Gå til innhold

Facebook - barnas venners venner

Anbefalte innlegg

Eldstemann er nå på Facebook. Det gir meg innblikk i både hans og hans jevnaldrendes aktiviteteter, noe som mest er hyggelig - men også noen ganger det motsatte.

Selv har jeg sørget for at kun hans venner får se hans oppdateringer. Samme innstillinger som jeg selv har.

Men jeg ser at de fleste av vennene har standardinnstillingen FB har for alle under 16: Alt kan sees av både venner og venners venner. (For alle over 16 er standard lik Offentlig).

Venners venner er _veldig_ mange ukjente mennesker når man som disse har et anslått gjennomsnitt på mellom 100 og 150 venner.

Jeg er IT-kyndig, tilbringer endel tid på nett og vil gjerne være en "digital nabokjerring". Men opplever dilemmaet mellom å være en voksen som gjerne vil si ifra - og å sette mine barn i en ubehagelig situasjon. For unge tenåringer kan det være ubehagelig nok at mamma i det hele tatt viser seg ;-) Selv om jeg ikke opplever at det er tilfelle her hos oss.

En konkret sak: En klassevenninne av poden har lagt ut en helt typisk status: "Si 3 ord som beskriver meg".

Venninner og venner svarer i massevis: "Søt, pen, snill". De er veldig hyggelige mot hverandre allesammmen. Så kommer det en kommentar fra en noe eldre gutt: "Jeg liker deg ikke, din kødd :-("

Jenta spør hvem han er. Han svarer "Haha, du kjenner meg ikke. Er ikke dette skummelt?"

Der stopper det. Ingen skade skjedd, utenom ubehaget for henne som ikke var forberedt på å få ubehagelige kommentarer fra folk hun ikke kjenner. Dette kan altså være et resultat av å ha åpen profil for "Venners venner".

Så har jeg jo lyst til å fortelle denne jenta hva hun kan gjøre med innstillingene på FB for å unngå slikt.

De er en stor klasse. Jeg har faktisk aldri snakket med henne før, og vil nok ikke treffe henne live med det første og derfor ville jeg gjort det i en melding til henne. Men stoppes av at det kanskje vil være ubehagelig for poden å se at mamma blander seg inn? (Han er hos faren denne uka, ellers ville jeg spurt ham direkte.)

Mens jeg har skrevet her, tenker jeg også at det kanskje er overflødig med vokseninnblanding her? Det er mulig at jeg overvurderer egen betydning, og at jenta selv lærte noe og vil endre innstillingene helt på egen hånd eller etter råd fra venner?

Uansett regner jeg med å se flere slike små episoder, og vil gjerne vite hva dere tenker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384724-facebook-barnas-venners-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med lærer på generelt grunnlag. Greit å informere hele klassen på at det går ann å endre innstillinger

''Ta det opp med lærer på generelt grunnlag. Greit å informere hele klassen på at det går ann å endre innstillinger''

Det var et veldig godt forslag. Det skal jeg gjøre :-)

Jeg gjorde meg samme erfaringer som deg, og nevnte det på et foreldremøte for klassen. Nå har elevene fått et lynkurs i personverninnstillinger osv.

Ungene får høre mye på generelt grunnlag om å være forsiktige på nett osv, men mange lærere og foreldre mangler detaljkunnskap om ymse sosiale medier, så det kan være lurt å tilby hjelp hvis det er tilfelle.

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg ville funnet ut hva jeg skulle gjøre her, helt uten å involvere skolen/klassen/lærere. Men jeg er litt snål sånn.

''men jeg ville funnet ut hva jeg skulle gjøre her, helt uten å involvere skolen/klassen/lærere.''

Ja? Fortell da :-)

Annonse

Jeg gjorde meg samme erfaringer som deg, og nevnte det på et foreldremøte for klassen. Nå har elevene fått et lynkurs i personverninnstillinger osv.

Ungene får høre mye på generelt grunnlag om å være forsiktige på nett osv, men mange lærere og foreldre mangler detaljkunnskap om ymse sosiale medier, så det kan være lurt å tilby hjelp hvis det er tilfelle.

Det var også lurt. Jeg kan gjerne tilby meg å ha et lynkurs på et foreldremøte.

''men jeg ville funnet ut hva jeg skulle gjøre her, helt uten å involvere skolen/klassen/lærere.''

Ja? Fortell da :-)

''Ja? Fortell da :-)''

Mener at jeg ville tatt avgjørelsen selv på hvordan jeg skulle håndtere dette, uten å involvere skolen/klassen/læreren. Skolen/lærerne har ansvar for nok av ting fra før og nye ting blir stadig "dyttet" over på skolen.

Jeg ville nok ha sendt en melding til jenta om at jeg så hva som skjedde på veggen hennes, og tilbudt meg å forklare ang. personverninnstillinger dersom hun ønsket dette. Tror ikke hun ville tatt det ille opp. Sønnen din har vel ingen rett til å bestemme om du skal få gjøre dette eller ikke?

Like etter at min jente kom på FB, fikk jeg en melding fra ei jeg kjenner om at hun kunne se min datters vegg. Også anbefalte hun å endre innstillingene, og skrev også fremgangsmåten, slik at vi kunne gjøre det med en gang.

Det var ikke noen spesiell grunn til at hun skrev det, annet enn at hun anbefalte oss at kun min datters venner kunne se veggen veggen og statusoppdateringene.

Jeg trodde at min datter allerede hadde skjermet innsyn for andre, noe som ikke var tilfelle, og ble veldig glad for at jeg fikk beskjed og at hun faktisk brydde seg :-)

Like etter at min jente kom på FB, fikk jeg en melding fra ei jeg kjenner om at hun kunne se min datters vegg. Også anbefalte hun å endre innstillingene, og skrev også fremgangsmåten, slik at vi kunne gjøre det med en gang.

Det var ikke noen spesiell grunn til at hun skrev det, annet enn at hun anbefalte oss at kun min datters venner kunne se veggen veggen og statusoppdateringene.

Jeg trodde at min datter allerede hadde skjermet innsyn for andre, noe som ikke var tilfelle, og ble veldig glad for at jeg fikk beskjed og at hun faktisk brydde seg :-)

Enig, det er forbløffende mange som har åpen profil eller innstillingen venners venner uten egentlig å være klar over det, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...