Gå til innhold

Å studere i voksen alder.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har tatt flere fag etter at jeg fikk barn, og har planer om flere studier. Stilte på forelesing en uke etter fødsel med min yngste.

Man blir ekstremt effektiv når man har jobb, barn og studier, for meg var det helt riktig å gjøre det slik:-) Gikk utover oppussing av boligen, men det kan jeg leve med!

Gjest HannahhannaH

Har tatt flere fag etter at jeg fikk barn, og har planer om flere studier. Stilte på forelesing en uke etter fødsel med min yngste.

Man blir ekstremt effektiv når man har jobb, barn og studier, for meg var det helt riktig å gjøre det slik:-) Gikk utover oppussing av boligen, men det kan jeg leve med!

Så kjekt å høre at dette fungerte så bra for deg! :-)

Jeg var til fastlegen min idag da jeg har litt bekkenløsningproblemer i jobben min som er ganske tung fysisk. Vi snakket litt rundt dette og jeg fortalte henne at jeg har lyst å begynne å studere igjen etter barnet er født fordi jeg endelig har funnet noe som interesserer meg. Altså, skole fra høsten 2014 når småen går i barnehage eller nettstudier om ikke fullt like lenge.

Da får jeg i retur: "Jaha? Så nå når du har slått deg til ro og skal ha barn, da skal du begynne på skole igjen..." o_O

Hun virket ikke så positiv for å si det sånn. Men alt blir vel et problem om man absolutt vil ha det sånn.

Jeg gjorde ferdig allmenn mens jeg hadde to små barn og var høygravid med den tredje. Det gikk bra. Tok deretter høyskoleutdannelse og videreutdanning mens barna enda var små. Dette forutsatte jo selvsagt at jeg hadde hjelp i rundt meg og kunne innrette meg etter situasjonen. Husker jeg hadde bøker overalt og leste avsnitt innimellom matlaging og bleieskift. I tillegg leste jeg mye sent på kvelden og om natta. Ikke mye søvn i den tiden, men det gikk bra.

Gjest hakke råd

Jeg hadde en gang ambisjoner om det,

men nå i en travel småbarnsperiode, jeg jobber fullt og vi pusser opp hus, føler jeg ikke får tid nok med ungene... og hvordan skal vi kunne finansiere studiene?

Jeg må jo få tid til ungene og, det er NÅ som er den viktigste tiden.

Nettstudier og kveldsstudier er jo et alternativ - men det koster jo penger.

Annonse

Gjest HannahhannaH

men nå i en travel småbarnsperiode, jeg jobber fullt og vi pusser opp hus, føler jeg ikke får tid nok med ungene... og hvordan skal vi kunne finansiere studiene?

Det meste går om man virkelig vil, men det passer så klart ikke for alle. Her er heldigvis noen eksempel på at det kan fungere helt fint :-)

Jeg har akkurat fullført en fireårig utdannelse. Ungene var 9 og 4 da jeg starta.

Det har gått veldig fint, selv om det i perioder har vært hektisk. Jeg har hatt veldig fleksibel tid ift ungene, og det har vært deilig. (Det er mye mer slitsomt nå, når jeg har begynt å jobbe!)

Studier kan være langt mer fleksible enn fulltidsjobb. Men det er store variasjoner, f.eks. med hensyn til hvor mye som er obligatorisk å møte opp på.

Min erfaring er at man klarer å prioritere det man absolutt vil. Så hvis du klarer å legge bort tvilen og hensynet til hva alle andre mener, er det bare å kjøre på.

Jeg har tatt deltidsstudier ved siden av jobben med hhv barnehagebarn og skolebarn i huset. Det går helt fint, så lenge man planlegger litt og strukturerer tiden. På mange måter er det mye bedre å være voksen student enn det var å være ung student forrige gang jeg drev med sånt.

''Nettstudier og kveldsstudier er jo et alternativ - men det koster jo penger.''

Det er mange offentlige høyskoler her til lands som tilbyr deltidsstudier/desentraliserte studier/nettbaserte studier uten at det koster mer enn vanlig semesteravgift, så det trenger slett ikke koste penger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...