Gjest Mamma 31 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hei! Datteren min på 8 har i lengre tid vært plaget av nattesvette. Hun er helt våt av svette. Til og begynne med tenkte jeg ikke videre over det, da jeg tenkte hun kanskje bare var "varmblodig" av seg. Har ikke feber når hun er slik "klam". I tillegg klør hun seg ustanselig over hele kroppen, spesielt på natten, ikke noe spesielt utslett, hun bare sier at hun klør veldig og at det plager henne. Hun ble mandel-operert da hun var 4, hadde da "apne-perioder" og snorket veldig. Nå har snorkingen kommet tilbake igjen, det er så hun må sitte og sove. Når hun kom hjem fra skolen en dag, fortalte hun at hun hadde besvimt ute i leketida. Dette har skjedd en gang tidligere også. Jeg ringte da fastlegen for å bestille time, men fikk ikke time før 14 dager. Nå begynner hun å klage over vondt i beina -vet ikke om det har noen sammenheng. Hun sier innimellom at hun føler seg litt slapp. Jeg kjenner at disse symptomene sammen bekymrer meg. Når jeg teller resp.frekv hennes når hun sover har hun ligget på ca 12, men det kjennes ut som pulsen er uregelmessig, at den hopper over et slag, og plutselig slår dobbelt.. Kan det være snorkingen og at hun rett og slett får for lite oksygen og blir uopplagt av det? Hadde hun vært alvorlig syk så hadde vel allmenntilstanden vært kraftig redusert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Svette slik du beskriver det er ikke uvanlig hos barn etter at de har lagt seg,dette forutsetter at barnet ellers er friskt. Mål temperaturen slik at du er sikker på at hun ikke har feber.Ved svette opptrer også kløe, spes. dersom barnet har ull inntil kroppen.Svette irriterer huden, du får kjøpt ullundertøy med bomull nærmest huden. Natt kjoler og pysjamaser bør være av lett bomullsstoff. Dyne og pute bør være av bomull. Siden hun er operert for mandler da hun var 4 år gammel,. synes jeg legen som opererte henne; eller en annen, skal inspisere halsen og svelget for å se at det ikke er anatomiske forandringer etter operasjonen som kan forklare symptomene hennes. Smertene i bena og det at hun føler seg slapp synes jeg vanskelig kan forklares av svetten og at hun er mandeloperert. Pulsuregelmessigheten som du beskriver er noe du kan se normalt. Men jeg syner at alt du engster deg for gjør at hun bør underøkes av lege, selv om jeg ikke oppfatter symptomene som uttrykk for alvorlig sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.