Gå til innhold

Negative ledere - jenter 7 trinn

Gjest klassekontakt

Anbefalte innlegg

Gjest klassekontakt

Dette kunne nesten ha vært på tenåringsforumet - men de går da i 7 trinn så de er 11/12 år.

Jeg er klassekontakt så derfor spør jeg om råd her.

Det gjelder jentemiljøet på skolen datteren min går på. Det er 3 negative ledere som etter hvert har fått hele "kontrollen" på de andre jentene. De fleste ihvertfall.

Det har blitt slik at mange ikke tør å gå forbi dem, gå inn i samme rom som dem etc.

Det er mye baksnakking feks, datteren min får høre at hun er bortskjemt (fordi faren henter henne på håndballen - hun skal rett på en annen aktivitet så det er derfor...) en annen jente er "barnslig" og slik holder de på.

Datteren min sier at hver gang hun går forbi en av disse 3 jentene så blir hun målt opp og ned med øynene og det himles. Det er som snakk mye baksnakking som de får høre gjennom andre.

Disse jentene har vært gjenstand for mobbeundersøkelser før men tydeligvis har det ikke virkning lenger. (Det var da det ble snakk om såkalt "negative ledere").

Datteren min har ikke vært offer for dette før nå. Sist uke hadde flere av jentene fått nok og gått inn på lærerrommet for å snakke med lærerne. Akkurat da var datteren min også der og det hun opplevde kom også opp.

Som jentene hadde sagt på lærerrommet - "Det er de 3 som ødelegger hele jentemiljøet".

De hadde vært hele trinnet i et selskap på lørdag og datteren min syns ikke det var kjekt i det hele tatt. De føler at alt de gjør blir målt og veid og selv om datteren min egentlig er ganske modig så tør ikke venninnene hennes gå i mot lederene. Så ingen hadde kost seg i det selskapet.

Jeg prøver meg på litt "terapi" hjemme men det nytter ikke. Jeg er litt redd for at datteren min nå har blitt utpekt som et offer som skal mobbes enda hardere. Siden de allerede har satt en merkelapp på henne - "bortskjemt".

Forhåpentligvis er det som skjedde på lærerrommet nok til at de tar tak i det men jeg lurer på om jeg som klassekontakt også bør gi beskjed om det jeg vet til skolen? Eller bør jeg ringe foreldrene? Det gjør meg ingenting men kjenner jeg dem rett så kommer jeg ingen vei... Det som er litt dumt er at den læreren de snakket med skal slutte på trinnet så jeg er litt redd for at de ikke tar det videre. Så bør jeg ringe eller skrive en mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt det med foreldreårdet og bedt om at de tre jentene ble fordelt på hver sin gruppe slik at de har så lite tid felles på skolen som mulig. Og evt. at det så ofte som overhodet mulig er voksne i nærheten av disse tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært klassekontakt, ville jeg avventet bittelitt for å se om skolen tok noe initiativ, og så ringt til kontaktlæreren hvis det ikke skjedde noe. Ikke for å "fortelle det jeg visste", men for å foreslå at det snarest ble satt iverk tiltak for å bedre klassemiljøet blant jentene og tilby meg å samarbeide med kontaktlærer / skolen om dette. Gå i dialog der alle kan være enige i målet - selv ikke foreldrene til de negative kan protestere mot at det er gunstig med et godt klassemiljø.

Om det så skal starte med et oppvaskmøte eller noe annet, får kontaktlærer være med på å bestemme.

Mye av fokuset bør ligge på å få de andre jentene til å stå sammen. Hvis disse tre ignoreres, mister de forhåpentligvis noe av makten sin. Ikke ved å starte noen "krig" mellom de tre og resten, men ved at de andre driter i dem, er hyggelige mot hverandre og blir enige om at de tre ikke skal komme noen vei med verken baksnakking eller andre fakter. Det er lett for voksne å preike om sånt, men andre "løsninger" vil ofte gi de negative masse oppmerksomhet, og det fortjener de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

Jeg ville tatt det med foreldreårdet og bedt om at de tre jentene ble fordelt på hver sin gruppe slik at de har så lite tid felles på skolen som mulig. Og evt. at det så ofte som overhodet mulig er voksne i nærheten av disse tre.

Hva er foreldrerådet? Jeg er som sagt klassekontakt. Det er flere klassekontakter men de er alle menn... Vet ikke hva slags forståelse de har av "Jentemobbing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

De jentene er allerede fordelt på hver sin klasse men det hjelper ikke så mye. Grunnen til at de er fordelt er at de som sagt har vært "i vinden" før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

Hvis jeg hadde vært klassekontakt, ville jeg avventet bittelitt for å se om skolen tok noe initiativ, og så ringt til kontaktlæreren hvis det ikke skjedde noe. Ikke for å "fortelle det jeg visste", men for å foreslå at det snarest ble satt iverk tiltak for å bedre klassemiljøet blant jentene og tilby meg å samarbeide med kontaktlærer / skolen om dette. Gå i dialog der alle kan være enige i målet - selv ikke foreldrene til de negative kan protestere mot at det er gunstig med et godt klassemiljø.

Om det så skal starte med et oppvaskmøte eller noe annet, får kontaktlærer være med på å bestemme.

Mye av fokuset bør ligge på å få de andre jentene til å stå sammen. Hvis disse tre ignoreres, mister de forhåpentligvis noe av makten sin. Ikke ved å starte noen "krig" mellom de tre og resten, men ved at de andre driter i dem, er hyggelige mot hverandre og blir enige om at de tre ikke skal komme noen vei med verken baksnakking eller andre fakter. Det er lett for voksne å preike om sånt, men andre "løsninger" vil ofte gi de negative masse oppmerksomhet, og det fortjener de ikke.

Mye fornuftig i det du sier her. En del av problemet er jo at de fleste av jentene ser opp til disse 3 og ønsker oppmerksomhet fra dem. Så lenge jentene har den statusen de har så skal det nok mye til å få alle de andre jentene til å ignorere de 3.

Derfor tror jeg det må noen voksne til her. Og ikke bare "møte mellom jentene for å snakke sammen og bli venner - og så er alle enige om å være snille". Da blir det som du sier antageligvis bare enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jentene er allerede fordelt på hver sin klasse men det hjelper ikke så mye. Grunnen til at de er fordelt er at de som sagt har vært "i vinden" før.

Jeg kjenner jeg blir så inderlig forbanna på slike "smådronninger" som forpester miljøet på et helt klassetrinn og får lyst til kjefte dem opp med klare ord og gi dem en omgang juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er foreldrerådet? Jeg er som sagt klassekontakt. Det er flere klassekontakter men de er alle menn... Vet ikke hva slags forståelse de har av "Jentemobbing".

Foreldrerådet består vel av klassekontaktene? Det skal vel, på samme måte som i barnehagen, jobbe for foreldrene sammen med skolen? Og ta opp saker fra foreldregruppe mot skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

Foreldrerådet består vel av klassekontaktene? Det skal vel, på samme måte som i barnehagen, jobbe for foreldrene sammen med skolen? Og ta opp saker fra foreldregruppe mot skolen?

Mulig det burde fungere sånn - det er jo noe som heter FAU men det er vel ikke det du mener?

Det er mitt første år som foreldrekontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

Jeg kjenner jeg blir så inderlig forbanna på slike "smådronninger" som forpester miljøet på et helt klassetrinn og får lyst til kjefte dem opp med klare ord og gi dem en omgang juling!

Så fullstendig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i det du sier her. En del av problemet er jo at de fleste av jentene ser opp til disse 3 og ønsker oppmerksomhet fra dem. Så lenge jentene har den statusen de har så skal det nok mye til å få alle de andre jentene til å ignorere de 3.

Derfor tror jeg det må noen voksne til her. Og ikke bare "møte mellom jentene for å snakke sammen og bli venner - og så er alle enige om å være snille". Da blir det som du sier antageligvis bare enda verre.

Omtrent alle barn og unge er i prinsippet veldig positive til at alle skal være seg selv og at alle er bra nok som de er. Bare se på Si;D og liknende - i halvparten av innleggene gnåles det om at det er flott å være seg selv. Problemet er at dette er glemt når de er ferdige med å skrive og går ut i skolegården eller gata.

Hvilke tiltak som nytter for å få dette til å bli mer enn festtaler, må man finne ut av i den enkelte jentegruppa.

De må også forstå at de ikke kommer noen vei med forsøkene på å bli akseptert av slike "ledere". Hvis de forandrer klær eller oppførsel i håp om å få tilhørighet i hoffet, kommer kravene til å forandre seg slik at dette ikke er tilstrekkelig lenger. Det er _prosessen_ lederne nyter.

Hvordan man skal få jentene til å avsløre dette selv, slik at de blir mer opptatt av å skape noe sammen enn å være med på det destruktive spillet, er det ikke noen standardoppskrift på. Men du skrev at noen nå hadde sett tydelig hva som foregikk (i selskapet eller hva det var), det kan være en god begynnelse.

Hold fokus på gode krefter i den øvrige gruppa. Det er sikkert noen som har skjønt at de aldri vil bli akseptert av disse "lederne" uansett. Forhåpentligvis er de mange nok til å etablere et fellesskap som det blir attraktivt å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det burde fungere sånn - det er jo noe som heter FAU men det er vel ikke det du mener?

Det er mitt første år som foreldrekontakt...

FAU, Foreldrenes ArbeidsUtvalg, er vel det samme som foreldrerådet? Bare med et nytt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke startet denne saken i noe felles foreldreforum for hele skolen. Det tar for lang tid, og det gir ikke noe annet resultat enn en erklæring om at alle på denne skolen skal være venner og kanskje et forslag om å utrede antimobbing-programmer, hvis ikke skolen har sistnevte allerede.

I en slik subtil jentesak må man gå inn under overflaten og være mer konkret - og ikke vente på et møte der den er nr. 14 på dagsorden. Hvis du ikke kommer noen vei, dvs. at ikke kontaktlærer ønsker å arbeide med klassemiljøet selv om dere foreldre ber om det, kan du ta det opp i FAU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Først må jeg si, jeg er mann, har ikke barn selv, så det er bare erfaring fra da jeg selv var "kalv".

Målet er å oppnå "ro" i klassemiljøet på hele klassetrinnet. Da må disse 3 smådronningene jekkes kraftig ned. Hvordan?

Jeg tror det beste var å om jentene selv kunne få has på de. Det er selvfølgelig meget vanskelig og det krever samhold av de andre jentene, og det krever stort mot, noe som ikke er på topp i 11- 12 årsalderen.

De må sies i mot på et vis, Bortskjemt...?

- Javel, jeg har en snill far som henter meg fordi jeg skal på noe annet og har ikke tid til å sykle/ gå. Jeg har en snill far, kall det hva dere vil.

Barnslig?

Jeg er 11 år ( 12 år). Jeg er fortsatt ung og vil tids nok bli eldre, det er ingen ting galt med å være "barnslig" når man er 11 år.

Det gjelder å "vinne" diskusjonen, noe som ikke alltid er så vanskelig, men det krever nøye planlegging og øving.

Og det er viktig at flest mulig andre hører diskusjonen.

Jeg har alltid vært på "de svakes" side og i min barndom etablerte vi en "alternativ gjeng".

Å få "tatt" disse jentene skikkelig å få en brå og varig slutt på dette tullet er mye viktigere enn lekser og skolearbeid på lang sikt.

Eg er sikker på at de mannlige medlemmene i FAU og forstår seg på dette problem med "jentemobbing".

Lykke til, iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassekontakt

Hei,

Først må jeg si, jeg er mann, har ikke barn selv, så det er bare erfaring fra da jeg selv var "kalv".

Målet er å oppnå "ro" i klassemiljøet på hele klassetrinnet. Da må disse 3 smådronningene jekkes kraftig ned. Hvordan?

Jeg tror det beste var å om jentene selv kunne få has på de. Det er selvfølgelig meget vanskelig og det krever samhold av de andre jentene, og det krever stort mot, noe som ikke er på topp i 11- 12 årsalderen.

De må sies i mot på et vis, Bortskjemt...?

- Javel, jeg har en snill far som henter meg fordi jeg skal på noe annet og har ikke tid til å sykle/ gå. Jeg har en snill far, kall det hva dere vil.

Barnslig?

Jeg er 11 år ( 12 år). Jeg er fortsatt ung og vil tids nok bli eldre, det er ingen ting galt med å være "barnslig" når man er 11 år.

Det gjelder å "vinne" diskusjonen, noe som ikke alltid er så vanskelig, men det krever nøye planlegging og øving.

Og det er viktig at flest mulig andre hører diskusjonen.

Jeg har alltid vært på "de svakes" side og i min barndom etablerte vi en "alternativ gjeng".

Å få "tatt" disse jentene skikkelig å få en brå og varig slutt på dette tullet er mye viktigere enn lekser og skolearbeid på lang sikt.

Eg er sikker på at de mannlige medlemmene i FAU og forstår seg på dette problem med "jentemobbing".

Lykke til, iallefall :-)

Takk for råd. Jeg skulle jo ønske at de turde å si imot. Problemet er jo at de ikke sier det direkte - men snakker bak ryggen på hverandre.

De snakker bak ryggen på hverandre - de 3 også visstnok. Så det er ikke et veldig sunt miljø nei.

Jenta vår sier at hun har lyst til å kommentere når hun blir målt med blikk og det himles med øyne - men hun er redd for å bli enda mer i sentrum for "mobbingen" om hun gjør det. At de andre jentene er for redde til å ta hennes parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Jeg skulle jo ønske at de turde å si imot. Problemet er jo at de ikke sier det direkte - men snakker bak ryggen på hverandre.

De snakker bak ryggen på hverandre - de 3 også visstnok. Så det er ikke et veldig sunt miljø nei.

Jenta vår sier at hun har lyst til å kommentere når hun blir målt med blikk og det himles med øyne - men hun er redd for å bli enda mer i sentrum for "mobbingen" om hun gjør det. At de andre jentene er for redde til å ta hennes parti.

''Takk for råd. Jeg skulle jo ønske at de turde å si imot. Problemet er jo at de ikke sier det direkte - men snakker bak ryggen på hverandre.

''

Jeg synes hele jentemiljøet bør ansvarliggjøres i forhold til det dårlige miljøet. Det å ikke tørre å si i mot eller ikke tørre forsvare en venninne som blir urettferdig kritisert, bør løftes frem som noe som også er med på å vedlikeholde det hele. Det hjelper miljøet lite å ha tre syndebukker som antas å bære ansvaret for alt. Dersom de andre jentene blir i stand til å ta litt andre valg, så vil de tre negative kjapt kunne nøytraliseres betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at foreldrekontaktene har vært engasert i slikt arbeid i vår klasse. Engasjer deg!

Eplet faller ikke langt fra stammen så om du kontakter foreldrene blir du sikkert stemplet som en dust som tror du er noe eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAU, Foreldrenes ArbeidsUtvalg, er vel det samme som foreldrerådet? Bare med et nytt navn?

''FAU, Foreldrenes ArbeidsUtvalg, er vel det samme som foreldrerådet? Bare med et nytt navn?''

Mnja, ikke helt:

''Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt.'' (http://www.fug.no/foreldreraadets-arbeidsutvalg-fau.4639106-144621.html)

Det varierer litt fra skole til skole hvordan dette organiseres, men det vanligste er vel at foreldrene i hver klasse velger en FAU-representant. I noen tilfeller er dette den samme som blir klassekontakt, men vel så gjerne er det en egen klassekontakt (eller to). Sistnevnte jobber rett inn mot klassen og sørger i samarbeid med lærer for sosiale arrangementer og annet som er til gagns for elevenes miljø. Mens FAU tar for seg de større og mer overordnede målene (som feks hvordan skolene generelt skal jobbe mot mobbing).

Jeg kan ikke se at det er hensiktsmessig å ta en konkret sak med tre spesifikke jenter til FAU. Det er mer en sak for lærerne og evt klassekontakter/foreldremøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...