Gå til innhold

Tillegg: ønsker så gjerne å fullamme


skogmus

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som svarte så flott til deprimert i slutten av oktober.

Jeg har samme problem, dog har jeg enda mindre melk enn henne. Jeg kan pumpe ut ca. 20 ml hver tredje/fjerde time.... Kan jeg noen sinne komme i mål med dette?

Har prøvd amme-te og prøver også å drikke rikelig i løpet av dagen, sånn passe utvilt føler jeg meg også.

Har prøvd å la vær å gi tillegg i over et døgn ved et par tillfeller uten at dette ga noe særlig virkning på produksjonen - dessuten holdt jeg på å bli smårar av den lille tassen vår på seks uker som var døds-sulten og gråt og gråt og gråt.....og som sugde og sugde og sugde på den tørre puppen....

Altså - tror dere jeg har FOR liten produksjon til at dette vil bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Heisan

- Du sier ingenting om hvor ofte du ammer. Og om du gir tillegg til alle måltider. Men du kan jo amme ofte.

Om du gir tillegg, sørg for å gi pupp først. Og minst mulig tillegg . Det er et poeng nemlig at barnet blir rimelig fort sulten igjen. For HYPPIG amming stimulerer jo til økt produksjon.

Ang. Pumping. Har pumpet masse, etter alle tre barnefødsler. Og en ting erfarte jeg, nemlig at barnet tømmer brystet mye bedre enn pumpen. Så 20 ml som du sier er det pumpa tat ut. Ikke hva barnet tar ut.

Amm selv om puppen virker "tom". Det er meget god stimuli til brystene om at de bør få opp produksjonen.

De her økedagene bør få vare 3-7 dager. Hvor du tømmer brystene minst 10 ganger pr døgn. Hvil, spis og kos deg med barnet. Lykke t il

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:

Pumpa er meget dårlig mål på produksjonen,spessielt om man ikke har pumpet mye før.Jeg fullammet i 6 mnd og ammer fremdeles masse (vesla er 11 mnd) og kan enda ikke pumpe mer enn 20ml.

For det andre; jeg har selv prøvd å gå over fra litt tillegg til fullamming.Det var to ukers helvete,så var alt i orden igjen.Var nede på helsestasjonen sikkert nesten annenhver dag og veide,og vekta holdte seg ok.I følge de bøker jeg har om amming skal man først prøve i 2-3 uker,ser man fremdeles ingen bedring får man nok bare slå seg til ro med tillegg.

For det tredje (her lister jeg opp :-) puppen din er aldri tom! Det produseres ny melk kontinuerlig,så du skal ikke ha dårlig samvittighet når du legger ham til en "tom" pupp.

Hvis du skal gjennomføre dette trenger du støtte,mest fra mann,men gjerne også flere som kan steppe inn og trille vogn (kurant måte å avlede barnet på),og ev gjøre litt husarbeid for deg.

Det går som oftest helt bra,de aller fleste kvinner kan fullamme.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære skogmus.

Det er en større utfordring å øke melkeproduksjonen om du har et utgangspunkt med lite melk. Du har fått alle de vanlige rådene, med å sjekke riktig sugetak, hyppig amming, nattamming? I enkelte tilfeller så kan det være grunner til lav melkeproduksjon. Feks stort blod-tap under fødsel. Rester av morkaken som hindrer at produksjonen kommer i gang eller bakenforliggende sykdom hos mor. Enkelte kvinner har lite kjertelvev som gjør at det er ikke mulig samme hva man gjør, å få nok melk. Dette er skjeldent, men jeg har sett noen tilfeller. Når man stever med melkeproduksjonen er det derfor viktig å bli fulgt tett opp på helsestasjonen for å få støtte og at de vanligste årsakene til lite melk er sjekket ut slik som jeg nevnete tidligere. Når de grunnleggende forholdene for å få nok melk er sjekkt så kan man gå over til de mer skjeldne som jeg også nevnte. Det er viktig med en plan for økningen , som er tidsavgrenset. Feks. at man bestemmer seg for at man skal prøve intenst i en eller to uker. Er det ingen bedring så bør man avfinne seg med at alt er gjort og gi den melken man har, men ikke gå rundt med en konstant dårlig samvittighet. Enkelte kvinner har god nytte av akupunktur for å øke melkeproduksjonen. Man bør da prøve å finne en akupunktør som har erfaring med ammende kvinner og som sjekker ut at alle de vanlige rådene for å øke melkeproduksjonen, er gitt først. Må man gi tilleg kan en måte å gi tillegg på , men samtidig øke melkeproduksjonen/stimulere brystet, være å gi det via et hjelpebryst. Da teipes en sonde til brystknoppen og den går ned i en melkeflaske. Barnet suger da på brystet, får i seg mors egen melk, men også den fra flasken og brystet blir stimulert. Dette bør gjøres under veiledning fra en ammepoliklinikk eller helsestasjoenen om de har efaring med

dette.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det var meg som skrev innlegget under deprimert. Ville bare fortelle hvordan det går her. Jeg ønsket jo å forsøke å øke melkeproduksjonen, og gjorde et forsøk i 3-4 dager ved å pumpe meg mellom hver amming. Å legge gutten til brystet oftere nytter ikke. Han nekter svært så ofte å ta puppen. Ofte kan han skrike i ti minutter før han tar brystet og andre ganger må jeg bare gi meg og la ham få flasken. Jeg forsøkte å gi mindre tillegg slik at gutten skulle bli fortere sulten. Å kutte ut tillegg ved noen måltider var ikke mulig da hylskrek han. Ga ham vanligvis ca 80 ml og da ble han sulten igjen etter 2-3 timer. Men jo mer jeg jobbet med å øke mengden, jo mindre fikk jeg. Sikkert fordi jeg kun tenkte på melk og pumping hele dagen.

Nå har jeg bestemt meg for å nyte denne småbarnstiden i stedet for å slite meg ut på å forsøke å fullamme. Jeg tror det er viktigere at gutten har en mor som har overskudd til å ta seg av ham fremfor å gi ham kun morsmelk. Nå ammer jeg ham 6-7 ganger i døgnet(+ tillegg) og så forsøker jeg å pumpe meg et par ganger utenom. Jeg håper dette er nok til at det lille jeg har av melk ikke forsvinner helt.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Hilsen en som ikke er deprimert lengre, bare litt lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...