Gå til innhold

Høstjakke

avidi

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Hei!

Ja skrev jo at sparte.

Jeg ville heller kjøpt meg et mikroskop, men slike jakker mister man ikke, alle har de inne i klassen, jeg spurte for det har vært et problem med tyveri. Fremmede mennesker går gjennom skolen og tar med seg klær. Tyver altså.

Ok, skjønner, vi må bare konstatere at vi er uenige her :). Jeg synes det å kjøpe så dyre klær er feil signal å gi til de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

30

• Lillemus

3

• frosken

3

• avidi

2

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Det som er "in" nå er vist noe som heter parajumper.

De jakkene er pene og varme, de selges feks på Ferner Jacobsen i Oslo, og jeg ønsker meg en slik til jul etter at jeg nå så mitt barnas jakke.

Jeg vet lite om klær, men denne jakken fåes i forskjellige lengder, med pels i hele hetten, ikke bare kanten av hetten, og den brukes av både gutter og jenter. Jeg tror 50 % av elevene i ungdomsskolen har slike. (jeg spurte mitt barn)

De er dyre syns jeg, fra 8000 kr, dvs summen man får et godt mikroskop for, men jeg tror man så har en slik jakke lenge.

Det jeg liker er at de er varme og tykke, men lette.

Slike Canada ... et eller annet, er så tunge, Parajumper jakkene er lette, veier mindre enn Canada Goose, som jeg tror de andre heter,

Det er fine jakker det Madelenemie men de er altfor dyre. Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe en slik jakke selv engang. Det er ikke lurt å kjøpe så dyre klær til barna sine, de kan ikke få så kostbare vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De jakkene er pene og varme, de selges feks på Ferner Jacobsen i Oslo, og jeg ønsker meg en slik til jul etter at jeg nå så mitt barnas jakke.

Jeg vet lite om klær, men denne jakken fåes i forskjellige lengder, med pels i hele hetten, ikke bare kanten av hetten, og den brukes av både gutter og jenter. Jeg tror 50 % av elevene i ungdomsskolen har slike. (jeg spurte mitt barn)

De er dyre syns jeg, fra 8000 kr, dvs summen man får et godt mikroskop for, men jeg tror man så har en slik jakke lenge.

Slike Canada ... et eller annet, er så tunge, Parajumper jakkene er lette, veier mindre enn Canada Goose, som jeg tror de andre heter,

''Jeg tror 50 % av elevene i ungdomsskolen har slike. (jeg spurte mitt barn)''

jeg var en runde i byen i dag, og i alle butikkene har de jakker som ser omtrent ut som disse - kan det være det barnet ditt mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror 50 % av elevene i ungdomsskolen har slike. (jeg spurte mitt barn)''

jeg var en runde i byen i dag, og i alle butikkene har de jakker som ser omtrent ut som disse - kan det være det barnet ditt mente?

Hei!

Ja jeg er sikker på det for jakkene selges for det meste på Ferner Jacobsen, de heter Parajumper og har pels inni hele hetten. Jeg syns det var dyrt da vi måtte kjøpe Canada goose, men de koster bare halvparten. Nå syns jeg faktisk at disse jakkene var spesielt pene og anvendelige, og jeg tror de kan gå i arv i generasjoner, det er jo en fordel.

Jeg er selv overrasket over hvor mye penger man vil bruke på klær, men jeg har vennet meg til det, selv arver jeg klær og er glad for det. Jeg kjøper sjelden klær. Kun når cardiganene mine blir slitt og jeg finner noen som ligner, da kjøper jeg mange av hver. Det samme med bukser, jeg kjøper flere av samme bukse slik at jeg har en stund. Jeg fant nå noen fine "ridebukser" på Match, jeg kjøpte to stk fordi jeg likte de så godt, hadde de kostet mindre hadde jeg kjøpt 5 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fine jakker det Madelenemie men de er altfor dyre. Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe en slik jakke selv engang. Det er ikke lurt å kjøpe så dyre klær til barna sine, de kan ikke få så kostbare vaner.

Hei!

Ja men hvis du ser deg litt rundt så har alle unge mennesker HH jakker, slike regnjakker med gule hetter, de er ikke pene syns jeg.

Jeg ville ikke brukt det hvis jeg ikke skulle seile.

De koster 4000 kr og i forhold til det så syns jeg Parajumper sine jakker er et klart bedre kjøp. Det er en annen jakke, men 4000 kr for en regnjakke er vel ikke så mye bedre.

Men jeg skjønner at du ikke har råd, jeg kjøper selv ikke slike jakker, jeg arvet i år en Canada Goose, men den er så tung og tykk at det skal være riktig kaldt for at jeg skal bruke den tror jeg. Men jeg syns det er bedre å kjøpe en kvalitetsjakke man har i 20 år enn slike jakker man stadig må skifte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hei!

Ja men hvis du ser deg litt rundt så har alle unge mennesker HH jakker, slike regnjakker med gule hetter, de er ikke pene syns jeg.

De koster 4000 kr og i forhold til det så syns jeg Parajumper sine jakker er et klart bedre kjøp. Det er en annen jakke, men 4000 kr for en regnjakke er vel ikke så mye bedre.

Men jeg skjønner at du ikke har råd, jeg kjøper selv ikke slike jakker, jeg arvet i år en Canada Goose, men den er så tung og tykk at det skal være riktig kaldt for at jeg skal bruke den tror jeg. Men jeg syns det er bedre å kjøpe en kvalitetsjakke man har i 20 år enn slike jakker man stadig må skifte ut.

''Men jeg syns det er bedre å kjøpe en kvalitetsjakke man har i 20 år enn slike jakker man stadig må skifte ut.''

Dette er jeg enig i, men nå var det jo tenåringer det var snakk om å kjøpe slik jakke til. Og de har ikke en jakke i mange år, uansett hvor mye den kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

'' Jeg tror 50 % av elevene i ungdomsskolen har slike. (jeg spurte mitt barn)

''

Akkurat her tror jeg du har blitt litt lurt av din datter. Hun hadde sikkert lyst på en slik fin jakke, og brukte det velkjente argumentet om at "de fleste andre har det".

Jeg kjenner en god del ungdom som går enten på ungdomsskolen eller på videregående, og ingen av dem har så dyre jakker - selv om en god del av dem kommer fra familier med svært god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg syns det er bedre å kjøpe en kvalitetsjakke man har i 20 år enn slike jakker man stadig må skifte ut.''

Dette er jeg enig i, men nå var det jo tenåringer det var snakk om å kjøpe slik jakke til. Og de har ikke en jakke i mange år, uansett hvor mye den kostet.

''Dette er jeg enig i, men nå var det jo tenåringer det var snakk om å kjøpe slik jakke til. Og de har ikke en jakke i mange år, uansett hvor mye den kostet.''

Nei, det er garantert at en tenåring vil ha ny jakke etter max 2 sesonger, uansett om den forsatt er passe og "god som ny"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ta vare på dyrene

Hei!

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/ikke_kjop_canada_goose-jakker

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/canada_goose_pels_dyremishandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Med unntak av bunaden min (og kanskje en dyr finkjole) hadde jeg ikke giddet ha et plagg i 20 år tror jeg... Man endrer jo gjerne litt smak i løpet av årene også, snittet blir kanskje veldig umoderne etterhvert og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av bunaden min (og kanskje en dyr finkjole) hadde jeg ikke giddet ha et plagg i 20 år tror jeg... Man endrer jo gjerne litt smak i løpet av årene også, snittet blir kanskje veldig umoderne etterhvert og sånt.

Hei!

Da er vi forskjellige jeg liker de samme tingene også etter 10 år og 20 år, klassiske klær kan man bruke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Akkurat her tror jeg du har blitt litt lurt av din datter. Hun hadde sikkert lyst på en slik fin jakke, og brukte det velkjente argumentet om at "de fleste andre har det".

Jeg kjenner en god del ungdom som går enten på ungdomsskolen eller på videregående, og ingen av dem har så dyre jakker - selv om en god del av dem kommer fra familier med svært god råd.

Hei!

Men jeg har jo sett det selv, de som kommer hit har jo samme jakker...

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja kanskje har du rett, men jeg har jakker i dag som er like de jeg brukte som tenåring.

Jeg liker i vertfall det samme, men kanskje noen unge mennesker bytter smak og stil, men det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Hei!

Jeg skal spørre om lurte meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skal spørre om lurte meg!''

Ikke forvent et ærlig svar :-)

Hei!

Jeg har spurt og jeg tror det var et ærlig svar jeg sa " lurer du meg nå?" så svarte "Næh bare kom på skolen å se selv".

Det får så være, dere tror meg ikke :-)

Men jeg vil utover det si til deg at det er veldig hyggelig når jeg ikke har den beste dagen å ha noen slik å skrive med :-)

Jeg er ensom i dag og skulle så gjerne ville ha en sånn venn som er akkurat sånn som jeg vil. En sånn venn som sitter på en hylle og som jeg bare plukker ned når jeg trenger den. Stort sett har jeg det bra, men i dag holder jeg bare ut, jeg ser på veiene til min psykiater og savner henne forunderlig mye. Jeg har tatt bilder av alle avkjøringer til sykehuset, og alle rundkjøringer, det ser fint ut, jeg savner bare bilde av min psykiater. Jeg sendte henne bilde fra min iphone i høstferien, av meg selv, hun syns det var fint, men jeg maser ikke mer om bilde hun har sagt jeg skal få, for hun liker ikke så godt å være på bilder, og det forstår jeg.

Det er fint at du er der du er nå i vertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

8000 for ei jakke til en fjortenåring???!!!!

Nå er min eldste 13, og han går vanligvis rundt i ei rød softshelljakke. Han fikk ny vinterjakke til jul i fjor, og den kostet vel ca 1400 kr, og det er den dyreste jakka jeg noen gang har kjøpt til barna.

Hun midterste arvet akkurat en knallfin rød dunjakke. Den er brukt i to år, men ser helt ny ut. Jeg vil betale litt for den, men regner med at det blir maks 500 kr.

En tenåring både vokser og endrer smak - så å kjøpe en så dyr jakke er jo bare tull! Veldig få studenter har råd til slike priser når de skal klare seg selv, så å venne barna til slike vaner er å gjøre dem en bjørnetjeneste!

Mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men jeg har jo sett det selv, de som kommer hit har jo samme jakker...

?

''Men jeg har jo sett det selv, de som kommer hit har jo samme jakker...''

Men det at _noen_ har det, betyr jo ikke på noen måte at halvparten av elevene i ungdomsskolen har det. De fleste foreldre jeg kjenner som ville hatt råd til å kjøpe så dyre jakker, mener at det er feil å gjøre det. De ønsker ikke å formidle et så lettvindt syn på penger til sine ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei jeg tror ikke det, ca 50 % av elevene har slike jakker, jeg spurte mitt barn.

Jeg syns selv det er dyrt, men så er det er tidløs jakke de kan ha hvert år. Jeg tror blant de små barna er slike jakker uvanlige, bare noen få har slike, og da er de ofte kjøpt i utlandet. I USA koster jakkene ca 4000 kr, sjekket butikker i New York, men så må man få dem sendt, men jeg syns prisen er mye mer forståelig enn prisen på en del andre klær.

Eks et skjerf, som min datter viste meg, tynt syntetisk med amerikansk flagg på/stjerner, til 1200 kr, da sa jeg, " sånt skjønner jeg ikke hvorfor skal koste 1200 kr?", men svaret var "det er in".

Men det hjelper ikke.

''Nei jeg tror ikke det, ca 50 % av elevene har slike jakker, jeg spurte mitt barn.''

Enten er barnet ditt litt for omtrentlig med anslaget, eller så går barnet ditt på en veldig, veldig spesiell skole. Jeg jobber selv på en skole, og halvparten av elevene har slett ikke så dyre jakker. Ikke engang ti prosent av dem har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...