Gjest Elextra Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er viktig at dere nokså detaljert beskriver hvordan du reagerer på lyd når du er sliten, og at du da verken klarer å kjøre bil eller ta bussen - og at du dermed ikke klarer å ivareta dine plikter som mor. Muligens er det best om din psykiater skriver noe. Hører det innunder sine "plikter som mor" å frakte barna til fritidsaktiviteter på andre siden av byen, på den måten at en derved får det dekket av det offentlige? Bare stusser om en virkelig kan få dekket kostnader til dette - det er tross alt ikke snakk om livsnødvendigheter. Nå mener jeg ikke at jeg ikke unner Madelenemie dette - absolutt ikke :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hører det innunder sine "plikter som mor" å frakte barna til fritidsaktiviteter på andre siden av byen, på den måten at en derved får det dekket av det offentlige? Bare stusser om en virkelig kan få dekket kostnader til dette - det er tross alt ikke snakk om livsnødvendigheter. Nå mener jeg ikke at jeg ikke unner Madelenemie dette - absolutt ikke :-). Lese seg opp på TT-kort... Jo, det er akkurat slikt man har TT-kort til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Lese seg opp på TT-kort... Jo, det er akkurat slikt man har TT-kort til. Ja, må innrømme at jeg vet svært lite om TT-kort, og kunne sikkert lest meg opp før jeg skrev noe som helst . Min erfaring helt generelt er bare at det er vanskelig å få støtte til noe som ikke er helt "nødvendig" (vanskelig å definere, selvfølgelig), men som nevnt - kan ingen ting om TT-kort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Minstejenta mi kan prate uavbrutt, men hun godtar det heldigvis de gangene jeg spør om hun kan vente litt med å fortelle til vi har kommet hjem;) Moren min hører normalt, og har IKKE asperger, men hun var så hypernervøs når hun kjørte bil - så vi barna hadde forbud mot å snakke når det var f.eks. glatte veier Hei! Og jeg klarer ikke mye snakk i bilen heller fordi jeg da ikke klarer å passe på trafikken, det var egentlig en god forklaring når vi har med andre barn. De fleste er veldig glad i å snakke, og de oppsøker meg mye, som regel hører jeg, men uten helt å forstå, jeg smiler til dem, ja for jeg vil jo gjerne forstå, det er når de snakker om temaer jeg ikke kan noe om, at jeg liksom ikke får sortert ordene fot nok til å vite hva jeg skal si. Det hender det er noe søtt og morsomt, men mest hvis det kommer en historie ikke når det kommer 10. Det var en gutt her som sa noe til meg om at han hadde munndiare, jeg sa "jeg hører det", jeg sa jeg ble sliten og han smilte og gikk. Det fine med barn er at de syns å akseptere det man sier og begir seg ikke inn på ville overfortolkninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei! Og jeg klarer ikke mye snakk i bilen heller fordi jeg da ikke klarer å passe på trafikken, det var egentlig en god forklaring når vi har med andre barn. De fleste er veldig glad i å snakke, og de oppsøker meg mye, som regel hører jeg, men uten helt å forstå, jeg smiler til dem, ja for jeg vil jo gjerne forstå, det er når de snakker om temaer jeg ikke kan noe om, at jeg liksom ikke får sortert ordene fot nok til å vite hva jeg skal si. Det hender det er noe søtt og morsomt, men mest hvis det kommer en historie ikke når det kommer 10. Det var en gutt her som sa noe til meg om at han hadde munndiare, jeg sa "jeg hører det", jeg sa jeg ble sliten og han smilte og gikk. Det fine med barn er at de syns å akseptere det man sier og begir seg ikke inn på ville overfortolkninger. Du kan jo fortelle folk at pga din aspergerdiagnose kan det være vanskelig for deg å sortere informasjon og ta til deg alt når folk forteller mye, og at du trenger tid på å sortere inntrykk osv. Kanskje vil da de voksne rundt deg tenke over dette og reflektere over hvordan de kan gjøre sin kommunikasjon lettere overfor deg. Hvis du hadde sittet og snakka med meg, så hadde jeg tålt at du forklarte meg at du trengte en liten pratepause pga din asperger. Det er lettere å takle slikt når man vet årsaken, og at årsaken ikke primært er at jeg har "munndiare", men at du trenger tilrettelegging 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Du kan jo fortelle folk at pga din aspergerdiagnose kan det være vanskelig for deg å sortere informasjon og ta til deg alt når folk forteller mye, og at du trenger tid på å sortere inntrykk osv. Kanskje vil da de voksne rundt deg tenke over dette og reflektere over hvordan de kan gjøre sin kommunikasjon lettere overfor deg. Hvis du hadde sittet og snakka med meg, så hadde jeg tålt at du forklarte meg at du trengte en liten pratepause pga din asperger. Det er lettere å takle slikt når man vet årsaken, og at årsaken ikke primært er at jeg har "munndiare", men at du trenger tilrettelegging Hei! Okey, takk Men skal jeg si det der med å sortere uttrykk, at det er vanskelig for meg osv... skal jeg nevne diagnose? Vet mange i dag at asperger syndrom er en autismespekterforstyrrelse? Jeg kunne kanskje bedre sagt jeg har barneautisme, kanskje det da blir enklere for mennesker å forstå? Ja selv om det der med barneautisme og jo høres merkelig ut når en person er voksen? Det står jo barneautisme i den journalen min, men uten nr bak. Det er ikke så vanskelig med de som virkelig kjenner meg de vet at jeg blir fort sliten og derfor at jeg må være mer hjemme, jeg har ikke funnet ord til å forklare det noe bedre for dem, jeg er ganske dårlig muntlig, i vertfall på emner jeg ikke har skrevet og tenkt mye på, før jeg snakker om det. Noen spurte meg en gang om jeg kunne forklare litt hva asperger syndrom går ut på, jeg svarte da at det klarer jeg ikke muntlig. De sa det ikke gjorde noe, og den ene damen, printet da ut et hefte til en annen gang, det hefte her " hvordan være venn med en med asperger syndrom", det var informativt nok egentlig, men jeg kan nok ikke gå rundt med det, men kanskje et kort hvor det står noen enkle setninger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei! Okey, takk Men skal jeg si det der med å sortere uttrykk, at det er vanskelig for meg osv... skal jeg nevne diagnose? Vet mange i dag at asperger syndrom er en autismespekterforstyrrelse? Jeg kunne kanskje bedre sagt jeg har barneautisme, kanskje det da blir enklere for mennesker å forstå? Ja selv om det der med barneautisme og jo høres merkelig ut når en person er voksen? Det står jo barneautisme i den journalen min, men uten nr bak. Det er ikke så vanskelig med de som virkelig kjenner meg de vet at jeg blir fort sliten og derfor at jeg må være mer hjemme, jeg har ikke funnet ord til å forklare det noe bedre for dem, jeg er ganske dårlig muntlig, i vertfall på emner jeg ikke har skrevet og tenkt mye på, før jeg snakker om det. Noen spurte meg en gang om jeg kunne forklare litt hva asperger syndrom går ut på, jeg svarte da at det klarer jeg ikke muntlig. De sa det ikke gjorde noe, og den ene damen, printet da ut et hefte til en annen gang, det hefte her " hvordan være venn med en med asperger syndrom", det var informativt nok egentlig, men jeg kan nok ikke gå rundt med det, men kanskje et kort hvor det står noen enkle setninger? Jeg tror de fleste har hørt om asperger. Du kan fortelle at du har asperger og at dette er en form for autisme. Det som er vanskelig for deg er bl.a. å sortere uttrykk og ta inn alt som skjer rundt deg. Dette burde være bra nok informasjon i første omgang, så får de heller spørre om det er mer de lurer på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hører det innunder sine "plikter som mor" å frakte barna til fritidsaktiviteter på andre siden av byen, på den måten at en derved får det dekket av det offentlige? Bare stusser om en virkelig kan få dekket kostnader til dette - det er tross alt ikke snakk om livsnødvendigheter. Nå mener jeg ikke at jeg ikke unner Madelenemie dette - absolutt ikke :-). ''Hører det innunder sine "plikter som mor" å frakte barna til fritidsaktiviteter på andre siden av byen, på den måten at en derved får det dekket av det offentlige? Bare stusser om en virkelig kan få dekket kostnader til dette - det er tross alt ikke snakk om livsnødvendigheter.'' TT-kort ordningen er basert på at man som følge av helsemessige forhold har svært store problemer med å benytte seg av offentlig transport. De er et begrenset antall reiser pr år innenfor Oslos grenser, hvordan den enkelte velger å benytte sine reiser legger det offentlige seg ikke opp i. Tenker du at funksjonshemmede kun bør få støtte til "livsnødvendigheter"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Hører det innunder sine "plikter som mor" å frakte barna til fritidsaktiviteter på andre siden av byen, på den måten at en derved får det dekket av det offentlige? Bare stusser om en virkelig kan få dekket kostnader til dette - det er tross alt ikke snakk om livsnødvendigheter.'' TT-kort ordningen er basert på at man som følge av helsemessige forhold har svært store problemer med å benytte seg av offentlig transport. De er et begrenset antall reiser pr år innenfor Oslos grenser, hvordan den enkelte velger å benytte sine reiser legger det offentlige seg ikke opp i. Tenker du at funksjonshemmede kun bør få støtte til "livsnødvendigheter"? Frosken, man har offisielt ikke lov å følge unger. Jeg hadde egentlig ikke lov å ta TT til skolen med minstemann, jeg gjorde det likevel da, men måtte ut av taxien og ringe etter ny sa noen sjåfører og andre ville ha 150 kr i ventepenger for å slippe av ungen. Ikke vanligvis altså, bare noen vrange 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Frosken, man har offisielt ikke lov å følge unger. Jeg hadde egentlig ikke lov å ta TT til skolen med minstemann, jeg gjorde det likevel da, men måtte ut av taxien og ringe etter ny sa noen sjåfører og andre ville ha 150 kr i ventepenger for å slippe av ungen. Ikke vanligvis altså, bare noen vrange Nei, du har ikke lov til å droppe av ungen og så kjøre hjem igjen. Men du har lov til å dra til en spilletime, vente på gangen og så dra hjem igjen sammen med ditt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Nei, du har ikke lov til å droppe av ungen og så kjøre hjem igjen. Men du har lov til å dra til en spilletime, vente på gangen og så dra hjem igjen sammen med ditt barn. Ja, det er lov 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg tror de fleste har hørt om asperger. Du kan fortelle at du har asperger og at dette er en form for autisme. Det som er vanskelig for deg er bl.a. å sortere uttrykk og ta inn alt som skjer rundt deg. Dette burde være bra nok informasjon i første omgang, så får de heller spørre om det er mer de lurer på Hei! Okey, men hvis noen hadde sagt noe slikt til meg før jeg selv fikk diagnosen ville jeg sett litt rart på dem, jeg ville ikke forstått hva de snakket om, men mulig andre gjør det. Jeg tror en del jeg har å gjøre med vil ha vansker med å skjønne sortere inntrykk, andre former for sortering tror jeg imidlertid de forstår seg bedre på, men jeg skal prøve. Takk. Jeg har imidlertid ikke mer å si, da får det holde med de to tingene der. Jeg skal jo huske det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg tror de fleste har hørt om asperger. Du kan fortelle at du har asperger og at dette er en form for autisme. Det som er vanskelig for deg er bl.a. å sortere uttrykk og ta inn alt som skjer rundt deg. Dette burde være bra nok informasjon i første omgang, så får de heller spørre om det er mer de lurer på Hei! Jeg trodde du skrev uttrykk, så rettet jeg til inntrykk, men så oppdaget jeg nå at du skrev jo uttrykk. Vel jeg har problemer med begge deler faktisk så kanskje kan jeg legge til det, lettere å huske ut og inn og trykk. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hei! Okey, men hvis noen hadde sagt noe slikt til meg før jeg selv fikk diagnosen ville jeg sett litt rart på dem, jeg ville ikke forstått hva de snakket om, men mulig andre gjør det. Jeg tror en del jeg har å gjøre med vil ha vansker med å skjønne sortere inntrykk, andre former for sortering tror jeg imidlertid de forstår seg bedre på, men jeg skal prøve. Takk. Jeg har imidlertid ikke mer å si, da får det holde med de to tingene der. Jeg skal jo huske det også. Jeg er helt sikker på at ingen vil se rart på deg.... De vil mest sannsynlig synes det er fint at du forklarer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.