Gå til innhold

Kan Øygard dømmes for noe annet?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan er det juridiske

Hvis han blir frikjent for samleie med en mindreårig, kan han da likevel bli dømt for usømmelig atferd overfor en mindreårig (bl.a. sexchatting)?

Eller må det en helt ny rettsak til for å dømme for noe annet enn den opprinnelige tiltalen?

Fortsetter under...

Hva er tiltalen mot ham da?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3493382.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8352367

''Temaet i retten er ene og alene om ordføreren har forgrepet seg på jenta etter Straffelovens paragraf 195 og 196. ''

Altså kan han ikke bli dømt for noe annet enn dette, i denne rettsaken.

Gjest trådstarter

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3493382.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8352367

''Temaet i retten er ene og alene om ordføreren har forgrepet seg på jenta etter Straffelovens paragraf 195 og 196. ''

Altså kan han ikke bli dømt for noe annet enn dette, i denne rettsaken.

Så dumt at de ikke utvidet tiltalen underveis.

Men: er dette vanlig? Hva hvis det underveis i en rettsak kommer fram andre straffbare forhold? Det kan da ikke være så uvanlig? Må det en helt ny rettsak til da?

Tror dere det vil bli en ny rettsak i denne saken, dersom han blir frikjent for samleie?

Annonse

Så dumt at de ikke utvidet tiltalen underveis.

Men: er dette vanlig? Hva hvis det underveis i en rettsak kommer fram andre straffbare forhold? Det kan da ikke være så uvanlig? Må det en helt ny rettsak til da?

Tror dere det vil bli en ny rettsak i denne saken, dersom han blir frikjent for samleie?

Ja det er vanlig, og jeg synes ikke det er så rart. Hvis man hele tiden skal drive å legge til tiltaler tror jeg det vil bli mye surr og en uryddig rettsak.

Jeg mener å ha lest at han kun er tiltalt for seksuell omgang med mindreårige (eller hva den korrekte frasen er), ikke usømmelig adferd fordi dette 'dekkes' av den mer alvorlige tiltalen.

Synes det er rart at han ikke blir tiltalt for begge deler.

mvh

Ja det er vanlig, og jeg synes ikke det er så rart. Hvis man hele tiden skal drive å legge til tiltaler tror jeg det vil bli mye surr og en uryddig rettsak.

Du har et poeng.

Dette er forhold som er kjent for aktoratet i før saken startet, ikke nye moment som har kommet frem i saken.

Jeg synes det er rart at han ikke i utgangspunktet ble tiltalt for begge deler selv om strafferabattsystemet ville gjort det mildeste tiltalepunktet uvesentlig for straffeutmålingen. Eller kanskje aktoratet anser den uanstendige adferden som del av overgrepet?

mvh

Du har et poeng.

Dette er forhold som er kjent for aktoratet i før saken startet, ikke nye moment som har kommet frem i saken.

Jeg synes det er rart at han ikke i utgangspunktet ble tiltalt for begge deler selv om strafferabattsystemet ville gjort det mildeste tiltalepunktet uvesentlig for straffeutmålingen. Eller kanskje aktoratet anser den uanstendige adferden som del av overgrepet?

mvh

''Jeg synes det er rart at han ikke i utgangspunktet ble tiltalt for begge deler selv om strafferabattsystemet ville gjort det mildeste tiltalepunktet uvesentlig for straffeutmålingen.

Enig jeg synes det er veldig rart selv.

''Eller kanskje aktoratet anser den uanstendige adferden som del av overgrepet?''

Men desverre kan han ikke dømmes for dette alene i følge tiltalen (altså slik jeg har forstått det må de foreligge seksuell kontakt), så for meg er det ufattelig at de ikke inkluderte straffelovsparagrafen 193 i tiltalen.

''Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.''

Eneste grunnen jeg kan se for å ikke inkludere denne, er fordi de kanskje ikke ønsket en formildende dom, slik at det skulle bli den "letteste utvei" i en sak som er så vanskelig å bevise.

''Jeg synes det er rart at han ikke i utgangspunktet ble tiltalt for begge deler selv om strafferabattsystemet ville gjort det mildeste tiltalepunktet uvesentlig for straffeutmålingen.

Enig jeg synes det er veldig rart selv.

''Eller kanskje aktoratet anser den uanstendige adferden som del av overgrepet?''

Men desverre kan han ikke dømmes for dette alene i følge tiltalen (altså slik jeg har forstått det må de foreligge seksuell kontakt), så for meg er det ufattelig at de ikke inkluderte straffelovsparagrafen 193 i tiltalen.

''Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.''

Eneste grunnen jeg kan se for å ikke inkludere denne, er fordi de kanskje ikke ønsket en formildende dom, slik at det skulle bli den "letteste utvei" i en sak som er så vanskelig å bevise.

''Eneste grunnen jeg kan se for å ikke inkludere denne, er fordi de kanskje ikke ønsket en formildende dom, slik at det skulle bli den "letteste utvei" i en sak som er så vanskelig å bevise.''

Det er et godt poeng. Når man ser hvor få saker som når domstolene, må aktoratet være rimelig sikre på at de har en god sak.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...