikke noe for seg det heller. Slike problemer burde tas lenge før det går så langt. Det dreier seg om et barns framtid, som stadig 'roper' hjelp. Det er trist. Vel.... Mvh en lettet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherlock Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Jeg ville rådet min sønn til å slå igjen dersom noen uten grunn eller forvarsel slo han med et balltre. Jeg ville ikke gjøre noe unntak selv om den som slo var syk. Jeg har vært i en slik situasjon. I hans klasse på ungdomsskolen gikk en gutt med betydelige adferdsproblemer grunnet en hjerneskade. Denne gutten var stor og sterk og gikk rundt og slo alle med en stokk. Skolen var uten evne og vilje til å beskytte de andre elevene, selv de som var mindre og svakere. Jeg sa til min sønn at han ikke skulle finne seg i dette, men ta igjen. Etter er par alvorlige runder ble det slutt på slåingen. Noen har ikke kapasitet til å la seg prate til fornuftig adferd. De må kjenne det på kroppen. Du har hørt historien om sosionomen som gikk forbi en halv ihjelslått mann i rennesteinen og sa: Stakkars han som har gjort dette. Han må ha det fælt. Håper du rådet sønnen din til å først ta igjen etter at bølla hadde fått beslaglagt balltreet eller å sørge for å treffe handa han holdt balltreet med, slik at situasjonen ikke utartet seg til en slosskamp med farlige slagvåpen. For å lære ungene at feighet ikke lønner seg bør man velge en annen arena enn den voldelige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Hei Altman, Ja, jeg vil jo ikke at andre skal 'plukke' på gutten min. Men det er ikke så lett bestandig. Noen barn som bare slår andre barn uten grunn, kan komme av div. sykdommer for eksempel. Man vil jo at sin sønn skal kunne skille div. situasjoner og at ingen skal trøkke på ham. Ikke lett det der *s* Phu, så mange varianter. Noen barn er skikkelige pøbler pga. rett og slett foreldre som driter i barna sine osv. Det er synd på slike barn. Hvordan bør jeg lære mine barn opp, når de opplever slikt? Vil ikke at mine barn skal bli hevngjerrig heller :-`\ Min ene sønn har det med å huske i flere mnd. hva en annen har gjort mot ham. Det kan da ikke være bra?! Om han ikke har klart å ta igjen der og da altså. Uff, det er ikke lett å være forelder *s* Mvh Er ganske sjokkert over att voksne folk gir ungene beskjed om å slå tilbake. Vold kan aldri forsvares. Det er ikke alle unger som har god dømmekraft. Vet en 6 åring hvordan en skal slå uten att noen blir alvorlig skadet? Jeg selv kastet en stor stein i hodet på en nabogutt da jeg var 7 år. En annen gang laget vi ei felle som sendte ei jente på sykehuset i to månder. Å gi barna våre lov til å ta igjenn, kan vel lett føre til att de blir de første som tyr til vold også, for de får lov hjemme. Nei slik har ikke jeg oppdratt barna mine. De skal selvfølgelig ikke være passive vist noen flyr på dem. De må jo forsvare seg, men å begynne med slike hevn tiltak fører aldri noe godt med seg. Det er jo slik de store "barna" driver på i Afganistan. Hos de fleste tror jeg det er like nyttig å ta ett godt tak i rakkern, stirre han rett inn i øynene, og snakke strengt til ungen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38409-nhd/#findComment-145580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.