Gå til innhold

Nå må jeg kjøre enda mer

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja jeg skal prøve å snake med min mann i kveld, denne svimmelheten går kanskje over etter noen flere dager meg jerntabl.

Jeg skal så tenke på det med å hente barna på bussholdeplassen.

Hva er grunnene for barna til å få innvilget TT kort?

Mange barn med autisme har det, men jeg vet ikke på hvilket grunnlag de fikk det?

Kan jeg som voksen få det, selv om jeg har sertifikat?

Jeg tenker på å bruke det på dager hvor jeg er sliten/dårlig, jeg vet ikke hva som er kravene til denne ytelsen?

Hei

Du kan søke om TT-kort, men du trenger i såfall en uttalelse enten fra din psykiater eller fastlege om hvorfor du har behov for TT-kort.

Det er ikke til hinder for innvilgelse av TT-kort at du selv kan kjøre bil når du er i form til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

22

• frosken

7

• Goliath

4

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg tviler sterkt på at hensikten med TT kort er ment for å dekke slike behov - for å si det forsiktig.....

''Jeg tviler sterkt på at hensikten med TT kort er ment for å dekke slike behov - for å si det forsiktig.....''

TT-ordningen gjelder for alle typer årsaker til at man er ute av stand til å bruke offentlig transport (såfremt problemet er stort nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan søke om TT-kort, men du trenger i såfall en uttalelse enten fra din psykiater eller fastlege om hvorfor du har behov for TT-kort.

Det er ikke til hinder for innvilgelse av TT-kort at du selv kan kjøre bil når du er i form til det.

Hei!

Okey takk.

Min fastlege skriver alt, han vet bare ikke hvilke grunner han skal skrive. Skal jeg bare oppgi som grunn at det på enkelte dager blir for mye for meg, at jeg plages av lyder og at jeg til tider/enkeltdager kan bli så sliten at det er uforsvarlig å kjøre.

Er det grei nok grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey takk.

Min fastlege skriver alt, han vet bare ikke hvilke grunner han skal skrive. Skal jeg bare oppgi som grunn at det på enkelte dager blir for mye for meg, at jeg plages av lyder og at jeg til tider/enkeltdager kan bli så sliten at det er uforsvarlig å kjøre.

Er det grei nok grunn?

Det er viktig at dere nokså detaljert beskriver hvordan du reagerer på lyd når du er sliten, og at du da verken klarer å kjøre bil eller ta bussen - og at du dermed ikke klarer å ivareta dine plikter som mor. Muligens er det best om din psykiater skriver noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det virker komplisert.

Tror det der med grunnstønad og hjelpestønad er stønader uavhengig av inntekt om jeg husker riktig fra jeg hadde om trygdelov. Men jeg er ikke sikker nå for jeg er litt sliten, men det går bedre.

Takk for svar

''Tror det der med grunnstønad og hjelpestønad er stønader uavhengig av inntekt om jeg husker riktig fra jeg hadde om trygdelov.''

Du har rett i at både grunn- og hjelpestønad er uavhengig av inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at dere nokså detaljert beskriver hvordan du reagerer på lyd når du er sliten, og at du da verken klarer å kjøre bil eller ta bussen - og at du dermed ikke klarer å ivareta dine plikter som mor. Muligens er det best om din psykiater skriver noe.

Hei!

Takk :-)

Ja jeg kan spørre henne, hun er som skrevet før, veldig snill mot meg, siden hun er myndig så vet hun sikkert hvordan dette kan gjøres hvis det er rimelig å søke om det.

Jeg lurte en gang på om jeg hadde små abscenser (jeg kan falle ut/bort), til det svarte hun nei du har kun autisme, så hun er veldig sikker på det meste, noe jeg syns er utmerket.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tror det der med grunnstønad og hjelpestønad er stønader uavhengig av inntekt om jeg husker riktig fra jeg hadde om trygdelov.''

Du har rett i at både grunn- og hjelpestønad er uavhengig av inntekt.

Hei!

Ja akkurat for det er derfor vi fikk det.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tviler sterkt på at hensikten med TT kort er ment for å dekke slike behov - for å si det forsiktig.....''

TT-ordningen gjelder for alle typer årsaker til at man er ute av stand til å bruke offentlig transport (såfremt problemet er stort nok).

Er det også uavhengig av inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innom av og til

Hei!

Takk.

Jeg vet ikke om hvordan det går, men jeg skal prøve, se hva han sier. Han tror jeg klarer langt mer enn jeg klarer. Da jeg sa "jeg måtte stoppe i en rundkjøring for var så svimmel" så sa han "javel". Han ble ikke redd for det slik som dere.

Han bad meg ta jerntabeletter, noe jeg straks begynte å gjøre, jeg har tatt tre tabeletter pr dag, nå i tre dager, jeg tror jeg føler meg bedre :-) Kanskje er dette noe så enkelt som jernmangel.

Jeg tok kalsium, tran og multivitaminer og folsyre, men jern det glemte jeg, jeg tror derfor det snart blir bedre med svimmelheten.

Hei! Hvis du ikke har vært til lege, burde du kanskje gå dit, få målt Hb og jernlager før du vet om du trenger ta jerntabletter. Vet du om du trenger alt det andre du tar? Tror man skal være forsiktig, hvis ikke du har påvist manel av noe, med å ta både trang og vitarminer, hvis vitamintilskuddet også inneholder Dvitarmin slik som tranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Politiet står over trafikkreglene. Men det gjelder bare når de er ute og dirigerer i trafikken. At politiet gir det generelle rådet at jenter ikke skal gå alene, så betyr ikke det at politiet har sagt at du kan bryte trafikkreglene.

Du kan ikke risikere ditt og andres liv ved å kjøre når du er for sliten, det skjønner du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Hvis du ikke har vært til lege, burde du kanskje gå dit, få målt Hb og jernlager før du vet om du trenger ta jerntabletter. Vet du om du trenger alt det andre du tar? Tror man skal være forsiktig, hvis ikke du har påvist manel av noe, med å ta både trang og vitarminer, hvis vitamintilskuddet også inneholder Dvitarmin slik som tranen.

Hei!

Jeg går sjelden til legen hvis jeg er syk (jeg går mer hvis det er et skjema jeg må ha), det går over av seg selv, og jeg liker ikke bli undersøkt. Jeg har god erfaring med å bare ta et tilskudd eller bare vente noen uker så går det meste over.

Jeg er ganske flink i sammensetning av vitaminprodukterm, tar ikke for mye av de fettløselige, unntatt E vitamin, men der har jeg en egen teori :-)

Men takk for omtanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet står over trafikkreglene. Men det gjelder bare når de er ute og dirigerer i trafikken. At politiet gir det generelle rådet at jenter ikke skal gå alene, så betyr ikke det at politiet har sagt at du kan bryte trafikkreglene.

Du kan ikke risikere ditt og andres liv ved å kjøre når du er for sliten, det skjønner du vel?

Hei!

Jeg skjønner vel det. Men så er jeg ganske mye alene for tiden med hovedansvaret, og fordi jeg nå dessverre er blitt svimmel, så kan ikke det gå utover alt i familien, da må jeg ta meg sammen.

Eks ta jerntabeletter og prøve å sove nok.

Men jeg skal gjøre som Frosken sa gå til fastlegen og få søkt om TT-kort litt pga av livssituasjon, men mest pga av at jeg har dager der jeg bør ha muligheten til å følge opp mine barn og la bilen stå. Hadde ikke de hatt sine vansker så kunne jeg nok forventet mer av dem også.

Nå føler jeg meg bedre uansett hva angår svimmelheten i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det kan hjelpe å bruke propper i ørene når du evt tar bussen/kjører?

Hei!

Jeg bruker de alltid hvis jeg må ta bussen, men det dumme er at jeg blir så sliten etter på at jeg må gå på mitt rom og det kan jeg ikke for tiden, jeg er i stuen og på kjøkkenet hele tiden da jeg jo er mye alene.

Når jeg kjører har jeg ørepropper hvis det er andre barn enn mine med, fordi de prater, og mange prater mer enn jeg greier.

Da et barn nå spurte meg om jeg ville høre enda en historie svarte jeg "nei, ikke nå", jeg var utslitt i ørene av praten, men heldigvis løste det seg barnet pratet videre med mitt barn.

Jeg skjønner ikke det ekstreme behovet av å snakke hele tiden, man får jo ikke tenkt gjennom noe føler jeg, det går i et hos enkelte, det er da jeg blir sliten.

Mine barn snakker mest når de har noe å formidle, det er ikke en endeløs strøm av ord, som om man er redd for stillheten.

Jeg leste at da de fant en gammel hodeskalle på sørlandet så fastslo de kjønn ved å se på slitasjen på kjeven, fordi så slitt så konstaterte de at var en kvinne, men altså dette barnet som prater hele tiden er en gutt, og jeg kjenner visse andre menn som prater hele tiden, så det der tror jeg er kjønnsuavhengig.

Men likefullt er det så plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker de alltid hvis jeg må ta bussen, men det dumme er at jeg blir så sliten etter på at jeg må gå på mitt rom og det kan jeg ikke for tiden, jeg er i stuen og på kjøkkenet hele tiden da jeg jo er mye alene.

Når jeg kjører har jeg ørepropper hvis det er andre barn enn mine med, fordi de prater, og mange prater mer enn jeg greier.

Da et barn nå spurte meg om jeg ville høre enda en historie svarte jeg "nei, ikke nå", jeg var utslitt i ørene av praten, men heldigvis løste det seg barnet pratet videre med mitt barn.

Jeg skjønner ikke det ekstreme behovet av å snakke hele tiden, man får jo ikke tenkt gjennom noe føler jeg, det går i et hos enkelte, det er da jeg blir sliten.

Mine barn snakker mest når de har noe å formidle, det er ikke en endeløs strøm av ord, som om man er redd for stillheten.

Jeg leste at da de fant en gammel hodeskalle på sørlandet så fastslo de kjønn ved å se på slitasjen på kjeven, fordi så slitt så konstaterte de at var en kvinne, men altså dette barnet som prater hele tiden er en gutt, og jeg kjenner visse andre menn som prater hele tiden, så det der tror jeg er kjønnsuavhengig.

''Jeg leste at da de fant en gammel hodeskalle på sørlandet så fastslo de kjønn ved å se på slitasjen på kjeven, fordi så slitt så konstaterte de at var en kvinne, men altså dette barnet som prater hele tiden er en gutt, og jeg kjenner visse andre menn som prater hele tiden, så det der tror jeg er kjønnsuavhengig.''

Er du klar over hvor morsom du er??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Minstejenta mi kan prate uavbrutt, men hun godtar det heldigvis de gangene jeg spør om hun kan vente litt med å fortelle til vi har kommet hjem;)

Moren min hører normalt, og har IKKE asperger, men hun var så hypernervøs når hun kjørte bil - så vi barna hadde forbud mot å snakke når det var f.eks. glatte veier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg leste at da de fant en gammel hodeskalle på sørlandet så fastslo de kjønn ved å se på slitasjen på kjeven, fordi så slitt så konstaterte de at var en kvinne, men altså dette barnet som prater hele tiden er en gutt, og jeg kjenner visse andre menn som prater hele tiden, så det der tror jeg er kjønnsuavhengig.''

Er du klar over hvor morsom du er??!!

Hei!

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstejenta mi kan prate uavbrutt, men hun godtar det heldigvis de gangene jeg spør om hun kan vente litt med å fortelle til vi har kommet hjem;)

Moren min hører normalt, og har IKKE asperger, men hun var så hypernervøs når hun kjørte bil - så vi barna hadde forbud mot å snakke når det var f.eks. glatte veier ;)

Hei!

Ja mine barn kan i blant prate uavbrutt, men det er sjelden og knytter seg da til en tanke de har tenkt på en stund, eller en interesse de har gjort en ny oppdagelse innen,

Dette er lettere for meg å forholde meg til, selv om det av og til er en utfordring, siden barna kan stille spørsmål, men så svare selv, eller virke likegyldig til hva andre har å formidle. Som om alt er ferdig lagd før de åpnet munnen.

Det er som å trykke på en knapp, der ord, faktasetninger og et og annet spørsmål etterfulgt av deres eget svar kommer. Det er bare å bite i seg at man vil si noe /eller tilføye noe, for det må man evt gjøre når hele ressonementet er fullendt, det betyr at man bør ha papir og penn og underveis notere seg hva man vil si noe mer om. De er også litt som meg , da man sjelden får svar der og da, men kanskje etter noen dager, de bare ser på meg, og jeg vet ikke om de hører hva jeg sier, men siden det etter noen dager kommer et svar, ja så hører de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...