Gjest jinn Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 jeg har fått efexor av min lege pga av min depresjon og angst. I tilegg fikk jeg vival for å dempe bivirkningene den første tiden. Dette pga at jeg i fjor fikk cipramil og hadde noen forferdelige angstanfall, det endte med at jeg sluttet med de. Jeg er ennå deprimert og har angst, har vel egentlig slitt med det i mange år, prøver nå å få orden på livet mitt, men sitter igjen med endel spørsmål. 1)hvor mange mg efexor er nødvendig for at det skal virke tilstrekkelig når depresjonen har vart i så mange år(10, kanskje) nå tar jeg 75 mg i døgnet. 2)jeg har tatt medisinen i 12 dager og føler litt av overskuddet er tilbake, hvor lang tid kan jeg forvente det vil ta før de virker max? 3)ang.vival fikk jeg foreskrevet 1/2-1 tab på dagtid og 1 tablett på kveld(5 mg) jeg har aldri tatt mere enn max en tilsammen på hele dagen, men hvor lenge kan jeg bruke de uten å bli avhengig. Har prøvd å klare meg uten, men jeg blir så urolig at det går utover konsentrasjonen min.(de siste dagene har jeg kun tatt en halv en på morgenen) 4)er efexor en medisin som også virker på angst og i så fall må man opp i høyere dose enn ved kun depresjon? 5)finnes det en annentilegsmedisin som virker godt på gad som kan kombineres med efexor,F.eks buspar og i så fall hvor høy dose? Dette ble veldig mange spørsmål,og jeg blir kjempeglad om du kan svare meg. Legen jeg går til er veldig usikker i forhold til hvilken medisin som kan kombineres og hva som kan være den beste for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38474-efexor-hvor-stor-dose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 1. Jeg mener at en minimumsdose i ditt tilfelle er 150 mg. Opp til 150 mg er Efexor å regne for en SSRI. Over dette trer også NA effekten inn. Du bør få Efexor depot slik at du kan ta en dose per døgn. 2. 4-6 uker. 3. Mer enn 3-4 uker vil jeg ikke anbefale. 4. Den virker på angst. Dosen er den samme som for depresjon. 5. Buspar kan brukes i doser fra 15 til 45 mg, vanligvis ca 30. Du må vente med denne til Efexor er prøvd helt ut. Ellers vet du ikke hva som skyldes hva når effekt og evt. bivirkninger skal vurderes. Takk for fint og ryddig spørsmålsoppsett :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38474-efexor-hvor-stor-dose/#findComment-145594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jinn Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 1. Jeg mener at en minimumsdose i ditt tilfelle er 150 mg. Opp til 150 mg er Efexor å regne for en SSRI. Over dette trer også NA effekten inn. Du bør få Efexor depot slik at du kan ta en dose per døgn. 2. 4-6 uker. 3. Mer enn 3-4 uker vil jeg ikke anbefale. 4. Den virker på angst. Dosen er den samme som for depresjon. 5. Buspar kan brukes i doser fra 15 til 45 mg, vanligvis ca 30. Du må vente med denne til Efexor er prøvd helt ut. Ellers vet du ikke hva som skyldes hva når effekt og evt. bivirkninger skal vurderes. Takk for fint og ryddig spørsmålsoppsett :-) Lykke til! tusen takk for raskt og rydddig svar, ettersom legen min er så i tvil er det fint å få litt råd og støtte her inne. et spørsmål til: Hva er NA-effekt? vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38474-efexor-hvor-stor-dose/#findComment-145599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 tusen takk for raskt og rydddig svar, ettersom legen min er så i tvil er det fint å få litt råd og støtte her inne. et spørsmål til: Hva er NA-effekt? vennlig hilsen NA = noradrenalin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38474-efexor-hvor-stor-dose/#findComment-145626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.